Gå til innhold
Hundesonen.no

Akvariumtråden!


Ane
 Share

Recommended Posts

Wow, de var utrolig fine! Har du gjort noe spesielt med tanke på vannverdier/lysmengde? Fra siden du linket til så det ut som om de var litt vriene, men jeg ser også andre steder at folk ikke egentlig har gjort noe uvanlig.

Jeg plukket opp et nytt akvarie i dag, til en svært billig penge på Finn. 50x50x50, så et ganske stort hopp opp fra 30-literen som står i hjørnet nå :lol: Nå må jeg bare finne ut hva jeg skal sette det på, helst til en billig penge Og så kanskje kjøpe ny flaske salmiakk til innkjøringen. Og finne noen røtter i passe størrelse så snart jeg finner ut hvordan jeg vil ha det. Og finne ut hva jeg ønsker meg oppi der. Alt helst i går :ahappy:

For øyeblikket er det ikke så mye vanskelige vannverdier. Har tenkt lenge på å lage svartvannsbiotop i 19litern min, så i dag kjøpte je en del je trengte for å få til det :) Det eneste jeg trenger er en bedre varmekolbe. Er nok litt kaldt der for øyeblikket.

Både moskitorasbora og sundadanio skal jo ha veldig lav PH, og gjerne ikke så altfor mye lys. Har kjøpt en del små og bøyde mangeoverøtter for å feste mose på. Skal sette dem slik at de skygger for lyset en del. Kjøpte i tillegg Rio-Nequa fra HappyLife. Jeg ELSKER den! Har brukt den i ciklidekaret mitt før. Den er perfekt for å få ned PH og for å lage ordentlig svartvanns-"feel" :D

Så i morgen blir det ombygging av kar! Gleder meg :D

Oooh! Hvor mange liter er det? Jeg bare ELSKER kvadratiske kar! Det blir så stilig! Jeg er blitt veldig glad i fargerike småfisk, så jeg hadde gårder et halvveis aquascape med masse fine rasbora, tetra eller små regnbuefisk :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 599
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Si hei til Jan Thomas!     

Jeg må bare legge til litt... Hvorfor skaffer folk seg akvariedyr uten å lese seg opp om artene på forhånd? Hvorfor er dette greit? Hvorfor er det greit med prøving og feiling når det gjelder akvaried

Jeg jobbet og hjalp til på OAKs storauksjon forrige helg! Kjempegøy og veldig, veldig hyggelig. Prisene var helt rare, "billige" fisk gikk for utrolig mye, mens dyrere og sjelden fisk gikk for en slik

Posted Images

For øyeblikket er det ikke så mye vanskelige vannverdier. Har tenkt lenge på å lage svartvannsbiotop i 19litern min, så i dag kjøpte je en del je trengte for å få til det :) Det eneste jeg trenger er en bedre varmekolbe. Er nok litt kaldt der for øyeblikket.

Både moskitorasbora og sundadanio skal jo ha veldig lav PH, og gjerne ikke så altfor mye lys. Har kjøpt en del små og bøyde mangeoverøtter for å feste mose på. Skal sette dem slik at de skygger for lyset en del. Kjøpte i tillegg Rio-Nequa fra HappyLife. Jeg ELSKER den! Har brukt den i ciklidekaret mitt før. Den er perfekt for å få ned PH og for å lage ordentlig svartvanns-"feel" :D

Så i morgen blir det ombygging av kar! Gleder meg :D

Oooh! Hvor mange liter er det? Jeg bare ELSKER kvadratiske kar! Det blir så stilig! Jeg er blitt veldig glad i fargerike småfisk, så jeg hadde gårder et halvveis aquascape med masse fine rasbora, tetra eller små regnbuefisk :) :)

Så spennende! Syns du må legge ut litt bilder, så jeg kan la meg inspirere til dette nye prosjektet mitt :D Svartvannsbiotop hadde vært skikkelig kult. Hvordan kommer du til å gjøre det? Jeg er litt nybegynner egentlig, akkurat den slags har jeg ikke lest noe særlig om :)

