Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpeshow, blitt for seriøst?


Guest Jonna
 Share

Recommended Posts

Tilbake til trådens tema;

Så synes jeg det er veldig greit om valpeshow blir vinklet i en mer kvalitetsmessig bedømning.

At det blir mer og mer fokus på konkurransebiten er jeg mer lunken til (årets valp og div. konkurranser)

Konkurransebiten er kun greit, om også kvalitetsbedømningen holder mål. Der er gjerne fallhøyden stor fra valpeshow til ordinær utstilling. Hvor mange valper har ikke blitt BIR og mer til, for så å ende opp som en hund langt ned på premieskalaen som voksen..? Derfor er jeg veldig for at også valper skal ha en slags premiegrad (feks. HP, som blir praktisert) for å kunne bli BIR/BIM. Tradisjonellt har man jo sett valper med selv svært grove feil få BIR og BIG/BIS plasseringer, kun fordi de er alene i konk. Så kan eier skryte av dette, selv om hunden reellt sett er en sufficient/disq hund i reel kvalitet.... (nå sikter jeg selvsagt ikke til "feil" som valpete bevegelser, lite ferdig kropp, og tannfelling - men reelle feil i hundens konstruksjon el.)

Våre raseklubber tillater svært få hundeklubber å ha med rasene, fordi dommerene er svært tilfeldige, og kvaliteten på bedømningen blir deretter. Og dette øker sjansen for stor fallhøyde ytterligere...

At det blir nevnt at dommere behandler valper dårlig, er jo bare trist? Dommere skal behandle hundene bra uansett alder. Men jeg ser jo ikke bort i fra at folk har ulikt syn på dommers framtreden mot egen hund. Jeg har "bank i bordet" aldri opplevd at dommer har oppført seg dårlig mot mine hunder. Uansett alder. Men så forutsetter jeg også at hundene mine tåler normal håndtering fra fremmede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Men hvorfor må det være enten eller? For familien Hvermansen vil selvfølgelig ha en trygg og sosial hund - men de vil vel også ha en hund som kan bli med på skogsturer hver søndag uten å bli stokk

Jeg synes også det er en uting når de dropper gruppene på valp og smæler alle sammen inn i BIS. 30-40 i samme ring er ikke en trivelig sosialiseringsopplevelse, det er bare trangt og slitsomt.

Nå er vår valp akkurat ferdig med valpeshow han,og dere som har sett ham vet jo hvordan han er. Han står der som en statue...han ER jo sånn .Men han har fått på kritikken at han hadde valpete bevegel

Så lenge ikke salgsargumentet er "far er en meget solid LP-ekvipasje så derfor vil valpene bli veldig lydige og trivelige valper. Og siden begge foreldrene er godt utstillingspremiert vil det også bli pene valper som vil vinne mye i utstillingsringen" er det jo flott! :)

Greia er vel at Drøbak-tullet selger doodle-valper til redusert pris pga utstillingsfeil?! Og slike folk kunne nok fint villedet folk med et slikt bronsemerke... Just sayin'

Det er bare tileggsopplysninger jeg gir, så nei jeg garanterer ikke for hverken utseende eller arbeidsegenskaper :)

Det har ikke så mye med hva slags resultater som er "gode nok" å gjøre, det har noe med hvordan ting legges frem. Det har blitt en greie i alle raser å "skryte på seg" brukslinjer, og at oppdrettere hevder at de tar hensyn til arbeidsegenskaper. Det er kjempefint det, men man har ikke brukslinjer bare fordi at en eller tre hunder fra de linjene har klart å få opprykket til kl.2 LP.

Misforstå meg rett, alt er bedre enn ingenting. Men jeg ville ikke kjøpt valp basert på resultatene du og din hund har fått, fordi det sier ikke nødvendigvis så mye om hunden, det sier egentlig mest om hvor flink du er til å trene hund, ihvertfall i de lavere klassene.

I beg to differ :) Og hvis du vil skryte av at du tar hensyn til mentalitet, så overtaler du valpekjøperene dine til å dukke opp på en MH, så du får testa hele kullet, ikke bare den ene du beholder for å avle videre på. Jeg ville f.eks heller kjøpt en collie av Lill (unnskyld for at jeg drar deg inn i dette, Lill, det er ikke vondt ment!) som så vidt jeg veit har umeritterte hunder, men som har lagt inn MH i valpeprisen, enn f.eks av deg, som kanskje har et bronsjemerke i agility og opprykk til kl.2, men ellers utesta/ubeskrevne hunder. Jeg leser mer ut av MH'en til foreldredyrene og oppdretteres fokus på fremtidig avl, enn enkeltresultater til en eneste hund.

