Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpeshow, blitt for seriøst?


Guest Jonna
 Share

Recommended Posts

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Men hvorfor må det være enten eller? For familien Hvermansen vil selvfølgelig ha en trygg og sosial hund - men de vil vel også ha en hund som kan bli med på skogsturer hver søndag uten å bli stokk

Jeg synes også det er en uting når de dropper gruppene på valp og smæler alle sammen inn i BIS. 30-40 i samme ring er ikke en trivelig sosialiseringsopplevelse, det er bare trangt og slitsomt.

Nå er vår valp akkurat ferdig med valpeshow han,og dere som har sett ham vet jo hvordan han er. Han står der som en statue...han ER jo sånn .Men han har fått på kritikken at han hadde valpete bevegel

Jeg synes også det er en uting når de dropper gruppene på valp og smæler alle sammen inn i BIS. 30-40 i samme ring er ikke en trivelig sosialiseringsopplevelse, det er bare trangt og slitsomt.

Signerer den :) Det er trangt, man får knapt løpt pga valpekø i ringen og det blir utrolig mye for en allerede sliten valp.

Førstkommende lørdag skal jeg på valpeshow. Her blir det bare BIS og ingen grupper, men dette er en knøttliten utstilling med totalt 27 valper påmeldt så da blir det nok ikke riktig så fult i bis-ringen. Og det er greit for min del. Det er ikke snakk om mange raser i hver gruppe trossalt. Selv om jeg selvsagt hadde tatt en ekstra rosett med hjem :P

Men på større valpeshow bør det være gruppefinaler etter min mening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes ikke det er riktig å stappe alle valpene i en giga bis, det tar lang tid og blir slitsomt for valpene.

jeg skal på et valpeshow jeg var på ifjor også, da tok de gruppene fortløpende etter alle fra gruppa var over i sin klasse, var veldig kjekt enn å måtte vente hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

poeng? poeng til hva?

Hvertfall på min rase så er det kåring av beste utstillingsvalp i begge kjønn hvert år (og voksen selvsagt), og da får man jo plusspoeng for BIG og BIS-plassering, så kanskje det er det folk blir sure for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvertfall på min rase så er det kåring av beste utstillingsvalp i begge kjønn hvert år (og voksen selvsagt), og da får man jo plusspoeng for BIG og BIS-plassering, så kanskje det er det folk blir sure for?

Nettopp.

Og uten denne muligheten var det flere som ikke ville meldt på om de visste dette på forhånd.

Og da synes jeg at valpeshow har blitt en smule for seriøst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er det jo en annen grunn enn at hundene ikke kan skaffe seg poeng på en gruppeplassering...

Valpeshow er da uoffisielt og der får man ikke poeng for noe såvidt meg bekjent :)

kan vell være noe raseklubbene bedriver... aldri hørt om jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Kom plutselig til å tenke på denne diskusjonen eter en ganske heftig diskusjon som oppstod på den lokale hundeklubbens FB-side.

I år dropper klubben gruppefinaler på valp, og alle rasevinnerne går direkte til en BIS finale.

Var akkurat samme opplegg her i juni, men når PM kom ut til utstillingene her i september, da ble det rabalder når folk oppdaget at det ikke ble gruppefinaler denne gangen heller.

En del har uttalt at de aldri hadde giddi meldt på valp, om de hadde visst at de ikke hadde sjansen til å vinne eller plassere seg i gruppa.

Det burde kanskje ikke forbause meg, men når ble det sånn at valpeshow ble så blodig alvor at det er krise om den ikke går gå i gruppa?

For meg har valpeshow vært sosialisering, trening og gøy.

Nettopp.

Og uten denne muligheten var det flere som ikke ville meldt på om de visste dette på forhånd.

Og da synes jeg at valpeshow har blitt en smule for seriøst...

Dette er jo bare tull!

Og hvorvidt folk blir sure eller ikke fordi det ikke blir gruppefinaler handler i ekstremt liten grad om seriøsiteten - ekstremt liten grad.

Det er bare en sleip uting av utstillingsarrangør - og det ER en forbanna uting at de ikke har gruppefinaler for valper. Arrangør gjør det for å spare penger - og de GLEMMER at valper betaler omtrent det samme som de voksne.

Jeg er ikke spesielt utstillingsfiskert - men jeg skyr klubber som er gniene - dvs. jeg melder ikke på utstilling der klubbene hauser prisenene i været og så gjør alt de kan for å unngå å gi kvaltiet tilbake til utstillerne.

Skal man ha valpeshow så får man gjennomføre det på lik linje med vanlig utstilling fra A til Å - enkelt og greit. Gruppefinaler er like uoffisielt for voksen som for valp, og jeg tipper det hadde blitt RAMASKRIK om arrangør kun arrangerte BIS-finale - eller i det store og det hele droppet finalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo bare tull!

Og hvorvidt folk blir sure eller ikke fordi det ikke blir gruppefinaler handler i ekstremt liten grad om seriøsiteten - ekstremt liten grad.

Det er bare en sleip uting av utstillingsarrangør - og det ER en forbanna uting at de ikke har gruppefinaler for valper. Arrangør gjør det for å spare penger - og de GLEMMER at valper betaler omtrent det samme som de voksne.

Jeg er ikke spesielt utstillingsfiskert - men jeg skyr klubber som er gniene - dvs. jeg melder ikke på utstilling der klubbene hauser prisenene i været og så gjør alt de kan for å unngå å gi kvaltiet tilbake til utstillerne.

Skal man ha valpeshow så får man gjennomføre det på lik linje med vanlig utstilling fra A til Å - enkelt og greit. Gruppefinaler er like uoffisielt for voksen som for valp, og jeg tipper det hadde blitt RAMASKRIK om arrangør kun arrangerte BIS-finale - eller i det store og det hele droppet finalene.

Hva er bare tull?

Jeg har ikke uttalt meg hvorfor det gjøres sånn, kun at mange av de som reagerte gjorde det fordi valpene ikke var der for trening men for å samle poeng til mestevinnerlisten.

Og det synes jeg er ganske skremmende.

Hvorfor klubben har valgt å gjøre det sånn gidder jeg ikke å spekulere i.

Jeg er ikke medlem, så jeg er ikke med å arrangere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...