Kiyomi Skrevet 20. Mai 2013 Rapporter Skrevet 20. Mai 2013 Det er jo slik at oppdrettere har forskjellige mål og vektlegger forskjellige ting i avlen sin. Diskuterte litt med en annen sonis i går og jeg fikk se enorme forskjeller innen hennes rase. Jeg kom over et bilde fra en utstilling i et østblokkland hvor min rase er vist frem. Dette er nok ikke ytterpunktene, men likevel en ganske stor forskjell på to individer innad i samme rase! Siter
Annik Skrevet 20. Mai 2013 Rapporter Skrevet 20. Mai 2013 Det jeg har lagt mest merke til er at enkelte av DP'ene er så sinnsykt smale at man nesten kunne tatt de for å være en mynde(Så 3 slike i Lillestrøm i løpet av ei uke), mens andre er veldig breie og kraftige. Fant ikke noen gode bilder for å vise akkurat nå, men skal se om jeg finner litt senere i dag 1 Siter
Ingvild Skrevet 20. Mai 2013 Rapporter Skrevet 20. Mai 2013 F.eks. denne: sammenlignet med denne: 6 Siter
Ingidano Skrevet 20. Mai 2013 Rapporter Skrevet 20. Mai 2013 F.eks. denne: sammenlignet med denne: Er den sorte fullvoksen? Siter
Ingvild Skrevet 20. Mai 2013 Rapporter Skrevet 20. Mai 2013 Er den sorte fullvoksen? Vet ikke om denne er det, tok bare et tilfeldig bilde fra google. Kan godt hende det er en unghund, men har uansett sett fullvoksne hunder som ser tilsvarende ut i kropp og hode. 1 Siter
Heidihj Skrevet 20. Mai 2013 Rapporter Skrevet 20. Mai 2013 Alaskan malamute: Dette er nok ikke ytterpunktene, men veldig forskjellige typer: Min egen tispe er lett og langbeint. Hun er riktignok ung, men det gir en indikasjon på typen likevel: Noen er kreftigere og har kortere bein: Også er det selvfølgelig noen som bare avler for å få fram enorme malamuter: De to nederste er hentet fra google. Siter
Snøfrost Skrevet 20. Mai 2013 Rapporter Skrevet 20. Mai 2013 Redigert på oppfordring. Dette er min rase, Siberian Husky Fin hund av utstillingslinjer. Er CH og en stor showvinner pr idag. Fin hund av brukkslinjer, er CH Ekstreme hunder Denne er også CH (skrekk og gru!) Denne har meritter fra at den løper fort edit: fin historisk hund Denne var en god trekkhund, men ingen lederhund. Ville gjerne hatt hunder som så ut som han i hundegården her. Og det skulle nok ikke vært så problematisk å få en slik hund til å bli N UCH heller. Fin er han! 3 Siter
SandyEyeCandy Skrevet 20. Mai 2013 Rapporter Skrevet 20. Mai 2013 Jeg er ikke helt enig med deg i at den shibaen til venstre representerer noe ytterpunkt, da det finnes veldig mange tyngre og mer kortbeinte varianter, men i kontrast til hyene-mynda til høyre blir det grelt, hehe. Siter
Zitka Skrevet 20. Mai 2013 Rapporter Skrevet 20. Mai 2013 Ingen av disse er sælig rasetypisk eller pene, men de er noen ytterpunkter Vi har jo også noen ytterpunkter som er innenfor rasestandarden og ansees som pene, men de er jo ikke noe artige å komme me 1 Siter
Kiyomi Skrevet 20. Mai 2013 Forfatter Rapporter Skrevet 20. Mai 2013 Jeg er ikke helt enig med deg i at den shibaen til venstre representerer noe ytterpunkt, da det finnes veldig mange tyngre og mer kortbeinte varianter, men i kontrast til hyene-mynda til høyre blir det grelt, hehe. Jeg siterer meg selv: "Dette er nok ikke ytterpunktene, men likevel en ganske stor forskjell på to individer innad i samme rase!" Så kanskje du kan vise meg ytterpunktene? Siter
SandyEyeCandy Skrevet 20. Mai 2013 Rapporter Skrevet 20. Mai 2013 Jeg siterer meg selv: "Dette er nok ikke ytterpunktene, men likevel en ganske stor forskjell på to individer innad i samme rase!" Så kanskje du kan vise meg ytterpunktene? Inskjill da! Jeg vil ikke legge ut bilder, da noen av dem tross alt er hunder som bor hos folk vi kjenner. Siter