Ble det veldig rotete?

Ikke rotete i det hele tatt :) Jeg skjønner godt hva du mener, og jeg er enig :) Jeg vil prøve så godt jeg kan å få alle valpekjøperene til å HD røntge og MH teste. Faren tii kullet med et par søsken og mor er MH testet, Tuva skulle jo det, men hun fikk løpetid litt tidligere enn beregna og ble parret på dagen MH'en var. Planen er å ta et kenneltreff med MH, da kan det være enklerer for folk enn å måtte gjøre det selv, for det er ikke alltid lett å være aleine å måtte finne tester, da er det enklerer å bare droppe det for mange. Så selv om jeg ikke har skrevet det offentlig, så behøver det ikke bety at jeg ikke vil ;)

Red<. omformulering

Endret av Stineogstaffene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest de andre innleggene, kun startinnlegget.

Jeg har opplevd at dommer vil sende ut valper uten å plassere de. Da har jeg bare gidd tegn til ringsekretær og snakket med h*n så forklarer de det for dommeren. Jeg har aldri opplevd dette som negativt, heller at dommeren blir forundret over at de ikke har blitt fortalt dette før bedømmingen starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del hadde heller sett at CANINE GOOD CITIZEN hadde blitt ett avlsverktøy, sammen med mentaltester. At ei bikkje fungerer til én ting det driter jeg litt i med mindre jeg skal bli sær hundetante som renner på brukstreninger på tirsdager og lydighetstrening på torsdager uten mye annet å gjøre i livet enn ambisjon om landslaget.

For meg, som 80-90% av hundenorge som har en familiefritidsturhund man nå trener litt hobbygreier med, men som i første rekke er en hund som en del av samfunnet, så er det viktigste at hunden fungerer i nettopp samfunnet.

Canine good citizen skulle vært tusen ganger mer obligatorisk enn "minst 2 Very Good på utstilling".

http://www.gooddog.n...od_citizen.html

Det er banalt enkle tester, men tenk så mange avlshunder som ikke hadde passert den... Urovekkende mange, om jeg tenker meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del hadde heller sett at CANINE GOOD CITIZEN hadde blitt ett avlsverktøy, sammen med mentaltester. At ei bikkje fungerer til én ting det driter jeg litt i med mindre jeg skal bli sær hundetante som renner på brukstreninger på tirsdager og lydighetstrening på torsdager uten mye annet å gjøre i livet enn ambisjon om landslaget.

For meg, som 80-90% av hundenorge som har en familiefritidsturhund man nå trener litt hobbygreier med, men som i første rekke er en hund som en del av samfunnet, så er det viktigste at hunden fungerer i nettopp samfunnet.

Canine good citizen skulle vært tusen ganger mer obligatorisk enn "minst 2 Very Good på utstilling".

http://www.gooddog.n...od_citizen.html

Det er banalt enkle tester, men tenk så mange avlshunder som ikke hadde passert den... Urovekkende mange, om jeg tenker meg om.

Hmm...

• Møte en fremmed person som hilser på fører.&#8232; - gjøres på utstilling

• Bli klappet av en fremmed person. - gjøres på utstilling

• Håndtering: Bli undersøkt og børstet av fremmed person. - gjøres på utstilling (unntatt børsting, men tenner skal sjekkes så..

• Følge fører i slakt bånd. -

• Passere en gruppe mennesker.&#8232; - gjøres på utstilling

• Stoppe, sitte og legge seg på kommando, samt bli sittende når eier går i fra.

• Komme på innkalling.

• Hundemøte: Være rolig i møte med en annen hund på et par meters avstand, samt passere hunden.

• Hverdagsmiljø: Takle f.eks. en passerende rullestol eller syklist samt takle en plutselig lyd.&#8232; - gjøres på utstilling

• Takle greit å bli overlatt til en fremmed person mens eier går i fra.

Restrerende kan trenes inn, sier ikke noe særlig om hundens mentalitet men om eiers evne til å trene hund..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del hadde heller sett at CANINE GOOD CITIZEN hadde blitt ett avlsverktøy, sammen med mentaltester. At ei bikkje fungerer til én ting det driter jeg litt i med mindre jeg skal bli sær hundetante som renner på brukstreninger på tirsdager og lydighetstrening på torsdager uten mye annet å gjøre i livet enn ambisjon om landslaget.

For meg, som 80-90% av hundenorge som har en familiefritidsturhund man nå trener litt hobbygreier med, men som i første rekke er en hund som en del av samfunnet, så er det viktigste at hunden fungerer i nettopp samfunnet.

