Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet
Våken, og skal lage meg litt frokost og så sette meg å lese til eksamen. Da har jeg hele dagen. Det er studenten sin det. Om en uke reiser whoopsis, ingvild og jeg til skottland. Det kan bli gøy det! Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Jeg skal gjøre akkurat det samme i dag! Legg til en skitur og en Alna-tur, bare.

Og JA! :D :D

• Svar 7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Æsj! Mannen ringte og sa at de andre bydde 250 tusen over det han gav, og han dermed ikke kunne by mer på det. Han var litt lei seg, og spurte om jeg var skuffet. Jeg sa neida, for å ikke gjøre han me

Hunden min er HD-friiiiii! Resultatet B tikket inn på dogweb i dag

Nixepixen er pen hun!! BIR-valp i dag :D

Posted Images

Skrevet
Shop på nett! Undervurdert! Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Bukser må jeg prøve. Viktig at sitter fint! Og jeg vil ha det før jeg reiser på feeeriiieee :D Også skal jeg bruke gavekort :) (handler på nett ellers i ny og ned altså).

Skrevet
Om en uke reiser whoopsis, ingvild og jeg til skottland. Det kan bli gøy det!

Og JA! :D :D

:bananas:beer.gif

Jeg døøør litt av disse skole-pc-ene. Jeg har vært her i snart en time, og etter at pc-en brukte ti minutter bare på å komme i gang har jeg ikke fått gjort noe annet enn å videresende to mailer og åpne et pdf-dokument som jeg hadde planer om å printe ut. Det virker ikke som om pc-en har samme planer som meg, da.

Skrevet
Fine snøspisende trekkbisken min :wub:

Så herlig:) Men veldig rart med den halen altså :P

Strålende sol og idag er det vaskedag på Zebra :lol: Og vetten meldte meg(synes det er litt upersonlig jeg) Kulen var en kreftkul som kunne blitt ondarta eller noe sånt. :)

Så nå skal prinsessa bades,og mor skal shoppe etterpå :lol:

Skrevet
Hva er det seineste dere ville satt første kull på ei tispe? Gjelder mellomstor rase.

Grunnen til at jeg spør er fordi ei på ei Facebookgruppe har oppdaget at hun gjerne skulle hatt valp etter tispa si, hun blir 5 år i februar, løpetid i mai. Er det for sent? Jeg har "alltid" hørt helst ikke eldre enn 4 år ved første kull, men klarer ikke å finne noe godt stoff på det. Bare forumdiskusjoner. Eneste jeg fant var artikkel på agria om at de gjerne får mindre kull når de bikker 5. Hadde vært greit med noe som forklarte greit fordeler/ulemper med første kull på 5 år gammel tispe, nå er det liksom bare "jeg gar hørt om noen det gikk bra for" og "jeg har hørt det skal unngås".. Så anyone? Noen som har noe godt lesestoff?

Skrevet
Så utrolig koselig da :D Får vi se bildet?

Nå prøver jeg å save min eminente kicksparkvideo, men moviemaker klikker hele tiden!

Jeg synes ikke det er et spesielt superfint bilde, men hver sin interesse :lol:

IMG_0464_zpsce1140ff.jpg

• Like 2
Skrevet
Grunnen til at jeg spør er fordi ei på ei Facebookgruppe har oppdaget at hun gjerne skulle hatt valp etter tispa si, hun blir 5 år i februar, løpetid i mai. Er det for sent? Jeg har "alltid" hørt helst ikke eldre enn 4 år ved første kull, men klarer ikke å finne noe godt stoff på det. Bare forumdiskusjoner. Eneste jeg fant var artikkel på agria om at de gjerne får mindre kull når de bikker 5. Hadde vært greit med noe som forklarte greit fordeler/ulemper med første kull på 5 år gammel tispe, nå er det liksom bare "jeg gar hørt om noen det gikk bra for" og "jeg har hørt det skal unngås".. Så anyone? Noen som har noe godt lesestoff?

Skal man ta alt man leser på nettdiskusjoner seriøst ut fra hva folk mener er "etisk" og "politisk" korrekt, så skal ikke hunder parres FØR de er MINST 3 år, og de må for all del ikke få sine første valper ETTER at de er 4 år - og gudforby om hunden har tippet 5 liksom... :D. ... helst skulle nok ikke hunder hatt valper noen gang... :aww:.

