Gå til innhold
Hundesonen.no

Juletradisjoner


pippin
 Share

Recommended Posts

Hvilke tradisjoner har du/dere hvert år?

Selv så MÅ jeg pynte 1. desember.. ikke før og ikke etter! Setter alltid opp det bittelille juletreet mitt med julelys på.

Jeg spiser aldri noe julegodt før 1. desember.... Ikke julebrus heller!

Har såklart kalender. Sånn billig sjokoladekalender :D

Jeg ser alltid faste julefilmer i julen. Dette er Elf (ååååh den filmen :D :D ) samt hjemme alene 1 og 2.

Samme hvor gammel jeg er så prøver jeg så godt det er å få med meg julekalendern på TV. I år skal jeg ha med meg The Julekalender :D

Hjemme så feirer vi jul sammen med foreldre. I år skal vi feire jul hos pappa med familien hans, og hel haug med slekt..! Neste år hos svigers, og året etter der igjen skal vi være hos mamma med familie. Sånn er det med skilte foreldre.. Da må man dekke alle! :P Julefrokosten blir hos svigers.

Tradisjoner hjemmefra er at juletreet blir pyntet lille juleaften, så håper vi får med oss det når vi kommer med toget den dagen.

Julematen varierer. Som regel pinnekjøtt, medisterkaker, pølser og mer. NAM...

Jeg gleder meg! :D Blir som en liten unge hvert år, haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver alltid å lage tradisjoner, men har bodd 4 forskjellige steder de fire siste årene, så eneste tradisjonen jeg MÅ ha, er disney figurene mine fra firkløveren! De er uansett så forbanna dyra at de SKAL opp! =D

Hva er det for noe? Figurer man kan pynte med? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det for noe? Figurer man kan pynte med? :)

Jepp, figurer som bare gærninger kjøper... Og folk som er disneyfan deluxe!

http://firkloveren.no/templates/PPage____16065.aspx

Men de er koselige da =D Gammelt bilde, de kommer op i helgen, må nok briefe litt til da! De er så dyre at det må jeg bare ;)

14538_1300306107391_4889409_n.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille julaften har vi alltid besøk av noen familievenner og spiser ribbe og lefse.

På julaften er vi sammen med mormor og morfar, og tante og onkel på morssiden. Vi er stort sett enten hos mormor og morfar eller hos tante og onkel. Farmor og farfar er alltid i Thailand om julen.

Og 2. juledag har vi rakfisklag hos oss.

Oooog.... i år skal samboeren min være med hjem til oss og feire jul. Jeg gleder meg noe enormt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år blir det helt nye tradisjoner :ahappy: Skal feire med samboer, bare oss to, for første gang :jump: Litt tradisjoner har vi nå opparbeidet oss til nå da, til helga kommer adventstake, stjerner og muligens pepperkakehus opp, og vi skal ha pinnekjøttprøvemiddag med to kompiser av samber. Jeg må lære meg :P Pynt driver vi og kjøper inn, så blir nok litt gradvis pynting etterhvert. Vi er borte fra 19 til 23 desember, så treet må nok pyntes 18 desember. Han skal jobbe dagtid på julaften, så da skal jeg fikse mat og sånn, og gjøre det siste hjemme. Julekvelden får vi se hvordan blir, jeg gleder meg i alle fall masse, vi skal ihvertfall pynte oss og spise pinnekjøtt, det er bestemt! Og vi skal ha julestrømpe! Må bare bli enige om hvilken dag, jeg er vant med julaften, han med 1 juledag. Blir nok det siste, pga jobbinga hans. Hvordan resten av jula blir aaner jeg ikke. Blir nok mye meg og Thorvald, men blir kos lell :ahappy:

