Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpeshow, blitt for seriøst?


Guest Jonna
 Share

Recommended Posts

Den siste tiden har det blitt innført valpeshow på internasjonale utstillinger i Norge. I Danmark har det vært en stund.

Og etter å ha tittet på valpeshow i helgen, pratet med litt folk o.l. så lurer jeg på en ting:

Har det blitt for seriøst? Dommere ønsker sende ut valper uten å plassere, en valp fra meg ble i sin tid nektet av dommer å få en bedømmelse for den manglet en bjelle på det tidpunktet. Valper blir bedømt med "bittfeil" pga den ikke har alle tennene.

Nedover på kontinentet har de nå innført babychampionat, valper får tittler o.l. Så det er ikke så rart at utenlanskedommere tar det så seriøst. Men burde ikke da arrangjør informere dommerene om hva "tradisjonen" er i Norge før bedømmelse så ringsekeritær slipper ta dommeren til siden og forklare?

For meg har valpeshow vært noe som er tilpasset valpen. Det skal være lov å klovne, hoppe og generellt vise glede. De skal få tid med dommeren og posetive opplevelser.

Dommeren skal se igjennom evt "feil" ettersom det faktisk er ett rekrutterinssted og inngangsport for veldig mange hundesporter. (de fleste jeg kjenner i bruksmiljøet har faktisk begynt med utstilling som første opplevelse av hundesport.)

Er det bare jeg som sitter litt med denne følesen av at dette begynner bli litt vel pro?

Jeg føler liksom at man egentlig skal være litt "snillister" på dette tidspunktet av en hund sitt liv ikke minst så lyser det jo når det kommer noen som faktisk er i en ring for første gang. Det er jo på dette punktet man kan få en innføring og følese av mestring før man faktisk melder jeg i juniorklasse.

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Men hvorfor må det være enten eller? For familien Hvermansen vil selvfølgelig ha en trygg og sosial hund - men de vil vel også ha en hund som kan bli med på skogsturer hver søndag uten å bli stokk

Jeg synes også det er en uting når de dropper gruppene på valp og smæler alle sammen inn i BIS. 30-40 i samme ring er ikke en trivelig sosialiseringsopplevelse, det er bare trangt og slitsomt.

Nå er vår valp akkurat ferdig med valpeshow han,og dere som har sett ham vet jo hvordan han er. Han står der som en statue...han ER jo sånn .Men han har fått på kritikken at han hadde valpete bevegel

Absolutt enig med deg!

Valpeshow, det ligger jo i navnet: show. det skal være noe lett og lystig. Og valper, vel,det er da litt trist synes jeg, å se en valp gå som en dreven ringhund. De skal være happy og det skal være moro, det skal gi en positiv opplevelse for eier som kanskje aldri har vært på utstilling før. Og tannfeil på en hund som er i tannfelling? Wow. Da begynner man dra det litt for langt ja.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Jeg synes at valpeshow har blitt alt for mye alvor, det er da tross alt valper.

Og at NKK har begynt med valpeshow på sine store internasjonale utstillinger er bare tull synes jeg, men det er vel for å dra inn mest mulig penger fra hunde-eierne. Det er nedgang i deltagere på offisielle utstillinger, noe man ser veldig godt for enkelte raser.

For en stund tilbake var jeg skriver for en raseklubb i området, arrangementet var valpeshow. Og dommeren var veldig på med dette at hundene tross alt er valper og de skulle ha en fin opplevelse av å være i ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også enig! Min valp ble sendt ut pga bittfeil når han ikke hadde alle tenna nede... Bittet er kjempebra nå :) Og vil si at det ikke var så ille på den tiden heller, han var 3 1/2-4 mnd og hadde ikke fått hjørnetenna helt ned. Det var rett ut og hun holdt tilbake BIR... (vi var eneste valp i rasen).

Jeg observerte også på en dalmatinerspesial en dommer som kjeftet på valpene om de ikke var enige i tannvisningen! Hallo, det er VALPER :shocked: Og ble sur om valpene hoppet opp og var overglad!

I mitt hodet har valpeshow 2 formål.

1. Å gi valper en god opplevelse i ringen og ringtrening.

