Gå til innhold
Hundesonen.no

Sonenmesterskapet 2013 - Resultater side 36


Anette
 Share

Recommended Posts

Jeg stemmer mot belønning mellom øvelser hvert fall :-) Det har man rekruttklassen til, tenker jeg. Og det er fortsatt en konkurranse, og jeg syns konkurransen blir mindre spennende og altfor "lett" om det blir lovlig å belønne mellom øvelsene. Hadde Tia vunnet LP3 med belønning mellom øvelsene så hadde ikke det vært fair ovenfor en hund som går kjempebra i samme klasse uten belønning (Tia er nemlig helt dust uten hyppige belønninger :P ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 756
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tusen takk for et helt fantastisk stevne, AnetteH, og alle andre som bidro til alt dette Jeg er selvfølgelig superstolt av samboeren og Cita som dro i land førsteplassen i rekrutt! Cita kan ha e

Er ikke så veldig superanonym, men hadde faktisk glemt det, men så fant jeg meg selv gitt :-D

Posted Images

Jeg er faktisk mer bekymret over tidsbruken jeg. Om alle skal få lov til å kunne belønne, for alle har ikke en sleik i en leverpostei boks. Også evnt strøing i banen Mtp fremadsendinger.

Jeg sitter og prater med Margrethe nå ang dette.

Det er jo et helt år til, så dersom ønsker er der fra flesteparten av deltakerne så kan man vurdere det. Og da legger man opp slik at tidsbruken ikke blir noe problem, ikke vanskelig floke å løse dersom det er det folket vil.

Det et vel ikke vits å begynne å styre for mye med årets med så kort varsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at det må nesten være regler for begrensning. Noen belønner feks hunden ved å kaste godbiter utover eller hunden skal jakte godbiter på bakken.

På lik linje som dere ikke ville startet uten å belønne så sliter jeg med å starte om det ligger strødd ting over alt til utsendinger og søksøvelser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at det må nesten være regler for begrensning. Noen belønner feks hunden ved å kaste godbiter utover eller hunden skal jakte godbiter på bakken.

På lik linje som dere ikke ville startet uten å belønne så sliter jeg med å starte om det ligger strødd ting over alt til utsendinger og søksøvelser :)

Helt enig der. Og derfor blir det jo en sak man må snakke om i god til i forveien og bli enige om. Dersom det faktisk viser seg at det er interesse for å gjøre det slik.

Evt. ha en klasse 1 der belønning er tillatt, og en klasse 1 der belønning ikke er tillatt. Men da blir det litt samme greie som rekrutt igjen.

Poenget mitt er vel egentlig at det faktisk må planlegges litt nøye slik at det går smooth for alle parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært mulig å belønne etter øvelsene, men da fått null. Og heller ha full fest I ringen, men ETTER absolutt alle øvelsene?

Ble kanskje litt rotete... men slik at når ekvipasjen egentlig skal forlate ringen, blir det tid til 2 min med belønning

Ja, du kan belønne mellom øvelsene, og nulle. Men på slutten kan du jo ta festen på vei ut av ringen i stedet for å bruke mer tid enn vanlig? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare en ring? For da tenker jeg at det sikkert ligger rester i ringen etter rekrutt likevel? Jeg skal uansett ikke konkurrere, men hvis det er det med at godbiter blir strødd rundt så burde det ikke være lov å belønne i rekrutt heller? Evt ta klassene man kan belønne i på slutten så det ikke ødelegger for andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor ikke alle bare kan enes om at en IKKE slenger godis rundt, jeg. :icon_confused: Jeg kommer til å belønne Imouto mellom øvelser i rekrutt, men det er da snakk om en og en bit som hun spiser. Samme med Aiko i kl 1. Det å slenge godis rundt der andre skal forsøke å prestere noe etterpå er jo helt høl i huet, uansett om det dreier seg om en lp-bane eller en utstillingsring.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha blitt enig med AnetteH, så har vi bestemt at det er greit å belønne med godbit i ringen. Det blir da satt karakter 5. Under øvelsene ønskes ikke belønning. Vi snakker altså om godbiter og ikke lek (ball og slikt blir liggende utenfor ringen). Blir noen forstyrret av godbiter som har blitt mistet underveis får ekvipasjen sjans til å ta øvelsen på nytt uten trekk for utførelse av øvelse.

Når vi gjør det på den måten er jeg nødt til å være litt nazi under stevnet. Alle MÅ være klare til fellesdekk når det er deres tur og alle må være klare til sitt program (ville vært like nazi uansett, jeg hater sommel). Er man ikke klar får man stå over til neste felles.

Står man over en øvelse er det så klart 0 i denne, bryter man øvelsen fordi hunden fortjener belønning og hunden har gått tilfredstillende frem til det vil jeg sette karakter 5. For min del er det ok å rose hunden med stemme underveis, men ikke overdriv.

Håper dette er en grei løsning for alle og vi har satt en standard for alle ekvipasjer. Nå har alle en fair sjans

Edit: Jeanette sier noe viktig og jeg må redigere litt: Det er ikke lov å kaste godbiter for å belønne, den skal komme fra hånden.

Edit2: Eventuelle misforståelser vedrørende dette blir så klart svart på, men nå er reglene bestemt og da blir det slik. Hat meg, men jeg er dommer og har all makt *ond makt latter*

Endret av Margrete
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde også det skulle være mulig å belønne mellom øvelsene, for å få en positiv konkurranseinput - det er vel ett fett om hunden vinner fordi den er motivert eller ekstra motivert? Ikke blir det urettferdig om alle får lov til å gi hunden det lille ekstra heller. Poenget må vel være å få gitt hundene en positiv opplevelse i ringen, få de ut av negative konkurransemønster, og vise dem at konkurranse er gøy?

