Gå til innhold
Hundesonen.no

Er hunden din alene hjemme lenge om gangen?


Leslie elise
 Share

Recommended Posts

Mulig, jeg merker ingen forskjell på eldste her fra hun var alenehund til hun nå har datteren på slep. Jeg har inntrykk av at de for det meste sover, med et halvt øye hver åpent i vakthundberedskap. Jeg tror virkelig ikke at det spiller noen rolle for mine, og de har et upåklagelig forhold. Det er ingen aktivisering innad i en hundeflokk når de er inne slik, og en kan derfor ikke bruke andre dyrs nærvær som legitimering av utvidet hjemme alene-tid, mener jeg. Det er ikke slik at en hund kan være hjemme alene åtte timer og to hunder tolv timer, er poenget mitt.

Men jeg har ikke noe problem med å dra fra mine tilsvarende en arbeidsdag eller mer om jeg må, jeg er ikke imot å ha hunden hjemme alene så lenge den er vant til det og ikke har noe problem med det. Jeg synes også det er mer fair for hundene at de er hjemme alene med hele huset til disposisjon enn at de skal sitte i bilen i mange timer, om jeg vet at jeg ikke har mulighet til å lufte eller se til de underveis uansett.

Jeg tar de sikkert med i bilen like ofte som jeg har de hjemme, avhengig av hva jeg skal, hvor lenge jeg skal det, og hva slags vær det er.

Selskapet kan uansett ikke erstatte det vi bør gjøre med hunden når vi er hjemme.

For all del, selvsagt kan ikke dyrs selskap i hverandre erstatte aktivitet eller selskap for eieren. Det var vel ingenting i mitt innlegg som antydet noe slikt?

Hunder må av og til være hjemme alene, sånn er det bare. Og jeg tror at i mange tilfeller så vil det være bedre om hunden da har selskap i en annen hund eller et annet dyr som de har et godt forhold til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 141
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er nok helt vanlig om en har tenkt til å jobbe så en har råd til å kjøpe mat til nevnte hund.

Jeg stusser litt på det du sier om å ta med hunden i bilen. Mener du virkelig at du synes det er bedre å la hunden ligge i en trang bil de timene det er snakk om, bare for å få til en tjue minutters l

Det er da et skille mellom friske og syke hunder, er det ikke? En som er syk må man ta spesielle hensyn til, det trenger man ikke med en som er frisk. Å la en hund med sep angst være hjemme alene en h

Mine hunder er alene rundt 9-10 timer hver dag, fem dager i uken, når både jeg og samboer har fulltidsjobb. Akkurat nå er jeg student og har naturlig nok litt mer varierte dager - men jeg merker absolutt ingen forskjell på hundene om jeg er hjemme med de hele dagen eller om jeg er borte 10 timer (full arbeidsdag+lang reisevei). De er rolige, avslappet, tilfredse og ikke det minste stresset uansett. De sover eller slapper av når de er alene, og blir godt aktivisert når vi er sammen med de. Det er ikke ideelt, men det er faktisk bare sånn hverdagen er - det å ha hund kan ikke være forbeholdt de som jobber flexi eller redusert! Det viktigste er hva man gjør med hunden når man faktisk er sammen med den.

EDIT: Hoi, jeg så plutselig at det var en gammel tråd som jeg har svart på før :P Ja, sånn kan det gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert en del, men mange starter jo heller ikke samtidig. Alle som jobber på et kjøpesenter starter ikke før 10 f.eks, mens noen starter før kl 8 og.

Og ungdommen lufter jo hunden og er selskap selvom de bare er der.

Har inntrykk av at de aller fleste begynner på jobb mellom 7 og 8, for når man ser på totalen så er det ikke SÅ mange som jobber på kjøpesentre.

Her i huset lufter ikke ungdommen hundene, de hadde revet henne over ende ved første katt eller menneske som kom gående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frost virker nesten takknemlig for å være alene, han. Merker stor forskjell på hvor uthvilt han er når han nå er alene flere timer i strekk enn når jeg studerte og vi var sammen nesten hele dagen. Han er alene fra 07.30 - 15.30. Men jeg er overbevist om at han sover skikkelig når han er alene og med ett åpent øye når jeg er hjemme. Rare hunden.

Jeg tror også at det har mye å si hvordan resten av dagen ser ut for hunden. Har Frost vært alene hele dagen, er han ikke alene på ettermiddagen og da koser vi oss og gjør ting på hans premisser. Eller gjør ting han iallefall er inkludert i. Og så står jeg opp 05.00 hver dag, så han får en skikkelig morgentur før jeg drar 07.20. Godt for både dyret og meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg skjønner ikke greia jeg.

