Gå til innhold
Hundesonen.no

lyst på en til...


Queen B
 Share

Recommended Posts

Har en engelsk springer spaniel på 4 år og leker med tanken på hund nr. 2.

Springeren min er bare helt fantastisk, aktiv ute - rolig inne, behagelig, mild, familiær, - når jeg sitter og skriver dette skjønner jeg egentlig ikke hvorfor jeg ikke bare skaffer en ny springer...men, når jeg først skal ha to hunder ønsker jeg en med mindre pelsstell. Skal du ha springer bør den være stelt og det tar tid, tid som jeg heller vil bruke på turer i marka;) og så kan det jo være artig å prøve noe annet. Har egentlig forelsket meg i beagle, men etter å ha vært i kontakt med flere oppdrettere ser det ut til at jeg bør styre unna denne ettersom jeg ikke driver jakt;(

Noen som har anbefalinger? Vil ikke ha for liten, går mye i marka. Ikke for stor. Lite pelsstell og ikke alt for mye pels som blir upraktisk i skiløypa på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Den som inte har en whippet, får skylla sig själv (gammelt svensk jungelord).

En jakthund er ikke en jakthund. Det er veldig stor forskjell på jaktformene, og hvor selvstendig og langt unna fører hunden skal jobbe. En lundehund er f.eks. også en jakthund, men jeg har knapt oppl

Ja, hiver meg på Whippet. Skal selv skaffe en til snart.

Dansk-Svensk gårdshund! Jeg syntes de var for små helt til jeg passet en. De kan være aktive dagen lang, de =) Og så passer de på fanget, nesten ikke pelsstell, glad og aktiv hund. Den jeg får snart skal være med å trene hesten min for distanseritt når den blir stor nok!

Blir forhåpentligvis to nydelige kull klare til levering i desember ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du liker med en hund da? Skal den være enkel å få lydig, førerorientert osv? Hva er viktig for DEG? :)

Godt spørsmål!

Jeg har ikke all verdens erfaring, min 4 år gamle springer er min/vår første og det må jo hensyntas. Jeg er bestemt og konsekvent av meg, men da den forhåpentligvis skal bli en hund til glede for hele familien og at de også skal klare å mestre den er det fint om den ikke er for stri og vanskelig å få til. Vi er p.t. to voksne og er rolig gutt på 14 år, så det ingen småbarn i huset. Det jeg liker med springeren min er at den aldri er langt unna når den går løs i marka, den tar seg noen turer, men holder seg fint i nærheten, det setter jeg pris på. Vil ikke ha en ilter liten gneldrebikkje, de liker jeg IKKE! Det som er viktigst er vel at den går godt med den jeg har (uten at det sikkert kan garanteres uansett) Jeg skulle jo selvsagt hatt en springer uten alt pelsstellet, - springer og cocker har jeg alltid likt;) men jeg har lyst til å bruke tid på å finne en rase som det kan klaffe med,ser for meg og håper på ny hund vår/sommer 2013.

Skal sjekke ut forslagene som er kommet inn her, - tusen takk! Har ikke mange venner med hund så dette forumet (som jeg ikke ante eksisterte) er veldig verdifullt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål!

Jeg har ikke all verdens erfaring, min 4 år gamle springer er min/vår første og det må jo hensyntas. Jeg er bestemt og konsekvent av meg, men da den forhåpentligvis skal bli en hund til glede for hele familien og at de også skal klare å mestre den er det fint om den ikke er for stri og vanskelig å få til. Vi er p.t. to voksne og er rolig gutt på 14 år, så det ingen småbarn i huset. Det jeg liker med springeren min er at den aldri er langt unna når den går løs i marka, den tar seg noen turer, men holder seg fint i nærheten, det setter jeg pris på. Vil ikke ha en ilter liten gneldrebikkje, de liker jeg IKKE! Det som er viktigst er vel at den går godt med den jeg har (uten at det sikkert kan garanteres uansett) Jeg skulle jo selvsagt hatt en springer uten alt pelsstellet, - springer og cocker har jeg alltid likt;) men jeg har lyst til å bruke tid på å finne en rase som det kan klaffe med,ser for meg og håper på ny hund vår/sommer 2013.

Skal sjekke ut forslagene som er kommet inn her, - tusen takk! Har ikke mange venner med hund så dette forumet (som jeg ikke ante eksisterte) er veldig verdifullt for meg.

Det er ikke aktuelt å klippe hunden da? Vi hadde en springer når jeg var liten og den fikk en omgang med barbermaskin med gjevne mellomrom. Du får jo kjøpt skjær til de så hunden trenger ikke barberes heeelt kort men du kan velge lengde. På vinteren vet jeg at pappa var ekstra påpasselig med å gå over hunder med maskinen ofte sånn at den kunne være med i snøen i timesvis uten å få klumper over alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke aktuelt å klippe hunden da? Vi hadde en springer når jeg var liten og den fikk en omgang med barbermaskin med gjevne mellomrom. Du får jo kjøpt skjær til de så hunden trenger ikke barberes heeelt kort men du kan velge lengde. På vinteren vet jeg at pappa var ekstra påpasselig med å gå over hunder med maskinen ofte sånn at den kunne være med i snøen i timesvis uten å få klumper over alt :)

Jada, har maskin med grovt skjær, fint skjær, poteskjær og you name it :D Børster og sakser og kraftig blåser så jeg får blåst støv og skitt ut av pelsen + får tørket den raskt etter bading. Men jer er SÅ ALT FOR NØYE :gaah: så det blir så mye jobb ut av det...og så synes jeg springeren er finest når den er klippet og stelt som en springer skal være. Derfor hadde jeg ideelt sett ønsket meg en som ikke krever mye pelsstell og som gjerne er som..en beagle, - har sååå lyst på beagle, - avler ikke noen på beagler som ikke har det store jaktinstiktet? Er det helt håpløst for meg å drømme om en :angel: ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også at om du var fornøyd med springer så kunne du jo bare skinne de. :P Men jeg skjønner jo at du syntes de er finere når de er som de skal. Har innmari lyst til å skinne terven min innimellom, men det er liksom noe som stopper meg. :lol: Er det ikke mye lyd i beaglen a? Greit nok ikke gneldring - men hyling og sånt?

