Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3


Zitka
 Share

Recommended Posts

Hvor ofte skal man sjekke urin, vekt og blodtrykk egentlig? Sykehuset tar bare ultralyd de, og sjekker ingenting annet. Har tatt med urinprøve et par ganger, og da virker det som om de ikke skjønner hva de skal med den liksom... "Jaja, får sjekke den da, siden du har tatt den med..."

Sjekket så vidt jeg husker èn urinprøve og det var den som viste at jeg var gravid :)

Edit: Tror jeg sjekket noen urinprøver helt på slutten. De var litt redde for eggehvitestoffer, tror jeg? Husker jeg rett, tro?

Angående navn. Det vakreste guttenavnet jeg vet om er Thomas. Ikke er det norsk, ikke er det spennende og det var populært på syttitallet. Aldri i livet om jeg hadde kalt sønnen min det da jeg var i verpealder, men nå fikk jeg jo aldri en sønn, så det løste seg selv. Men det var nok litt viktig for meg å velge navn som var norske og ikke poppis, men samtidig kjente og enkle og det passet jo ikke inn med Thomas i de kriteriene. Nå har jeg jo fått en svigersønn som heter Thomas, så jeg fikk en Thomas, uansett :) Hvor mange Thomaser er det plass til på to linjer? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Vi hadde så mye problemer innad i familien ang navnet til Liam vi, så neste gang så vet jeg ikke hva jeg gjør, vil ikke ha tiden ødelagt på barsel en gang til

Ia skulle visst hett Helga, hun. Alle gamle damer som stakk hodet i vogna, kalte henne Helga (etter min mor) og ble snurt da jeg sa at hun ikke kom til å få det navnet. Neste genereasjon syns kanskje Helga er kjempefint. Min mormor het Emma Otilie. Nå er jo det populære navn. Ikke da mine ble født. Eller vi bodde på Emma Hjort og barna ble kalt "Emmaunger" og det var ikke noe kompliment og dermed var det ingen barn fra Emma Hjort som fikk navnet Emma :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte skal man sjekke urin, vekt og blodtrykk egentlig?
OT

Jeg trodde jeg var i akkurat nå når jeg leste dette (litt tidlig på morgenen kanskje), så min umiddelbare respons var "aldri", spesielt i forhold til urin :lol:

Edit:

Ser at jeg var litt uklar i all min trøtthet, mente altså at jeg leste spm som om hun lurte på hvor ofte man generelt sjekker disse tingene. Tenkte ikke på at det gjaldt gravide siden jeg trodde vi var i akkurat nå.

Endret av breton
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT

Jeg trodde jeg var i akkurat nå når jeg leste dette (litt tidlig på morgenen kanskje), så min umiddelbare respons var "aldri", spesielt i forhold til urin :lol:

Jeg tror det er sånn som de er veldig raske på å sjekke med en gang det er noe spesielt, feks litt høyt blodtrykk, tvillinggraviditet osv osv. Med en gang de fant ut at jeg hadde bittelitt høyt blodtrykk, var det urinprøve, og da var det det ofte, og så blodprøver etterhvert som ting forværret seg. I en normal graviditet hvor man ser at ting går bra (på det man kan se ivertfall) så sjekker de vel minst mulig, fordi det ikke er nødvendig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde så mye problemer innad i familien ang navnet til Liam vi, så neste gang så vet jeg ikke hva jeg gjør, vil ikke ha tiden ødelagt på barsel en gang til

Hvordan er det mulig? Folk, ass...

Grattis med tantebarn, Papillon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodtrykk, vekt og urin blir sjekket ved hver kontroll.

Jeg tenker ikke så mye på leiet egentlig, men synes det er greit å vite. Om vannet skulle gå nå må jeg uansett legge meg på rygg med bena høyt og ringe ambulanse siden hodet ikke er festet.

