Gå til innhold
Hundesonen.no

Er hunden din alene hjemme lenge om gangen?


Leslie elise
 Share

Recommended Posts

Jeg er alene med ansvaret for hunden min og har ikke noe samboer som kan avlaste . Det skal også sies at hunden min har min fulle oppmerksomhet når jeg kommer hjem. Jeg har ikke mulighet til å ha han med i bilen på jobb heller. Ikke tror jeg hunden min lider noen nød av å være alene i 8-9 timer, har intrykk av at han stort sett sover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 141
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er nok helt vanlig om en har tenkt til å jobbe så en har råd til å kjøpe mat til nevnte hund.

Jeg stusser litt på det du sier om å ta med hunden i bilen. Mener du virkelig at du synes det er bedre å la hunden ligge i en trang bil de timene det er snakk om, bare for å få til en tjue minutters l

Det er da et skille mellom friske og syke hunder, er det ikke? En som er syk må man ta spesielle hensyn til, det trenger man ikke med en som er frisk. Å la en hund med sep angst være hjemme alene en h

Hunden min er variabelt alene hjemme. Han trengte ikke å være rutinemessig alene hjemme før han var halvannet år (fjor høst). og det er egentlig ikke mange dager det blir fulle arbeidsdager aleine siden jeg har 8-16-jobbing og samboer jobber tredelt turnus. På de dagene vi begge jobber dag er han 8,5-9 timer alene, avhengig av trafikk etc. Det meste han har vært alene er 9,5 timer, det er første gang siden han var liten valp at han møtte meg ved døra :P Ellers gidder han aller nådigst å flytte rumpa ned fra sofaen når vi går inn på stua, og stort sett må vi rope på ham :lol: Nei, tror ikke han lider noen nød. Men før slike langdager prøver jeg så godt det er mulig å gi ham godt med trim og input, så går det stort sett fint :) Han var lufting på morgenen, og har tilgang på vann og mat om han ikke spiser den med en gang. Ellers tilgang på tyggebein, leker og hele leiligheten minus soverom (med mindre vi har glemt å lukke døra), badet og yttergangen. Samvittigheten gnager når det drar seg nærmere 9 timer alene, men det virker ikke som at han lider noen nød. Har landet på at jeg har det verst :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste av oss jobber jo full tid 30-40 år så det er vel ikke så lett å unngå at det ofte blir 8-9 timer i hverdagen for mange.

Jeg tror nok at det er vanskelig for de som har vært hjemme hele tiden og viss de plutselig skal være borte så lenge, men det er nok sikkert fordi både eier og hund er vandt med dette. Det er jo også mye snakk om hvilke raser og individer som passer til hvem i rasevalg tråden, det kan vel også være relevant her. Noen hunder er roligere enn andre, det kan være seg både raser og individ. Men tror nok at de fleste tilfeller med tilstrekkelig tilvenning at 8-9 timer ikke vil være et problem, viss ikke er vel en stor del av det moderne hundehold i fare.

Edit: det som er en positiv trend de siste par årene er at en større del av de yrkesaktive har mulighet til å dele opp dagen og/eller uken pga hjemmekontor. Kjenner jeg er veldig glad for å ha den muligheten spesielt viss det blir valp neste gang, men har også lyst å involvere noen pensjonister eller evt studenter som savner dyr, det er jo win-win viss man finner noen man klikker med;-)

Endret av 13de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkena her er hjem i 7 timer mandag til fredag ingen problem ligger nå bare sover;) Skal jeg nå etter jobb er hun alltid med er aldri hjem annent enn jobb tiden.

Drar 05.45 til jobb så hun er fra før veldig trøtt på den tiden veldig så kjekt å langturen blir klokka 13;) Siden jeg var litt dårlig på trene hjemme alene på masse forskjellig tidspunkt når var ung skiller hun veldig. Kan jo klokka når jeg kommer hjem til vanlig. Drar jeg f.eks en sjelden gangt til byen etter langtur en lørdag er hun helt i hunder når jeg kommer hjem å sitter mye i vinduet venter.