2. Å gi mersmak og økt interesse hos ferske utstillere

(kan være jeg har glemt noe og skulle hatt flere punkt!)

Om valpeshow blir for seriøst så gir det ikke mersmak, folk kommer ikke tilbake. Og valper får kjedelige og dårlige opplevelser i ringen :/ Slik skal det ikke være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også enig!

Første gang Leja var på valpeshow begynte dommeren å fortelle meg hvordan jeg skulle få henne til å stå riktig på bordet og tok skikkelig tak i henne for å stille henne opp. Han var generelt veldig kravstor og pirkete. Jeg mistet lysten med en gang kjente jeg. Da jeg var på valpeshow med Chess for snart 8 år siden var det mye mer gøy. God stemning, lov å tulle og dommeren var veldig respektfull ovenfor valpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er lenge lenge siden jeg hadde ett innlegg her på Hundesonen om akkurat dette. Hvor trist jeg syntes det var når jeg så valper på fire og fem måneder stå som saltstøtter uten å bevege så mye som på ett øyelokk i lange lange strekker av gangen - enhver bevegelse ble korrigert heftig av handler og så ble de stakket igjen. Jeg syntes det var direkte trist å se så små valper ikke engang ligne valper fordi de ikke fikk lov. (dette var ikke bare miniatyrer, men også miniatyrer). Valper skal få være valper - også på show. Jeg synes det er helt fair at en valp blir vist ut av ringen om den viser adferd som er uønsket for rasen (redsel, agressjon osv.) - men bortsett fra det så skal valpeshow være gøy. Valper skal få være valper - og helt ærlig, jeg synes det bør være fokus på moro og positive opplevelser heller enn hvor lenge en valp kan stå rolig uten å blunke. DET er bare trist å se på. Heller en Arya enn noe annet *ler*.

Så ja, valpeshow har blitt alfor seriøst - jeg tror ikke det at valper får være med på NKK utstillinger er det som er mest uheldig - det som er mest uheldig er at dommere glemmer at de dømmer valper og setter urealistiske krav.

Valpeshow på NKK utstilligner er for valper over 6 måneder, der kan man begynne å forvente litt mer i forhold til oppførsel, men det skal fortsatt være gøy og det skal synes på hunden at den synes det er gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i det siste blitt ganske sjokkert over historier om hvordan dommere dømmer og behandler valper i ringen. Feks var det en dommer som holdt tilbake BIR'et til den ene valpen som var påmeldt i rasen, og som attpåtil skreiv at h*n betvilte rasereinhet! Tipper de stolte valpeeierne renner ned utstillingsringene framover, du...

Samtidig tenker jeg at det ikke bare er dommerens oppgave å gi valpen en god opplevelse i ringen, men at vi som eiere og handlere gjør akkurat det vi bedyrer at er målsetninga, nemlig å skape god, trygg stemning og jobbe for å vise hele spekteret av bikkja vår, være seg hoppetusse-takter, alvor eller lek med livet-holdninger. Jeg bryr meg ikke så mye om hvordan det går med valpen min på et valpeshow, for det er jo bare tull og tøys uansett. Det jeg er opptatt av, er å formidle til valpen at dette gjør vi sammen, jeg er stolt og bobler over at kjærlighet uansett, og jeg veit hva vi holder på med. Da spiller det ikke så mye rolle at hun får trekk for den ringla halen sin eller at ørene står litt alle veier og hun kanskje ikke vinner pga det, så lenge vi sammen har hatt det hyggelig og hun er drifornøyd.

Samtidig som jeg er enig i at det blir for drøyt med dommere som henger seg opp i manglende tenner eller bjeller, så tenker jeg også at valpeshow blir akkurat så alvorlige som vi tillater dem å bli...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vår valp akkurat ferdig med valpeshow han,og dere som har sett ham vet jo hvordan han er. Han står der som en statue...han ER jo sånn :D .Men han har fått på kritikken at han hadde valpete bevegelser :icon_confused: i en alder av fire og en halv måned...hva skulle han ellers hatt tro? :D

Han har aldri vært en hoppesprette valp,men det er IKKE fordi han har blitt tuktet.Bare sånn i tilfelle noen tror det,ikke alle valper er sånn over seg av lykke liksom.

Vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget...men :icon_redface: .