Jeg ville nok ikke bekymret meg for å sette et første valpekull på ei 5 år gammel tispe. Jeg mener det står i NKKs etiske regler at en tispe ikke bør ha sitt første kull ETTER fylte 7 år? Eller er det 6? Faren ved å parre voksne tisper er jo at de kanskje ikke er like fleksible i bekkenområdet når de skal føde, sånn at det KAN medføre komplikasjoner under fødsel (ut fra hva jeg kan huske å ha lest som argumenter).

• Like 1
Skrevet

...nå ble jeg fryktelig irritert, fordi vi har en person som ikke skjønner hvor han skal, og det er ikke min oppgave å leke turguide! Men endte med at jeg måtte det da han gikk på feil dør for 10. gang.. *banne høyt og puste dyyyyypt*

Skrevet
Skal man ta alt man leser på nettdiskusjoner seriøst ut fra hva folk mener er "etisk" og "politisk" korrekt, så skal ikke hunder parres FØR de er MINST 3 år, og de må for all del ikke få sine første valper ETTER at de er 4 år - og gudforby om hunden har tippet 5 liksom... :D. ... helst skulle nok ikke hunder hatt valper noen gang... :aww:.

Jeg ville nok ikke bekymret meg for å sette et første valpekull på ei 5 år gammel tispe. Jeg mener det står i NKKs etiske regler at en tispe ikke bør ha sitt første kull ETTER fylte 7 år? Eller er det 6? Faren ved å parre voksne tisper er jo at de kanskje ikke er like fleksible i bekkenområdet når de skal føde, sånn at det KAN medføre komplikasjoner under fødsel (ut fra hva jeg kan huske å ha lest som argumenter).

Nettopp, er derfor jeg lurte på om noen hadde noe bedre lesestoff for den undrende ;)

Står ingenting om det hos NKK, bare at man mø ha dispensasjon for å parre ei tispe etter at hun har fyllt 8.

Finner masse lommelegen-aktige veterinærsider som sier at 5 år bør være maks for første kull, men ikke noe mer enn det.

Skrevet
Okay, staheten har gitt seg.. Line; jeg trenger tips til en god tannlege i byn :)

Sent from my GT-I9100

Uffda. Jeg bruker Trondheim tannhelsesenter på Leuthenhaven, og er fornøyd med dem.

Enkelte dager kan man bare stryke fra kalenderen...

Nesten ikke sovet i natt pga liten Smula som spyr og driter, avgårde til veterinær i morres hvor hun får en pille - som selvfølgelig kommer opp igjen med en gang, så da må det sprøyte til. På vei fra vet til jobb får jeg en stein i ruta med påfølgende stor steinsprutskade. Vil hjem og legge meg jeg...

Skrevet
Nettopp, er derfor jeg lurte på om noen hadde noe bedre lesestoff for den undrende ;)

Står ingenting om det hos NKK, bare at man mø ha dispensasjon for å parre ei tispe etter at hun har fyllt 8.

Finner masse lommelegen-aktige veterinærsider som sier at 5 år bør være maks for første kull, men ikke noe mer enn det.

Jeg mener å ha lest på NKK at det anbefales ikke å parre tispe over 5 år. Men om tispa er 5 år og 3 måneder er nok ikke krise. Det er jo noe med å se an hunden.

Moren til min kommende valp er sånn 5ish (husker ikke nøyaktig).

Skrevet

Trøtt, men våken. Sitter på Oslo S med tiggerMikke ("har du mat til meg? Hm? Hva med deg? Mat??") og venter på toget til Trondheim.

Skrevet
Jeg mener å ha lest på NKK at det anbefales ikke å parre tispe over 5 år. Men om tispa er 5 år og 3 måneder er nok ikke krise. Det er jo noe med å se an hunden.

Moren til min kommende valp er sånn 5ish (husker ikke nøyaktig).

Okai :) Merkelig, finner det ikke hos NKK jeg, men mulig de har fjerna det?

Nei ikke sant, 5 år og 5 år og 3 mnd er ikke akkurat stor forskjell, selv om det er første kull. Men merkelig at det ikke finnes noe særlig skrevet om det, om potensielle farer og sånn. Hun vil jo vite hva hun gjør liksom :)

Skrevet
Dere som kjøper V&H i blokker, hvordan fryser dere det? Kan man halvtine det, for så å porsjonsfryse? Uten at det går ut over kvaliteten :)

Her får det ofte tine over natta før jeg får partert alt i kilospakninger og fryst ned - men etter hvert som det tiner ytterst, skreller jeg av og fôrer/fryser/setter i kjøleskapet (behøver jo ikke å fryse sånt som skal tas ut for å tines om et par timer, så jeg legger gjerne mat for tre-fire måltider i kjøleskapet med en gang). Jeg har enda ikke merket noe på lukt eller avføring eller annet.