Når jeg kommer fra jobb er det såvidt hun hilser,helt avslappet rolig å så trøtt da;) Så skal jeg bort en kveld om det er helg/ukedag å hun ikke kan bli med får hun pass av en nabo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terho hadde ikke merka forskjell tror jeg! Jeg går jo hjemme eller jobber kveld deltid, men bortsett fra når jeg drar han med ut om morran for å få han til å tisse, så ligger han og sover omtrent hele dagen når jeg er hjemme helt fram til samboern kommer hjem! Evt om jeg girer han opp,da kan det være litt liv i han før fire tia :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bare spør jeg altså: Men blir det ikke fryktelig mange timer med søvn pr døgn? Jeg har jo langt ifra noen høyaktivitetsrase men de er da på beina og holder på med ting all den tid vi er hjemme,hagen er stor og de går inn og ut som de vil. Er det fint vær så går de rett ut og ordner med noe selv om de har vært på reell tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yurij: Joda blir nok endel søvn ikke så våken inne frøkena her akkorat. Kan leke litt med meg,titte ut vinduet ellers sover hun. Får stort sett turer i 4 timer på hverdager ofte mere i helger/ved fri.

Fra våren/sommeren når det er varmt nok til være ute er vi ute hele dagen etter jobb,veldig sjelden hun legger seg til sove ute selv om jeg sitter leser er jo så mye følge med på;) Har ikke hage så vi sitter litt rundt overalt å ofte mye fugler,hunder osv følge med på. Gleder meg til sommern!

Da jeg jobbet ekstra i hundebutikk var hun jo med løs i butikken å sov svært lite måtte jo følge med på hva jeg gjorde! Er veldig glad jeg bor 5 min sykkeltur unna jobb,starter så tidlig at får langtur klokka 13.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste mi på 2 år var aleine i rundt 9 timar når eg hadde 9- timars vakter på jobben. Men no som eg studerar, så er ho atskillig mykje mindre aleine heime då eg styrer dagane slik som eg vil og gjerne jobbar frå hybelen.
Yngste frøkna har eg ikkje hatt aleine her enda, men ho har vert aleine i bilen i rundt 5 timar når eg har vert lenge på skulen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bare spør jeg altså: Men blir det ikke fryktelig mange timer med søvn pr døgn?

Jeg tenker at det er ganske stor forskjell på søvn og hvile. Min yngste sover aldri annet enn om natta, og har alltid vært svært energisk. Hun kan legge seg og "hvile" eller være rolig, men det er mest fordi hun har lært seg det. Den eldste sover ekstremt mye, men det er nok også fordi hun er funksjonshemmet. Jeg veit at i løpet av min arbeidsdag, så har Imouto fullt opp med å være World Police i nabolaget fra sofaryggen, egge søstra til lek og jogge rundt i huset for å finne på sprell. Aiko ligger for det meste og sover eller hviler, lettere oppgitt over søstra, men lar seg innimellom rive med, noe sengeteppet mitt er prega av. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få spørre hvorfor det er så fælt for hunden å være hjemme alene? Syntes jeg både har lest og opplevd at hunder sover store deler av dagen.

De fleste av oss må jo faktisk jobbe for å leve, og det er normalt med en arbeidsdag på 8 timer inklusive pause. Og så må man gjerne legge på litt reisevei.

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke ser noe som helst i veien for at det skal gå greit. Selvfølgelig forutsatt at man lufter hunden ordentlig før man drar, og den blir aktivisert godt nok ellers på dagen.

Evt. blir jo diskusjonen hvorvidt det er OK å faktisk holde hunde i fangenskap..

Jeg tror ikke på noen måte at det er fælt for hunden, men når man går ut ifra at en arbeidsuke er ca 40 t + reisevei la oss si 5 timer for den gjennomsnittlige, det er ganske mange timer og være alene. Så kan man jo legge til alle de som er alene på natta, nye 40 timer, pluss evt turer på butikken, fotball med kidza og andre små ærend, det blir fort mye tid alene. Jeg tror fortsatt ikke at hunden har det fælt, men det kan absolutt være bedre. Om så man ikke hadde flydd i skauen i 8 timer om man hadde mulighet til og ikke jobbe så er det noe annet for hunden og være sammen med familien sin, selv om den sover mye.

Så fælt, nei, men ikke opptimalt heller. ( i mine øyne )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo jobbe, sånn er det bare. Dog synes jeg aldri sånt er optimalt jeg, for selv om hunden sover så tror jeg de vil mye heller sove mens vi er hjemme hos dem enn å være alene. HVor "ille" det er, varierer nok fra hund til hund. Jeg er så heldig å ha hjemmekontor 2 dager i uka, gubben har en, slik at hundene må under normale forhold være alene 9-10 timer 2 dager i uken. Det går greit, men jeg liker det slets ikke. Akkurat nå har vi jo en valp på 4.5 mnd, så nå er det kun 7.5 timer 2 ganger i uka (vanskelig men gubben og jeg sjonglerer jobb-tider så det står etter). Og det går fint.

