Gå til innhold
Hundesonen.no

Akvariumtråden!


Ane
 Share

Recommended Posts

21 minutter siden, *Marianne* skrev:

Har hatt de før og ikke opplevd det, men det kan godt hende. Det kommer nok og an på hvor mye mat de får ellers. Sist jeg hadde dem flyttet jeg dem litt rundt i karene jeg hadde da, og de ryddet der det var behov:P Jeg liker dem generelt godt, men ser at de kan bli litt stressende for enkelte fisker. Sånn sett kan nok snegler være et bra valg (hos meg har det funket dårlig før, så det var ikke mitt førstevalg nå...).

Ah ok, jeg hadde noen i 540litern jeg hadde tidligere og syns de virket late, men klart, jeg hadde mye annet som tok alger, og matet nok godt.  Må teste litt med litt forskjellig ser jeg, for er jo begrenset hva man kan ha i 22liter, SAE utgår med høye kneløft, ancistruser og, egentlig, men så lenge de er små så flytter de over i 150litern når de blir litt større. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 599
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Si hei til Jan Thomas!     

Jeg må bare legge til litt... Hvorfor skaffer folk seg akvariedyr uten å lese seg opp om artene på forhånd? Hvorfor er dette greit? Hvorfor er det greit med prøving og feiling når det gjelder akvaried

Jeg jobbet og hjalp til på OAKs storauksjon forrige helg! Kjempegøy og veldig, veldig hyggelig. Prisene var helt rare, "billige" fisk gikk for utrolig mye, mens dyrere og sjelden fisk gikk for en slik

Posted Images

Akkurat nå, Raksha skrev:

Ah ok, jeg hadde noen i 540litern jeg hadde tidligere og syns de virket late, men klart, jeg hadde mye annet som tok alger, og matet nok godt.  Må teste litt med litt forskjellig ser jeg, for er jo begrenset hva man kan ha i 22liter, SAE utgår med høye kneløft, ancistruser og, egentlig, men så lenge de er små så flytter de over i 150litern når de blir litt større.

Ja, SAE blir nok for store for 22l, selv de aller minste. De jeg har nå er ivertfall ikke late, men pga algeproblemene så forer jeg sparsomt. Men de er fortsatt små, da. Kan hende de blir lei av jobben etter hvert;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut at algespiseren vår er en Ancistrus og at Ådgard Ål er en værål. Så nå vet jeg hva alt oppi karet er for noe!

Skal høre med typen om vi ikke skal prøve oss på noen siamesiske algeetere. MEN internett forteller meg at de er stimfisk - hvor mange er da en stim de kan trives i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MaritaS skrev:

Fant ut at algespiseren vår er en Ancistrus og at Ådgard Ål er en værål. Så nå vet jeg hva alt oppi karet er for noe!

Skal høre med typen om vi ikke skal prøve oss på noen siamesiske algeetere. MEN internett forteller meg at de er stimfisk - hvor mange er da en stim de kan trives i?

Vi har tre. De i butikken mente det gikk helt fint, men ideelt sett bør man nok ha fler hvis man har plass til det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, *Marianne* skrev:

Vi har tre. De i butikken mente det gikk helt fint, men ideelt sett bør man nok ha fler hvis man har plass til det...

De ser ut til å ha det bra som tre? Usikker på hvor mye fisk vi med god samvittighet kan presse inn på 120 liter, så kanskje greit å starte med noen få. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, MaritaS skrev:

De ser ut til å ha det bra som tre? Usikker på hvor mye fisk vi med god samvittighet kan presse inn på 120 liter, så kanskje greit å starte med noen få. :P

Ser ut som de har det bra. Ærlig talt ser det mest ut som det er to av de som er kompiser? For å få de til å stime må man nok ha en del fler altså, men også mye mer plass, så jeg tror du fint kan ha tre. Tror ikke jeg hadde fler da jeg hadde de sist heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mottok 30-literen min i dag :-D satt den opp med en gang. Svart finkornet sand, hullstein, en plante og 4 eplesnegler :-) Jeg hadde fra før av et ferdig innkjørt filter i min 110liter som jeg klasket nedi :-D 

På torsdag håper jeg at dyrebutikken mottar en kampfisk som er bra nok (jeg er kresen!) :-) i akvariet skal det bo 1 kampfisk og 4 eplesnegler! Dyttet nedi noen tetra fra 110literen nå for å holde "liv" i det til torsdag! Gleder meg!!!

