Gå til innhold
Hundesonen.no

Akvariumtråden!


Ane
 Share

Recommended Posts

Så godt å høre at alle fortsatt lever! :D

Dvergguramier er som regel snille og greie, men de kan være litt hissige. Det skal gå fint med de fiskene du har nå, for de er alle fredelige. MEN jeg ville tenkt litt på hva du nå putter i akvariet :) Jeg har som hovedregel at man burde velge en verdensdel og ta fisk kun derifra. Du har nå fisk fra sør-amerika (minus sneglene som er fra asia), og jeg ville holdt meg der. :) Asiatisk og sør-amerikansk fisk er kanskje lettest å kombinere, fordi de skal ha mye av de samme verdiene, men jeg ville holdt meg til en verdensdel :)

Black molly skal tradisjonelt ha litt høyere pH og hardere vann enn resten, men de lever på mange ulike lokasjoner i vill tilstand, så det går fint. Jeg har sett et 300L plantekar med kun sør-amerikansk fisk, inkludert molly. Knallfint!

Snegler går i dvale innimellom, og spesielt hvis vannet er litt for bløtt for dem. Du ser fort om de lever hvis du snur på dem. Er det noe i skallet så lever den, hvis ikke så har den dødd.

Fôrer du med flak eller pellets? Hvis du bruker flak så er det ikke så mye du får gjort med glupske mollyer, men bruker du pellets kan du "slenge" maten litt mot vannet. Da vil noe av den synke, samtidig som det blir liggende noe på toppen. :) Da rekker kardinalene å ta det som synker før mollyene har spist opp det på toppen. De får i hvert fall en sjanse :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 599
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Si hei til Jan Thomas!     

Jeg må bare legge til litt... Hvorfor skaffer folk seg akvariedyr uten å lese seg opp om artene på forhånd? Hvorfor er dette greit? Hvorfor er det greit med prøving og feiling når det gjelder akvaried

Jeg jobbet og hjalp til på OAKs storauksjon forrige helg! Kjempegøy og veldig, veldig hyggelig. Prisene var helt rare, "billige" fisk gikk for utrolig mye, mens dyrere og sjelden fisk gikk for en slik

Posted Images

Guest Snusmumrikk

Jeg ser ikke noe poeng i å velge fisk fra en verdensdel? Hva er det godt for? Hadde man laget et biotopakvarium fra f.eks. ett spesielt vann eller en spesiell elv og prøvd å etterlikne både hvordan det ser ut der og hvordan fisk og dyr som lever der, så ja, da ser jeg poenget. Men en verdensdel? Fisken som lever i Norge og fisken som lever i småvann sør i Italia er ikke den samme og krever ikke samme vannverdier og temperaturer selv om det er i samme verdensdel. Det er også helt forskjellige forhold sør i India og nord i Kina.Eller alle de forskjellige elvene, sumpene og vannene i Afrika. Det er helt forskjellige vannforhold, temperaturer, og alt fra åpene vann til store elver og små bekker, pytter og sumper. Da syns jeg det er viktigere å velge fisk som skal ha samme vannverdier og trives sammen. De vet ikke hvor de kommer fra uansett :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste sør-amerikanske fisk (som et eksempel) skal ha surt og bløtt vann :) Ikke alle, men på generell basis. Afrikanske skal ha et helt annet vann. Det er forskjell, og selvfølgelig er det viktig å se på forskjellene innad også, men det er en god tommelfingerregel :) Man kan jo helt klart blande fisk også, men det krever jo at man setter seg godt inn i hva de trenger og hvilke vannverdier de bør ha.

Levendefødere er jo litt spesielle, men på generell basis synes jeg det er fint å velge en verdensdel og velge fisk derifra :) Men det er meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

De fleste sør-amerikanske fisk (som et eksempel) skal ha surt og bløtt vann :) Ikke alle, men på generell basis. Afrikanske skal ha et helt annet vann. Det er forskjell, og selvfølgelig er det viktig å se på forskjellene innad også, men det er en god tommelfingerregel :) Man kan jo helt klart blande fisk også, men det krever jo at man setter seg godt inn i hva de trenger og hvilke vannverdier de bør ha.

