Gå til innhold
Hundesonen.no

Skjøt og slo ihjel løse hunder


Justisia
 Share

Recommended Posts

  • Svar 163
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg reagerer på at pappaen/hundeeieren går ut på sin facebookside og skriver at det var guttunen på 6 år som slapp hundene ut jeg. Uhell eller ikke, dersom det kommer barnet for øret, tenk den skyldfø

Rart at man har så lite empati med andre dyrearter enn hunder egentlig. Sauene får også vondt.

I min verden er det ikke forskjell på jaging av sau og angriping av sau. Oppdager jeg hunder som angriper sauene mine står jeg ikke bare der og observerer og tenker "hm ja tja jager den eller angriper

kun lest gjennom facebook selv, en tragisk hendelse :-(

Deres barn hadde vært uheldig og slupper hundene yt hvor de etterhvert befant seg på et sauejorde. Der bonden hadde skutt den ene og slått den andre ihjel med en sten for så å bare la hundene ligge der... Og ikke prøvd å varslet eier eller noe!! :-/

Man får jo bare høre en side av saken selvsagt... Men jeg stusser, når en hund er slått ihjel så kan man anta bonden hadde fått tak i hunden?? :-O I så fall er dette en kvalmende hendelse, den må da bryte med noe lovverk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tenker jeg og, at om han har kunnet slå ihjel hunden med stein, så fikk han jo tak i den.
Jeg stusser over at ikke media har kastet seg over dette.

Noe ulovligheter må det jo være her, men det spørs hvor lurt det var av eieren til disse hundene å navngi bonden da. Det kan jo

slå tilbake på han.

Men, en historie har gjerne flere sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner på en måte at bonden lot de ligge, hvem vet om dette er ørtende gang det er hunder hos sauene hans? Men at han slo ihjel en hund han fikk fanget inn er utilgivelig, bonden har rett til å skyte om hunden ikke kan kalles inn, ikke til å avlive bare for å avlive. Og hvorfor i all verden ble ikke den skutt den også, hunden døde neppe av første slaget, om det da ikke var en miniatyr.. Men igjen, det er kun eier som sier hunden ble slått ihjel.

Ang media, så må jo noen melde ifra til de, ev til politiet, de kan ikke lukte at to hunder er etterlatt døde på et jorde. Så om hverken bonde eller eier har gjort noe mer offisielt i denne saken, er det jo selvsagt tysst i media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvordan han har utøvd avlivning med pinne jeg. Ser for meg at hunden da må ha vær holdt fast for å få det til? Da kunne de vell ha skutt den isteden? Eller kanskje aller helst levert bikkja til politi/falken/viking etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Lurer på hvordan han har utøvd avlivning med pinne jeg. Ser for meg at hunden da må ha vær holdt fast for å få det til? Da kunne de vell ha skutt den isteden? Eller kanskje aller helst levert bikkja til politi/falken/viking etc?

Om du leser artikelen så står det hvorfor han valgte å gjøre det på den måten, han kunne skadeskutt sauene.

Ikke at jeg vet noe mer, men tipper at med pinne menes staur ;)

Jeg har full forståelse for at det har endt slik om dette er tredjegangen hundene flyr på sauene i område!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

WTF!

full forståelsen? for at en mann slo ihjel en hund med en pinne?

For det er bedre at den river i stykker noen sauer?

Det skal faktisk ikke mer enn ett velplassert slag så er hunden like dau som om den hadde vært skutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest artikkelen synes jeg faktisk bonden gjorde det rette. For hvor mange ganger gidder du å få skade på sau av de samme to drittbikkjene som eier ikke har styr på?

Eh, ja, så da slår du den i hjel med en stein! Eller ikke! Da anmelder du eieren og/krever hundene avlivet. Og HVIS man er så full av hat og raseri at man absolutt må drepe noe - gjør det for **** meg humant.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, ja, så da slår du den i hjel med en stein! Eller ikke! Da anmelder du eieren og/krever hundene avlivet. Og HVIS man er så full av hat og raseri at man absolutt må drepe noe - gjør det for **** meg humant.