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, hele valpetiden leste jeg "løs i front og trang bak" og "løse bevegelser" osv :P og tenkte "Er ikke det typisk valp/unghund trooo?" *ler*

Nei!? Herregud, en hund må være ferdig utviklet fra 4 mnd.. Visste du ikke det? :angel:

Chessea var løs i front og hasetrang til hun var 2,5 år gammel, hun. Med andre ord en veldig stor valp veldig lenge :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vell ikke et hemmelighet at eg valp som kan "oppføre" seg kommer lengre enn en som ikke kan det, og det synes jeg er helt greit. Ivo stod som en status på nesten alle valpeshowene han. Det første og et når han var 7 mnd gikk ikke så bra for da var han over alt og det var rett og slett vanskelig å vise han. Hunder som stod og sprang bedre ble plassert forran han og det er helt ok. Jeg har selv vært med på at min har blitt plassert først veldig mange ganger og da forran valper som ikke kan stå eller løpe skikkelig. Jeg har ikke vært borti at noen dommere har kommentert at valpene er valper og trukket for normale ting på valper, men det er i mitt hode en selvfølge at en bra hund som kan stå og løpe kommer forran en bra hund som ikke kan det.

Jeg synes de skal ta hennsyn til at det er valper. De skal ikke trekke for manglende bjeller, tenner el. De skal heller ikke være strenge og klage over hunder som ikke kan løpe eller stå skikkelig. Det å bemerke på kritikken til valper at de ikke står skikkelig eller at de har valpete bevegelser blir feil, men at dommeren plasserer hunder som kan dette først er helt greit. At enn ikke når opp med en hund som har valpete oppførsel er greit når det er andre hunder med som har mer "erfaring" og er flinkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men det er fort gjort å glemme at en hund som ikke nødvendigvis kan oppføre seg eksemplarisk allikevel kan være den beste valperepresentanten for rasen. Der synes jeg valpeshow skiller seg fra (burde i alle fall) vanlig utstilling. At hunden kan stå skal ikke bety såå mye som det gjør for voksne hunder. Men det er jo klart at en hund som ikke får vist seg i det hele tatt kan være vanskeligere å bedømme, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - tror ikke NKK har så negativ påvirkning, der jeg har sett valper på NKK har de valgt trivelige, norske dommere som gir de fleste en god opplevelse.

MEN - tviler ikke på at opplevelsen blir en annen for alle ymse dommere fra ymse land som dømmer på alle hundeklubber rundt om som folk melder på for gang på gang.

Jeg skal også legge til at på vår retrieverutstilling i helgen plukket vi en flatoppdretter til å dømme samtlige valper på utstillingen, og det har bokstavelig talt rent inn med gode tilbakemeldinger fra utstillere og oppdrettere på den ringen og dommeren. Håndplukket dommer, klar beskjed om hva som er målet for dagen (gode, positive opplevelser), og tilrettelegging (egen ring, mange timer på seg til å dømme 40 valper), og vektlegging på positive kritikker og tilbakemeldinger som helhet.

Til syvende og sist er det opp til oss utstillere da, skal vi spre ordet for at det er slike dommere og slik setting vi ønsker for valpene våre? Eller har vi dårlige opplevelser og holder kjeft om det slik det forblir akkurat slik? Uteblir påmeldingene, så gjør det fleste arrangører endringer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på om man kan skylde på arrangører og dommere for at valpeshow blir litt for seriøst? Det er vel en "sport" som formes av utøverene, i minst like stor grad som av de som arrangerer.

Det ville f.eks ikke falt meg inn å forlange at en valp sto i ro hele tiden når den var i ringen. Jeg gjør vel strengt tatt ikke det med mine voksne hunder heller jeg. Selvsagt skal de stå mest mulig i ro foran dommerbordet, dommeren skal ha en mulighet til å diktere kritikken sin, liksom, men når det ikke er vi som blir bedømt, så har vi fri, vi.

Nå er det ikke alle valper som har valpete bevegelser, og det er voksne som aldri helt setter seg. Er en hund, uavhengig av alder, løs i både front og bak, så bør det selvsagt kommenteres. Så blir det jo opp til oss som leser kritikken etterpå hvor mye vi vektlegger det at en 4-5-6 mnd gammel valp er løs i bevegelsene.