Levendefødere er jo litt spesielle, men på generell basis synes jeg det er fint å velge en verdensdel og velge fisk derifra :) Men det er meg :)

Det er jo helt greit å synes det er fint å velge verdensdel, men jeg ser ikke noe poeng i å anbefalle det til en nybegynner. Det betyr ingen ting for fisken. Det som er viktig er at fiskene får riktig vannverdier og at de går sammen uten å krangle og plage hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser heller ikke vits i det, det gir veldig smak av at man er en dritt hvis man ikke velger fra en verdensdel og det alene, jeg har hatt fisker før men da var jeg en uvitende 8 åring. Det var nå i fjor at jeg tok opp hobbyen skikkelig igjen. Nå har ikke du Lunatic gitt det inntrykket, men mange andre som alltid anbefaler det gjør det.

Jeg syns også det er viktigere å tenke på verdiene de skal ha samt at de går fredelige sammen, så driter jeg litt i hvor de kommer fra, de vet det jo ikke som sagt. Er det ikke aller viktigst at fisken får svømme i ett kar som har verdiene den skal ha?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En interessant diskusjon! Hvor jeg ikke har noe å bidra med :P En ting er i hvert fall sikkert - å ha akvarium er en kunst. Foreløpig har jeg bare testet nitrittnivået, men jeg får vel sette meg mer inn i vannverdiene for å få glade fisk :) Ed.: @Lunatic - jeg gir forkuler. Smart tips å kaste dem litt hardere nedover! Det tror jeg kan funke. Sent fra min D6603 via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier det igjen: Det er selvfølgelig helt greit å blande fisk fra forskjellige verdensdeler, men jeg synes det er greiest, og lettest å velge fra en, for så å gå ut ifra det. Men jeg er kanskje farget av kjærligheten for biotoper

Tar du hensyn til plantenes opprinnelse også? Eller blir det for komplisert?

Ang. planter: Den ene mollyen har blitt ganske rund, ikke utenkelig at det kommer noe yngel etter hvert. Er det noen typer planter det er lettere for dem å gjemme seg i?

Sent fra min D6603 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du hensyn til plantenes opprinnelse også? Eller blir det for komplisert?

Ang. planter: Den ene mollyen har blitt ganske rund, ikke utenkelig at det kommer noe yngel etter hvert. Er det noen typer planter det er lettere for dem å gjemme seg i?

Sent fra min D6603 via Tapatalk

Når jeg får satt opp 240literen min igjen så skal jeg kun ha fisk og planter fra Asia :) Kanskje skal jeg få til å lage en biotop fra en elv der også. Har ikke planen klar helt enda, for det ser ut som ol det kan ta en stund... 19litern er det ikke mulig at blir asiatisk, med planter og reker :)

Mose! Masse, masse mose :heart: Det har funket gull for mine sverddrager. Jeg har jo masse, så du får bare komme innom, så skal du få en del :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Haha, da har jeg allerede fått et akvarium til :P Niåringen og jeg ble fort uenige om dekorasjonen, så da jeg fant ut at jeg hadde kjøpt noen fisker som ikke bør gå sammen (platy og sverddrager, de krysses lett), ble gjengen delt i to og hun har nå fått platyene, black mollyene og regnbuefisker, i tillegg til ottoer og reker i et 54-liters jeg fant på finn.

I det store har det blitt litt av en fiskesuppe nå, med kardinaltetraer og sommerfuglciklider som krever surere vann enn sverddragerne. Vannet i springen er på over åtte, ser det ut til, og jeg prøver å få det ned på 7 i akvariet. Kjøpte JBL ph-minus på lørdag, men synes det er så vanskelig å dosere. Noen som har erfaring med dette produktet? Det står 10 ml (så vidt jeg husker) for 80 l. Når jeg har 120 l, og si jeg bytter 3 bøtter - skal jeg ta 5 ml i hver bøtte? Det blir ikke for sterkt? Og så gjør jeg det hver gang jeg skifter vann?

Jeg tok oppi 10 ml på lørdag, og da så det ut til at vannet gikk ned til 7,5 - men i går så det ut til å være nærmere 8,5! Er det noe i akvariet som kan øke ph-verdien?

