Gå til innhold
Hundesonen.no

Akvariumtråden!


Ane
 Share

Recommended Posts

  • Svar 599
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Si hei til Jan Thomas!     

Jeg må bare legge til litt... Hvorfor skaffer folk seg akvariedyr uten å lese seg opp om artene på forhånd? Hvorfor er dette greit? Hvorfor er det greit med prøving og feiling når det gjelder akvaried

Jeg jobbet og hjalp til på OAKs storauksjon forrige helg! Kjempegøy og veldig, veldig hyggelig. Prisene var helt rare, "billige" fisk gikk for utrolig mye, mens dyrere og sjelden fisk gikk for en slik

Posted Images

Jeg planlegger innkjøp av et par dvergciklider men greier ikke å bestemme meg :-) vil ha noen litt unike med farger.

Jeg er veldig glad i A. agassizi (regnbueciklide). De er nydelige! Du har jo også A. borelli (gul dvergciklide), der hunnen er gulbrun, mens hannene er knallgule og blå.

Hvis du vil ha en litt mer unik så ville jeg sett på A. panduro :) Den er nydelig, samtidig som den ikke er så vanlig. Problemet med den er jo at den er litt mer vanskelig å få tak i :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig litt tid til akvariet på jobb idag! Tok vannprøve, det var grisedårlig kvalitet som forventet. Alt for hardt, mye nitritt og kalk. Jeg byttet ca 1/3 vann idag, slamsugde og vasket pumpen. Tok ut den hvite Borgen og en (kalk?)sten. Nå er det enda mer stusselig, men det skalbli fint!

Så lurer jeg på om noen av dere har noen røtter eller annet fint som kan puttes oppi og donere bort? Det finnes dessverre ikke budsjett på akvariet, vi bruker av pantepenger hvis vi kjøper fisk/mat.

Etter dagens vask

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ingenting å donere, skulle ønske jeg hadde! Skal høre med noen andre jeg kjenner om de har noe :)

Kan forresten hende jeg har noe fiskemat stående :) Kan sjekke når jeg kommer hjem.

PS. Jeg ville fortsatt prøvd å få byttet/gitt bort Gibbien, og heller kjøpt/fått en Ancistrus eller to (de får man nesten slengt etter seg). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Noen som har tips til hva Sulawesisnegler liker å spise? De spiser jo rester etter de andre fiskene, men det blir jo altfor lite i lengden. Har prøvd å gi dem litt agurk, men det ville de ikke ha i hvert fall :P Røde mygglarver har jeg hørt de er glad i, men har ikke prøvd det enda. Er litt skeptisk til å gi det til resten av fiskene som går i karet.

De er veldig glad i halvkokt gulrot :) Og brokkolistilk. Sikkert resten av brokkolien også, men den har jeg spist selv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er veldig glad i halvkokt gulrot :) Og brokkolistilk. Sikkert resten av brokkolien også, men den har jeg spist selv :P

Kokt eller rå? De skal vel ha den kokt?

Men takk for tips! Usikker på hvordan de har serber jeg kommer hjem, men satser på at de lever i hvert fall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Kokt eller rå? De skal vel ha den kokt?

Men takk for tips! Usikker på hvordan de har serber jeg kommer hjem, men satser på at de lever i hvert fall :P

De har fått både brokkoli og gulrot lettkokt hos meg. Jeg har bare gitt dem litt når jeg har hatt sånne grønnsaker til middag og jeg koker jo til meg selv, men ikke skikkelig kokt myke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg har hvit sant (ikke kalksand) og den har liksom fått et brunt lag :-/ hvordan blir jeg kvitt fargen! :-)?

Slamsuging helt nede i sanda kan hjelpe litt, men det er ulempen med hvit sand :/ Om det brune laget er alger, så kan det hende det er veldig mye næring i vannet, men sannsynligvis er det vel bare møkk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hvit sant (ikke kalksand) og den har liksom fått et brunt lag :-/ hvordan blir jeg kvitt fargen! :-)?

Prøv å rote litt i sanden hver gang du skifter vann. Da får du all den dritten opp og ut av akvariet.

Er det et slimete lag? Da er det mest sannsynlig alger eller cyano(?)bakterier, og begge kommer av for mye næring i vannet. Skru av lyset litt før enn du pleier og gi mindre mat, så pleier det å bli bedre :)

Hvis det ikke er slimete så er det nok bare møkk, matrester og diverse. Bare rot litt i sanda, så får du den som sagt opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har litt småstæsj til akvarie. Må bare sjekke litt :)

Det hadde vært gull :ahappy:

Jeg har dessverre ingenting å donere, skulle ønske jeg hadde! Skal høre med noen andre jeg kjenner om de har noe :)

Kan forresten hende jeg har noe fiskemat stående :) Kan sjekke når jeg kommer hjem.