At en dommer som tviler på raserenhet, ikke skal si det bare fordi det er en valp den bedømmer, er jo bare bullshit, seriøst. Jeg har da sett belgere som ikke nødvendigvis ser ut som belgere, skal ikke dommeren få si det, bare fordi det er en valp? Det får være grenser for hvor lite seriøst det skal være også, vel?

- Og jeg får vel presisere det da, jeg har ikke sett den aktuelle valpen, og jeg har ikke peiling på hvordan den skal se ut, og jeg aner ikke noe om hva for slags erfaring denne dommeren har med den rasen det gjaldt. Det er besides the point. Det er valper i alle raser som ikke ser helt ut som den rasen de er registrert som. Melder man på en utstilling, så er det utseendet som blir bedømt.

Lurer på hva som forventes av dommere, jeg. Skal de være hyggelige og greie og gi alle som tropper opp en god kritikk, samme hvor ****** bikkja oppfører seg eller ser ut? Bør de ikke stå rolig såpass lenge at dommeren får sjekket over de, så de faktisk kan uttale seg om det du betaler for at de skal uttale seg om - utseendet?

Nei, det er ikke en kjempeviktig konkurranse, fordi vi ikke tillegger de en kjempeviktig funksjon. Det skal være hyggelig og morsomt for valpen, og da skal det ikke være behov for at de står ferdig stæsja opp hele den tiden de er i ringen. Det er vi som handlere som bestemmer det, ikke dommeren, ikke arrangøren, men vi.. Vi betaler for gildet, vi vektlegger resultatene, vi tolker resultatene, og det er vi som forbereder valpene til voksenlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste tiden har det blitt innført valpeshow på internasjonale utstillinger i Norge. I Danmark har det vært en stund.

Og etter å ha tittet på valpeshow i helgen, pratet med litt folk o.l. så lurer jeg på en ting:

Har det blitt for seriøst? Dommere ønsker sende ut valper uten å plassere, en valp fra meg ble i sin tid nektet av dommer å få en bedømmelse for den manglet en bjelle på det tidpunktet. Valper blir bedømt med "bittfeil" pga den ikke har alle tennene.

Nedover på kontinentet har de nå innført babychampionat, valper får tittler o.l. Så det er ikke så rart at utenlanskedommere tar det så seriøst. Men burde ikke da arrangjør informere dommerene om hva "tradisjonen" er i Norge før bedømmelse så ringsekeritær slipper ta dommeren til siden og forklare?

For meg har valpeshow vært noe som er tilpasset valpen. Det skal være lov å klovne, hoppe og generellt vise glede. De skal få tid med dommeren og posetive opplevelser.

Dommeren skal se igjennom evt "feil" ettersom det faktisk er ett rekrutterinssted og inngangsport for veldig mange hundesporter. (de fleste jeg kjenner i bruksmiljøet har faktisk begynt med utstilling som første opplevelse av hundesport.)

Er det bare jeg som sitter litt med denne følesen av at dette begynner bli litt vel pro?

Jeg føler liksom at man egentlig skal være litt "snillister" på dette tidspunktet av en hund sitt liv ikke minst så lyser det jo når det kommer noen som faktisk er i en ring for første gang. Det er jo på dette punktet man kan få en innføring og følese av mestring før man faktisk melder jeg i juniorklasse.

Veldig veldig enig!

Denne kunne du gjerne ha sendt inn til hundesport :thumbs:

Jeg har forøvrig stilt ut valp somhar fått følgende dommerkommentarer:

V/ 4 mnd; "hvilken rase er dette?" Eh, javel ja....

V/ 6 mnd; "ennu noe valpig i pelsen." No kidding...? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intressant å høre andre sine meninger :)

Jeg annser liksom valpeshow som uoffiselt, og forventer litt mindre "krav" deretter. På lik linje som å starte ett uoffisielt stevne, det gir liksom mulighet til litt mer frihet i ringen.

Selvsagt vil jeg også parkere den hunden som viser seg best og mest rasetypisk som vinner, men jeg kjenner liksom at det er unødvendig i sende alle de andre rett og av ringen med ett fnys pga valpen er "for valpete".

