Gå til innhold
Hundesonen.no

advarer mot "gule hunder"


Meg
 Share

Recommended Posts

  • Svar 101
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg syntes det er å undervurdere folk når man påstår at de vil fraskrive seg ansvar om de setter på en gul sløyfe. Det er mange som ikke respekterer eller forstår at man trener med hunden sin, og ikke

Da var vi klare for tur

Siden ingen skjønte noe av alle de flotte fargesprakende slufsene jeg hadde festa på båndet, fant jeg ut at jeg helgarderer meg med skjule at det er en hund jeg går med, og skulle noen oppdage at det

Posted Images

Jeg synes det var nyttige innspill fra lederen i Gjøvik hundeklubb, jeg. Det er til syvende og sist hundeeier som har ansvar for sin hund - og alle andre kan ikke tilpasse seg andre hundeeieres problemer bare fordi de går med ei gul sløyfe. Hvem av oss skal vike om vi møtes på et fortau?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenker. Den eneste grunnen til at det kan være en god ide med gule sløyfer, er når man har hund som feks kan utagere/er kranglete mot andre hunder. IKKE for å frata eier ansvar, men for å signalisere til andre hundeeiere (for folk flest har vel aldri hørt om gul sløyfe engang) : hold avstand vær så snill (som i: ikke slipp hunden din bort.)

Når det er sagt: jeg har ingen "gule hunder". Men jeg har hatt. Det er et slit når folk bare slipper hundene sine bort, og du har trent lenge og vel, og får tilbakefall. NOEN steder må man jo lufte udyret, og selv om man bor i "ingenmannsland", så dukker det alltid opp noen når du ikke trenger det :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel litt enig med Meg, men samtidig blir det vanskelig når ikke hvermanns forstår hva det betyr. Egentlig skulle jeg bare ønske folk respekterte at ikke alle vil hilse på tur. Jeg har møtt på folk som har blitt sure fordi de ikke har fått lov til å sosialisere hunden sin med min hund.

Og dette har vel allerede begynt i Norge. Jeg ble ihvertfall invitert til en gruppe på facebook angående dette for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gul sløyfe på min til tross for at han har problemer med å møte andre hunder, jeg regner med at de fleste andre hundeeiere skjønner at når jeg sitter stille, jobber hardt for å få konsentrasjonen til hunden, virkelig jobber så kommer man ikke bort!

Men alle skjønner ikke for det! Jeg har to ganger nå fått ødelagt en god del trening fordi, jamen hunden min er bare søt og snill og skal hilse til tross for at dyret har lagt all sin kraft i selen, bjeffer og "glefser" ut i lufta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gul sløyfe på min til tross for at han har problemer med å møte andre hunder, jeg regner med at de fleste andre hundeeiere skjønner at når jeg sitter stille, jobber hardt for å få konsentrasjonen til hunden, virkelig jobber så kommer man ikke bort!

Åneida, langt ifra alle skjønner det!

Enig med damen i artikkelen at det er feil ting å bruke som en lettvindt "løsning" istedet for trening. Men om flere visste hva den gule sløyfa betydde kunne jeg godt tenkt meg å bruke den når vi trener på befolkede steder som et signal for "la oss være i fred" istedet for å måtte forklare for hver eneste person at "vi trener og kan ikke hilse akkurat nå skjønner du" Vips, så var kontakten med hunden brutt når vi var så godt i gang. Det er faktisk overraskende få, synes jeg, som viser hensyn når man trener. De står heller ved siden og lager smattelyder og prøver å få kontakt med hunden.

Så i noen situasjoner hadde den jo vært grei å ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er å undervurdere folk når man påstår at de vil fraskrive seg ansvar om de setter på en gul sløyfe. Det er mange som ikke respekterer eller forstår at man trener med hunden sin, og ikke ønsker at andre skal komme helt bort. Om samme type mennesker vil respektere en gul markering, er jo en annen sak. Men jeg syntes ikke det er idèen som er dum. Om folk som ellers heller ikke gidder/greier å jobbe med hunden sin, setter på en markering, så er jo det bare fint for min del - for da kan jeg gi de litt ekstra rom.

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer Grim. Hva er problemet med å gi gule hunder litt plass, enten de har eiere som jobber med problemet eller ei? Det viser iallefall at eier har litt innsikt, de innrømmer at bikkja dems ikke er den greieste, og det er en hel del mer enn mange andre klarer...