Hadde egentlig ikke noen gode forslag jeg. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var utrolig fine, da, - ligna på springer :D ...pelsstell her også, sikkert..?

Jeg var to timer i skogen i går, og krabbet gjennom kratt og myr med løse bikkjer som virkelig busa rundt og ble SVARTE av møkk. Da jeg kom hjem la jeg henne bare i buret i en times tid, og når hun kom ut var hun ren. Og nei, jeg overdriver ikke. De er fenomenale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var to timer i skogen i går, og krabbet gjennom kratt og myr med løse bikkjer som virkelig busa rundt og ble SVARTE av møkk. Da jeg kom hjem la jeg henne bare i buret i en times tid, og når hun kom ut var hun ren. Og nei, jeg overdriver ikke. De er fenomenale!

Hva er det med pelsen til disse, da ? Niesen min har boarder collie og de påstår at den også er "selvrensende"...

Bruker ikke bur jeg, da...Men klipping og frisering unngår du vel ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også at om du var fornøyd med springer så kunne du jo bare skinne de. :P Men jeg skjønner jo at du syntes de er finere når de er som de skal. Har innmari lyst til å skinne terven min innimellom, men det er liksom noe som stopper meg. :lol: Er det ikke mye lyd i beaglen a? Greit nok ikke gneldring - men hyling og sånt?

Hadde egentlig ikke noen gode forslag jeg. :aww:

Har skinna den en gang og måtte love sønnen min at jeg ALDRI skulle gjøre det igjen :D

Er litt redd at det er mye lyd i beaglen jeg, også :cry: men vet ikke nok om den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flatten min er også ganske selvrensende, ikke klumper det seg mye snø på han på vinteren heller, og han baser virkelig i snøen. Eneste blir under potene, men det ordnes bare med potesokker. :)

Synes whippet høres greit ut, men de blir kanskje litt frysne på vinteren? Her jeg bor blir det veldig kaldt på vinterstid (vært nede i 36 kuldegrader som jeg har sett). Men det kan jo alltids ordnes med et dekken. Basenjien min synes ikke kulda er et stort problem, men jeg kler på han allikevel, for jeg er sikker på at han synes det er kaldt, selv om han ikke viser det (han er også en baser). :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med pelsen til disse, da ? Niesen min har boarder collie og de påstår at den også er "selvrensende"...

Bruker ikke bur jeg, da...Men klipping og frisering unngår du vel ikke?

Jeg har ville og utemte hunder som gjerne danser lykkedans i sofaen og over alt i huset da vi kommer fra skogen, så da tørker jeg de i bur, ikke ellers ;-)

Det eneste du må gjøre med pelsen på en staby er vel i grunnen å nappe bort litt død pels på ørene en gang hver andre måned. Ikke skal de vaskes, ikke skal de klippes, og med mindre du får et voldsomt pelset individ er det heller ingen grunn til å børste de :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med pelsen til disse, da ? Niesen min har boarder collie og de påstår at den også er "selvrensende"...

Bruker ikke bur jeg, da...Men klipping og frisering unngår du vel ikke?

Nå har jeg kun passer Jankaa sin hund, men pelsen er ekstremt lik kleiner munsterlanderen sin og den krever så godt som null stell. Kanskje gre igjennom ørene en gang i måneden, men på min gjorde jeg aldri noe utenom dusj to ganger i året. Og nei jeg tuller ikke, han var heller ingen stinkbombe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal vurdere Drentsche patrijshond jeg :) Jeg henter min om seks uker fra Nederland, så inntil da har jeg null erfaring med rasen utover det jeg har lest (men det er mye! ;)) og de to eksemplarene jeg har møtt som bare var supertrivelige hunder.

Kan ihvertfall begrunne hvorfor jeg bestemte meg for den rasen.

Jeg har også en springer nemlig, og hun er verdens herligste på alle måter; glad i folk, aktiv ute og rolig inne, utrolig letttrent, allsidig, glad i vann, holder seg i nærheten og en drøss andre gode egenskaper. Men jeg ønsket en "springer-lignende rase" med mindre pelsstell og som er mindre utsatt for hudproblemer og/eller ørebetennelser. Jeg vurderte jakt-varianten også, men det blir fort for mye motor igjen - og dessuten er det gøy å kunne stille ut. Så etter mye research kom jeg frem til drenten.

Drentsche patrijshond er en gruppe 7 hund, men de holder seg i nærheten av eieren under jakt, er veldig sosiale med både folk og andre hunder og dyr, barnevennlige, letttrente, myke og allsidige. Naturligvis krever de endel mosjon, på lik linje med springeren omtrent. Det er også en veldig frisk rase. De er litt større en springeren, og ligner en litt større, kraftigere kleiner mûnsterlender. En god del drenter brukes til jakt, men mange er også vanlige (litt aktive) familiehunder. Ellers vet jeg om en i Norge som trener til å bli redningshund.

Som sagt så har jeg ikke rasen selv heelt enda, men hvis du er interessert kan jeg linke deg noen sider med mer informasjon om rasen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...