Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!


Annegru
 Share

Recommended Posts

  • Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

Jeg har veldig lyst til å feire vottedagen med å kjøpe (eboka jeg har ventet lenge på) "den eventyrlige votteboka" og starte på alle vottene i boka samtidig...

@Bustebarten veldig fine votter :) Er det masseproduksjon til julegaver på gang?

Takk!

Det blir ingen votter i julegavene i år, jeg skal være med på en julemesse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er jo en begynnelse. Da blir det nok flere skal du se ;-)

Kanskje.. Akkurat nå holder jeg på med en ullbukse. En farge. Og det går treigt! Men begynt på ene foten nå da, så er da håp ;)

Etterpå skal jeg strikke en genser for første gang.. Ser for meg at det også går tregt ;):lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje.. Akkurat nå holder jeg på med en ullbukse. En farge. Og det går treigt! Men begynt på ene foten nå da, så er da håp ;)

Etterpå skal jeg strikke en genser for første gang.. Ser for meg at det også går tregt ;):lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

En farge er kjedelig :yawn:

Det viktigste er at man en gang blir ferdig, ikke hvor fort det går :) Blir nok bra skal du se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på Cascade-garn? Projo Produkter selger det i Norge.

Tusen takk for tips, aldri hørt om verken Cascade eller Projo produkter - de hadde jo masse fint! :)

Fant du noe garn til den halsen? Vil gjerne strikke den! Skikkelig fin. Edit: @Mari Kanskje du har noen forslag? Noe picklesgarn som kan egne seg? :)

Fant ikke noe fint grønt garn nei, jeg bestilte Cascade 220 sport i en lillafarge (http://projo-produkter.no/cascade-220-sport-7808-purple-hyancinth.html) - aner ikke om det egner seg til å strikke skjerfet i men tenkte å prøve og så får jeg strikke sokker eller noe sånt av det hvis det ikke ble bra ;) Vurderer å bestille det Madeleinetosh garnet i grønt da for det ser jo knallfint ut men blir litt dyrt når det er snakk om veninnegave til jul (porto koster jo skjorta i tillegg til at garnet ikke var billig) :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ikke noe fint grønt garn nei, jeg bestilte Cascade 220 sport i en lillafarge (http://projo-produkter.no/cascade-220-sport-7808-purple-hyancinth.html) - aner ikke om det egner seg til å strikke skjerfet i men tenkte å prøve og så får jeg strikke sokker eller noe sånt av det hvis det ikke ble bra ;)

Strikk med dobbel tråd så går det nok fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundesonen og håndarbeid, da må det være noen som har en brukbar oppskrift på heklet eller strikket dekken/genser (med bryststykke) i tykt eller tynt ull som passer hannhund av ganske stor størrelse (70cm bryst, 56ish-cm høy, 63cm lang og godt og vell 40-45 i hals)? :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundesonen og håndarbeid, da må det være noen som har en brukbar oppskrift på heklet eller strikket dekken/genser (med bryststykke) i tykt eller tynt ull som passer hannhund av ganske stor størrelse (70cm bryst, 56ish-cm høy, 63cm lang og godt og vell 40-45 i hals)? :flowers:

Darling Derby er den beste oppskrifta jeg har funnet, siden den tar utgangspunkt i dine egne mål og egen strikkefasthet. Resultatet blir en genser som faktisk passer og dekker de områdene som bør dekkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ikke noe fint grønt garn nei, jeg bestilte Cascade 220 sport i en lillafarge (http://projo-produkter.no/cascade-220-sport-7808-purple-hyancinth.html) -

Fikk nettopp mail om at yarn.com har salg på utvalgte farger av Cascade 220. Ikke sport, og vanlig 220 hadde passet fint til Honey Cowl. 36 kroner for 100 gram er ikke mye, vil vel bli $11-13 for to hesper om jeg husker riktig, altså ikke så ille. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk nettopp mail om at yarn.com har salg på utvalgte farger av Cascade 220. Ikke sport, og vanlig 220 hadde passet fint til Honey Cowl. 36 kroner for 100 gram er ikke mye, vil vel bli $11-13 for to hesper om jeg husker riktig, altså ikke så ille. :)

Å, takk for tips! *bestille*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaget at jeg trengte noen andre pinner til varmeflasketrekket mitt, så nå venter jeg på at de skal komme i posten. Får vel begynne på noe annet mens jeg venter. :aww::D

Mye aktivitet her nå, tydelig at det ikke er sommer lengre! :D

Jeg heklet en del i sommer, men hadde en håndarbeidsfri periode i vår. Merker dog at det klør i håndarbeidsfingrene nå som det går mot jul og mørke tider. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle ikke vært LOV å ha så mye fint og deilig garn som Pickles! Heldigvis aaaner jeg ikke hva skulle laget meg så jeg kan ikke kjøpe noe. :sleep:

Edit: jeg driver å strikker genser til meg selv og bruker Viking alpakka sport som hovedfarge. Har veldig lyst til å lage mønsteret i et multifarget garn så jeg får fine sjatteringer, men Viking alpakka sport finnes bare i rene farger.

