Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor skal valpen sove?


Aninochi
 Share

Recommended Posts

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I senga. Funka for 5 valper her, og funker for meg.

Skulle nesten tro det var en helt normal valp, jo.

Jeg har hatt valpene mine i senga mi helt fra begynnelsen, la en gammel dyne på gulvet så de ikke skulle skade seg hvis de falt ut. Wheatenterrieren ligger fortsatt i senga mi eller på gulvet hvis det

Foretrekker å ha hunden i egen hundeseng på gulvet ved siden av senga. Han trives best der også men døren er åpen så han kan gå på stua hvis han vil det. Samme når han var valp bare at da lukket jeg soveromsdøren tilfelle han måtte tisse

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent like lett å svare på som "hvilken treningsmetode skal vi bruke?", "hva skal babyen min bli når den blir voksen?", "hvordan skal jeg forholde meg til sjefen min i en jobb jeg antakeligvis kommer til å få om 5 år".

Man må jo nesten møte individene man inviterer inn i sitt liv før man avgjør framgangsmåte og metodikk i samspillet med dem, synes du ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent like lett å svare på som "hvilken treningsmetode skal vi bruke?", "hva skal babyen min bli når den blir voksen?", "hvordan skal jeg forholde meg til sjefen min i en jobb jeg antakeligvis kommer til å få om 5 år".

Man må jo nesten møte individene man inviterer inn i sitt liv før man avgjør framgangsmåte og metodikk i samspillet med dem, synes du ikke :P

Det handler vel mer om personlig preferanse og erfaringer. De fleste hunder er vel såpass lett å trene at man kan vel oppbevare dem hvor man måtte ønske. Hunden til søstera mi lå i samme seng som henne hver natt, men da pappa passa henne i en måned måtte hun finne seg i å ligge på stua og det gjorde hun. Enkelte foretrekker å lage en hule til hunden i et bur på stua, mens andre lett kan dele seng med de, jeg er bare nysgjerrig på hva folk her inne synes og hvordan det har gått med hver enkelt med valg av soveplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi startet med å ham i hundeseng i gangen, men han fikk flytte raskt inn på soverommet. Nå sover han litt i senga, og litt på gulvet (polarhund, så han blir raskt varm i senga). Syns det er koselig :) Han hopper ned fra senga og blir der om han skulle få beskjed om det, så for oss er det ikke noe problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første valpene våre hadde vi sovende i bur på gulvet ved siden av senga vår. Han vi har nå, hadde vi sammen med oss i senga og det synes jeg fungerte veldig bra, så jeg vil egentlig anbefale det. Fint for tilknytningen og tryggheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel mer om personlig preferanse og erfaringer. De fleste hunder er vel såpass lett å trene at man kan vel oppbevare dem hvor man måtte ønske. Hunden til søstera mi lå i samme seng som henne hver natt, men da pappa passa henne i en måned måtte hun finne seg i å ligge på stua og det gjorde hun. Enkelte foretrekker å lage en hule til hunden i et bur på stua, mens andre lett kan dele seng med de, jeg er bare nysgjerrig på hva folk her inne synes og hvordan det har gått med hver enkelt med valg av soveplass.

Jeg hadde hørt om alle de flotte historiene om hunder som sov i senga fra dag 1. Vel, jeg fikk en valp som bare hoppet ned av senga, var 100% uinteressert i å ligge der. Jaja, da lager jeg en liten "innhegning" hvor den kan være, la avispapir på gulvet fordi det er et tregulv hvor tiss ikke kan trekke inn på soverommet. Der ravet valpen rundt og SPISTE (fysisk svelget det ned) avispapiret, så det gikk ikke an. Natt 2 var jeg passelig i 100% ørska etter å ha mer eller mindre døgnet, så jeg ringte oppdretter til bikkja mi. Putt bikkja i buret, herregud, sa han. Så jeg gjorde det. Da la hunden seg godt til rette på teppet med mammalukt (som den predatert denne tid hadde vært 100% uinteressert i) og lå i ro fram til den begynte å pipe når den måtte tisse. Gikk ut med hunden, inn i buret igjen, ro og søvn i et par timer til.