Tester med tetra dråpetest.

Sent fra min D6603 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde noen skjell sant? De kan være med på å øke pHen. Legg de hos platyene i 54literen, og putt heller oppi bittelitt mer røtter eller feks et eller to catappablader.

Det viktigste du gjør er å holde pH-verdien stabil. Går den for mye opp og ned så kan de få såkalt pH-sjokk. Jeg ville droppet det pulveret, for det gjør som regel slik du beskriver: senker, men den spretter like fort opp igjen. Fiskene har det nok bedre i mer stabile verdier, selv om de er skyhøye. Så prøv heller å få det sakte og rolig ned ved hjelp av røtter og blader :) (catappablader er også en super matkilde for yngel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde noen skjell sant? De kan være med på å øke pHen. Legg de hos platyene i 54literen, og putt heller oppi bittelitt mer røtter eller feks et eller to catappablader.

Det viktigste du gjør er å holde pH-verdien stabil. Går den for mye opp og ned så kan de få såkalt pH-sjokk. Jeg ville droppet det pulveret, for det gjør som regel slik du beskriver: senker, men den spretter like fort opp igjen. Fiskene har det nok bedre i mer stabile verdier, selv om de er skyhøye. Så prøv heller å få det sakte og rolig ned ved hjelp av røtter og blader :) (catappablader er også en super matkilde for yngel)

Nei, vi la aldri skjellene tilbake, så det kan ikke være det. Men mer røtter og capattablader høres bra ut, mye enklere! Får man kjøpt slike blader i vanlige dyrebutikker?

Sent fra min D6603 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye arbeid er det egentlig med et akvarium(kommer kanskje litt an på sammensetting i karet også?)? Hvor vanskelig er det? Mye å sette seg inn i? Må man regne med noen spesielle kostnader utover innkjøp av fisk og utstyr i starten?

Jeg syns ofte jo større kar dess mindre jobb. Hvis man leser litt og er tålmodig i oppstartsfasen så legger man et godt grunnlag for et stabilt kar.

Sent fra min SM-G850F via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

100-250l er en bra start sier de. Fordi det er lettere å holde verdiene der de skal i ett større kar enn ett lite.

Kjører du en ordentlig oppstart så får du som sagt en veldig fin begynnelse. Det er egentlig lite vedlikehold, du bytter litt av vannet en gang i uken og ellers mater du dem. Fint å se på og er man stresset når man setter seg ned og kikker på fiskene, så er man mye mindre stresset når man er ferdig. Det er skikkelig avslappende om det er hektisk rundt deg. Jeg syns det er verdens beste medisin mot hodepine å bytte vann til fiskene mine.

Det er en veldig givende hobby når man er ferdig med oppstarten (den er gruelig lang når man går å gleder seg til å putte fisk nedi der)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye arbeid er det egentlig med et akvarium(kommer kanskje litt an på sammensetting i karet også?)? Hvor vanskelig er det? Mye å sette seg inn i? Må man regne med noen spesielle kostnader utover innkjøp av fisk og utstyr i starten?

Det er (eller kan være) VELDIG lite jobb om man setter det opp riktig, også selv om karet er lite. Problemet er at folk gjerne vil ha mest mulig fisk oppi, ikke har riktig med planter, ikke sjekker vannverdier kontra krav på fisk/planter... og da skal det veldig lite til før det går galt. Sykdom, alger, osv. Ting som gjør at det å ha akvarium plutselig blir veldig mye jobb.

Vil du ha vedlikeholdsfritt kar, så går du for beplantet rekekar. Da behøves omtrent ikke vannbytter en gang. ;) Jeg behøvde lite vannbytter på de andre karene mine også, rett og slett fordi jeg alltid har hatt artskar, eller store kar med få fisk og mye planter, i tillegg til at jeg invisterte i store utvendige filter.

For et akvarium med lite arbeid anbefaler jeg:

- Ikke stol på det de i dyrebutikken sier, men undersøk selv hvilken sammensetning som vil fungere.

- Invester i et skikkelig testkit for å kunne holde øye med vannverdiene dine i starten, ikke brukt strips de er ikke nøyaktige.