Ifølge det store internettet blir det 125 liter, minus eventuelt litt siden jeg ikke fyller heeeelt opp til glasskanten. Det er helglass, men uten lokk. Må finne ut hvor jeg får tak i rimelig dekkglass, og har såvidt begynt å se på pumpe/lys. Lommeboken orker ikke at jeg handler masse sånn på en gang nå, så jeg får i hvert fall god tid til å planlegge. Kanskje kjøpe en gjeng kubotai til, og ha dem alle oppi der? Eventuelt da en kampfisk i det lille? Eller sammen med kubotaiene om jeg får en snill en. Eller noen andre rasbora kanskje. Eller kanskje sommerfuglciklider som jeg syns er så fine (sånn uten at jeg har satt meg inn i hva de trenger)? Nei, lese litt og se på aquascapingbilder kanskje :drool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I will! Svartvannsbiotoper kan enten være veldig stygge eller utrolig vakre! Håper jeg klarer det siste :P haha! Har alltid vært veldig glad i å pirke med ting da, så jeg tror det skal bli halvgreit i hvert fall. Det pleier å bestå av mangroverøtter, blader (eikeblader eller catappa som regel), ikke så mye planter. Jeg har også noen nyydelig steiner jeg har der fra før av. Det skal se ganske naturlig ut, og det er jo for fisk som skal ha veldig surt vann. Mange liker ikke svartvann fordi vannet blir ganske brunt, ikke lyst og gjennomsiktig :P

Sjekk ut Pseudomugil-slekten! -siiiiklr- Har Pseudomugil iriani. Finere fisker skal du lete lenge etter!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eplesneglene mine la nylig egg for første gang :-) en fin klase!! I helga klekte den og over 50 små sneglebebiser krøp rundt. Weee :-D meeen, sneglene har nå lagt 2 klaser til O.o sier seg selv at jeg ikke kan ha 200 snegler krypende rundt :-p what to do!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vet man er litt hekta på fisk når man kjører helt til Østersund :lol:

Ble noen fine scalarer på gubben, og tre helt utrolig flotte kampfiskhunner på meg! Aldri sett slike farger på dyrebutikkfisk tidligere, så de måtte bare bli med hjem ^^

Bilder! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder! :D

Har bare noen ganske crappy av kampfiskene, mens de enda var litt stressa av flytting..

Den gule døde desverre her om dagen :(

1932500_10153160092686427_86303945292707

11038868_10153160092486427_5617736730243

885778_10153160092496427_521506794935050

Og så må jeg slenge inn et bilde av lille frøkna som brått hadde klekt og vokst opp i karet, og vært så flink til å gjemme seg at jeg ikke så henne før hun var ca 1.5 cm lang ;)

1617357_10153160092481427_83082724865126

(Edit; Oi, de ble store! :o Får ikke enda det :o )

Endret av Siljus
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det var bra! :)
Kampfisker er virkelig lekre! Har en flott crowntail sammen med disse damene, men har så lyst til å fylle opp leiligheten med akvarium, for det er SÅ mange flotte hanner, jeg forelsker meg i en ny en hver gang jeg er på jobb :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått gjort om 19-litern nå. Veldig fornøyd! :D Tror det ble ganske bra. Synes det slev i hvert fall, og det er jo det som teller :P

Er så deilig å se at fiskene trives! Har fått oppi mangroverøtter, eikeblader og Rio-Nequa, så PH er på vei ned. Sundadanioene ble med en gang mye mer aktive og de kom mye mer fram istedenfor å gjemme seg ved bak veggen. Deilig! :D Er skikkelig forelsket :wub: Det er en nydelig fisk. Skal ha oppi noen flere moskitoer også, siden jeg bare har fire nå etter hvitprikkangrep... Håper på yngel etter hvert også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det var bra! :)

Kampfisker er virkelig lekre! Har en flott crowntail sammen med disse damene, men har så lyst til å fylle opp leiligheten med akvarium, for det er SÅ mange flotte hanner, jeg forelsker meg i en ny en hver gang jeg er på jobb :lol:

Haha kjenner den! Kampfisker er fiiiine! Har skikkelig lyst på en selv, men venter på at vi skal ta inn fra Thailand. Forelsket meg i en metallic sølv med sort stripe på ryggen og med røde finner :wub:

Hvor er dine fra? de var også skikkelig fine!

Litersyken er farlig... Sliter med den selv. Hvirdan skal man kunne velge når det er SÅ mye fine fisk å velge i? :o Jo, skaff flere kar! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uæh! Jeg prøver meg på mikro orm o_O Skummelt!

Og veldig spennende :)

Å, det har jeg hatt lyst til! Fiskene DIGGER det jo! Har dog aldri gjort det, har ikke orket styret enda :P hihi. Hvordan går du egentlig fram for å få dem til å formere seg?

@HP Takk! Burde få meg en annen bakgrunn.. Veggen min er grusom :P De steinene er kjempekule! :D Heter dragestein (dragon rock), og jeg har en del flere der som ikke synes under løvet :P Den er veldig grå nå, men den er ny så den vil etter hvert få ganske fin oransje farge :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...