PS. Jeg ville fortsatt prøvd å få byttet/gitt bort Gibbien, og heller kjøpt/fått en Ancistrus eller to (de får man nesten slengt etter seg). :)

Supert! Alt tas imot med glede :icon_redface: Ja idag lagde vi en plan. Gullfiskene og Gibbien skal ut, så skal vi få tak i en liten malle. Vi kjøpte en stor hardfør plante idag, akvariumsalt og plantegjødsel. Så håper jeg saltet tar parasittene på scalaren. Etter gårsdagens vannbytte ser fiskene kvikkere ut allerede. Jeg er sikker på at juvelciklideparet faktisk lekte :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært gull :ahappy:

Supert! Alt tas imot med glede :icon_redface: Ja idag lagde vi en plan. Gullfiskene og Gibbien skal ut, så skal vi få tak i en liten malle. Vi kjøpte en stor hardfør plante idag, akvariumsalt og plantegjødsel. Så håper jeg saltet tar parasittene på scalaren. Etter gårsdagens vannbytte ser fiskene kvikkere ut allerede. Jeg er sikker på at juvelciklideparet faktisk lekte :)

Det høres jo bra ut! Tror nok det blir bedre uten dem i karet i hvert fall :)

Håper du får ordnet det litt. Fiskene trenger noen ordentlig omsorgspersoner, de og :)

Juvelciklider er nydelige :wub: Har skikkelig lyst på et par selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er 20-literen solgt.. *snufs* Og om ikke så alt for lenge flytter 28-literen med ene kampfiskhannen, men det blir ikke så trist igjen, siden søstra mi ville ha akvarium og fisk :)

Så da sitter jeg igjen med et akvarium selv, 55-literen med kampfisker, stjernedanio, gule sakura-reker og posthornsnegler!

10941316_10153008237741427_3994004273443

(Lite fisker på bildet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo bra ut! Tror nok det blir bedre uten dem i karet i hvert fall :)

Håper du får ordnet det litt. Fiskene trenger noen ordentlig omsorgspersoner, de og :)

Juvelciklider er nydelige :wub: Har skikkelig lyst på et par selv!

Ja det er rart hvordan folk ikke bryr seg om dyrevelferd til fisk egentlig. Hvordan ser du at den ikke trives, samma det om den ikke vokser mer vel, osv. Karet er vel strengt tatt litt lite til ciklidene også, men tenker det går med kun dem og en tetrastim. Det ser ut til at de trives da.

Da er 20-literen solgt.. *snufs* Og om ikke så alt for lenge flytter 28-literen med ene kampfiskhannen, men det blir ikke så trist igjen, siden søstra mi ville ha akvarium og fisk :)

Så da sitter jeg igjen med et akvarium selv, 55-literen med kampfisker, stjernedanio, gule sakura-reker og posthornsnegler!

10941316_10153008237741427_3994004273443

(Lite fisker på bildet)

Så fint med 3D-bakgrunn. Hvor får du skaffet det, og er det dyrt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint med 3D-bakgrunn. Hvor får du skaffet det, og er det dyrt?

Takk! De aller fleste dyrebutikker får nok bestilt inn ;) Back To Nature Slimline Gneiss 60B jeg har, men det finnes et hav av forskjellige! Prisen varierer ut ifra hvilken type, men ligger på kanskje 400,- pr plate? Husker helt ærlig ikke prisen :P

Ser forresten at de har de inne på Webzoo, til 370,- pr plate for den jeg har, men litt varierende pris ser jeg :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som er flink på å kjønnsbestemme Ciklider her? :)
Fikk for to dager siden to bolivianske sommerfugler fra dyrebutikken, jeg bestilte en hann og en hunn. Men jeg ble nå litt usikker på om det stemmer! Fint å få det bekreftet hvertfall :)

Bilder!

Fisk 1
10359551_10152995390626357_4935323618625

10615570_10152995390696357_5679901178315

Fisk 2

10923291_10152995390866357_7171513715267

10959795_10152995390976357_6988270234311

:innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Rekekaret jeg kjøpte i fjor høst ble jo klart for fisk like før jeg fikk beskjed om at jeg måtte flytte fra Østlandet, og siden jeg ikke visste hvor det ble (kunne like godt vært to timer unna eller Finnmark som hit :lol: ) så ventet jeg. Etter tapping, flytting, fiksing på planter som ikke tålte flytteturen, og ny innkjøring med salmiakk og vanntester fikk jeg endelig bestilt fisk og reker helgen for en uke siden. De kom frem før helgen, og nå på lørdag kunne jeg omsider hente dem!