De siste årene har jeg pleid å komme hjem rett før julaften, stort sett vært hos svigers til 23 desember. Da har jeg fått vært med og pyntet deres tre 22 desember, også hjem og pynte treet hos mamma og pappa den 23. 24 har noen ganger vært jobbing, men om det er fri så er det julestrømpe med blader og godteri i (ofte med rebus da, det digger jeg :D Det har vi hatt siden vi var små. Altså godteri og rebusledetråd i strømpa, også må vi leite oss igjennom x antall rebuser til vi finner bladene). Deretter blir det å se det vi rekker av formiddagstven, også er det mye familiebesøk, og kirkegårdbesøk. Middag hjemme er ribbe, varierer litt hvem vi har på besøk, men i det siste har det vært mormor, tante og en fetter eller aleine. I år skal mormor til mamma og pappa, og bror og samboeren hans skal feire der. 1 juledag har vi alltid hatt familieselskap med mammas familie, koldtbord hvor alle tar med litt, og 2 juledag de siste åra har vi hatt pappa sin familie hos oss.

Gleder meg til juuul :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år er første året jeg ikke er hjemme og feirer, familien kommer hit. Det blir rart, og noen ting detter nok ut. Dette "må" jeg:

- En svær pose gulrøtter må deles ut til hestene (får finne noen andre hester her kanskje :P ).

- Vi går i kirken. Ikke spesielt kristne, men det er tradisjon og julestemning å gå i kirken og synge julesanger, hilse på alle i bygda, etc.

- Bikkja får et utrooolig deilig måltid sammensatt av hva enn snadder vi finner i kjøleskapet. Bikkja skjønner nok lite og reflekterer enda mindre, men jeg synes det er koselig.

- Treet hugges i skogen på lille julaften - den tradisjonen ryker også i år. Med i tradisjonen hører det til at pappa og søster alltid kommer hjem med et tre som er aaaltfor stort og må kuttes i to før det i det hele tatt kan stå oppreist. Og da må vi ta litt på toppen også for å få plass til stjerna på toppen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må alltid se Narnia iløpet av Desember, helst et par ganger før julaften. Også må jeg ha pinnekjøtt med rabbestappe og poteter til middag, det er den eneste gangen jeg spiser det iløpet av året (bortsett fra et år så var jeg på pinnekjøttlag, angrer den dag idag :lol: )

Red: Også må jeg selvfølgelig se Tre nøtter til askepott og reisen til julestjernen + Disney.

Endret av Stineogstaffene
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å pynte leiligheten den 1. Desember. Og i løpet av julen må jeg se Hjelp, Vi må på Juleferie og Hjemme Alene. Til julemiddag spiser jeg poteter og saus, ikke fordi jeg er vegetarianer, er egentlig veldig glad i kjøtt, men bare ikke den typiske julematen, hverken pinnekjøtt (som jeg får hos mamma og svigermor) eller ribbe og skinkestek (som jeg går hos pappa). Kakemenn spiser jeg med en gang det kommer i butikken og pepperkakedeigen fra IKEA rekker ikke å komme inn i ovnen før den er oppspist. Er veldig glad i familien min og roterer litt rundt fra år til år. Julefrokosten første juledag spises hos bestemor. Juletre har vi ikke rukket å ha enda, i fjor hadde vi for liten leilighet og i år...

skal vi til Egypt!

Kommer til å bli sykt rart! Vi reiser den 23, så blir såklart en liten førjulsfeiring den 22. Til tross for at vi har vært sammen i to 1/2 år har vi aldri vært på feie sammen, så skal bli ekstra godt :santa:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøt med mandel og pynting av juletre på lille julaften, etterfulgt av julesendingen på nrk.

Julestrømpe fra Øivind julaften morgen :wub: ...Oi, nissen mener jeg!

3 nøtter til Askepott, reisen til julestjernen og Disneys jul på TV.

(Da jeg hadde hest stor jeg derfor alltid tidlig opp og red tidlig før disse Tv seriene begynte. Fortrinnsvis med galopp i snøen. :heart: Nå blir det tidlig skogstur med hundene istedet. )

Tenne lys på gravene til de vi savner etter at det har blitt mørkt, og det er masse lys på lys bortover...