Det kan liksom vente med seg til de offisielle klassene.

Men ja, jeg tror nok litt som deg 2ne at det henger litt på de som stiller endel. Men samtidig så har jeg nå hørt om 3 stk ringsekeritærer som må stå å forklare at dette er uoffisielt i Norge. Da er det liksom arrangjøren som har glemt å gi noe informasjon til den utenlanske dommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av de som renner ned det jeg rekker av valpeshow med mine hunder, uavhengig av hvordan de måtte se ut - fordi det er god trening. Et godt grunnlag lagt i valpetiden får en tilbake igjen for senere, mener jeg. Og da tenker jeg både på det å bli bedømt, trave pent, stå rolig nå og da, tillate at bein flyttes på, håndtering, ignorere andre hunder, se andre hunder, lyder, lukter, underlag - ja, hele miljøbiten.

Og en opplever mye forskjellig av hva dommerne forventer, helt klart. Jeg har opplevd dommer som nektet å bedømme valpen min pga tegningene - hvor ringsekretær fikk overtalt dommer til å gi oss en kritikk (needless to say, løp jeg jo ikke etter denne dommeren da valpen gikk over i junior... Ville hun gitt oss null?), jeg har opplevd dommer som holdt tilbake BIR da vi var alene fordi valpen lekte, fjollet og køddet i ringen med glimtvis trav. Men jeg har også opplevd dommer som flirer godt når h*n så åtte hjørnetenner på valpen, og med et glimt i øyet dikterte "har tenner" i kritikken, og jeg har en mental liste over dommere jeg VET gjør en kjempegod jobb med valpene, og som jeg kan kjøre langt for å stille for, fordi jeg vet valpen får en god opplevelse og de har tålmodighet. Et par av mine favoritter er for eksempel ringsekretærer, altså ikke autoriserte dommere, men de viser med hele seg at de koser seg med å bedømme valper.

Så er jeg litt ambivalent også, fordi jeg må ikke for enhver pris stille for en streng, autorisert dommer - men jeg HATER å bli slått av en åpenbart dårligere valp fordi dommer er en oppdretter/ringsekretær som ikke kjenner min rase. Det ER trening og moro, men det er et konkurranseaspekt der også :whistle:

Som ringsekretær erfarer jeg også at enkelte dommere uttrykker at de ikke liker å bedømme valper - fordi de er så uferdige og umodne, fordi det er vanskelig å få sett bevegelser, fordi de er vanskelig å gå over, fordi de mangler det meste, og dommer ikke virker klar for å vurdere hunden ut fra dens alder, og ikke satt opp mot en ferdig modell. Og det er klart at om dommer ikke liker valper/å bedømme valper, vil det jo lønne seg å ha en rutinert valp som dommer kan fine tiltalende.

Jeg skjønner også dommer, som ikke vil sende hva som helst inn i store ringen, foran alle kollegaene - hvordan klarte den der å bli BIR, liksom. Men om alle var inneforstått med hva valpeshow er i Norge, ville det jo ikke spilt noen rolle.

Jeg opplever dog ofte at svenske dommere uttrykker glede over at vi ikke har HP i valperingen, som de har i Sverige, da de synes det er for tidlig å kvalitetsvurdere valper på det viset. Mens jeg relativt ofte må korrigere utenlandske dommere som tror de skal vurdere valpene etter samme premieringsskala som vi har i offisielle klasser. Så valpeshow i Norge har kanskje en særskilt posisjon, som skaper kulturkollisjon i visse sammenhenger.

I Sverige har de jo for eksempel flere uoffisielle utstillinger og show, hvor de drar for å trene - også er det seriøst og teller på de offisielle utstillingene. Uoffisielle arrangement i Norge er jo så å si ikke-eksisterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på valpeshow som trening (og som noen nevnte så bra her isted, en fin måte for uerfarne å få prøvd seg uten at det skal være the real deal). Jeg har vært med på 1 valpeshow. Orker ikke betale mye for å trene utstilling eller reise langt, da venter jeg heller til det gjelder på "orntlig". Man kan trene mye på siden med traving og oppstilling og få folk til å se på tenner osv. Ja ha ringtrening i hundekluben feks. Men ja, er sikker på at mange legger mye i det og blir "for" seriøs iforhold til hva jeg ser på dette som.