Enkelte dager kan man bare stryke fra kalenderen...

Nesten ikke sovet i natt pga liten Smula som spyr og driter, avgårde til veterinær i morres hvor hun får en pille - som selvfølgelig kommer opp igjen med en gang, så da må det sprøyte til. På vei fra vet til jobb får jeg en stein i ruta med påfølgende stor steinsprutskade. Vil hjem og legge meg jeg...

:hug:

Oppe til normal tidi dag også - dette er litt snålt. Men en får vel forsøke å gjøre noe produktivt med alle disse timene sine da. Som å strø trappa, som nå er glattere enn Sparta Amfi. Damn you værguder, som vipper slik rundt null og lager farlige underlag for oss!

Skrevet
Enkelte dager kan man bare stryke fra kalenderen...Nesten ikke sovet i natt pga liten Smula som spyr og driter, avgårde til veterinær i morres hvor hun får en pille - som selvfølgelig kommer opp igjen med en gang, så da må det sprøyte til. På vei fra vet til jobb får jeg en stein i ruta med påfølgende stor steinsprutskade. Vil hjem og legge meg jeg...

Åååh :hug: Håper det går bra med Smula.

Og så lurer jeg veldig på hvordan det går med Gross *bekymra*

Skrevet

Og så lurer jeg veldig på hvordan det går med Gross *bekymra*

Gross er ikke noe bedre,skal til veterinær igjen halv tre,tusen takk for tanken!

Skrevet
Gross er ikke noe bedre,skal til veterinær igjen halv tre,tusen takk for tanken!

Huff - krysser alt som er for at dere finner en løsning så han er seg selv igjen snart :hug:

• Like 1
Skrevet
:hug:

Takk dere. Smula skal fastes til i morra (da blir hun nok imponert, siden hun har fastet siden i går :P ), har fått pillekur og skal på skånekost fra i morra og utover dagen. Hvis hun fortsetter som i natt så drar jeg tilbake til vet igjen i morra ettermiddag.

Har fått bestilt time til reparasjon av frontruta, for heldigvis ser det ut til at det lar seg reparere så jeg slipper å skifte hele greia :D

• Like 1
Skrevet

Krysser fingrene, håper dere får noen svar!