Sølvguttene synger julen inn

Julemiddag

Gaver

Masse latter og fjolling med familien!

Jul... :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker julen og her er det ikke annet enn tradisjoner!

- I desember baker jeg og mor mye sammen. Blant annet lager vi et nytt pepperkakehus vært år.

- 13. des står jeg alltid ekstra tidlig opp for å se Luciamorgon på svensk tv. Det har jeg gjort så lenge jeg kan huske og da vi var små så satt bror og jeg i sofaen under dyna og mor lagde kakao og frokost.

- Lille julaften jobber jeg som regel alltid. Det er en egen stemning den dagen og jeg storkoser meg på jobb. Når jeg kommer hjem pynter jeg og bror lillejuletreet (vi har et i gangen som vi pynter og et i stua som mor og far pynter) før det blir rakefisk og «Kvelden før kvelden».

- Julaften er det som regel tidlig opp. Annet hver år reiser far og jeg på graven til farmor, farfar og tante og så er vi hjemme til den finske Julefredserklæring (hadde nylig mareritt om at jeg gikk glipp av denne - krise!). Så følger de vanlige med Tre nøtter til Askepott, Reisen til Julestjernen, og så Disney x 2 mens vi spiser risgrøt. Deretter er det en times tid til å lufte hund, pakke siste gaver (alltid noen som er sent ute) og skifte/pynte seg til middag. Til Sølvguttene tar vi alle en drink og julen er «offisielt» i gang. En nyere tradisjon har blitt å se Karl-Bertil Jonsson og hans «ömma moder» mens vi venter på middagen (som alltid er forsinka). Og så går brannalarmen - hvert eneste år! :lol: Annet hvert år har vi finsk og norsk julemiddag, i år er det finsk. Til slutt er det bare om å gjøre å kose seg mest mulig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som har blitt tredisjoner. Jo pynting på lille julaften treet blir pyntet på julaften. Pinnekjøttet blir senere enn beregnet fordi vi må jo altid ha med alle tegnefilmene hihi hovmesteren på lille julaften askepott på julaften

I år blir det sansynerligvis ny tradisjon med å hjelpe til på julearrangemang for alle fra 1300 - 1600 det er første gangen dem arrangerer og startet med det klokkeslette. Jeg ahr saktfra at dem burde ha noe utover kvelden fordi det er da ensomheten trår til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. des pleier eg å sette opp advendtstake + å henge opp halmkrans på ytterdøren. Ellers blir det lagt frem noen duker her og der. Det har vert min julepynt. Reiser stort sett hjem til mine foreldre, i år tror eg det blir på julaften, og hjem igjen 1. eller 2. juledag. Koselig med familie og god mat, men det holder med noen dager. I år blir det romjulsfri, så da håper eg det blir gode turer med hundene, og finne på noe med venner. Nyttårsaften er det tilbake til mine foreldre, langt færre raketter der enn hvor eg bor. Satser på at det blir en ok miniferie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marie - det der høres så koselig ut! :D

Uh! Jeg glemte!

Må såklart får med meg Disney, Reisen tl julestjernen og Grevinnen og hovmesteren her og :D

Og så er det mandel i grøten ja!

Og vi bruker å lage marsipanfigurer som vi pynter med kokos, farge og sjokolade hos svigers.

Nå får jeg skikkelg julestemning her :D Måtte sniklytte på litt julemusikk tidligere ida. Gamle klassikere er best. Unde en uke til jeg kan pynte :D SKal ta julevasken på onsdag eller fredag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille julaften kommer julepynten frem. Samme dag drar hele familien på skogstur for å hente juletre. Da har vi med oss hestene og hundene :heart:

På julaften pyntes treet, også må vi se på disney-klassikere, reisen til julestjernen og 3 nøtter til aksepott. Dyrene (kuene, kalvene kattene, hestene og hundene) får alltid ekstra kos og noe godt å spise, så jeg koser meg masse ute i låven med dem på dagen. Juletrelysene tennes kl 17.00, samtidig som sølvguttene synger julen inn og vi kan høre kirkeklokkene fra sentrum. Til lunsj er det grøt med mandel der jeg vinner en sjokoladenisse (ingen liker marsipan). Ja, jeg har fått mandelen de siste 12-14 årene! DET er magisk jul.