Ser for meg ca slik farge:

13546948-origpic-33e6df.png

Dette er Pickles Abuelita, og strikkefastheten ligger sånn ca rundt det garnet jeg bruker. Går det an å kombinere merino og alpakka sånn, eller blir det rart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle ikke vært LOV å ha så mye fint og deilig garn som Pickles! Heldigvis aaaner jeg ikke hva skulle laget meg så jeg kan ikke kjøpe noe. :sleep:

Edit: jeg driver å strikker genser til meg selv og bruker Viking alpakka sport som hovedfarge. Har veldig lyst til å lage mønsteret i et multifarget garn så jeg får fine sjatteringer, men Viking alpakka sport finnes bare i rene farger.

Ser for meg ca slik farge:

13546948-origpic-33e6df.png

Dette er Pickles Abuelita, og strikkefastheten ligger sånn ca rundt det garnet jeg bruker. Går det an å kombinere merino og alpakka sånn, eller blir det rart?

Først: utrolig fint garn du hadde bilde av der, litt sånn at jeg må sitte på hendene mine for å ikke bestille det selv...

Angående om det blir rart... alpakka og merino(ull) har ganske ulike egenskaper. Ull holder fasongen, alpakka draperer og strekker seg. Ull har "hukommelse" og spretter tilbake på plass, alpakka gjør ikke det.

Så problemet slik jeg ser det, er at selv om det kanskje ser veldig fint ut først, kan de motstridende egenskapene til garnene på sikt få genseren til å se veldig rar ut.

Skulle du kombinere de og få det til å bli bra, ville jeg nok anbefalt å ha overvekten av garnet til å være ull, og brukt alpakka kun som kontrast. Eventuelt, om det f.eks er en genser med islandsk rundfelling, kan det fungere å ha merinoulla i bærestykket, siden det er dette området resten av genseren henger fra.

Prøv å strikk en prøvelapp av litt ok størrelse (a4 omtrent) i det mønstret du vil ha, vasken den og se hvordan det oppfører seg, prøv å heng opp lappen og se hvordan den utvikler seg etter en dag osv.

(og når jeg nå dobbeltsjekka viking sport og fant ut at det er 40% merino i det garnet, så tror jeg det skal gå helt fint å blande de to garntypene. Alt jeg skrev over gjelder rent alpakka garn vs rent ullgarn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for info! :)

Ja, jeg burde selvfølgelig ha informert om innholdet i Viking sitt garn. Mønsteret i merinoen skal være i bærestykket og jeg skal bruke rundfelling ja, da jeg tror rett og slett at jeg prøver jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for info! :)

Ja, jeg burde selvfølgelig ha informert om innholdet i Viking sitt garn. Mønsteret i merinoen skal være i bærestykket og jeg skal bruke rundfelling ja, da jeg tror rett og slett at jeg prøver jeg :D

Gøy, kom med bilder etterhvert så vi får se :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en mønsterrapport? :P Og hvordan skal dette strikkes? Skal jeg strikke en omgang vvrr og så neste omgang vvrr og den tredje omgangen rvvr? Eller skal alt dette strikkes på en omgang og gjentas? :P

v r r v
v r r v
v v r r
v v r r
r v v r
r v v r
r r v v
r r v v

Strikkediagrammet skal lesast i same retning som du strikker. Det vil sei at diagrammet vert lest nedanfrå og opp og at du begynner første linje frå høgre mot venstre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en mønsterrapport? :P Og hvordan skal dette strikkes? Skal jeg strikke en omgang vvrr og så neste omgang vvrr og den tredje omgangen rvvr? Eller skal alt dette strikkes på en omgang og gjentas? :P

v r r v

v r r v

v v r r

v v r r

r v v r

r v v r

r r v v

r r v v

Strikkediagrammet skal lesast i same retning som du strikker. Det vil sei at diagrammet vert lest nedanfrå og opp og at du begynner første linje frå høgre mot venstre"

En linje er en omgang, så da strikker du rrvvrrvvrrvvrrvv ja du ser tegninga :P Er det den lua du skal strikke? Den er fin! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...