Siden forrige svar jeg ga i denne tråden har jeg byttet arbeidssted. Fra å jobbe 20 min. kjøring hjemmefra har reisetiden økt til litt i underkant av en time fra jeg går hjemmefra.

Det betyr at hundene er alene hjemme 10 timer hver dag.

Jeg har anledning til å ha med hunder på jobb, her er alt tilrettelagt for den muligheten - allikevel velger jeg å la hundene være hjemme. Kun unntaksvis - som når man skal jobbe litt lenger eller skal noe etter jobb - er de med meg. Og ærlig talt - jeg tror ikke hundene mine synes det er særlig gjevere å ligge under pulten her på jobb enn det er å ligge i sofaen hjemme. De sover jo uansett, ikke har de behov for lufting heller - de har langt større bevegelsesfrihet hjemme, og de har selskap i hverandre.

Hadde de vært valper ville saken vært annerledes - jeg synes ikke valper skal være alene hjemme PUNKTUM - får flass når folk forteller om 10 uker gamle valper som er hjemme alene 10 timer i strekk liksom. Voksne hunder derimot - som ellers får godt med både fysisk aktivitet og psykiske utfordringer - de har ikke vondt av å sove 10 timer hjemme alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine bor ute, og er naturlig nok ikke sammen med oss hele dagen. Er jeg hjemme og leser hender det at jeg tar de inn, det samme med noen netter. Tuppene mine kan stå alene i gården 12 timer om jeg har lang arbeidsdag. Siden de er godt vant med å bo ute og trives desidert best der har jeg ingen problemer med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi veldig varierte dager, både jeg og sambo er studenter og har deltidsjobber. Noen dager er ikke Meesha alene i det hele tatt, andre dager er han alene i åtte timer.

Om han er alene fra morgenen av får han en 10-15-minutters tur før frokost, da skal han inn igjen og under dyna (B-hund :P). Er han alene fra lunsj og utover, får han minst en time tur. Han er løs på soverommet og får fylt kong, dentastix, noe tørket tyggegreie etc. når vi går. Når jeg kommer hjem ligger han på sengen og kikker på meg, før han hopper opp for å si hei og strekker seg godt. Så for meg virker det tydelig at han har sovet eller ligget og slappet av.

Nå er han i en "spennende" alder og sist han var alene (en knapp time) spiste han et hjørne av madrassen på sengen vår. Derfor har vi de siste par ukene hatt han med i bilen og latt han ligge i buret der når han skal være alene. Fremover må vi se det an om han får fortsette å være på soverommet, eller om vi skal sette opp et bur i gangen. Vi låner nemlig bil og har ikke anledning til å ha han i den hver gang vi skal noe. I bilen ligger han i ro og slapper av.

Jeg har hund for min egen del, og selv om hundens beste selvfølgelig settes først, forventer jeg at hunden skal tåle å være alene den tiden det tar å være på jobb f.eks. De resterende 16-23 timene i døgnet er han sammen med oss, på turer, på besøk eller i sofaen, og om natten sover han i sengen sammen med oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ingvildoline, hadde definitivt hatt han i bur en periode. Evt "hundesikret" rommet med kompostgrinder om det er mulig?

Våre er aleine litt innimellom. Har en hund med separasjonsangst, så jeg har fått litt angst av å gå fra dem :P De klarer fint 2-3 timer nå da (sikkert lenger også), og full arbeidsdag i bil. Styres egentlig av hunden med separasjonsangst. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpisen skal være med sambo på jobb eller være hos noen kollegaer som bor rett borti gata her ( de har en scnauzer-sak med separasjonsangst og jobber derfor på skift) hvis sambo må jobbe i valpeperioden.

Han er selvstendig og går ut i "papoa-perm" når Nico kommer. Men det kan hende han må jobbe litt.

Fra høsten av ( september ca), må hun være mer alene kanskje.

Det spørs veldig hva han driver med på det tidspunktet.

Han er vant til å ta det som en selvfølge at bikkja er med overalt, så den blir neppe alene hver dag.

Men jeg har ingen motforestillinger mot å la en hund som trives med å være alene være hjemme en hel arbeidsdag.

Gjort det i alle år og ingen av bikkjene har virket stresset eller plaget.

Tvert i mot har de tuslet meg i møte med sovetryne.