Canine good citizen skulle vært tusen ganger mer obligatorisk enn "minst 2 Very Good på utstilling".

http://www.gooddog.n...od_citizen.html

Det er banalt enkle tester, men tenk så mange avlshunder som ikke hadde passert den... Urovekkende mange, om jeg tenker meg om.

En hund trenger ikke å være hardcore brukshund med en eier som er sær brukstante som renner på brukstrening på tirsdag og lydighetstrening på torsdag med ambisjoner om å komme på landslaget. Det en hund trenger for å gjennomføre en MH, er en eier som gidder å bruke den timen i skauen det tar, være sosial nok til å bli håndtert av fremmede, ha god nok innkalling til å komme innen 2 minutter, klare å avreagere på ting den syns er ekkelt, ikke reagere aggressivt (med angrep) på ting den syns er ekkelt, og ikke rømme om den blir skremt. Enhver hund av enhver rase burde klare det.

Jeg må innrømme at jeg ikke helt ser det store skrikende behovet for at min hund skal følge meg i slakt bånd når vi går tur, resten av denne Canine Good Citizen-greia kan vi faktisk se på MH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor må det være enten eller?

For familien Hvermansen vil selvfølgelig ha en trygg og sosial hund - men de vil vel også ha en hund som kan bli med på skogsturer hver søndag uten å bli stokk halt, som kan leke med familiens barn i hagen uten å bli andpusten, som kan bevege seg i terreng uten at det sliter ut leddene, og som lever mer enn tre år?

MH eller CGC sier ingenting om konstruksjon og sunnhet. Det gjør faktisk ikke HD og AA uttømmende heller - en hund kan ha perfekte hofter, men være så rak i kne- og hasevinkel at den ikke har et sunt og effektivt bevegelsesmønster, og i verste fall ha en sliten kropp med forkalkninger i femårsalderen. Eller den kan ha så dårlig konstruert front at den bruker for mye energi på å bevege seg, og ikke kan bevege seg så lenge som vi vil. Eller den har så runde øyne at den får tre øyebetennelser i året. Eller den har så små tenner, at hjørnetennene blir feilstilte og gnager i tannkjønnet. Eller den er så fransk i bakparten at den gir seg selv gnagsår under bevegelse.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo ikke akkurat så mye på det derre førerkortet, som ikke sjekkes av en MH. Minus båndtrening, men det sier jo ikke noe om familiehundens mentale egenskaper akkurat. MH har jo i tillegg endel sjekker for avreagering, STORT pluss. Så hvorfor gjøre ting så vanskelig? Innfør gjennomført MH som avlskrav, done deal. Trenger ikke være skuddfast for å få gjennomført.

Og på utstilling gjøres jo også faktisk en god del av momenter i det derre førerkortet, som Line sier, så som avlsverktøy er det ikke så teit liksom, hvis det er de momentene en skal måle en god familiehund på, sånn for å kverulere.

Edit: jeg skjønner ikke problemet med å tenke tanken at utstilling er en del av puslespillet i å lage gode hunder. Noen har et enkelt puslespill, andre har et komplisert puslespill. Men at utstilling er med betyr ikke at man sutomagisk driter i resten liksom.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gudhjelpe og godmann økseskaft. Det er fint at på seg selv så ser man ingen andre enn seg selv :P Lykke til i utstillingsringen, glad det er flere folk i verden enn hundesonen. Takk og gudd nait! :D

Hva for slags svar er det egentlig, og til hvem? Vi var liksom to som svarte deg, og jeg er ganske sikker på at jeg tilbringer ganske mye mer av min tid i skogen for å sjekke mentaliteten til Hvermansens kjøtere, enn jeg gjør på utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor må det være enten eller?

For familien Hvermansen vil selvfølgelig ha en trygg og sosial hund - men de vil vel også ha en hund som kan bli med på skogsturer hver søndag uten å bli stokk halt, som kan leke med familiens barn i hagen uten å bli andpusten, som kan bevege seg i terreng uten at det sliter ut leddene, og som lever mer enn tre år?

MH eller CGC sier ingenting om konstruksjon og sunnhet. Det gjør faktisk ikke HD og AA uttømmende heller - en hund kan ha perfekte hofter, men være så rak i kne- og hasevinkel at den ikke har et sunt og effektivt bevegelsesmønster, og i verste fall ha en sliten kropp med forkalkninger i femårsalderen. Eller den kan ha så dårlig konstruert front at den bruker for mye energi på å bevege seg, og ikke kan bevege seg så lenge som vi vil. Eller den har så runde øyne at den får tre øyebetennelser i året. Eller den har så små tenner, at hjørnetennene blir feilstilte og gnager i tannkjønnet. Eller den er så fransk i bakparten at den gir seg selv gnagsår under bevegelse.