Betty Skrevet 20. Mai 2013 Rapporter Skrevet 20. Mai 2013 MarieR og jeg har to gutter som er i litt forskjellige ender av skalaen. Begge to har fått to cert på utstilling. Decoyen min 2 år gammel Tarik 2 år 2 Siter
Kiyomi Skrevet 20. Mai 2013 Forfatter Rapporter Skrevet 20. Mai 2013 Inskjill da! Jeg vil ikke legge ut bilder, da noen av dem tross alt er hunder som bor hos folk vi kjenner. Men vi finner vel ytterpunkter som ikke bor hos folk vi kjenner også? Siter
Gjest Skrevet 20. Mai 2013 Rapporter Skrevet 20. Mai 2013 Kortisene kommer i flere "varianter". Selv foretrekker jeg den amerikanske typen som denne vakre (Wish) er eksempel på: Et annen vakker kar: De "nordiske" er mer lik den engelske varianten som er noe mindre. De har også ofte noe mindre pels rundt kragen enn den amerikanske varianten. Hvis man ser på bilder av de fleste korthårs collier i Norden nå, så er de fleste ganske steil i fronten. Og ved aktivitet/gange ser man at også vinklene bak ofte blir noe "understillte". Så bevegelsemekanikken er i mine øyne ikke så bra som hos de amerikanske. Men adferds - og gemyttmessig er de fleste av dem flotte hunder likevel - bare så det er sagt. Og at der er flere "varianter" syns jeg bare er bra- det betyr større genetisk mangfold. Og en hund for enhver smak. Siter
Gjest Skrevet 20. Mai 2013 Rapporter Skrevet 20. Mai 2013 Vedr irsk setteren så syns jeg spredningen ikke er fullt så "gunstig". Der avles på en del individer nå fra USA der man har blandet inn afhgansk mynde for å få lengre pels. Disse er helt ubrukelige ift jakt, trekk osv. Fordi pelsen blir ekstrem og fysikken er ikke bra. Eks på irsk setter slik den ikke bør være: TRagsk tragisk tragisk: Derimot skal den være godt bygget, god pels, ørene satt korrekt og med korrekt lengde, som dette: og dette Siter
Guest Jonna Skrevet 20. Mai 2013 Rapporter Skrevet 20. Mai 2013 Ikke det "værste" eksemplaret, men you get the point: tønne bryst, alt for "mye" kropp som minner meg om en ACD, ser kortbeint ut o.l. (heldigvis har vi ikke "for" mange ekstreme den vei) En 7 år gammel tispe som er vell så feil som den andre. De grove og tunge er iallefall ofte veldig korrekt bygget i vinkler for somoftes er det en eksteriør oppdretter som vil ha "mer", så det beholder mange gode kvaliteter tiltross for "for mye". De som blir avlet for "fart" og "agility" (faktisk) forsvinner ofte både vinkler og sundt eksteriør på. Siter
Guest Yellow Skrevet 20. Mai 2013 Rapporter Skrevet 20. Mai 2013 Veldig forskjell på hårlag innen Havanais: Og kroppsmessig: Siste er en unghund på 9 mnd. og kommer nok til å legge seg litt ut i bredden, men dog veldig forskjellige typer. Siter
Miavoff Skrevet 20. Mai 2013 Rapporter Skrevet 20. Mai 2013 Ikke alle her på sonen er proffe. Er det mulig å legge til navn på rasen, samt et bilde av en "riktig" rase, i forhold til ytterpunktene. Da blir det lettere for dumme meg å henge på... 2 Siter
rottmaneier Skrevet 20. Mai 2013 Rapporter Skrevet 20. Mai 2013 Spinkel versjon: Kraftig versjon: Siter
Guest Christine Skrevet 20. Mai 2013 Rapporter Skrevet 20. Mai 2013 Når jeg søker på bilder av min rase syns jeg at det kommer opp nesten bare stygge hunder. Er så vandt til den norske typen, og syns de andre blir for ekstreme.. Showsetter, avlet for utstilling. Sett slike hunder i aksjon på agility, og det virker ikke som om de har den "gutsen" en ES har: Og i USA f.eks ser jaktsetteren slik ut. Avlet for jakt, men utseende syns jeg ikke er noe å skryte av. De er bygd for å løpe i terrenget, men ser ikke pene ut. Vakker norsk hund. Denne er bla INT champ, og jaktpremiert. Den er fin, og den er bygd "rett". Her har vi liksom en standard. I Norge er hundene både dugende til jakt og utstilling, og slik håper jeg det forblir. Siter