Skulle gjerne hatt en algespiser også, men er vell lite som kan gå sammen med kampfisk, spørs om det får holde med snegler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke man kan ha ottoer i en 30liter,man skal gjerne ha minimum 5stk og de blir jo 5-6cm.  De kan være følsomme for svingninger men personlig har jeg ikke sett så mye til skjør otto selv om det prates om. Kan nok komme litt ann på hvor dyrebutikken får fiskene fra, ville aldri kjøpt fisk som kommer fra f.eks imazo.  De har ofte ræva kvalitet på fisken og ikke voldsomt gode anlegg.. Men ottoer er supre algespisere! 

Reker er fine algespisere og får være i fred hvis du har grei str på de og litt planter. Gjerne javamose og mosekuler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
4 timer siden, Snusmumrikk skrev: otto er fine algespisere til små kar :)

Men er ikke de ganske følsomme for både vannkvalitet og plagsomme fisker?

Nja, en del kan være ganske underernærte og stusselige når man kjøper dem, så det er lurt å gi dem litt ekstra mat helt i starten. Ellers syns jeg de er ganske greie å holde :) ikke veldig krevende.

Synes ikke man kan ha ottoer i en 30liter,man skal gjerne ha minimum 5stk og de blir jo 5-6cm.  De kan være følsomme for svingninger men personlig har jeg ikke sett så mye til skjør otto selv om det prates om. Kan nok komme litt ann på hvor dyrebutikken får fiskene fra, ville aldri kjøpt fisk som kommer fra f.eks imazo.  De har ofte ræva kvalitet på fisken og ikke voldsomt gode anlegg.. Men ottoer er supre algespisere! 

Reker er fine algespisere og får være i fred hvis du har grei str på de og litt planter. Gjerne javamose og mosekuler. 

30 liter er for lite ja, men det var vel snakk om mellomstore akvarier som er for små for aktive sae også? Otto er roligere og mindre og helt herbivore. De fortsetter å være gode algespisere hele livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Snusmumrikk skrev:

 

Nja, en del kan være ganske underernærte og stusselige når man kjøper dem, så det er lurt å gi dem litt ekstra mat helt i starten. Ellers syns jeg de er ganske greie å holde :) ikke veldig krevende.

 

 

 

30 liter er for lite ja, men det var vel snakk om mellomstore akvarier som er for små for aktive sae også? Otto er roligere og mindre og helt herbivore. De fortsetter å være gode algespisere hele livet.

Trodde det var snakk om til 30litern. :)  bør ha 54liter eller mer for otto. SAE bør jo være minst 6-7 stk så ville ikke putta de i noe lite noe, de blir litt store og bruker mye plass i et akvarie i forhold til f.eks ancistrus som bare er på bunn. 

1 time siden, Shlush skrev:

Men reker blir vell kampfiskmat??

Har man god beplantning og ikke kjøper for små reker går det fint. Amanoreker i en fin størrelse blir ikke middag, men kjøper du søte små kirsebærreker så blir de jo borte.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Viftereker funker vel med kampfisk? 

 

Kampfisken Frank, AnneMargrit Ancistrus og Anne Ancistrus har flyttet inn i storekaret, sammen med to snegler. I dag kom 10 neontetraer og 3 kuhliiåler :D Var standinds i dyrebutikken, så fikk ikke vite at de hadde kuhliiål før eiern kom og da hadde de allerede fiska opp neontetraer til meg, ellers hadde jeg venta med dem og kjøpt flere kuhliier. Men nå ble det slik, så da får jeg fylle på med kuhliier etterhvert :ahappy: Har og bestilt 10 moskito rasboras (regner med jeg skal ha flere etterhvert - de er så fiiine!) som kommer i januar. Nå er det skikkelig gøy med akvarie igjen, så kjempeglad jeg starta opp igjen :ahappy: 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Trenger litt tips her. Siden mitt forrige prosjekt aldri kom igang starter jeg på nytt igjen med en 54 liter som jeg fikk til jul :)

I dag har jeg vasket alt, ordnet alt og satt det opp. Pumpe, varmekolbe, planter og pynt er i orden. Jeg har tilsatt filterguffe fra den lille ti-litern min som kampfisken min bor i. Det fulgte også med såkalte oppstartsgreier, wter conditioner og gjødsel til plantene. Dette kan kanskje tilsette bare fordi.