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma brukte gul sløyfe på Bella da Bella hadde løpetid, for å slippe innpåslitne hanner og slikt. Det funka greit, veit ikke om noen faktisk skjønte hva det var for, men det er jo en ålreit måte å bruke den på, syns jeg. Men jeg er enig i at det er tåpelig å bruke gul sløyfe som ansvarsfraskrivelse, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår virkelig ikke problemet her. Signaliseringen fratar jo ikke eier ansvar, men er kun en markering som er synlig fra lang avstand for andre.

Og greit nok at mange nok ikke vil forstå eller respektere det av den grunn, men jo mer det kommer frem i media (uansett grunn), jo flere blir jo opplyste om det.

Jeg har selv ingen gul hund, men synes dette er helt topp, og håper det blir enda mer utbredt. Er jo flere som selv bruker gul sløyfe på sin hund, som har blitt obs på at barn f.eks har forstått hva denne betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker veldig godt den gul sløyfe ideen, har ikke prøvd den selv enda, men hvis jeg skal på trening en dag og ikke vill bli forstyrret av andre som vill "klå" på bikkja så hadde jeg nok prøvd det. Heldigvis er ikke det ett stort problem her i klubben siden det er en regel å spørre eiere om lov til å hilse på hunden, men allikevel. :)

Når jeg får valp igjen så kommer jeg nok til å bruke det og hvis jeg skal trene eller jobbe med en hund som er litt "var" så kommer jeg og til å bruke det. Kommer det noen som ikke har fått med seg hva dette betyr så bare forteller jeg det til dem, enkelt å greit. Da vet de det til neste gang. :) Hører jeg noen kommentere hunden min som farlig pga gult, da kommer jeg til å le litt å fortelle dem att den trenes og er slettes ikke farlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en god ide jeg. Om ikke alle vet hva gul sløyfe betyr, så blir de kanskje spørrende til hvorfor man har en gul sløyfe på hunden, og så tar beskjeden du kommer med litt mer seriøst. Personlig er jeg iallefall lei av samtaler som, "kan du ta hunden din i bånd", "Nei, den er bare snill altså", "Men det er ikke min, kan du ta den i bånd", "Det går så fint att!", osv... Noen ganger så skulle jeg ønske jeg hadde en hund som så veldig mannevond ut, med banditt-lapp over øyet, så slapp jeg alle uvelkomne hunder som "bare" skal hilse på.

På hester har man jo rød sløyfe i luggen på de som biter og rød sløyfe i halen på de som sparker. Jeg forventer ikke at disse er rabiate beist, men jeg har da fokus på å holde litt større avstand til disse hestene enn de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ideen jeg og, men klart det er svakheter. Men jo mer informert folk blir, jo bedre er det. Det blir jo brukere av den gule sløyfen sitt ansvar.

Veldig kjekt når man trener valp også, for de er jo sååå søte og alle må kose/klappe osv. Personlig syntes jeg det kan være greit med hunder som ikke lærer at alle mennesker vil kose, for det er ikke alltid tilfelle når de blir voksne.

Passer også fint hvis man er på et stort stevne, f.eks kombinert utstilling og LP. Ikke alltid man vil la LP-hunden hilse på noen før man skal i ringen, og kanskje man ønsker å ha 100% fokus på hunden sin og det er vanskelig om man hele tiden må være på vakt for folk som skal bare ditt og bare datt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passer også fint hvis man er på et stort stevne, f.eks kombinert utstilling og LP. Ikke alltid man vil la LP-hunden hilse på noen før man skal i ringen, og kanskje man ønsker å ha 100% fokus på hunden sin og det er vanskelig om man hele tiden må være på vakt for folk som skal bare ditt og bare datt.

Sorry altså, men på et STEVNE så forventer jeg faktisk at folk tar ansvar for sine egne kjøtere (ja, der også). Man går vel ikke med gul sløyfe på et stevne og forventer at folk skal "holde avstand" i den grad at din hund ikke tilter fullstendig? Eller ? Er hunden så forstyrra at den ikke tåler å ha hunder tett innpå seg før den skal i ilden, så er man ikke klar for å gå noe stevne altså.

Men veldig få har fått det med seg, eller ikke bryr seg.