Mener du at utstilling siler ut dysfunksjonell konstruksjon, usunne bevegelser, dårlige luftveier osv? For jeg kan komme på flere raser hvor det kan virke som ovenstående er en del av rasestandarden, om man ser på de mestvinnende representantene.

Det er jo veldig fint i teorien, alt det der om utstillingens funksjon i hundeavl, jeg er bare usikker på om det alltid fungerer sånn i praksis. Klart, man kan skylde på oppdretterne som er de som avler på hundene og valpekjøperne som betaler penger for de, men jeg undrer hvorfor dommerne og eventuelt utstilling som institusjon ikke må bære sin del av ansvaret, når hundene hylles og premieres opp og ned i mente. De har vel en finger med i spillet de også, selv om de selvsagt ikke er den store syndebukken som mange liker å tro?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at utstilling siler ut dysfunksjonell konstruksjon, usunne bevegelser, dårlige luftveier osv? For jeg kan komme på flere raser hvor det kan virke som ovenstående er en del av rasestandarden, om man ser på de mestvinnende representantene.

Det er jo veldig fint i teorien, alt det der om utstillingens funksjon i hundeavl, jeg er bare usikker på om det alltid fungerer sånn i praksis. Klart, man kan skylde på oppdretterne som er de som avler på hundene og valpekjøperne som betaler penger for de, men jeg undrer hvorfor dommerne og eventuelt utstilling som institusjon ikke må bære sin del av ansvaret, når hundene hylles og premieres opp og ned i mente. De har vel en finger med i spillet de også, selv om de selvsagt ikke er den store syndebukken som mange liker å tro?

Jeg tenker vi må sile mellom de rasene som generelt har en sunnhetsutfordring for rasen som helhet - for eksempel napolitansk mastiff, shar pei, pekingeser og andre raser som er satt på varsku-lister - og det å sile ut individ som er mye mer usunne enn rasen som helhet skal være.

For eksempel har jeg selv en rase som per dags dato ikke er ført opp på noen slik liste, og det burde derfor være enklere å sile ut fra avl de individene som har for eksempel rake vinkler, for svake mellomhender, usunne åpne øyne, også videre.

For de rasene hvor det er generelle, gjennomgående helseutfordringer, må en selvfølgelig gå en annen vei enn å fjerne ethvert individ, da en ikke står igjen med noe som helst.

Majoriteten av de rasene vi har i verden er ikke ført opp på noen bekymringsliste, og utstilling kan derfor være et av flere viktige verktøy i avlssammenheng. En gordon setter med så rake bakbein at den ikke fungerer en dag i skogen sjaltes ut, en engelsk setter så tung at den ikke kommer seg fram i terrenget siles ut, en husky så lett at den ikke kan gjøre sin del i et spann sjaltes ut, også videre.

Etter min mening har det skjedd en del i fokuset på dette de siste årene, og flere og flere land kommer etter. For noen uker siden var jeg ringsekretær for mops, og det har jeg vært flere ganger - men dette var første gang på de ørten årene jeg har jobbet i ringen at jeg hørte dommer diktere i kritikken noe om hundenes nesebor, for eksempel.

Det arrangeres flere dommerkonferanser hvert år i Norge, hvor raseklubben og rasedommere sammen diskuterer rasen, hva en ser som gjennomgående feil og mangler, utfordringer og ønskede prioriteringsområder framover. Sunnhet har en særdeles dominerende plass i disse skoleringskonferansene, etter hva jeg ser på både egen og andres raser.

Det er ikke perfekt, men det skjer noe - og brukt riktig kan utstilling være et godt verktøy for å få vurdert avlsarbeidet sitt. Det er ikke en ren avlsklarering, men en får en vurdering av hundene.

For å bli personlig og bruke et eget eksempel, framfor å snakke generelt:

For noen år siden vurderte jeg å bruke en finsk hannhund i avl, som jeg aldri hadde sett live - han var plukket ut på grunn av stamtavla, jeg ønsket de linjene. Jeg kunne se på KoiraNet hva slags utstillingsresultat han hadde fått, og han var til og med champion, fint og flott. Men det var først da jeg fikk tilsendt i posten kopi av samtlige utstillingskritikker at jeg virkelig kunne gjøre meg opp en dypere mening av hannhunden - og som gjorde at jeg valgte å sette meg på flyet for å besøke gubben og se ham live også, da jeg likte det kritikkene sa.