 

Hva må testes og ordnes før Bob kan flytte? Litt filterguffe er vel ikke alt som skal til regner jeg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnnChristin skrev:

 

Hva må testes og ordnes før Bob kan flytte? Litt filterguffe er vel ikke alt som skal til regner jeg med.

Det er lurt å la det stå en liten stund. Det viktigste du tester for er nitritt, No2- (husker aldri formellen, men tror det stemmer). Den bør være stabilt på 0 over noen dager før du flytter over Bob :) 

RED: Du kan jo flytte han over, men da må du teste vannet ofte, samt bytte vann ofte for å være sikker på at du ikke for noe oppblomstring av nitritt :) 

 

Det var bra noen dro opp denne tråden, for jeg har kjøpt meg nytt akvarie :D Juwel Lido 120. Det er bare såå fint! Brukte nyttårskvelden til å sette opp, og all fisk er allerede flyttet til sitt nye hjem. Akkurat nå er det en skikkelig fiskesuppe der, fordi jeg har flyttet all fisk fra tre forskjellige akvarier inn i ett, men jeg har planer om å selge noen på auksjon, eller gi bort de som ikke passer inn.

Det er forresten bare å skrike ut om noen vil kjøpe Snowball-reker! De er knallfine og yngler som pokker. Har så lyst til å beholde dem selv, men jeg har virkelig ikke plass til dem akkurat nå :( 

RED: Og bare for å presisere det så har jeg altså hatt oppi hele filteret mitt fra 75-literen, pluss at jeg bytter vann et par ganger om dagen. Jeg virket skikkelig hyklersk :P 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig å lese her!

150litern min sprakk rett før jul ( vi så det, så slapp vann og fisk utover gulvet. Fikk reddet dem opp i 20litern.

Bestilte nytt kar på nett, men det ble knust under frakt :( de sender nytt så krysser fingre for at det kommer frem helt. Lille julaften fant jeg eheim 54liter på dyrebutikken til en god pris, så det ble med hjem. Inmkjørt med filterguffe så kampfisken Frank fikk flytte kjapt.  Dagen etter at han flytta så oppdaget jeg hvitprikk på kardinaltetraene i 20litern. Kjørte varmekur, mista en kardina, men resten var symptomfrie og temperatur satt ned før jeg dro bort. Spent på hvordan det ser ut når jeg kommer hjem...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Lunatic skrev:

Det er lurt å la det stå en liten stund. Det viktigste du tester for er nitritt, No2- (husker aldri formellen, men tror det stemmer). Den bør være stabilt på 0 over noen dager før du flytter over Bob :) 

RED: Du kan jo flytte han over, men da må du teste vannet ofte, samt bytte vann ofte for å være sikker på at du ikke for noe oppblomstring av nitritt :)

 

Etter et tips fra andre siden ble det vist salmi alikevel :P Tilsatte filterguffa og salmiakk! Og fikk beskjed om å teste NO2 og amoniakk i dag etter 24 timer. Er >0,3 mg/l NO2 og mellom 1,5 og 3 mg/l amoniakk, så trooor det er bra :p

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnnChristin skrev:

 

Etter et tips fra andre siden ble det vist salmi alikevel :P Tilsatte filterguffa og salmiakk! Og fikk beskjed om å teste NO2 og amoniakk i dag etter 24 timer. Er >0,3 mg/l NO2 og mellom 1,5 og 3 mg/l amoniakk, så trooor det er bra :p

Jeg aner ingenting om den metoden :P synes det blir alt for innviklet og komplisert :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra - ingen hvitprikk eller døde fisk da jeg kom hjem :D Tror jeg slapp lett unna. Varmekur kan tydeligvis anbefales, mistet kun den som var hardt angrepet. 

Nå skal de få litt fred og ro i det karet før de får flytte etter Frank i 54litern, og etterhvert over i 128litern som forhåpentligvis kommer helskinnet frem denne gangen :D 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lunatic skrev:

Jeg aner ingenting om den metoden :P synes det blir alt for innviklet og komplisert :P 

Var vist ikke så komplisert når man hadde filterguffe. Da skal man bare tilsette en så og så stor mengde salmi hver dag til filteret stjeler hele mengden med salmi på et døgn :) Da kunne man stoppe en dag og så sette oppi fisk. Bob har levd så lenge så er helt paranoid. Men ser det lille akvariet hans har begynt å få alger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...