Tipper bonden var dritlei av at disse bikkjene tygde på sauene hans. Det var jo liksom tredje gangen dette skjedde, så hundeeier har vel fått litt for mange sjanser.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekk opp hånda den som hadde sett på at en annen hund reiv i hjel sin egen hund og heller anmeldt i ettertid.

Opp med hånda!

Ikke?

Bonden PLIKTER å beskytte sauene sine, hundeeier plikter å holde hundene under kontroll.

Kjipt for bikkjene, men jeg vet hvor sympatien min ligger.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er det som gjør at enkelte har slike "uhell" gang på gang?

Jeg har levd i mange år med hund som stakk av om han fikk sjansen.

Men da hadde vi stålkontroll, og gode rutiner.

Sånt skal faktisk ikke skje!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det er bedre at den river i stykker noen sauer?

Det skal faktisk ikke mer enn ett velplassert slag så er hunden like dau som om den hadde vært skutt.

Ja, det er jo sammenlignbart! Hunden jager sau, fordi det ligger latent i de fleste hunder å jage fluktdyr. Å VELGE å slå i hjel et dyr i affekt, eller hva søren dette var for noe, høres bare ut som om noen er ute etter hevn, eller utløp for raseri. Litt gammeltestamentisk "øye for øye, tann for tann"-, eventuelt blodhevn-holdning. Trodde vi var kommet lenger jeg. Åpenbart ikke. Bonden hadde nok ikke annet valg enn å gyve løs på hunden. Er overrasket over at folk i det hele tatt kan forsvare avliving av dyr på "gamlemåten", altså før kruttets tid. Om man velger å skyte bikkjene, greit, men det er ikke greit lenger når man skal avlive dyr for hånd. Da skal man være ytterst erfaren og kyndig, og da bør det helst ikke være av noe som er større enn en høne. Jeg har i min tid vært med på en del avlivinger etter hvert, både av produksjonsdyr og kjæledyr, og det og bomme med et ikke-veltilpasset slag (noe som er en veldig stor risiko for, hvis man ikke aner hva man holder på med, men selv kyndige kan bomme), det er IKKE et pent syn. Det er søren meg bare grotesk. Oppførselen som bonden har utvist her, er det jeg kaller lavpanna huleboeroppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Ja, det er jo sammenlignbart! Hunden jager sau, fordi det ligger latent i de fleste hunder å jage fluktdyr. Å VELGE å slå i hjel et dyr i affekt, eller hva søren dette var for noe, høres bare ut som om noen er ute etter hevn, eller utløp for raseri. Litt gammeltestamentisk "øye for øye, tann for tann"-, eventuelt blodhevn-holdning. Trodde vi var kommet lenger jeg. Åpenbart ikke. Bonden hadde nok ikke annet valg enn å gyve løs på hunden. Er overrasket over at folk i det hele tatt kan forsvare avliving av dyr på "gamlemåten", altså før kruttets tid. Om man velger å skyte bikkjene, greit, men det er ikke greit lenger når man skal avlive dyr for hånd. Da skal man være ytterst erfaren og kyndig, og da bør det helst ikke være av noe som er større enn en høne. Jeg har i min tid vært med på en del avlivinger etter hvert, både av produksjonsdyr og kjæledyr, og det og bomme med et ikke-veltilpasset slag (noe som er en veldig stor risiko for, hvis man ikke aner hva man holder på med, men selv kyndige kan bomme), det er IKKE et pent syn. Det er søren meg bare grotesk. Oppførselen som bonden har utvist her, er det jeg kaller lavpanna huleboeroppførsel.

Så da er det bedre å la dyret fortsette å jage = skade sau som den har gjort før, evt skyte inn i flokken og skade 2-3 sauer i samme slengen?

Og ja, jeg har selv drevet med produksjonsdyr og tatt livet av dyr med slag. Slegge forøvrig da ingen innenfor 2 timer hadde skytevåpen eller kunne skyte og dyret led.