- Velg dyr/planter som passer til vannverdiene i vannet i vasken din

- Grei størrelse på karet (over 100 l), da blir ikke svingningene i verdier så store om det først skal skje noe.

- Utvendig pumpe/filter med dobbel kapasitet i forhold til liter på karet, gjør vedlikehold av karet veldig mye enklere. Jo dårligere filterkapasitet, jo oftere må man bytte vann.

- Sandbunn med runde korn (veldig lett å holde rent, planter vokser bra i det, og det skader ikke bartene til bunnfisk).

- Få dyr, maks 1 gruppe i hvert sjikt. Ikke hold dyr på minimumsbetingelser. Dette er en selvfølge når det gjelder andre dyr, men med fisk er det omtrent normen at de holdes på minimumsbetingelser. Er karet ditt 100 l, så ikke velg fisk som skal ha minimum 100 l. Om en stimfisk skal ha minst 10 individer, så kjøp fler enn 10 individer. Ikke plasser en rolig art sammen med en art som er svært aktiv.

- Godt med planter, både hurtigvoksende (bekjemper alger) og mer saktevoksende planter. Mye hurtigvoksende planter er ekstra lurt i starten, selv om lukingen kan være litt frustrerende. Planter er gull verdt for å holde vannverdier og alger under kontroll.

- Ikke ha dårlig tid med å introdusere dyr.

Når karet er oppe å går er det eventuelt mat (avhengig av hva du har i karet) som koster penger. Så er det filtermateriale og lys, men dette er jo veldig sjelden man må bytte. Ingen andre utgifter. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye arbeid er det egentlig med et akvarium(kommer kanskje litt an på sammensetting i karet også?)? Hvor vanskelig er det? Mye å sette seg inn i? Må man regne med noen spesielle kostnader utover innkjøp av fisk og utstyr i starten?

Det er egentlig my mindre jobb, om mye mer moro, om du bare lager en dam med en gang.... :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt flere som mener at det er vanskeligere - spesielt i starten å holde verdiene der de skal på små kar, man anbefaler uansett litt større kar til nybegynnere fordi det er lettere. Jeg syns det er mye lettere å holde verdiene på plass i 100l jeg har nå kontra 54l jeg hadde før.

Du kan også ha flere fisker i karet om du har større, så det går jo opp i opp. Vil ikke ha under 80l igjen. Men jeg drømmer om 250l - det hadde vært greier det, med sitt eget møbel i sort *drømme seg bort*

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir snart opp hele akvariumet pga blåalger! :gaah: Har sliti med blåalger siden april isch. Har siden da hatt teppe over akvariumet stort sett hele tiden så algene ikke skal få noe ekstra lys, har hatt flere store vannbytter på 100-120 liter (har 240 l.) hvor vi har tatt ut alt og skrubba det fritt for alger, plukka vekk alt som er stygt på plantene. Det legger seg som et teppe over sanda, så hver gang jeg skifter vann må jeg suge vekk dette laget med alger (har snart ikke sand igjen :P ). Har også prøvd et middel mot alger, og det senker prosessen, men det kommer like herlig tilbake etter en uke ca. Har også prøvd å kjøpe mer planter, for jeg vet jo at mye planter er bra mot algene, men plantene blir bare stygge.. :hmm: Har fått tips om å ikke ha på lyset så lenge, men er redd plantene skal bli enda styggere. Hvor lenge har dere på lyset?

Noen som har noen tips mot algene? Vet at mange store vannbytter også er bra. Har prøvd å skifte 80-120 liter hver 8-10 dag i noen måneder med det hjelper ikke. Må vi skifte enda mer vann enda oftere? Er nummeret før jeg gir opp hele greia, men det er jo ganske surt mpt hvor mye penger man har lagt i det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe mer enn ti timer bør lyset være på. Det gjør ikke noe for plantene så lenge lysrøra byttes ut årlig og er plantelys fra dyrebutikk. Bruk timer. Og har du prøvd middel mot blåalger eller bare alge middel? Du får eget mot blå alger.

Kan også hjelpe å mørklegge hele akvariet (inkludert lysrør) i noen dager men da bør du ta ut plantene. Samt uv lys hjelper jo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...