Jeg går til lege fordi jeg var der så mye i begynnelsen med kvalmen og legen ville følge opp selv. Måtte jo uansett dit for sykemeldinger osv og siden jeg var så kvalm og ville minst mulig ut av senga, så orket jeg ikke tanken å måtte dra til jordmor i tillegg. Nå har jeg jo kommet så langt at det kanskje ikke er noen vits? Legen skulle sende meg til kontroll på sykehuset dersom hun fortsatt var usikker på leie (og størrelsen på barnet) ved neste kontroll om 4 uker.

Ang navn og sånt har jeg lest at jenter ofter finner navnet på sine fremditige barn når de er i tenårene. Så da blir det kanskje mange Justin-gutter om en 15 års tid? :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodtrykk, vekt og urin blir sjekket ved hver kontroll.

Jeg tenker ikke så mye på leiet egentlig, men synes det er greit å vite. Om vannet skulle gå nå må jeg uansett legge meg på rygg med bena høyt og ringe ambulanse siden hodet ikke er festet.

Jeg går til lege fordi jeg var der så mye i begynnelsen med kvalmen og legen ville følge opp selv. Måtte jo uansett dit for sykemeldinger osv og siden jeg var så kvalm og ville minst mulig ut av senga, så orket jeg ikke tanken å måtte dra til jordmor i tillegg. Nå har jeg jo kommet så langt at det kanskje ikke er noen vits? Legen skulle sende meg til kontroll på sykehuset dersom hun fortsatt var usikker på leie (og størrelsen på barnet) ved neste kontroll om 4 uker.

Skjønner, jeg syns det er så snodig at det er så varierende rutiner på sånt. Jordmor vil at jeg skal følges opp av lege også, mens legene her bare skriver ut sykemelding og resept og vil ha meg til jordmor for alt annet. Og jeg blir litt i villråde - for annet enn ultralyd, så kunne de jo tatt vekt, urinprøve og blodtrykk når jeg likevel var hos legen, foreløpig føler jeg ikke at jeg har noe behov for jordmor.

Men syns absolutt at du kan ta en tur til jordmor nå om du har lyst, de kan jo ofte mer enn vanlige leger om direkte fødselsrelaterte ting og kan jo være greit å få spurt om endel ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urin, vekt og blodtrykk på hver kontroll. Hadde svangerskapsdiabetes, men alt det ble gjort før vi fant ut det.

Blodtrykk, vekt og urin blir sjekket ved hver kontroll.

Hm. Har inntrykk av at det er det vanligste. Men jeg har så utrolig vondt i hodet til tider, og da blir jeg litt bekymra når det ikke blir sjekket blodtrykk? Leste at man har 4-5 ganger så høy risiko for å få svangerskapsforgiftning med tvillinger, men det er uansett litt tidlig ennå, kanskje.

Sist jeg var på sykehuset fikk jeg en liste over symptomer som jeg måtte følge med på. Om jeg får noen av dem, må jeg ringe sykehuset med èn gang og kreve å få komme inn.

Bl.a: Magen vokser mistenkelig fort, rask vektoppgang, pustebesvær, blødning.

Alle de symptomene har jeg hatt, og jeg stusser spesielt på det med hurtig voksende mage :lol: Den vokser jo dritfort! Hvor fort skal den vokse når det oppstår et problem da liksom? :lol: Alt er normalt nå da, sjekka jo det på onsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kollega fikk en sønn i dag. Han heter Frans :) Tøft!

Det var litt rart, men glad for å høre det. :)

Urin, vekt og blodtrykk på hver kontroll.

Samme her + SF mål av magen

Vi måtte avlive ene marsvinet vårt igår, lille Franz. :(

Johanne var med og var veldig god å ha, masse trøst i å holde den lille kroppen. :heart:

Hun var uvanlig stille enda det var mye ventetid.