Jeg tror mye av problemet med utstilling er at folk henger seg opp i titler og førsteplasser. Det er kritikkene som er det reelle verktøyet for avlsarbeid. En hund kan være uegnet for avl, selv om den står som BIS, og den kan gi flotte avkom selv om den aldri blir champion. Så da må en til kritikkene for å få det analytiske redskapet, og ikke telle rosetter.

Jeg håper vi ALDRI kommer dithen i Norge at kritikkene blir fjernet.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine bikkjer er ikke "brukssport" hunder, i betyding LP, IPO osv

Det er svært får Siberans som blir MH testet, noen, men få. Det er ikke en tradisjon i rasen. Jeg har ikke gått MH med mine. Og jeg vil helt klart ikke ha hunder med en "god IPO MH" hvis jeg kan kalle noe det. Det ville ikke vært rasetypisk. Men jeg kunne selvsagt gått en MH for å få deres mentalitet beskrevet i en testsituasjon. Avreagering og et stødig hode er jo aldri dumt uansett rase det :) og jeg hadde forventet at mine 4 fikk noe ulike utslag på de ulike momentene. Fordi de er noe ulike.

Mine hunder et testet i helse og trekk på hobbybasis utover utstilling. Hvorfor ikke stille opp på et løp kan man jo spørre seg. Vel, jeg har ikke gamle nok hunder. Så greit er det. Og om jeg/når jeg stiller på løp i fremtiden er det ikke for å vinne noe som helst. Men for at hundene skal gjennomføre og dermed lærer jeg ennå litt mer om deres trekkevner, utholdenhet og trekklyst. Helst skulle man sikkert ha kjørt LD, men det kommer jeg ikke til å gjøre (annet enn på hobbybasis i eget tempo, da kan det jo hende man en gang i fremtiden tar seg en ukes tur på vidda). Jeg har ikke løpshunder, og jeg ønsker meg ikke løpshunder (da hadde jeg hatt hunder av andre linjer) men jeg vil ha hunder som kan brukes allikevel.

Men det viktigste er tross alt at de fungerer i det dagelige.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit nok alt det der, SFX, men det var ikke helt det jeg forsøkte å få fram.

At det er fokus på helse er kjempebra, det har det vel riktignok alltid vært, det jeg reagerte på i denne tråden er at utstilling ble fratatt ansvar når det kommer til situasjonen vi har med disse rasene som står på varsku-listene du snakker om og om hvordan det blir brukt som hjelpemiddel i avl. Sammen med oppdretterne og valpekjøperne må dommerene og utstillingsinstitusjonen også ta sin del av skylden for dagens tilstander hos noen av våre raser. Om det er i konkurranseaspektet svikten ligger - javel, da er det kanskje slik - men det er alikevel en del av utstillingen.

Utstilling kan brukes som kvalitetssikring, eller det kan brukes som rettferdiggjøring, men om man skal ta kred for det positive så må man også få litt skyld for det negative. Som vi så ofte terper her inne, så må man se på helheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit nok alt det der, SFX, men det var ikke helt det jeg forsøkte å få fram.

At det er fokus på helse er kjempebra, det har det vel riktignok alltid vært, det jeg reagerte på i denne tråden er at utstilling ble fratatt ansvar når det kommer til situasjonen vi har med disse rasene som står på varsku-listene du snakker om og om hvordan det blir brukt som hjelpemiddel i avl. Sammen med oppdretterne og valpekjøperne må dommerene og utstillingsinstitusjonen også ta sin del av skylden for dagens tilstander hos noen av våre raser. Om det er i konkurranseaspektet svikten ligger - javel, da er det kanskje slik - men det er alikevel en del av utstillingen.

Utstilling kan brukes som kvalitetssikring, eller det kan brukes som rettferdiggjøring, men om man skal ta kred for det positive så må man også få litt skyld for det negative. Som vi så ofte terper her inne, så må man se på helheten.

Selvfølgelig skal en se helheten, og jeg skal innrømme at jeg debatterer litt ensidig for å veie opp mot enkelte andre som også debatterer ensidig i motsatt ende av skalaen ;)

Men, jeg tror også at når en ser på de rasene som det er satt størst faresignal ved, så vil ikke utstilling spille så stor rolle.