Flyttet buret ut av soverommet når valpen sov natten gjennom uten å pipe for å gå på do, og 1 mnd senere faset jeg buret ut på natten (tok vekk døra). Valpen lå inne i buret og sov natten gjennom selv om burdøra forsvant.

Hvilket er min bakgrunn for å si at det er ganske håpløst å være forhåndsbestemt på hva som skal være og ikke være. Det er ingen garanti for at neste hund jeg får inn døra hverken er sånn som den forrige, eller helt annerledes. Hvem vet, fram til jeg møter den?

Jeg hadde forøvrig også store ambisjoner om å ha en valp som diltet etter meg løs ute, noe hunden min aldri har vært interessert i. Hun var - fra dag 1 - en selvstendig sjel. Valpen stakk av gang på gang, til jeg bare måtte begynne å bruke bånd, ellers kom den til å bli påkjørt eller forsvinne.

On the bright side: har aldri trengt å trene en eneste time eller ett minutt med alene-hjemme-trening, for den bikkja kunne nok levd det lyckliga liv helt alene uten å ha brydd seg ett spøtt :lol:

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt valpene mine i senga mi helt fra begynnelsen, la en gammel dyne på gulvet så de ikke skulle skade seg hvis de falt ut. Wheatenterrieren ligger fortsatt i senga mi eller på gulvet hvis det er varmt, bearded collien kan finne på å gå ned på stua og legge seg i sofaen i løpet av natten. Hunder liker gjerne å variere liggeunderlag litt, derfor synes jeg ikke bur er noe alternativ.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder liker gjerne å variere liggeunderlag litt, derfor synes jeg ikke bur er noe alternativ.

Min er 100% uenig i din uttalelse :P Ikke bare foretrakk hun buret sitt *hele natten gjennom* selv om burdøra forsvant - men hun fysisk søkte etter sin gamle madrass når jeg fjernet den pga blodsøl på den etter operasjonene. Hun hærtes ikke å ligge hverken på ganggulvet, på et liggeunderlag og IALLEFALL ikke på en gammel dyne jeg la der. Hun gikk utenom alt og stod og peip ved ytterdøra fordi hun visste at den gamle madrassen stod utenfor døra :P Prinsesse-asperger syndrom hvor alt skal være som man er vant til... :)

Prøvde forresten også en sånn stolpute som man har på sånne plastikkstoler ute på verandaer, det var også dritkjipt og upopulært som sovested :P Det SKULLE være den gode gamle richomadrassen som hadde vært i bunn av buret :P Jeg er sikker på at om buret enda hadde stått inne i gangen (orket ikke ha det pga størrelsen) så hadde hun løpt inn og lagt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er ihvertfall forskjellige :) Mulig det er polarhundpelsen som gjør det, men det skal mye til for at min holder en liggeplass over lang tid. Han elsker å ligge inntil oss i seng eller sofa, eller på senga si som er et saueskinn, men flytter jevnlig på seg når han sover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er ihvertfall forskjellige :) Mulig det er polarhundpelsen som gjør det, men det skal mye til for at min holder en liggeplass over lang tid. Han elsker å ligge inntil oss i seng eller sofa, eller på senga si som er et saueskinn, men flytter jevnlig på seg når han sover :)

