Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3

Zitka
 Share

Recommended Posts

• Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Å herregud, nå ble jeg veldig glad i Kapten Sabeltann! Jeg ble jo ør i hodet av å måtte se alle episodene som lå ute av lesekorpset her om dagen, jeg forstår at jeg tross alt har sluppet billig unna mye vondt :lol: Vi hadde et kvarter med drømmehagen den sommeren han fylte 1 år og jeg lider litt enda.

Fortsatt diare og fortsatt vondt, det er ikke kult når ungen skriker av smerter på doslåla.

Men dagens A sitat er: det kom kjempe masse bæsj, nå kan bæsjen hvile de neste hundre år :lol: :lol:

:lol::lol:

Så nydelige unger dere har alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 19 år siden på denne dag, ble jeg mamma for første gang :aww:

Gratulerer! Herregud, det må være rart?

Jeg tenkte på det i sted. Vi skulle til pappa og samtalen forløp seg ca sånn : " ta av deg genseren du har på deg du, Mamma har lagt frem en grønn genser og en bukse til deg på sofaen".

Vips så hadde "babyen" min skiftet, tatt på seg ytterjakke, lue, cherroxer og pakket sekken sin ( pakket med tempen faktisk, fordi han var jo syyyyyyk) i mens jeg suste rundt meg selv som vanlig. Han husket Ipaden sin da, mobilen min ble igjen hjemme* flir*. Først når jeg satte meg i bilen slo det meg hvor selvstendig han har blitt.

Man får sånne halvt stolte og halvt vemodige øyeblikk. Jeg skulle ønske jeg kunne pause det litt noenganger. Men så ser jeg på datteren til sambo og blir tross alt takknemlig for at jeg har et friskt barb som utvikler seg. Bare litt for fort for mammaen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :ahappy:

Litt rart, mest fordi jeg ikke føler at jeg er gammel nok til å ha et så voksent barn :lol:

Min søster som er litt over et år eldre enn meg har en datter på 18. Det er sprøtt :lol: A kunne vært barnebarnet hennes. Jeg føler meg jo enda ikke voksen selv, hadde jeg hatt en på 17-18 hadde det føltes veldig rart :P Jeg har kollegaer på den alderen liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dobbeltposter for å spørre: hva gjør dere med øyekatarr? Jeg får jo litt vondt i kroppen av unødvendig antibiotika-bruk, men barnehage krever legetilsyn og ev påbegynt behandling. Jeg har ikke lyst til å behandle med annet enn saltvann.

Lege må jo se på det, men gir de alltid antibiotika?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det bør ikke behandles sånn helt umiddelbart i min mening. Like ofte er det pga virus, eller støv og dritt. Siden A nettopp har vært syk så tipper jeg det er grunnen. I de aller fleste tilfeller går det fint over av seg selv, som du sier bare å holde det rent. Tror ikke jeg ville brukt saltvann engang jeg, med mindre det er mye puss, bare tørket vekk verket med en ren og fuktig bomullsdott. Men akkurat det ser jo du best.

Dette med mindre han virker veldig plaget selvsagt, da blir det jo noe annet. Legen vår behandler ikke med mindre det vedvarer eller barnet er plaget.

Noen ganger henger barnehagene litt etter i reglene sine. Andre ganger er de veldig oppdaterte. Jeg tror egetnlig ikke de kan kreve lege og påbegynt behandling, men jeg skal ikke være for skråsikker. God bedring til A!

Fakeedit fordi jeg ble nysgjerrig:

Fra Folkehelseinstituttets retningslinjer for barnehager anno 2009:

"Øyekatarr (konjunktivitt)

Med dagens kunnskap er det ikke av smittevernhensyn grunnlag for å anbefale at barnehagebarn ved mild til moderat øyekatarr holdes hjemme. Bare ved kraftig øyekatarr med rikelig pussdannelse bør barnet av smittevernhensyn holdes hjemme inntil pussdannelsen har avtatt. Ved kraftig øyekatarr vil det vanligvis være behov for legekontakt, og barnets allmenntilstand vil også i stor grad styre behovet for å være hjemme fra barnehagen.
Det må være opp til barnets foresatte å avgjøre om et barn som har symptomer på konjunktivitt skal undersøkes av lege."
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren til sambo hadde øyekatarr og selv om jeg var nøye på å vaske hendene andre veien har jeg tydeligvis klart å ta med meg smitte fra hun til han. De har ikke hatt fysisk kontakt med hverandre pga A sin sykdom, så det er sannsynlig at jeg har dratt med meg noe. Han er forkjølet, det kan jo ha forverret det.

Han fikk ikke øyet opp i dag tidlig . Det var faktisk veldig morsomt for mammaen.

"Ånei, Mamma! Øynet mitt ei stengt! Vijkej ikke! Fåj ikke opp! !Åpne mamma! "

Litt tilløp til panikk og en mor som fniste voldsomt av den enøyde banditt hehe..

Edit: så jeg behøver faktisk ikke dra til lege? Jeg kan jo bare prate med de på telefon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster som er litt over et år eldre enn meg har en datter på 18. Det er sprøtt :lol: A kunne vært barnebarnet hennes. Jeg føler meg jo enda ikke voksen selv, hadde jeg hatt en på 17-18 hadde det føltes veldig rart :P Jeg har kollegaer på den alderen liksom.

Noe som føles enda verre, er at hvis guttebarnet følger "familetradisjonene", så er jeg farmor om et år eller to. Den sliter jeg skikkelig med, for å være helt ærlig. Stakkars mamma, hun var bare 40 år når hun ble mormor hun, med litt uflaks er hun oldemor når hun er ca 60.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som føles enda verre, er at hvis guttebarnet følger "familetradisjonene", så er jeg farmor om et år eller to. Den sliter jeg skikkelig med, for å være helt ærlig. Stakkars mamma, hun var bare 40 år når hun ble mormor hun, med litt uflaks er hun oldemor når hun er ca 60.. :lol:

Mamma var 37. Altså et år eldre enn jeg er nå :lol: Det må ha føltes veldig rart... Jeg er jo bare barnet :lol:

Må til lege.. Han burde visst vært bedre nå siden øynene ble vasket med saltvann i går? Trodde sånt tok litt tid jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må til lege.. Han burde visst vært bedre nå siden øynene ble vasket med saltvann i går? Trodde sånt tok litt tid jeg.

Sånn ut ifra at det er snart mange helgedager og dertil stengte legekontor, så kan det jo være smart å dra avsted.

Ellers er det å bruke kamillete på en bomullsdott og vaske med et greit kjerringråd. Kamille virker rensende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagen til E blir barn med øyekatarr sendt hjem. Det er jeg glad for, i og med at det smitter såpass lett. Og er det øyekatarr så blir det vel ikke bra av seg selv særlig fort, og jeg har erfart selv at det er vondt... Så de få gangene E har hatt det har vi dratt til legen og fått dråper/salve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magefølelsen var riktig den. Bor en liten jente i magen min. :-) skal tilbake straks da, for hun ville ikke vise ansiktet eller la damen måle hodet. Så siden bonden har en time på sykehus kl ett så skulle jeg komme tilbake da. :-)

• Like 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magefølelsen var riktig den. Bor en liten jente i magen min. :-) skal tilbake straks da, for hun ville ikke vise ansiktet eller la damen måle hodet. Så siden bonden har en time på sykehus kl ett så skulle jeg komme tilbake da. :-)

Yay! Grattis! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det jeg sa jo! :D:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 39 når jeg ble farmor, og mamma var 61 :lol:

Rak: gratulerer!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis, Rak smiley_baby-3350.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...