Hvis pekingeser fikk en enorm popularitet over natta, og folk begynte å avle på rasen som besatt, fordi de kan få solgt de til 30 lapper stykket, så vil ikke snutepartiets lengde, pelsens mengde og føttenes form endres drastisk på disse valpene, selv om foreldredyrene aldri har vært på utstilling og aldri vil bli premiert. Shar pei-valper får ikke mindre hudproblem selv om foreldrene ikke er premiert, schäfervalper får ikke vater-rett overlinje selv om foreldrene ikke er på utstilling. Gjennomgående eksteriøre kvaliteter (med både positive og negative fortegn) som er så gjennomavlet i rasen må taes tak i på andre måter enn som så.

Satt på spissen, men poenget mitt er at med de rasene hvor utfordringene ligger til rasen generelt, som helhet, så kan ikke utstiling stå som syndebukk alene for videre avlsarbeid.

Det er klart at utstillingsresultat har vært en influerende faktor for at vi kommer dit vi er i dag - men nå er vel poenget med denne diskusjonen seleksjon og videre avl, i forhold til om utstilling har noen funksjon for avlsklarering kontra MH/CGC/IPO/whatnots? Og da må en enten si at alle dyr i den rasen taes ut av avl og vi lar de dø ut - eller en fokuserer på å få brukt de minst ektreme, ved hjelp av dommernes kritikker. Kanskje er den hunden som vinner og ligger nærmest idealet og rasestandarden ikke den en skal bruke i avl, men kanskje den som står som nummer tre fordi snutepartiet er for langt for idealet - men vil egne seg ypperlig for avl for å få avkom med litt lengre snuteparti enn det en generelt ser. Eksempel forenklet, håper du ser poenget mitt lell.

For ja, utstilling og dommerne har et ansvar - men det er oppdretterne som velger å bruke vinnerne i avl også. Dommerne skal ikke foreta avlsseleksjon, de foretar i beste fall en avkomstgranskning. Dommerne har et ansvar, men uansett hvordan en vrir og vender på det kan ikke de bli satt til veggs for å sette verken den eller den hunden opp som vinner - for det finnes ikke en enkelt hannhund som passer som avlspartner for samtlige tisper som skal brukes.

NKKs Oppdretterskole er i så måte et godt tilskudd for å skolere oppdrettere noe og gjøre de mer bevisste på hvilke valg de foretar. Ideelt sett hadde alle gjennomgått en slik kurskveld før de fikk registrere et valpekull, for å styrke plattformen i det norske hundeavlsarbeidet. Økt kunnskap og fornuftig rekruttering til hundesporten - og da kommer vi tilbake til det med valpeshow, at mange har sitt første møte med det organiserte hunde-Norge gjennom det.

Og selvfølgelig skal en ikke plukke fra hverandre valpen og peke på alt som mangler og er uferdig, for å se at valpeeieren aldri mer kommer tilbake. Men gode, realistiske kritikker, tålmodige dommere, positive opplevelser og et fornuftig rasemiljø som klarer å ta med seg disse menneskene videre vil gi den rekrutteringen vi alltid trenger.

En liten parallell - jeg er instruktør på et valpekurs for tiden, og styret og jeg diskuterer hvordan vi skal få deltagerne til å fortsette i klubben når kurset er over. Nye valpeeiere er grunnlaget for videre drift, for når en hund dør, forsvinner ofte eieren ut av klubben. De færreste har hund i 20-30 år, det er relativt stor trafikk og utskiftning av folk i hundeklubber. Jeg var borte fra denne klubben i ETT ÅR, og kjenner bare halvparten av de som kommer på klubbkveldene nå.

Får vi disse folkene med i klubben, kan vi kanskje også veilede dem videre i forhold til både utstilling, avl, helse, nytt hundekjøp og andre spørsmål og situasjoner de vil befinne seg i i løpet av hundens liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker vi må sile mellom de rasene som generelt har en sunnhetsutfordring for rasen som helhet - for eksempel napolitansk mastiff, shar pei, pekingeser og andre raser som er satt på varsku-lister - og det å sile ut individ som er mye mer usunne enn rasen som helhet skal være.

For eksempel har jeg selv en rase som per dags dato ikke er ført opp på noen slik liste, og det burde derfor være enklere å sile ut fra avl de individene som har for eksempel rake vinkler, for svake mellomhender, usunne åpne øyne, også videre.

For de rasene hvor det er generelle, gjennomgående helseutfordringer, må en selvfølgelig gå en annen vei enn å fjerne ethvert individ, da en ikke står igjen med noe som helst.