Så er det julemiddag med ribbe og alt tilbehør. Noen ganger har vi litt pinnekjøtt også (urk).

- fjøsstell (eller, oi, det utgår i år, siden vi har fått melkerobot!)

- dessert

- synge og gå rundt juletreet

- pakkeåpning

- familiekonsert (søstra mi på fioloin, faren min på bass, jeg på piano eller broren min på piano eller guitar og moren min og bestemor styrer synginga) og kaker

- mimring foran peisen

1. juledag starter med julefrokost (som er det beste med hele jula - medisterkake i lefse... nam!) før det er selskap med onkler, tanter, kusiner og fettere. Fortsetter jula med STORT selskap med familievenner 3. dag, med 3-retters, masse familiekonserter, nisse og hele pakka. Det er litt styrete, men ganske gøy også.

Dette er det jeg husker fra år til år. I virkeligheten er det vel egentlig en del stress med å pakke inn gaver (det skjer gjerne mellom middagen og desserten), litt krangling om hvem som spiller feil på musikkstykkene, og at vi må hjelpe til med å få alt klart, rydde o.l. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jul er stress og fryktelig koselig. Stresser alltid med å dra fra Oslo og hjem til Mamma, må huske å pakke alt og det er aldri lett.

Kommer som regler hjem lille juleaften, da skal det pyntes. Mamma har lagt til seg en lei uvane med å ha influensa i jula, så hun ligger som regler på sofaen og snorker til Grevinnen og hovmesteren. Vi pynter ferdig og legger oss alt for sent.

På juleaften må vi se Reisen til Julestjernen, Snekker Andersen, Tre nøtter til Askepott og Disney samtidig som vi gjør noen tapre forsøk på å pakke inn de siste gavene (de pleier å bli ganske frynsete og hullete, dalmisen er overbevist om at alle pakker er hans).

Når vi var små, pleide vi alltid å dra på sparktur med bikkjene, siden alle sparkene på magisk vis har forsvunnet, blir det en lang tur i skogen, passe kaldt og masse snø! :ahappy:

Så skal man haste seg ned til tante, hvor hele slekta spiser middag. Et salig kaos med unger, gale mødre, furten onkel, bikkjer, sang og generell galskap :D

Så skal man åpne pakker i timesvis, spise kaker, sovne litt, drikke litt etc før vi yngste kjører de eldste hjem. Så forsetter vi kvelden med runde rundt i byen for å kåre årets mest glorete julebelysning. Er som regel ikke i seng før i firetida om natta, slitsomme greier!

1. juledag må det hviles, 2.juledag drar vi på middag sammen med gode,gamle venner før vi drar på byen for å treffe enda flere venner man ikke ser så ofte. 3. dag drar vi på kino og 4. dag er det julebord.

Jeg gleder meg vilt, kjenner jeg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har MANGE juletradisjoner :D Men, den aller viktigste, som må gjennomføres uansett om vi feirer jul hjemme hos min familie eller hos mannens (og etterhvert når vi skal feire hjemme hos oss selv) er at hundene får den første gaven!

Tidligere, da jeg var liten, var det rester fra julemiddagen som ble pakket inn i matpapir; nå som jeg og søstra mi har fått egne hunder går vi for hakket tryggere alternativer kjøpt på dyrebutikken :P Etter tur og orden blir hundene send til juletreet for å søke opp presangene sine, før de blir sluppet ut for å tygge. Så ligger de og koser seg mens vi pakker opp gaver :) Dvs, vi får se hvordan vi må fordele det denne jula, siden frk Strull har litt tendenser til å bli bøs dersom noen ser på godbitene hennes, så hun må kanskje få bli inne og knaske...