At dette skulle telle med offentlige resultater, så ville jeg nok ha ventet uansett. Har deltatt så mange ganger med en unghund som jeg for beskjed om er Uferdig, og får lavere plassering, så det hjelper lite da med valp. Det beste er egentlig å vente til de er helt ferdigutviklet spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når konkurranse blir poenget med utstilling, og ikke kvalitetsbedømmelsen i seg selv, så blir det fort veldig seriøst så fort man kommer innenfor ringen. SELV i valpeshow, som ikke skal være kvalitetsbedømmelse, er det lett at det blir veldig "seriøst". Og "årets valp", "høstens valp" etc er nok med på å gjøre valpeshow enda mer "seriøst".

Redigert: satt inn en setning. Sånn for å presisere (JMF snøfrost kommentar nedenfor)

Endret av Meg
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på valpeshow med 2 av hundene sommeren 2011 og der fikk jeg faktisk en very good av alle ting, dommeren rangerte de akkurat som voksne hunder, hun ville heller ikke ha inn hannhunden til BIR og BIM valp for han fikk jo very good, det blir litt drøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på valpeshow med 2 av hundene sommeren 2011 og der fikk jeg faktisk en very good av alle ting, dommeren rangerte de akkurat som voksne hunder, hun ville heller ikke ha inn hannhunden til BIR og BIM valp for han fikk jo very good, det blir litt drøyt.

Og der toucher du innom noe som er et alvorlig problem - flere ringsekretærer aner ikke hvordan valpeshow skal gjennomføres, og kan derfor ikke gripe inn og rettlede dommers vurderinger og bedømmelse. Valpeshow er uoffisielt, og derfor ikke en del av pensum en skal gjennom for å få sin ringsekretærautorisasjon. Dermed er det flere som ikke vet at det ikke skal deles ut very good og lignende til valper. Dette er ikke bare et dommerproblem, fordi dommerne gjør jo det de er vant til hjemmefra eller tror de skal gjøre - det er ringsekretær som skal sørge for at regelverket følges.

Men det er som utstiller også lov å si fra til ringsekretær om en mener at noe galt blir gjort i ringen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når konkurranse blir poenget med utstilling, og ikke kvalitetsbedømmelsen i seg selv, så blir det fort veldig seriøst så fort man kommer innenfor ringen. Og "årets valp", "høstens valp" etc er nok med på å gjøre valpeshow enda mer "seriøst".

vel nå er det jo sånn at valper kun deltar i en slags konkuranse klasse, de skal ikke kvalitetsbedømmes. Dermed kan en "mindre lovende" valp bli BIR valp her hjemme (mindre lovende er en av kvalitetene en valp kan få på show i Tyskland, de andre er svært lovnde og lovende). Så konkuranse aspektet har alltid vært der på valpeshow.

Jeg tror også en del dommere ikke direkte mener det negativt når de sier at valpen har valpepels eller valpete bevegelser. At det noteres er jo ikke det samme som at det er negativt? Ikke i mine ører i alle fall.

Men selvsagt de kunne jo heller ha skrevet "OK bevegelser for alder" som en av mine har fått på en kritikk. og ja de bevegelsene var i aller høyeste grad valpete :)

Siden valper IKKE skal kvalitetsbedømmes, at det ikke er - eller skal være - noe "kvalitetsstempel" og bli BIR valp så synes jeg helt fint dommere kan (og bør) plassere valper med manglende tenner, testikler som ikke er på plass i valpepels og uten at de oppfører seg som fødte showstjerner. Men samtidig så må man jo tåle at ting som løs front, trang bak, høy hale osv noteres i kritikken. Ikke alle valper ser slik ut under sin utvikling. Noen ser veldig "mini voksne" ut og vokser jevnt, står pent og løper pent i ringen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når konkurranse blir poenget med utstilling, og ikke kvalitetsbedømmelsen i seg selv, så blir det fort veldig seriøst så fort man kommer innenfor ringen. Og "årets valp", "høstens valp" etc er nok med på å gjøre valpeshow enda mer "seriøst".

har ikke hørt noe med noe slikt jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...