Hvis ovennevnte instrukser fortsatt gjelder, sparer dere i hvert fall tid, for da trekker jeg X'en fra klasse 2. Vi skulle gå både for å ha ekstra moro i ringen, men også fordi jeg var nysgjerrig på hvordan vi lå an karaktermessig i forhold til å vurdere et offisielt opprykk. Om jeg ikke får mer enn 5 i øvelsen fordi jeg gir en frolic etter dekk under marsj er det ikke vits for meg. Da vil vi heller gå rekrutt, for å ha det innmari moro i ringen - for det trenger hun mest.

Og da trekker jeg Foenix fra rekrutt, for jeg orker ikke stresset med å ha to i samme klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha blitt enig med AnetteH, så har vi bestemt at det er greit å belønne med godbit i ringen. Det blir da satt karakter 5. Under øvelsene ønskes ikke belønning. Vi snakker altså om godbiter og ikke lek (ball og slikt blir liggende utenfor ringen).

selvfølgelig belønne på vei ut, men ta frem leken I ringen, kaste (evt) en ball en gang i ringen, forsette leken på vei ut av ringen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig har Norsk Berner Sennenhundklubb avdeling Oslo og omegn arrangert uoffisielt LP-stevne for alle klasser i en håndfull år nå, og det har alltid vært lov til å belønne mellom øvelsene der.

Jeg har også startet et halvt dusin ganger hos Antrozoologisenteret, hvor de også har tillatt belønning mellom øvelsene, og har oppfordret til det for hundenes del.

Så det finnes stevner som opererer med det, selv om det blir hevdet motsatt oppover i tråden.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å belønne hunden i ringen, men uten lek med gjenstand, om dere velger å være klovn så vil jeg bare flire og synes det er moro. Jeg vil gi en tilbakemelding på hvordan jeg ser øvelsen slik at man, som SFX, vet hvordan man ligger an i offisiell konk., men trekker i poeng. Er ikke det godt nok, så vil heller ikke eventuelle karakterer jeg gir være verdt en dritt. Vil man vinne, så er jo det ett problem så klart. Dette er i samråd med de som arrangerer stevnet, som har brukt mye tid på premier og da bør det være en viss form for rettferdighet ute å går. Ta f.eks Jeanette, tipper hun ville gått en kl 3 (elite?) uten belønning, mens andre ville brukt belønning og fått samme karakter. Hvor rettferdig er det for Jeanette sin del? Eller Benedickte?

Hvor moro dere gjør det er det fult og helt opp til dere. Nå blir det bare muggen stemning og det skaper ikke noen god stemning for stevnet som enkelte har brukt mye av sin tid på å arrangere. Vi kan ikke tilfredsstille alle, og vi har nå gjort så godt vi kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å belønne hunden i ringen, men uten lek med gjenstand, om dere velger å være klovn så vil jeg bare flire og synes det er moro. Jeg vil gi en tilbakemelding på hvordan jeg ser øvelsen slik at man, som SFX, vet hvordan man ligger an i offisiell konk., men trekker i poeng. Er ikke det godt nok, så vil heller ikke eventuelle karakterer jeg gir være verdt en dritt. Vil man vinne, så er jo det ett problem så klart. Dette er i samråd med de som arrangerer stevnet, som har brukt mye tid på premier og da bør det være en viss form for rettferdighet ute å går. Ta f.eks Jeanette, tipper hun ville gått en kl 3 (elite?) uten belønning, mens andre ville brukt belønning og fått samme karakter. Hvor rettferdig er det for Jeanette sin del? Eller Benedickte?

Hvor moro dere gjør det er det fult og helt opp til dere. Nå blir det bare muggen stemning og det skaper ikke noen god stemning for stevnet som enkelte har brukt mye av sin tid på å arrangere. Vi kan ikke tilfredsstille alle, og vi har nå gjort så godt vi kan.

Syntes dere er supre som setter sammen dette for oss alle, og har jobbet godt for å tilrettelegge! :heart:

Er det mulighet for å sette evt. en karakter i parentes som man ville mottatt i offisiell konkurranse, men bare en 5er regnes med? Blir det mye rot kanskje? :lol:

--------------

Belønning i rekrutt gir ikke trekk i karakter eller? :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor moro dere gjør det er det fult og helt opp til dere. Nå blir det bare muggen stemning og det skaper ikke noen god stemning for stevnet som enkelte har brukt mye av sin tid på å arrangere. Vi kan ikke tilfredsstille alle, og vi har nå gjort så godt vi kan.

Det var ikke meninga å skape muggen stemning, det er bare kjedelig å melde på til noe en trur er uoffisielt når det viser seg å være helt likt offisielt, bare at det ikke havner på DogWeb.

Jeg vil gjerne ha mine 5'ere av deg, og gjerne også en vurdering på hva vi ville fått om jeg ikke hadde belønna mellom øvelser. :) (Min målsetning er forøvrig å fullføre programmet uten tull, noe som ikke har skjedd siden første gang vi starta... :P )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette, har du gitt MArgrete røde og gulekort?

For jeg vet hun kommer til å løpe etter meg med de da det blir første gjennomkjøring av Elite programmet noen gang :lol: :lol:

*ler* Jeg har bare fått røde kort! *begynne med kondisjonstrening* Neeeeida, jeg skal være så grei atte, men IKKE ball og ikke send send hunden på dommeren for litt kelpieløøøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* Jeg har bare fått røde kort! *begynne med kondisjonstrening* Neeeeida, jeg skal være så grei atte, men IKKE ball og ikke send send hunden på dommeren for litt kelpieløøøve!

Pokker da, den skulle jo få en skjult belønning :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...