Resultatet er uansett at vi har hunder som eeelsker juletreet, og selv om de sover på rommene våre til vanlig de visst sove under juletreet natt til juleaften - og Nansen prøver innbitt å holde seg våken på juleformiddagen, i tilfelle det blir gavesøk snart! Han sovner jo likevel, i litt snodige posisjoner... :P (han lå egentlig i klar-til-å-sprette-opp-posisjon og glana på juletreet, men så blir man så trøtt... :yawn: )

400112_10151105081200217_10556806_n.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år bryter jeg endel tradisjoner tror jeg...

Siden jeg flyttet hjem til Norge har jeg spilt i kirken hvert år (med korpset) selvom jeg aldri plukker opp kornetten ellers i året.

Og jeg har også hatt juletre selvom jeg har bodd for meg selv.

I år ryker for det første juletreet, det blir nemlig barnåler overalt og leiligheten er egentlig for liten til å ha plass til et tre. Men jeg vurderer sterkt å kjøpe et slikt falskt minitre som kan bli den nye tradisjonen.

Kirkespilling utgår sannsynligvis i år, fordi jeg skal feire med samboer og hans familie på farssiden på formiddagen. Da spises det flatbrød i fett, som jeg ikke husker hva heter.

Men tradisjonen tro, så skal jeg forsøke å tenne adventsstake hver søndag i advent, og kommer helt sikkert til å bli glemt bort som alle andre år.

Ellers blir det vel litt spredte spisinger i juledagene fordelt mellom min familie og samboer sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel egentig ingen veldig juletradisjoner. Ikke går vi i kirka, ikke har vi store familiemiddager eller noe. Og siden jeg feirer jul bare skikkelig annet hvert år, er vel tradisjonen at jeg feirer den på jobb ene året, og hjemme andre året. :P

Eneste er at jeg enda ikke har vokst i fra å få julestrømpe. :aww: Det kommer jeg aldri til å vokse ifra, og så får hundene også. :D Så er det å sitte å se på "Tre nøtter til Askepott" og gomle godis.

Julemiddagen etter jeg konverterte har blitt nøttestek. Dessverre mistet jeg oppskriften på den jeg laget for to år siden, og har ikke funnet noen som er like bra enda... Men er jo bare å prøve ut. Så blir det litt variasjon i maten ellers, og jeg prøver liksom å finne de ultimate julerettene i veggisverden for min familie. :P

Julaften hjemme består da av min mor, meg og hundene. Da sitter vi i sofaen og spiser god mat balanserende på fanget mens vi ser på film eller serie. Iført gjerne joggebukse, pysjamasbukse eller liknende. :P Så åpner vi julegaver, sløver enda mer i sofaen. Hundene får god tur på dagen, så de er fornøyde etter all julegaveåpningen. De får selvfølgelig pakker, og Vida skal åpne helt selv for tenk! Blir Noomis første jul da, så det blir spennende.

Har ikke plass til skikkelig juletre, eller noe ønske om å dra en masse barnåler inn i huset, så jeg har et halv meter høyt hvitt tre på en hylle over fryseren. :P Det er helt utmerket faktisk! Får jo vanskelig tak i furutrær her nede uansett, og det har liksom vært furu som gjelder for min familie... Men konverterte til plast for mange år siden, og synes det går helt utmerket. :P Støvsuge barnåler er ikke en savnet tradisjon. :P

Og så har vi en familiedag i desember vi shopper julegaver (alltid i Oslo, selv før jeg flyttet tilbake) og går og spiser. Og det ender med hvert eneste år at vi kjøper noe fint til oss selv, og glemmer julegaver den dagen. :lol:

I år skal jeg følge med på "The Julekalender" tenkte jeg. Og gjøre som SiriE og prøve å huske å tenne adventslysene om søndagene. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...