Majoriteten av de rasene vi har i verden er ikke ført opp på noen bekymringsliste, og utstilling kan derfor være et av flere viktige verktøy i avlssammenheng. En gordon setter med så rake bakbein at den ikke fungerer en dag i skogen sjaltes ut, en engelsk setter så tung at den ikke kommer seg fram i terrenget siles ut, en husky så lett at den ikke kan gjøre sin del i et spann sjaltes ut, også videre.

(klippet)

Kremt. Nå satt jeg lenge på hendene mine her, men jeg måtte bare skrive noe og er forberedt på juling ;) Det er ikke noe problem for en husky å være "for lett". Jeg har feks. ei tispe som er spinkel og for høy, og som hadde fått gul i bestefall på utstilling ( vi snakker vel egentlig 0 pga overhøyde). Det er en sabla god trekkhund. Selv om hun er ALT for lett/spebygd, og rett og slett en mindre "pen" utgave av SH ;) (men søt og snill og grei og en sabla god trekkhund). Det er altså ikke fordi de ikke kan gjøre sin del i spannet (for det kan de) man sjalter ut for spe hunder i ringen, men rett og slett fordi de ikke oppfyller standardens krav "Utfører sin opprinnelig funksjon i selen med å trekke en lett last i moderat tempo over store avstander. Kroppsproporsjoner og form viser balanse mellom kraft, hurtighet og utholdenhet. Hannhundene maskuline uten å være grove, tispene feminine uten å være spinkle." "Rasen skal aldri virke så tung eller grov at den minner om en tungvekter; heller ikke lett og spinkel («racing-preget»)"

... Jeg kunne dog ønske de sjaltet ut for kortbeinte (forhold står i standarden) og tunge/grove (mht til beinstamme, selv om vekt også står i standarden)hunder også- de minner mer om frakthunder som skal trekke tungt og sakte, og det har aldri siberian husky vært. Men slikt favoriseres dessverre ofte i ringen. Dog er det moderate de skal være.

"Mest karakteristisk og viktigst for rasen er at den er av

middels størrelse, moderat benstamme, harmoniske proporsjoner,lette og frie bevegelser, god pels, tiltalende hode og ører, korrekt hale og godt gemytt. Ethvert inntrykk av for grov benstamme, for stor vekt, bundne eller tunge bevegelser, for lang og stri pels er uønsket."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Majoriteten av de rasene vi har i verden er ikke ført opp på noen bekymringsliste, og utstilling kan derfor være et av flere viktige verktøy i avlssammenheng. En gordon setter med så rake bakbein at den ikke fungerer en dag i skogen sjaltes ut, en engelsk setter så tung at den ikke kommer seg fram i terrenget siles ut, en husky så lett at den ikke kan gjøre sin del i et spann sjaltes ut, også videre.

...

En faktisk jakt- eller trekksetting ville da gjort samme nytten? Den beste måten å sjekk OM hunden duger er vel å sjekke AT hunden duger?

...

Men, jeg tror også at når en ser på de rasene som det er satt størst faresignal ved, så vil ikke utstilling spille så stor rolle.

Hvis pekingeser fikk en enorm popularitet over natta, og folk begynte å avle på rasen som besatt, fordi de kan få solgt de til 30 lapper stykket, så vil ikke snutepartiets lengde, pelsens mengde og føttenes form endres drastisk på disse valpene, selv om foreldredyrene aldri har vært på utstilling og aldri vil bli premiert. Shar pei-valper får ikke mindre hudproblem selv om foreldrene ikke er premiert, schäfervalper får ikke vater-rett overlinje selv om foreldrene ikke er på utstilling. Gjennomgående eksteriøre kvaliteter (med både positive og negative fortegn) som er så gjennomavlet i rasen må taes tak i på andre måter enn som så.

Hadde ikke eksteriøre preferanser som flat snute, overflødig hud og bananbakkropp blitt belønnet i utstilling ville ikke problemene oppstått i utgangspunktet. Husk at dagens raser med ekstremt eksteriør og medfølgende problematikk er et relativt nytt fenomen.

Merkelig at hunder i det hele tatt fungerte før hundeutstillinger som avlsverktøy ble etablert for, tja.. 150år siden...? :whistle:

Lagt til:

...I beg to differ :) Og hvis du vil skryte av at du tar hensyn til mentalitet, så overtaler du valpekjøperene dine til å dukke opp på en MH, så du får testa hele kullet, ikke bare den ene du beholder for å avle videre på.

...

En MH eller FA/Korning sier ganske mye mer om en hund enn et bronsjemerke i agility for meg.

...