Men - jeg ser jo - at når jeg jobber hjemme så ligger det 2 hunder og sover på føttene mine, de ligger ikke i sengene sine eller i sofaen men oppå føttene - nærkontakt hele tiden. Videre vil ikke de drømme om å gå fra meg, så jeg føler det litt kjipt å gå fra dem.. Det har jeg alltid gjort. Har stortsett alltid hatt 2 hunder sånn at de ikke skal være helt mutters alene. Jeg tror det er naturstridig for hunder å være helt alene jeg. De tåler det nok, men man må jo lære dem det, men jeg tror ikke hunden hadde valgt det slik hadde den kunnet velge. Så jeg sier som Malamuten ovenfor: Fælt nei, men ikke optimalt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marvel er heldig pga. vi er veldig fleksible med jobbene våre, og er som regel hjemme alene (i bur) kanskje to timer av gangen et par ganger i uka.

Det lengste han har vært i bur når vi ikke har vært hjemme er ca 4,5 time, men det skjer ikke engang så ofte som to ganger i mnd.

Antar at når vi flytter til Norge og må ha fulltidsjobb hvor andre bestemmer så blir det mer.. ikke noe gøy, men sånn er livet i perioder dessverre. Da planlegger vi såklart å bruke mer tid med ham når vi først kommer hjem. Forhåpentligvis kan vi finne noe som ikke er helt likt, sånn at vi feks drar og kommer hjem med en times forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke på noen måte at det er fælt for hunden, men når man går ut ifra at en arbeidsuke er ca 40 t + reisevei la oss si 5 timer for den gjennomsnittlige, det er ganske mange timer og være alene. Så kan man jo legge til alle de som er alene på natta, nye 40 timer, pluss evt turer på butikken, fotball med kidza og andre små ærend, det blir fort mye tid alene. Jeg tror fortsatt ikke at hunden har det fælt, men det kan absolutt være bedre. Om så man ikke hadde flydd i skauen i 8 timer om man hadde mulighet til og ikke jobbe så er det noe annet for hunden og være sammen med familien sin, selv om den sover mye.

Så fælt, nei, men ikke opptimalt heller. ( i mine øyne )

Men da sier du faktisk at jeg ikke er en optimal hundeeier. Men så er det jo svært forskjell på scenarioet du viser her da, og hva f.eks. jeg har sagt at jeg gjør. For min del er det jo kun snakk om om 8,5time borte, selvfølgelig er hunden med meg om natta, samt ellers på dagtid. Og fotball med kidza, tja, med tanke på at jeg ikke har barn så blir det vel heller "fotball" med hunden. Klart det kan hende man må innom butikken og handle julegaver en gang før jul, men tror ikke det står på de få shoppingturene. Dessuten kan man jo heller legge dem på lørdagen etter å ha gått en god morgentur med hunden.

Må helt ærlig innrømme at foruten de hunden som faktisk mistrives med å være alene hjemme, så virker det som det i denne tråden er flest eiere som har problemer med at hunden er hjemme alene 8 timer, ikke selve hunden. Og tro meg, det forstår jeg også, men jeg føler ikke at det er en grunn til å ikke skaffe seg hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyret her er hjemme alene i 7-8 timer hver hverdag og han lider ikke pga det altså. Han ligger bare og sover og ble faktisk litt irritert og trakk seg veldig unna når jeg var sykemeldt i 8 uker og bare var hjemme.

Men har han vært alene i 7-8 timer en dag så drar jeg ikke fra han igjen for å dra på kino eller butikken. Da får han enten være med, eller så skaffer jeg pass. For det blir i overkant føler jeg.

Han får en tur før jeg drar, også går han og legger seg. Og der ligger han til jeg kommer hjem. Han driter i om jeg er borte i 5 eller 7 timer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har virkelig aldri opplevd en hund som velger å gå unna meg :| Da kan jeg forstå at det er lettere å dra fra hunden, sant. Når den helt tydelig velger alenetid selv. Her i huset er det sjeldent at jeg ikke har en hund ved min side. Nå har Shensi slitt med det å være alene tidligere. Sånn fra hun var halvåret til hun var rundt halvannet år. Men det er ikke et problem lenger nå, sånn sett bort i fra at hun nok gjerne kunne tenkt seg å vært limt fast i meg :P

Ikke en gang Ulrik, som var selvstendigheten selv, lå langt unna :P

Jeg skjønner forøvrig at folk må jobbe, og jeg skjønner at folk velger å ha hund selv om de jobber. Men jeg personlig vet ikke om jeg hadde klart det altså. Det hadde blitt for mye dårlig samvittighet. Da måtte jeg hatt en hund som ikke var like selskapelig som de to små selskapshundene her :wub: De er som regel med når vi går på butikken også disse to, en står utenfor med dem.