Også litt galgenhumor; ene mannen på venterommet gjorde store øyne da vi gikk inn til dyrlegen med Johanne i bilstolen, og Øivind kom ut fra kontoret med tom bilstol og et trist uttrykk. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt rart, men glad for å høre det. :)

Samme her + SF mål av magen

Vi måtte avlive ene marsvinet vårt igår, lille Franz. :(

Johanne var med og var veldig god å ha, masse trøst i å holde den lille kroppen. :heart:

Hun var uvanlig stille enda det var mye ventetid.

Også litt galgenhumor; ene mannen på venterommet gjorde store øyne da vi gikk inn til dyrlegen med Johanne i bilstolen, og Øivind kom ut fra kontoret med tom bilstol og et trist uttrykk. :lol:

Ja, SF mål og så hører legen (og jeg) på hjertelyden hver gang. Også tar de blodprøve i fingeren hver gang for å sjekke hb. Vet ikke om de sjekker glucose i urinprøven eller i fra blodet, men det blir også sjekket hver gang.

Haha, Marie, sikkert litt av et syn på dyrlegekontoret :D Godt at Johanne kan trøste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv i forrige årtusen, da jeg var gravid :P så var det urin, vekt, blodtrykk og SF på alle svangerskapskontroller.

Kan hende han legen din bare har en litt dårlig holdning til jobben sin, Wednesday? Syns det er rart om man ikke målte sånn hver gang på deg som skal ha tvillinger.

Og Marie, jeg likte at han som venta på veterinærkontoret ble paff, ikke at dere måtte avlive marsvinet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv i forrige årtusen, da jeg var gravid :P så var det urin, vekt, blodtrykk og SF på alle svangerskapskontroller.

Kan hende han legen din bare har en litt dårlig holdning til jobben sin, Wednesday? Syns det er rart om man ikke målte sånn hver gang på deg som skal ha tvillinger.

Og Marie, jeg likte at han som venta på veterinærkontoret ble paff, ikke at dere måtte avlive marsvinet :)

Enig ang. legen, det høres veldig rart ut.

Og det skjønte jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv i forrige årtusen, da jeg var gravid :P så var det urin, vekt, blodtrykk og SF på alle svangerskapskontroller.

Kan hende han legen din bare har en litt dårlig holdning til jobben sin, Wednesday? Syns det er rart om man ikke målte sånn hver gang på deg som skal ha tvillinger.

Og Marie, jeg likte at han som venta på veterinærkontoret ble paff, ikke at dere måtte avlive marsvinet :)

Jeg går til sykehuset, ikke til min egen lege, og på sykehuset har jeg truffet forskjellige folk hver gang :) Men ja, jeg synes det er rart :/ Skal spørre dem skikkelig neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål til dere erfarne mødre; L er ett år om en uke, og jeg lurer litt på det å begynne å drikke kumelk.

Da hun begynte med "fast føde" (dvs alt annet enn morsmelk;) sa helsesøster at hun kunne smake på alt mulig, unntatt honning. Men siden jeg har hørt fra andre steder at man skal vente med melk før barnet er ett år, så har vi gjort det (det er noe med at melk fortrenger opptaket av jern, og er ganske jernfattig selv, og siden L er prematur, og må ha tilskudd av jern til hun er ett år, har jeg tenkt at det uansett er greit å vente).

Men hvordan gjorde dere selve "tilvenningen" til vanlig kumelk? Bare startet dere rett på med bare kumelk, eller hadde dere en overgangsperiode? Hun drikker til vanlig nå mme to-tre ganger om dagen, til måltider, og så et måltid hvor hun bare får vann, og så får hun vann hvis hun vil resten av dagen. Det hender også hun får litt mme på slutten av dagen ifm legging (dårlig vane som liksom er siste løsning når hun er overtrøtt og vi vet det roer henne litt så hun får sove)...De siste dagene har hun fått smake litt vanlig melk, og vi har blandet litt melk i grøten hennes, og hun har ikke reagert noe med løs mage eller noe sånt... Så hvordan har dere andre gjort det? Lager jeg stort opplegg rundt noe som bare er helt enkelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål til dere erfarne mødre; L er ett år om en uke, og jeg lurer litt på det å begynne å drikke kumelk.