Red Merle Skrevet 20. Mai 2013 Rapporter Skrevet 20. Mai 2013 Aussien, alltid et artig kapittel når det kommer til yttepunkter! Denne synes jeg er en ganske så ekstrem showhund: Denne er for meg mer korrekt: En veldig flott hannhund: Show aussiene, har ofte mer pels, kraftigere benstamme og skalle. En working utgaven. Den har nok også mindre gjeter innstinkt, , da denne er mer populær som familie/sports hund, enn bruks og gjeter hund. Her er en slankere variant, kalles ofte working aussie: Working aussien, har en lettere benstamme, noe smalere skalle, og er all over mer alteltisk og mindre ''stokcy'' en show aussien. Disse har ofte mer drifeter, gjeter innstinkt og vokt enn show aussien, da avlen legger mer vekt på en god bruks/gjeter hund, enn en utstillings hund. Rasestandarden sier at : Helhets intrykket skal være : Velbalansert, kort rektangulær, middels størrelse og benstamme, stor variasjon i farver. Oppmerksom og livlig, smidig, kraftig og muskuløs uten å være grov. Pels av moderat lengde og strihet. Kupert eller naturlig stumphale. -Tilføyer selv at i Norge er alle halelengder tillat pga kuperings forbudet. Viktige proposjoner : Lengden målt fra brystbenspissen til sittebensknuten er noe lenger enn høyden målt fra manken til bakken.Kraftig bygget med moderat benstamme. Hannhunden maskulin uten grovhet, tispen feminin uten å ha spinkel benstamme. Også må kan man vel ikke stikke under en stol, at enkelte oppdrettere har avlet for å få en miniatyr utgave av aussien. Mest sannsynelig har dem nok blanda inn både litt av hvert av små hunder i de, men man kan ikke stikke under en stol at mini'en utgangs punkt var Australian shepherden. Minien har nå fått eget navn, North American Shepherd mener jeg det var,,, 2 Siter
Tabris Skrevet 20. Mai 2013 Rapporter Skrevet 20. Mai 2013 Japaneren har et stort sprik når det kommer til størrelse. Jeg har ingen bilder akkurat nå, men det er f.eks stor forskjell på Ozu og Ozzy her inne i størrelse. Siter
Lola Pagola Skrevet 20. Mai 2013 Rapporter Skrevet 20. Mai 2013 Her er tre jeg mener er ytterpunkter. Synes alle har sine kvaliteter egentlig, men er nok minst fan av den amerikanske, synes endel er pene, men de er liksom en heeelt annen rase enn dalmatineren ellers i verden (utseendemessig). Ellers er det mye ymse nedover i europa, null fronter, dårlige tegninger, over-eller undervinklet osv... skal se om jeg finner bilde. Alle tre er champions. Typisk amerikansk (bilde) Kraftig og grov type, norsk (bilde) Typen jeg foretrekker, en fin blanding av amerikansk og nordisk. 1 Siter
KristinR Skrevet 20. Mai 2013 Rapporter Skrevet 20. Mai 2013 Nederst amerikansk og øverst tyske. Nå vet jeg ikke helt om dette blir ytterpunkter i rasen, det blir mer ulike typer. Og så blir nok innlegget mitt litt farget av at jeg ikke er glad i de kontinentale som kan være så ekstrem som dere ser øverst. Bare så det er sagt så fins det flotte eksemplarer nede fra kontinentet også som ikke er så grov og tung som eksemplene over. De amerikanske er jo ytterst elegante og jeg syns de er flotte. Men det er vel ikke tvil om at de mangler litt masse. Så har vi de engelske som ofte er lette å kjenne igjen. Og nå har jeg nok vært litt urettferdig som har lagt inn to gode og flotte boxere fra USA og fra Storbrittania, men to dårlige tyske. SÅ her kommer en bra tysk boxer. Siter
Recommended Posts