Og det er vel det som er mitt ankepunkt også (i tillegg til mange andre): Folk kjøper smuglerhunder, folk aner ikke hva hund er før de kjøper en - folk skjønner ikke at gatehunder fra Romania kan føre med seg smitte til landet... Hvordan i all verden skal man få den gemene hop av hundeeiere til å skjønne at ei gul sløyfe betyr "hold avstand"?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry altså, men på et STEVNE så forventer jeg faktisk at folk tar ansvar for sine egne kjøtere (ja, der også). Man går vel ikke med gul sløyfe på et stevne og forventer at folk skal "holde avstand" i den grad at din hund ikke tilter fullstendig? Eller ? Er hunden så forstyrra at den ikke tåler å ha hunder tett innpå seg før den skal i ilden, så er man ikke klar for å gå noe stevne altså.

Jeg forventer det også, men opplever mye rart dessverre. Men per dags dato tror jeg ikke det hadde gjort noe forskjell med en gul sløyfe da. Og av egen erfaring er det som regel eier som ikke tåler at andre hunder hilser på fordi man er redd hunden skal bli forstyrra, ikke fordi hunden faktisk blir forstyrret :)

Nå skal det sies at jeg holder ikke hundene unna fordi de tilter, men fordi jeg ikke ser behovet for å hilse på alle hundene man går forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer helt fint å få folk til å holde unna hundene sine jeg uten gulsløyfe. Det kalles muntlig kommunikasjon.

(Og de som ikke klarer fysisk å holde hundene sine unna mine, klarer det ikke samme hvor mye jeg hadde hatt en gulsløyfe på hundene mine. )

Og nei, jeg har ingen hund den dag i dag som trenger noen gulsløyfe, men jeg har eid det og klart å fortelle muntlig til folk at de skal holde seg unna. Jeg har bodd både i Oslo og på landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på utstilling og løp kan man jo oppleve mye rart. folk valser i vei med voffen i band, tilogmed de som har grinete hunder som tydelig ikke liker andre hunder- de har gjerne langt bånd og mulighet til å stikke snuta borti hvadenåmåttetreffepåveien. Sist jeg var på utstilling var det noen et par mindre hunder som gikk forbi og skravlet, uten å følge med på hundene sine, hvorpå den ene hunden drar ut og bort til min hund som ligger pent ved stolen min. og biter etter denne. Eier ser ikke engang på hva hunden driver med. Flaks det ikke var valpen, som etter mye trening endelig ikke er redd andre fremmede hunder!

Men om gulsløyfe hadde hjulpet? neh. Tankeløse eiere ser vel ikke etter sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry altså, men på et STEVNE så forventer jeg faktisk at folk tar ansvar for sine egne kjøtere (ja, der også). Man går vel ikke med gul sløyfe på et stevne og forventer at folk skal "holde avstand" i den grad at din hund ikke tilter fullstendig? Eller ? Er hunden så forstyrra at den ikke tåler å ha hunder tett innpå seg før den skal i ilden, så er man ikke klar for å gå noe stevne altså.

Og det er vel det som er mitt ankepunkt også (i tillegg til mange andre): Folk kjøper smuglerhunder, folk aner ikke hva hund er før de kjøper en - folk skjønner ikke at gatehunder fra Romania kan føre med seg smitte til landet... Hvordan i all verden skal man få den gemene hop av hundeeiere til å skjønne at ei gul sløyfe betyr "hold avstand"?

på utstilling og løp kan man jo oppleve mye rart. folk valser i vei med voffen i band, tilogmed de som har grinete hunder som tydelig ikke liker andre hunder- de får langt bånd og mulighet til å stikke snuta borti hvadenåmåttetreffepåveien. Sist jeg var på utstilling var det noen med barnevogn og en par mindre hunder hvorpå den ene hunden drar ut og bort til min hund som ligger pent ved stolen min. og biter etter denne. Eier ser ikke engang på hva hunden driver med. Flaks det ikke var valpen, som etter mye trening endelig ikke er redd andre fremmede hunder!

Men om gulsløyfe hadde hjulpet? neh. Tankeløse eiere ser vel ikke etter sånt.

Nå har jo dette beviselig fungert fint på ridestevner i ganske mange år. Det fraskriver ingen noe ansvar, men gir folk en mulighet til å ta hensyn. Idioter finnes overalt, men man kan jo håpe at det finnes en og annen oppegående person innimellom også. Jeg tror det står på normalisering av bruken, så kan det fungere ganske bra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...