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kan også si at det er mellomstor hund i størrelse. Men man skal unngå helt hopp eller generelle store bevegelser uansett i starten vet jeg godt. Så da sperrer jeg av for sikkerhetsskyld heller enn så være for mye hauk så jeg også får beholdt roen samtidig som gitt ho omsorgen også roen ho trenger er planen da. Samtidig kan jeg si at ho er veldig sterk hund generelt psykisk også fysisk for så kun være mellomstor hund. Bevarer roen når trengs og når ikke trengs vet ho hva ho skal. Bare håper ho forstår legge seg bra for kroppen som nevnt og det er en av de siste tingene jeg er usikker på rundt dette etter operasjon. Ho har nok noen år til igjen asså, frisk som en fisk og aller første ting som noen gang skjedd ho som trengt oppmerksomhet fra veterinær dette mtp fysiske ting eller psykiske ting. Kun vaksiner ellers ho trengt.  
    • Snakket med veterinæren og fikk beskjed om så kun ha valpen bortreist i 7 dager i hvertfall var nok. Utenom det har jeg fått lite informasjon egentlig. De skal informere meg mere i morgen når jeg leverer ho der for operasjonen tidlig på morgenen. Jeg kommer sperre av inngang til sofaen også området foran sofaen helt ærlig bare uansett er planen også legge dyne så pledd i hunde sengene vi har rundt her så ho får komfort også kan lage sin egen om føler for det tenkte jeg. Men er usikker på om dyr generelt etter operasjon legger seg bra mtp der dem sydd bare og der er jeg litt usikker. Ho får body selvfølgelig. Og hvis ho så får en liten tisse ulykke eller gjør fra seg inne bryr ikke jeg meg noe om helt ærlig etter operasjon, da kan uhell skje tenker jeg sånn sett for det er trossalt fjerne livmor også fjerne svulst i 1 jur hvis ikke det er spredt mer enn de funnet da. De håpet det gikk over av seg selv men sist time for sjekk etter innbilt svangerskap fikk jeg time for operasjon temmelig fort så det har blitt noe bedre samtidig ikke borte så de tok avgjørelsen for operere. De tok ultralyd første gang også når sjekket så de er nok veldig nøye her tenker jeg og jeg har tillit til dem på dette også tillit til at hunden klarer seg nok bra. Men mer nervøs rundt dette med gode ligge plasser også gi ho riktig komfort så jeg driver på lager områder avsperret rundt eksempel sofaen og tenker jeg bare sover i sofaen med ho i hundesengen sin første natten eller nettene om så jeg asså for det gjør meg null så lenge jeg har oversikt også får fulgt med på at ho har komfortabelt litt når første døgnene. 
    • Hei! Høres lurt ut det du tenker synes jeg.Jeg har kastert 2 tisper (lukket livmorbetennelse til ei og veldig til innbildtnsvangerskap som gjorde at det ikke var noe særlig livskvalitet til nåhverenden hund.   Det er jo aldri noe moro når en hund må opereres men,heldigvis går det stort sett bra selv om det jo alltid er en risiko med det.   Til begge mine gikk operasjonen veldig fint. Selv med mye smertestillende er første døgnet etter operasjonen ikke noe særlig for hunden.    Etter det kom begge seg fint og vi slapp heldigvis noen komplikasjoner.Tok det med ro i 10 dager her.Selv om de var fryktelig fin form før 10 dager er det jo en stor operasjon så viktig med ro så såret gror. Mine er eller ikke vant til bur og vant til ligge hvor vil. Av seg selv så prøvde de ikke opp i sofa/seng den første dagen,dagene etterpå gikk det nå bra. Størrelse på hund spiller nok inn  om er lurt  hoppe opp i sofa/ seng jeg har gordon setter. Minder hund som hopper opp i sofa og seng er ikke nå lurt da. Dyrlegen har sikkert forklart at inkontinens er en mulig bivirkning av operasjonen?    Tenkte bare si at begge mine ble det kort  tid etter ( var 3 & 5 år da ble operert)    Jeg vet av mange kastrerte tisper ingen har blitt inkontinente så tror nok ikke det er så vanlig tenkte bare nevne det. Går på medisin mot det (Rinexin) som fungerer strålende nå er det faktisk 1.5 år siden siste uhell. Man vet selvsagt aldri når det skjer. Er under søvn/ hvile de tømmer seg helt ikke noe særlig for hunden oppleve det når de er så renslige.   Før startet på medisin for det gikk det så langt at var uhell flere ganger pr dag så det sier litt om hvor bra medisinen virker her. Masse lykke til hunden din med operasjonen & tiden etterpå så får vi håpe hun har mange gode år gjenn❤️
    • Tispen er ekstremt rolig av seg generelt og lydig heldigvis ja. Men er jo vandt til opp i sofaen på dagtid også sengen min for soving om natten. Og ja tenker selv lurt valpen er borte i det minste i kritiske fasen de første 3-5 dagene som er veldig avgjørende for at tispen skal få kommet seg litt først også at man får sett at stingene ikke får komplikasjoner. Første gang jeg også må igjennom slikt med tispen eller operasjon på hund i hele tatt sånn her så litt hjertet i halsen samtidig som tillit til både veterinæren også vennen som skal passe valpen er der heldigvis da så. Jeg har barnegrind jeg kan plassere da også tørkestativ eksempel for så sperre av slik at ho ikke prøver hoppe opp i ting, og tenker jo bur kan være en idé som er smart om natten jeg bare har ved siden av der jeg sover for så kunne ha litt ekstra kontroll over at ho ikke går rundt for mye. Stort bur så heldigvis også så ho kan snu seg inni det hvis behov også plass til god seng i buret pluss vann/mat. Problemet er at jeg er usikker på om ho anser bur som trygg "sone" når ho aldri vært i behov av bruke bur noen gang utenom når ho kom fra gaten i russland til norge så det er jo en liten faktor også tanke jeg sitter med rundt bur. Tenker også litt på at det er vinter nå pluss glatt ute for luftingen men samtidig må jo det etter hva jeg vet begrenses mye med tur gåing etter operasjon også begrenses kun til ut tisse så gjøre sitt benødne. Men ja skal kontakte veterinæren så høre mer også med dem. En ting er sikkert og det er at jeg vil ha beste løsningen for begge hunder sin velferd og valpen har jo vært med oss siden var 8 uker også så føles på dette.
    • Det høres veldig lurt ut om valpen kan være et annet sted en stund den første tiden ihvertfall. Dette er spørsmål du kan stille dyrlegen. Om hun er relvativt rolig av seg trenger hun kanskje ikke noen inngjerding eller bur for begrensning. Kan du evt. bruke kompostgriner for å begrense plassen litt?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...