I og med de hundene har fått flere sjangser og gyver løs på sauene flere ganger så tror jeg ikke det blir noe lettere å fange inn eller gjør noe mindre skade på sauene etter å ha fått noen erfaringer med det.

Edit: Jeg renger også med at du tar høyde for hvor fort det er å skadeskyte ett dyr som løper?

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo sammenlignbart! Hunden jager sau, fordi det ligger latent i de fleste hunder å jage fluktdyr. Å VELGE å slå i hjel et dyr i affekt, eller hva søren dette var for noe, høres bare ut som om noen er ute etter hevn, eller utløp for raseri. Litt gammeltestamentisk "øye for øye, tann for tann"-, eventuelt blodhevn-holdning. Trodde vi var kommet lenger jeg. Åpenbart ikke. Bonden hadde nok ikke annet valg enn å gyve løs på hunden. Er overrasket over at folk i det hele tatt kan forsvare avliving av dyr på "gamlemåten", altså før kruttets tid. Om man velger å skyte bikkjene, greit, men det er ikke greit lenger når man skal avlive dyr for hånd. Da skal man være ytterst erfaren og kyndig, og da bør det helst ikke være av noe som er større enn en høne. Jeg har i min tid vært med på en del avlivinger etter hvert, både av produksjonsdyr og kjæledyr, og det og bomme med et ikke-veltilpasset slag (noe som er en veldig stor risiko for, hvis man ikke aner hva man holder på med, men selv kyndige kan bomme), det er IKKE et pent syn. Det er søren meg bare grotesk. Oppførselen som bonden har utvist her, er det jeg kaller lavpanna huleboeroppførsel.

Jeg er ganske sikker på at jeg hadde prestert å gjøre det samme. . Det er ikke første gang hundene har skadet sau, og at bonden tok det han hadde for å stoppe dem skjønner jeg godt. At han klarte å treffe bikkja betyr ikke at han ville klart å få tak i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper bonden var dritlei av at disse bikkjene tygde på sauene hans. Det var jo liksom tredje gangen dette skjedde, så hundeeier har vel fått litt for mange sjanser.

Ja, og derfor er det lov til å ta sitt raseri ut på et dyr. Flott holdning det. Skal jeg huske på til neste gang jeg blir forbanna på at nabokatten angriper min hele tiden!

Rekk opp hånda den som hadde sett på at en annen hund reiv i hjel sin egen hund og heller anmeldt i ettertid.

Opp med hånda!

Ikke?

Bonden PLIKTER å beskytte sauene sine, hundeeier plikter å holde hundene under kontroll.

Kjipt for bikkjene, men jeg vet hvor sympatien min ligger.

Se svaret over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk min tvil på at bonden klarte å avlive hunden med ett velplassert slag, hvordan i alle dager skal man greie det med en hund som er på sauejakt?? Jeg mener eneste hummane måte i disse tilfeller er å skyte hunden. Og da MÅ man være en god skytter som avliver raskt og på første skudd... Jeg blir faktisk kvalm med tanken på at hunden ble slått ihjel, sorry. Det er jo selvsagt synd på sauene også, men jeg synes likevell det er kvalmt, om det så er eierens egen feil!!

Kjempesynd på hundene som hadde slike uansvarlige eiere som ikke gjorde alt de kunne for å beskytte dem... (gjerne inn hage, ha ekstra lås på dørene osv!)... :(

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og derfor er det lov til å ta sitt raseri ut på et dyr. Flott holdning det. Skal jeg huske på til neste gang jeg blir forbanna på at nabokatten angriper min hele tiden!

Se svaret over.

Signerer!

Greit man er pliktig å beskytte, men det beskytter ikke dyremishandling andre veien heller :/ Tragisk hendelse!!!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og derfor er det lov til å ta sitt raseri ut på et dyr. Flott holdning det. Skal jeg huske på til neste gang jeg blir forbanna på at nabokatten angriper min hele tiden!

Se svaret over.

Hvordan vet du at det var raseri og ikke nødverge? Jeg leser det som nødverge og forstår bonden godt. Jeg hadde gjort det samme. ..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...