Gå til innhold
Hundesonen.no

Ebay


Ozzy
 Share

Recommended Posts

Jeg har alltid vært så "redd" for Ebay, men nå må jeg trosse frykten i håp om rimeligere julegaver. Men jeg har aldri brukt ebay før og aner ikke hvordan det fungerer. Hvordan vet jeg at selger er troverdig? Hvordan er toll/moms inn i Norge? Er det dyr frakt fra f.eks USA? Hvordan unngår jeg å bli lurt/svindlet?

Hjelp meg inn i den store ebay-jungelen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kaja orket ikke lage ny konto, kaja ringte mannen sin og spurte om å få låne hans ebay+paypal konto. Kaja har nå kjøpt det hun skulle, men tråler ebay for mer spennende, stakkars kajamannen!

Det burde stå en advarsel på ebay, om at det er avhengihets fremkallene! Handler inne julegaver til vennene til Leo

Det aller farligste med ebay er vel alt det kule, fine, billige, (u)nyttige du finner der - og som du bare måååå ha.. :angel:

Du kan handle for opptil 200 kr før du må betale toll/moms inn i Norge. Blir varen over det beløpet må du betale moms for både varen og frakten.

Det tryggeste er å handle fra folk som har mange salg (i parentes bak navnet) og mange gode erfaringer. Jeg kjøper sjelden fra folk som har under 95% positive tilbakemeldinger, stort sett bør det være rundt 99%. Har de færre enn 100 salg bør raten være 100% for at jeg skal kjøpe fra dem.

Det kan også være greit å sjekke hva slags negative erfaringer det er snakk om, og hvor lenge siden. Det er enkelte som tror de får originale Rolex til $10 og blir sure når de oppdager at det er en kopi...

De fleste bruker PayPal for betaling, det er relativt trygt og selger får aldri se kontonummeret ditt. Det er vanlig å forhåndsbetale før du får varen.

Vær obs på merkenavn og sånt som ligner, om noe virker for godt til å være sant så er det ofte det. Sjekk merker og produkter i nettbutikker før du evt. bestiller fra eBay.

Du har jo qxl.no i Norge som er tilsvarende, om ikke riktig så stort.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar tid å sette seg inn i Ebay. Det beste er å titte rundt og se hvilke funksjoner som finnes. Jeg har brukt ebay siden 2007 og fortsatt er det ting jeg lærer :) Du kan prøve å kjøpe noen småting, for å se hvordan dette fungerer og hvor lang tid det tar i posten. Ofte kan det ta mange uker, avhenging av hvor du kjøper ifra. (østen syns jeg tar lengst tid)

Og så deg paypal konto. Det er veldig kjekt og enkelt å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No er vel begrepet "kriminalitet" relativt godt definert, det same er kva som er lovleg og ikkje, så det er ikkje til å kome utanom. Og at det er veldig mange som gjer det slik, det veit alle, ikkje minst tollarane. Eg berre påpeiker at "det går ikkje ut over nokon"-argumentet (evt i kombinasjon med "iallefall ingen som ikkje fortener det") er eit forferdeleg dårleg argument, og akkurat det same argumentet mange tunge kriminelle brukar, særleg vinningskriminelle. Då er det betre å stå for det, og seie "ja, det er ulovleg, men eg bryr meg ikkje".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble det ulovlig å handle 2 ganger på ebay slik at en enkelte pakken ikke overstiger 200 kr?? Vis meg hvis loven sier noe om det, plis. Jeg skjønner jo at det kan virke utspekulert, men det er ikke kriminelt allikevel. At man benytter seg av de "smutthullene" og mulighetene som finnes er ikke det samme som å være kriminell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble det ulovlig å handle 2 ganger på ebay slik at en enkelte pakken ikke overstiger 200 kr?? Vis meg hvis loven sier noe om det, plis. Jeg skjønner jo at det kan virke utspekulert, men det er ikke kriminelt allikevel. At man benytter seg av de "smutthullene" og mulighetene som finnes er ikke det samme som å være kriminell..

Det var ikke det det var snakk om. Det å kjøpe i flere batcher er ikke ulovlig, men dersom du bestiller 1000 pakker a 200 kr så kan det være at det blir lagt merke til og at du får noe problemer for det. Men da er vi inne på importregler som jeg ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke det det var snakk om. Det å kjøpe i flere batcher er ikke ulovlig, men dersom du bestiller 1000 pakker a 200 kr så kan det være at det blir lagt merke til og at du får noe problemer for det. Men da er vi inne på importregler som jeg ikke kan.

Men deeeet er ikke så lett å skjønne for de som ikke fikk med seg hva Djervekvinnen skrev før hun fjernet det igjen.. ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så mange normale forbrukere som bestiller 1000 pakker av noe heller. De fleste av oss handler veldig mye mindre, så det blir vel ikke helt relevant for den vanlige mannen i gata (eller TS), og om man kan oppfattes som kriminell eller ikke. Uten å være sånn super inne i lover og regler på det området, så er det en del forskjell på å importere ting i stor skala, og handle over 200 kr som privatperson.