Jeg gjør ikke noe nummer av at jeg kommer eller går da. Sier knapt hei når jeg kommer hjem. Jeg orker ikke overfall når jeg kommer inn døra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå jobber jeg 50 prosent og har to som ikke kan være alene. Vorstehn er med meg i bilen, forhåpentligvis kan han være hjemme etterhvert. Maks 6 timer to dager i uka. Valpen er med sambo på jobb. Han er snart klar for å være alene med Kua. Han bryr seg katta om vi er der eller ikke :lol:

Før hadde jeg hundegård og jobbet turnus, da hendte det at de var alene i 12-17 timer. Nabo gav mat og de hadde god boltreplass/varmt hus.

Man må se ann individet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vofsen hjemme ca 9t hver dag selvom vi er to. Samboeren min går skole 3 dager i uka etter jobb og har ikke mulighet til å reise hjemmom imellom, og selv har jeg halvtime reisevei pluss 8t arbeidsdag.

Tetris er filmet mange ganger og ser ut til å kose seg hjemme, han har hele gangen og boltre seg på og sover for det meste. Møter han omtrent alltid gjespende når jeg kommer hjem. Han holder seg fint uten å gjøre ifra seg, og har aldri hastverk med å komme seg ut (med unntak om han er dårlig, men ekstremt sjeldent det også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ingvildoline, hadde definitivt hatt han i bur en periode. Evt "hundesikret" rommet med kompostgrinder om det er mulig?

Helt enig. Bikkja slapper jo åpenbart av, han bryr seg filla om oss når vi går (han får jo godis), han er våken og energisk (ikke stresset) når vi kommer hjem = han har ligget på lading, han har en passelig mengde tyggegreier og leker tilgjengelig – men han kjeder seg vel, eller noe sånt...

Skulle heller brukt kompostgrinder enn bur, men det har vi ikke plass til, om du skjønner. Om vi avgrenser ett område med kompostgrind kan han enkelt bruke møbler for å komme seg ut av grinda.

Nei, han har frem til jeg får lønn eller skattepenger på å bryte adferden (i to ukers tid skal han alltid være med i bil når han må være alene, så det passer godt overens), funker han ikke da så kjøper jeg et bur og lager hundestasjon i gangen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt fr 0-9 timer. I hverdagen prøver jeg å begrense det til 5-6 timer. Jeg studerer og kan styre mye selv når jeg er på skolen og ikke, men jeg greier ikke få til noe effektiv lesing hjemme, så jeg sitter som oftest på skolen og leser før eksamen.

Utenom eksamenstiden er jeg sjeldent på skolen utenom forelesninger, da er han ikke alene i det hele tatt. I helgene hender det noen ganger at min og samboers jobbhelger faller samme helg, da er han alene rett over 8 timer.

Har satt opp kamera og filmet hunden mye - han hopper opp i sengen vår før vi drar og hopper ned igjen, gjespende, når vi kommer tilbake :teehe: Men jeg tror ikke han er likegyldig til om vi er hjemme eller borte, han trives nok best med oss hjemme :)

Jeg håper jo på å kunne få ha med meg hunden på jobb når jeg er ferdig med å studere - har hatt han med meg på deltidsjobben min et par ganger det har vært krise (vi har ikke egentlig lov til å ha med hunder, men sjefen har gjort unntak om jeg ikke kan komme uten hunden) og det har vært koselig for både meg og hunden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Bikkja slapper jo åpenbart av, han bryr seg filla om oss når vi går (han får jo godis), han er våken og energisk (ikke stresset) når vi kommer hjem = han har ligget på lading, han har en passelig mengde tyggegreier og leker tilgjengelig – men han kjeder seg vel, eller noe sånt...

Skulle heller brukt kompostgrinder enn bur, men det har vi ikke plass til, om du skjønner. Om vi avgrenser ett område med kompostgrind kan han enkelt bruke møbler for å komme seg ut av grinda.

Nei, han har frem til jeg får lønn eller skattepenger på å bryte adferden (i to ukers tid skal han alltid være med i bil når han må være alene, så det passer godt overens), funker han ikke da så kjøper jeg et bur og lager hundestasjon i gangen :P

Ja, skjønner. Syns det høres ut som en grei løsning det der :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis samboer er bortreist er hundene alene opp til 11-12 timer her, men da på natten, og jeg vet de sover store deler av tiden (det gjør de vel forsåvidt når de er alene på dagen også). Tror ikke de har vondt av dette, og det er heller ikke veldig ofte, men noen helger er det slik. De har også mange dager hvor de aldri er alene, da jeg og samboer jobber ulikt og en alltid er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...