Da hun begynte med "fast føde" (dvs alt annet enn morsmelk;) sa helsesøster at hun kunne smake på alt mulig, unntatt honning. Men siden jeg har hørt fra andre steder at man skal vente med melk før barnet er ett år, så har vi gjort det (det er noe med at melk fortrenger opptaket av jern, og er ganske jernfattig selv, og siden L er prematur, og må ha tilskudd av jern til hun er ett år, har jeg tenkt at det uansett er greit å vente).

Men hvordan gjorde dere selve "tilvenningen" til vanlig kumelk? Bare startet dere rett på med bare kumelk, eller hadde dere en overgangsperiode? Hun drikker til vanlig nå mme to-tre ganger om dagen, til måltider, og så et måltid hvor hun bare får vann, og så får hun vann hvis hun vil resten av dagen. Det hender også hun får litt mme på slutten av dagen ifm legging (dårlig vane som liksom er siste løsning når hun er overtrøtt og vi vet det roer henne litt så hun får sove)...De siste dagene har hun fått smake litt vanlig melk, og vi har blandet litt melk i grøten hennes, og hun har ikke reagert noe med løs mage eller noe sånt... Så hvordan har dere andre gjort det? Lager jeg stort opplegg rundt noe som bare er helt enkelt?

Vi ga E kumelk innimellom, og så ble det bare mmeen byttet ut etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi startet med yoghurt og sånt (ga naturell som jeg selv tilsatte frusk og bær). Også ga vi kumelk til frokost frem til siste pakken mme var tom, og derfra bare kumelk :P Men nå har Sophia ganske sterk mage, og aldri reagert dårlig på noen verdens ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag var vi på første kontrollen med Jaran :) Han er nå 3950 gram (Mannen tullet med at vi burde ha gitt han en flaske før vi kom inn :P ) og alt var bra på kontrollen, hun lurte på om han alltid var så tilfreds og grei å ha med å gjøre :lol: Og det er han jo. Fikk også beskjed om å ikke lese så mye på nettet ang hvor mye mat han skulle ha osv og stole på magefølelsen :aww: Han går opp i vekt, og det gjør ingen ting at han ikke spiser så mye som "det står skrevet" så lenge han er tilfreds. Han er 2 uker nå i helgen og sover rundt 5 timer om natten om gangen, før han våkner og spiser et raskt nattmåltid, så sovner igjen og sover nye 5 timer før det er morgen og vi er igang :) Vi har enda ikke hørt han gråte, og nå har han begynt å ha mer våkentid, og han ligger og er sååå fornøyd og lager de skjønne lydene når han er våken og er skikkelig mammagutt :heart: Han er så klar og fin i blikket, og følger veldig med. Vi har nå vært på trilleturer nesten hver dag denne uken siden været har vært så flott, og han sovner tvert vognen starter å gå, og sover gjerne noen timer etter turen også da på verandaen, sover skikkelig godt i den friske luften :) Bil er også en stor hit, med engang motoren er igang så slukner han :lol: Jeg og mannen kommenterte igår, at vi må nyte tiden i bilen mens begge ungene enda er sånn at de slukner bare de kommer inn i den :P

Må ta med et skrytebilde, siden det er bare her jeg kan gjøre det :lol:

601996_10151482297035256_779984436_n.jpg

  • Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
    • Jeg har en eldre hund som ikke kan konkurre eller trene så mye lenger. Hun får lengere turer, masse bad og er mer på hengekøyetur. Hun blir også lånt ut til andre, hun er  med en som jogger korte strekninger , og elsker det. Får jo valp nå, og er utrolig fornøyd med den ordningen.
    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...