Ser ikke problemet med å bestille i flere omganger. Gjør det selv fra Iherb, men alltid med såpass mellomrom at jeg får pakke nummer 1 før jeg bestiller nummer 2. Man MÅ jo ikke bestille alt man ønsker seg med en gang, det er det ikke noen lover og regler som tilsier at man skal...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også ebay var ganske skummelt i begynnelsen ;) Men etter et par vellykkede kjøp går det som en lek. Nesten litt for lett... :whistle: Leter etter selgere med mange salg og så nærme 100% positiv feedback som mulig. Kjøper også oftest av "Top-rated sellers". Titter også ofte innom feedbackene for å se hvorfor noen ga negativ feedback.

Ellers synes jeg tollgrensa er latterlig lav.. Jo, greit du kan dele opp bestillingen, men vil du ha en ting som koster mer enn 200 har du ikke noe valg. Synes det er veldig fint av de nettbutikkene som betaler tilbake det du må betale i mva og toll :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så mange normale forbrukere som bestiller 1000 pakker av noe heller. De fleste av oss handler veldig mye mindre, så det blir vel ikke helt relevant for den vanlige mannen i gata (eller TS), og om man kan oppfattes som kriminell eller ikke. Uten å være sånn super inne i lover og regler på det området, så er det en del forskjell på å importere ting i stor skala, og handle over 200 kr som privatperson.

Ser ikke problemet med å bestille i flere omganger. Gjør det selv fra Iherb, men alltid med såpass mellomrom at jeg får pakke nummer 1 før jeg bestiller nummer 2. Man MÅ jo ikke bestille alt man ønsker seg med en gang, det er det ikke noen lover og regler som tilsier at man skal...

Jeg er helt fersk i dette med å handle på ebay, kjøpte min første vare i stad faktisk. Men betyr det du skriver over at jeg da burde vente med å handle mere til jeg har mottatt pakken? Jeg vil jo handle mere når jeg først var i gang jo :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt fersk i dette med å handle på ebay, kjøpte min første vare i stad faktisk. Men betyr det du skriver over at jeg da burde vente med å handle mere til jeg har mottatt pakken? Jeg vil jo handle mere når jeg først var i gang jo :P

Nei. Man må ikke. Men jeg liker å gjøre det, særlig om det er ukjente selgere jeg kjøper hos. Iherb er jo virkelig trygg sted, og mange av de man handler på hos Ebay (men en venninne er akkurat forsøkt svindlet der nå faktisk, "ta en betal for to" opplegg).

Men jeg gidder ikke å betale for å handle over 200 kr når jeg kan unngå det. Og har heller ikke planer om at det da skal ligge 3-4 pakker med mitt navn på et eller annet sted, for at ingen skal slå de sammen og kreve at jeg skal betale toll for det. :P Plutselig er det noen som finner på noe sånt noe for alt man vet. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Man må ikke. Men jeg liker å gjøre det, særlig om det er ukjente selgere jeg kjøper hos. Iherb er jo virkelig trygg sted, og mange av de man handler på hos Ebay (men en venninne er akkurat forsøkt svindlet der nå faktisk, "ta en betal for to" opplegg).

Men jeg gidder ikke å betale for å handle over 200 kr når jeg kan unngå det. Og har heller ikke planer om at det da skal ligge 3-4 pakker med mitt navn på et eller annet sted, for at ingen skal slå de sammen og kreve at jeg skal betale toll for det. :P Plutselig er det noen som finner på noe sånt noe for alt man vet. :P

Men hvis jeg handler hos forskjellige steder da? Da kan de ikke kreve toll vel? Eller kan de det?? Blir passe forvirret :P nå har jeg utelukket alt som koster over 200,- i søksfeltet mitt da, så alt blir jo under 200,- på hver enkelt ting. Men hva det blir til sammen vet man jo ikke helt enda da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis jeg handler hos forskjellige steder da? Da kan de ikke kreve toll vel? Eller kan de det?? Blir passe forvirret :P nå har jeg utelukket alt som koster over 200,- i søksfeltet mitt da, så alt blir jo under 200,- på hver enkelt ting. Men hva det blir til sammen vet man jo ikke helt enda da :P

Det aner jeg ikke noe om, jeg kjøper ikke så mye på Ebay. :P Det er Iherb mine penger har gått til å sponse mest. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det gjelder kun 200 kr pr selger, hvis du skjønner. Eller hvis du skal kjøpe to shampoo flasker til 150 kr stykket og så velger du to sendinger istedet for 1 sending med begge flaskene.

Du kan fint kjøpe så mye annet du vil hos mange ulike selgere for under 200 kr.

Min samboer kjøpte en ny mobiltelefon en gang og da fikk ha brev om at han måtte hente pakken på posten og betale toll. Noen ganger vil en ting bli billigere enn her i Norge selv med betalt toll itillegg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...