Har nå en stim bittesmå microdevario kubotai og en gjeng amanoreker. Kubotainene er helt utrolig flotte, bare synd jeg ikke får tatt ok bilder av dem (enda — gir meg ikke :P ). Jeg blir sittende og se på dem lenge av gangen :wub: Så livlige og morsomme, og fargene har kommet virkelig godt fram. Angrer definitivt ikke på at jeg valgte dem, selv om de var litt ekstra jobb å oppdrive.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Shlush : Det er en hann og en hunn :) Første er hann, mens andre er hunn. Du ser det på ryggfinnen. Hannene har en lengre finne, samt at den er spiss i enden, mens jentene har en kortere finne med rund ende :)

@Hp : Ååååå Kubotaiene er så fine! Synd man ikke ser dem oftere, for de er nydelige! Vet en kollega av meg nettopp har bestilt en gjeng sånne til nanokaret sitt. Skikkelig misunnelig på de altså :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vet man er litt hekta på fisk når man kjører helt til Østersund :lol:

Ble noen fine scalarer på gubben, og tre helt utrolig flotte kampfiskhunner på meg! Aldri sett slike farger på dyrebutikkfisk tidligere, så de måtte bare bli med hjem ^^

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lunatic Ja, skjønner ikke at ikke de er mer populære! Ble riktignok advart om at de skulle være litt ømfintlige, kanskje derfor de ikke er standard hos dyrebutikkene? Jeg vurderte også ildtetra, men det blir kanskje i neste kar etterhvert :innocent:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppgradert til større kar og det er akkurat passe størrelse så slik blir det nok i noen år framover, så får vi se om jeg vil ha nærmere 200l da.

I dag fikk jeg berget 7 platy yngel, bestilte yngleboks og kasse sånn at neste gang kan jeg bare putte hun platyen i boksen, sånn at det blir minimalt med stress og la henne føde, så får rista beskytte ungene, hehe.

Så ynglene mine er ikke i karet nå da, så jeg får stelle ekstra med de inntil boksen og kassa kommer :) Så får de flytte oppi der i stor karet da. Håper jeg får noen hanner denne gangen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

@Lunatic Ja, skjønner ikke at ikke de er mer populære! Ble riktignok advart om at de skulle være litt ømfintlige, kanskje derfor de ikke er standard hos dyrebutikkene? Jeg vurderte også ildtetra, men det blir kanskje i neste kar etterhvert :innocent:

Enig! De burde være mer standard. Tror ikke det er problem for dyrebutikker å ta vare på dem. De har som regel kraftige og gode filter som holder vannverdier stabile :) Det er nok verre hjemme hos "vanlige" folk. Liker Kubotaien mye bedre enn ild-/flammetetra, for de er så veldig sky... Man ser dem jo nesten ikke., Kubotaien er vakker og livlig :wub:

Jeg har nettopp kjøpt med meg 7 Sundadanio axelrodi hjem. Finere fisk til nanokar skal man lete lenge etter :wub: Kommer til å se smashing ut sammen med moskitorasboraene jeg har fra før av!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! De burde være mer standard. Tror ikke det er problem for dyrebutikker å ta vare på dem. De har som regel kraftige og gode filter som holder vannverdier stabile :) Det er nok verre hjemme hos "vanlige" folk. Liker Kubotaien mye bedre enn ild-/flammetetra, for de er så veldig sky... Man ser dem jo nesten ikke., Kubotaien er vakker og livlig :wub:

Jeg har nettopp kjøpt med meg 7 Sundadanio axelrodi hjem. Finere fisk til nanokar skal man lete lenge etter :wub: Kommer til å se smashing ut sammen med moskitorasboraene jeg har fra før av!

Wow, de var utrolig fine! Har du gjort noe spesielt med tanke på vannverdier/lysmengde? Fra siden du linket til så det ut som om de var litt vriene, men jeg ser også andre steder at folk ikke egentlig har gjort noe uvanlig.

Jeg plukket opp et nytt akvarie i dag, til en svært billig penge på Finn. 50x50x50, så et ganske stort hopp opp fra 30-literen som står i hjørnet nå :lol: Nå må jeg bare finne ut hva jeg skal sette det på, helst til en billig penge… Og så kanskje kjøpe ny flaske salmiakk til innkjøringen. Og finne noen røtter i passe størrelse så snart jeg finner ut hvordan jeg vil ha det. Og finne ut hva jeg ønsker meg oppi der. Alt helst i går :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...