Jeg tror nok jeg har litt ekstra vansker med å gå fra hundene mine, enn folk flest... Aner ikke hvorfor jeg :P Det er seriøst traumatiserende for meg, jeg klarer ikke slappe av om vi er et sted over flere timer, og de små englene mine ligger hjemme :wub: Men jeg vet også at vofselurene synes det er aller best når vi er hjemme, så jeg og bikkjene er jo enige vi. Sammen har vi det best :D

:icon_redface::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har virkelig aldri opplevd en hund som velger å gå unna meg :| Da kan jeg forstå at det er lettere å dra fra hunden, sant. Når den helt tydelig velger alenetid selv. Her i huset er det sjeldent at jeg ikke har en hund ved min side. Nå har Shensi slitt med det å være alene tidligere. Sånn fra hun var halvåret til hun var rundt halvannet år. Men det er ikke et problem lenger nå, sånn sett bort i fra at hun nok gjerne kunne tenkt seg å vært limt fast i meg :P

Ikke en gang Ulrik, som var selvstendigheten selv, lå langt unna :P

Jeg skjønner forøvrig at folk må jobbe, og jeg skjønner at folk velger å ha hund selv om de jobber. Men jeg personlig vet ikke om jeg hadde klart det altså. Det hadde blitt for mye dårlig samvittighet. Da måtte jeg hatt en hund som ikke var like selskapelig som de to små selskapshundene her :wub: De er som regel med når vi går på butikken også disse to, en står utenfor med dem.

Jeg tror nok jeg har litt ekstra vansker med å gå fra hundene mine, enn folk flest... Aner ikke hvorfor jeg :P Det er seriøst traumatiserende for meg, jeg klarer ikke slappe av om vi er et sted over flere timer, og de små englene mine ligger hjemme :wub: Men jeg vet også at vofselurene synes det er aller best når vi er hjemme, så jeg og bikkjene er jo enige vi. Sammen har vi det best :D

:icon_redface::lol:

Men du har to har di ikke, de har jo da selskap i hverandre så de lider nok ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da sier du faktisk at jeg ikke er en optimal hundeeier. Men så er det jo svært forskjell på scenarioet du viser her da, og hva f.eks. jeg har sagt at jeg gjør. For min del er det jo kun snakk om om 8,5time borte, selvfølgelig er hunden med meg om natta, samt ellers på dagtid. Og fotball med kidza, tja, med tanke på at jeg ikke har barn så blir det vel heller "fotball" med hunden. Klart det kan hende man må innom butikken og handle julegaver en gang før jul, men tror ikke det står på de få shoppingturene. Dessuten kan man jo heller legge dem på lørdagen etter å ha gått en god morgentur med hunden.

Må helt ærlig innrømme at foruten de hunden som faktisk mistrives med å være alene hjemme, så virker det som det i denne tråden er flest eiere som har problemer med at hunden er hjemme alene 8 timer, ikke selve hunden. Og tro meg, det forstår jeg også, men jeg føler ikke at det er en grunn til å ikke skaffe seg hund.

I så fall sier jeg også at jeg selv ikke er en opptimal hundeeier.. Jeg jobber også 100%.

Du har jo rett til og mene det du vil og jeg har rett til og mene det jeg vil. Jeg mener uansett at det ikke er optimalt. Men bassert på det siste du skrev så tror ikke jeg at vi er så uenige. "jeg føler ikke at det er en grunn til og ikke skaffe seg hund" skriver du, dermed virker det som du også ser at det er noe her som gjerne kunne vært annerledes, og det er akkurat det jeg sier, ikke at folk som jobber ikke bør ha hund, eller er fæle eiere. Jeg mener heller ikke at det er en grunn til og ikke ha hund, kun at hadde jeg kunnet gjøre akkurat som jeg ville så ville jeg ikke hatt det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men - jeg ser jo - at når jeg jobber hjemme så ligger det 2 hunder og sover på føttene mine, de ligger ikke i sengene sine eller i sofaen men oppå føttene - nærkontakt hele tiden. Videre vil ikke de drømme om å gå fra meg, så jeg føler det litt kjipt å gå fra dem..

Men igjen, dette er veldig rasebetinga. Jeg ser jo det på de fire vi har hjemme, to av dem er alltid i nærheten av (eller aller helst OPPÅ eieren sin), mens en annen stakkar må rope på hundene sine eller oppsøke dem sjøl for å ha noe nærkontakt. :P

Jeg har virkelig aldri opplevd en hund som velger å gå unna meg :| Da kan jeg forstå at det er lettere å dra fra hunden, sant. Når den helt tydelig velger alenetid selv.