MH er et godt verktøy, men det er på godt og ondt utviklet for brukshunder. Den kan si mye nyttig om en hunds mentalitet men den tester dessverre ikke endel adferdstrekk som kan være problematisk for "den jevne hundeeier"; aggresjon mot familiemedlemmer/barn, aggresjon mot andre hunder, seperasjonsangst, resursforsvar...

MEN, det sagt har jeg svært god tro på dette prosjektet "Prosjekt mentalt sund collie", hvor de bruker MH til å regne avlsverdi/index! :icon_clapping:

http://www.svenskaco...tsundcollie.htm

Greia er vel at Drøbak-tullet selger doodle-valper til redusert pris pga utstillingsfeil?! Og slike folk kunne nok fint villedet folk med et slikt bronsemerke... Just sayin'

Helt OT, selges det doodle valper med UTSTILLINGSFEIL??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En faktisk jakt- eller trekksetting ville da gjort samme nytten? Den beste måten å sjekk OM hunden duger er vel å sjekke AT hunden duger?

At en hund jobber, betyr ikke at den er sunt konstruert. Det betyr strengt tatt ikke noe annet enn at den har et godt arbeidshode :)

MH er et godt verktøy, men det er på godt og ondt utviklet for brukshunder. Den kan si mye nyttig om en hunds mentalitet men den tester dessverre ikke endel adferdstrekk som kan være problematisk for "den jevne hundeeier"; aggresjon mot familiemedlemmer/barn, aggresjon mot andre hunder, seperasjonsangst, resursforsvar...

MEN, det sagt har jeg svært god tro på dette prosjektet "Prosjekt mentalt sund collie", hvor de bruker MH til å regne avlsverdi/index! :icon_clapping:

http://www.svenskaco...tsundcollie.htm

Helt genialt! Sånn burde finnes i alle raser! :D

Helt OT, selges det doodle valper med UTSTILLINGSFEIL??

Selvsagt. Det er jo en egen rase i andre land, visste du ikke det? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns vi har hatt mest positive opplevelser på valpeshow. Var jo på noen stykker med Oscar, husker de første der han sklei rundt i ringen nesten hehe. Har vært borti en dommer som viste ham ut også, selv om han var eneste valpen i rasen. Men det har kun skjedd en gang, og virka ikke ut som det var normen blant dommerne da. Syns også valpeshow skal være noe koselig og morsomt, der tullete fakter fra valpen heller skal smiles av enn å trekke ned noe.

Jeg trener rally-lydighet med Oscar, begynte ganske tilfeldig med det siden klubben vår er veldig aktive på det området. Vi har det knall gøy sammen, Oscar elsker det , så vi storkoser oss. Men ville nok ikke lagt rallly resultater frem som noe som skulle være så bra om han skulle avles på feks hehe. Er bare noe vi koser oss med, som også valpeshow bør være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

ja, dommer er rask forskjellig etter min mening.. en valp min første gang jeg gikk valpeshow.. fikk dålig lyst med neste gang.. som dommer sagt den er AH type, den er SH bare 4mnd.. med brukslinje og gjorde grei jobb sin.. jeg synes han er flink.. han er litt valp ja.. men kan ikke gjøre noe med det... jeg ville gir alt valp at synes det er gøy på "utstilling" med mange hunder og folk! andre gang, med andre SH valp.. den hoppe mot ansikt til dommer.. selv den får BIR.. dommer bare ler av valp.. som jeg sagt beklager så mye, den gleder seg alltid med ny folk... men dommer har ikke noe problem med dette.. de sa sånt skjer av og til med dommer.. at valper hoppe mot dommer.. men har ingen å si kval for det.. viktig det er gøy for det.. men seffa hvis det er flere samme rase.. så dommer plukket opp alltid to bare.. så ikke alltid får vinne for det... men av og til jeg synes valpeshow er litt for tar alvorlig.. noe er ikke det..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Kom plutselig til å tenke på denne diskusjonen eter en ganske heftig diskusjon som oppstod på den lokale hundeklubbens FB-side.

I år dropper klubben gruppefinaler på valp, og alle rasevinnerne går direkte til en BIS finale.

Var akkurat samme opplegg her i juni, men når PM kom ut til utstillingene her i september, da ble det rabalder når folk oppdaget at det ikke ble gruppefinaler denne gangen heller.

En del har uttalt at de aldri hadde giddi meldt på valp, om de hadde visst at de ikke hadde sjansen til å vinne eller plassere seg i gruppa.

Det burde kanskje ikke forbause meg, men når ble det sånn at valpeshow ble så blodig alvor at det er krise om den ikke går gå i gruppa?

For meg har valpeshow vært sosialisering, trening og gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...