Sånn er mine også. Retrieveren min kunne derimot ligge på samme sted hele natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Våre valper har frem til nå ligget i senga vår de første 2 mnd så har de flyttet ut på hunderommet. Denne valpen hadde ikke redsel for høyder og hoppet ned av senga midt på natta. Det var ikke særlig praktisk, og han var veldig varm i senga, så han ligger nå i hundeseng på gulvet ved siden av senga, til han skal flytte ut på hunderommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er nok raseavhengig hvor mye de flytter på seg. Begge de jeg har nå ligger timesvis og sover på samme sted. Nå har whippeten ligget i sengen sin siden klokken 4. Vært oppe en gang å spist litt. :P DPen har ligget i hulen sin i flere timer i dag, helt til jeg ropte henne opp i sofaen. Ligget på fanget mitt i 2 timer nå :P

Jeg liker å ha valpen på soverommet, enten i sengen, eller ved sengen i bur/binge. :) Nærhet er grunnen her, den har blitt tatt fra mor og søsken, og ofte trenger de den ekstra tryggheten i begynnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hundene jeg har hatt, har alle sovet alene i spisestuen fra første dag i huset. Den første brukte bur, de to neste har bare hatt korga si med teppe i. Spisestuen er også der de er / har vert når de er alene hjemme. Det har alltid gått greit her i alle fall. Fordelen med bur, var at den første hunden ble tidligere husren, da han ikke gikk på do inne om natten pga buret. Men, jeg tar heller noen runder ekstra med golvvask, enn å investere i et bur til nå, da lillefrøkna vår får helt klaustrofobi i bur (la henne i bur hos ei venninne av meg, som har valp også, og det var fæla skriking og graving). Hun sover godt i korga si, så stresser ikke mer med det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hundene jeg har hatt, har alle sovet alene i spisestuen fra første dag i huset. Den første brukte bur, de to neste har bare hatt korga si med teppe i. Spisestuen er også der de er / har vert når de er alene hjemme. Det har alltid gått greit her i alle fall. Fordelen med bur, var at den første hunden ble tidligere husren, da han ikke gikk på do inne om natten pga buret. Men, jeg tar heller noen runder ekstra med golvvask, enn å investere i et bur til nå, da lillefrøkna vår får helt klaustrofobi i bur (la henne i bur hos ei venninne av meg, som har valp også, og det var fæla skriking og graving). Hun sover godt i korga si, så stresser ikke mer med det :-)

Mine har ikke vært i bur, men sover i senga med meg og de har ikke vært ute om natta. Ikke har de gjort fra seg inne på natta da de har blitt luftet seint på kvelden og tidlig på morgenen. Ikke hadde det vært krise med en tissedam på gulvet heller :)

Jeg har ingen tro på at buret har noe å si for hvor tidlig de blir renslige, på do må de jo uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var heller aldri i bur og sov hele natta igjennom fra han var 8 uker, kun gjort fra seg inne når han var syk om natta.. Kullbroren sov i bur og måtte luftes hver natt til han var mange måneder gammel.

I bunn og grunn tror jeg det er for det meste individuelt, tror ikke buret er nøkkelen til regnslighet akkurat.. Trikset er jo å ta ut valpen ofte nok til at den lærer at tissing og bæsjing er uteaktiviteter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en rase 5-6kg så det var uaktuelt å ha di i sengen som som små. Selv om di er samme rase og to kommer fra samme opdretter og er nært beslektet har di egen personlighet. Så man må se an hvor valpen slår seg til ro og høre med oppdretter hvor hun har had valpene om natta. Min elste sov i bur hele sitt første år, i dag vil han ligge trangt med følelse av bur. Nr to ville abselutt ikke ligge i bur uansett hva jeg gjode, men han var mye plaget med div som liten og hvar heller ikke hustør før han var et år i dag rører han seg heletiden for å skifte sovestillig, heldig vis han ligger i sengen min når jeg vokner. Nr 3 hade jeg laget valpegår til, (ca 2km) med div kluter og huler rett ve sengen min der jeg håpet hun ville sove. Fra jeg hentet henne sov hun hvor sto og gikk så aldri problemer med sove der hun ble plasser. I dag sover hun i sengen min og er veldi rolig. når hun har løpertid blir hun puttet i et stort bur og sover der å uten et pip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...