Ja, jeg er aldri bekymra for at de savner meg, sjøl om Imouto blir VELDIG lykkelig når jeg kommer hjem og Aiko later som bare for å være med på festen. :P Jeg er mer som en fasilitator i livene deres som sørger for at de har det de trenger, er sunne og friske og får en rekke fine opplevelser, enn det som verden kretser rundt. Jeg har tidligere revet meg mye i håret over Aikos ekstreme selvstendighet, men veit nå at jeg verdsetter den egenskapen ekstremt høyt, og hadde blitt gal av hunder som MÅ være sammen med meg hele tida eller oppførte seg klengete.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall sier jeg også at jeg selv ikke er en opptimal hundeeier.. Jeg jobber også 100%.

Du har jo rett til og mene det du vil og jeg har rett til og mene det jeg vil. Jeg mener uansett at det ikke er optimalt. Men bassert på det siste du skrev så tror ikke jeg at vi er så uenige. "jeg føler ikke at det er en grunn til og ikke skaffe seg hund" skriver du, dermed virker det som du også ser at det er noe her som gjerne kunne vært annerledes, og det er akkurat det jeg sier, ikke at folk som jobber ikke bør ha hund, eller er fæle eiere. Jeg mener heller ikke at det er en grunn til og ikke ha hund, kun at hadde jeg kunnet gjøre akkurat som jeg ville så ville jeg ikke hatt det slik.

Det er jeg vel enig i ja, hadde gjerne jobbet 50% jeg.. både for en hunds del og min egen del :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aro var hjemme alene 8-10 timer 4 dager i uka fra sept-des. Det gikk veldig fint, ikke noe tull, bjeffing eller noe. Jeg var i praksis med 1 time reiseveg hver veg, og synes 10 t er vel lenge, så når jeg begynner i jobb kommer jeg til å bosette meg så jeg ikke har så lang reiseveg! Ellers siden jeg er student er han hjemme alt fra 2-7 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke hundene har det vondt av å være alene. Når vi bare hadde Zelda var det problematisk å la henne være alene på grunn av separasjonsangst, men nå som vi har to, soves det hele dagen.

Nå for tiden er bikkjene maks hjemme alene i 2 timer da jeg ofte har kveldsvakter, mens foreldrene mine kommer hjem 2 timer senere. En sjelden gang i blant er de hjemme alene i 6-8 timer.

Grunnen til at jeg mener at de har det helt greit hjemme alene er fordi de gjør det samme som når jeg er hjemme med de på dagen. Sover, drikker litt og titter ut av vinduet. Eneste forskjellen er at de får en liten tur før jeg drar på jobb.

Til neste år skal jeg studere, mens broren min begynner på videregående, og det betyr at hundene antakeligvis må være hjemme alene fra 08:00-16:30, men det går nok fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre er hjemme i 9-10 timer stort sett hver dag mandag-fredag. Sånn et det bare nå når jeg har 2 timer reisevei til og fra jobb, og ikke har muligheten til å ta dem med på jobb pga det koster for mye med tre hunder på buss hver dag(og litt styrete). Sambo har ikke mulighet til å ha med seg hund på jobb hver dag. Men han har bare 35-50 min reisevei hver vei.

Jeg synes absolutt ikke det er optimalt, men det fungerer bra. De har sitt eget rom, der de har leker, margbein (som er så kraftige at de ikke får av biter), en madrass og to bur å legge seg på/i hvis de vil, og de har en valpegrind med åpen dør med byggplast (dampsperre) under og aviser, der de kan gå på do hvis de må. Først og fremst for valpen sin del. Men overraskende ofte er det ingenting der. De ødelegger ikke noe, og det er stille når jeg kommer hjem, til jeg åpner døren til rommet, da er de overlykkelige for å se meg, før de løper ut i hagen for å tisse.

Men håpet og planen er jo å få det til så de ikke behøver å være alene mer enn max 8-8,5 timer, enten ved å bytte jobb/begynne å jobbe hjemmefra, eller få tatt lappen så jeg kan ta dem med på jobb (da må de ligge i bur, eneste forskjellen er en luftetur midt på dagen), eller klare å anskaffe en hundelufter (da må vi finne noen vi stoler på, som vil ta på seg tre gærne dyr, og vi må ha råd til det..)

Enn så lenge så fungerer det veldig fint som det er. Heldigvis. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...