Gå til innhold
Hundesonen.no

Sier du bliss eller bles?


MiO
 Share

Recommended Posts

Jeg har lagt merke til at svært mange mennesker konsekvent bruker ordet "bliss" om denne hvite tegningen i ansiktet på dyr. F.eks. hund og hest. Så vanlig er det, at jeg har hengt meg på, og istedenfor bles sier jeg også bliss, selv om jeg vet det er feil.

Men faktisk finnes det ikke noe norsk ord som heter bliss! Bliss er et engelsk ord, ja, men det betyr "lykke" eller "lykksalig", så det er ikke sånn at et engelsk ord for dette har sneket seg inn i norsk tale heller.

Ifølge Språkrådet i Norge og Universitetet i Oslo sin ordbok på nett, finnes det ikke noe norsk ord som heter bliss, derimot finnes bles, ja.

Så utbredt er dette oppfunnede ordet bliss, at jeg faktisk la merke til at i NKKs rasestandard for Shetland sheepdog står det til og med "bliss".

Ganske rart egentlig, at et oppfunnet ord som ikke eksisterer i det norske språket har så utbredt bruk?

Hva sier du? Sier du bliss eller bles? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lærte da jeg holdt på med hest var at bles het det viss det var de breie hvite tegningene og bliss var smalere. så jeg sier bliss om smale hvite tegninger i ansikt og bles om bredere hvite tegninger i ansikt (på hest) :)

Den hørte aldri jeg.

Men jeg vet at jeg både leste og hørte at det het bliss.

og hos meg var det vel stripebliss eller noe sånt hvis det var veldig smalt og så husker jeg ikke hva de kalte de veldig brede blissene ;)

edit

fra Wikipedia: Et bless eller bliss er det avtegnet/merket hesten har i pannen eller ansiktet. Det er som regel hvitt, men kan også være brunt eller svart. Blesset strekker seg som regel over hele fjeset til hesten, men kan også være veldig lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Selvfølgelig finnes det et ord som heter Bliss i dagligtalen. Det finnes ingen regler i Norge om hvordan man skal snakke, ikke noe standardisert talemål, så bliss er akkurat like riktig som bless i dagligtalen.

Jeg sier forøvrig bliss om hunder og bless om hester, uten at jeg helt vet hvorfor :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

edit

fra Wikipedia: Et bless eller bliss er det avtegnet/merket hesten har i pannen eller ansiktet. Det er som regel hvitt, men kan også være brunt eller svart. Blesset strekker seg som regel over hele fjeset til hesten, men kan også være veldig lite.

Ah, jeg ventet på at noen skulle hoste opp den mest upålitelige kilden vi har på nett ;)

For å si det sånn; man bør stole mer på språkrådet og Universitetet i Oslo som kilder enn Wikipedia altså :P Den Wiki-artikkelen der kan hvem som helst amatør ha skrevet.

Iflg. universitetet i Oslo så:

"Vi har dessverre ingen informasjon om ordet 'bliss' i bokmålsdatabasen verken i ordlistene eller i ordboka."

Selv om jeg altså vet at ordet ikke eksisterer offisielt, så kjenner jeg at bliss på en måte er mer riktig å si likevel, enn å si bles. Bles høres så...bondsk ut? :D Kan "bliss" opprinnelig være en dialektversjon av bles? Som så har spredd seg til hele landet omtrent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier bliss, og har alltid gjort det. Bles var noe jeg faktisk ikke hørte om før i voksen alder, og trodde først det var nynorsk for bliss. Jeg tror det er mange ord og uttrykk som ikke finnes i norsk ordbok altså, men jeg bruker dem nå likevel. Både når jeg skriver og i dagligtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig finnes det et ord som heter Bliss i dagligtalen. Det finnes ingen regler i Norge om hvordan man skal snakke, ikke noe standardisert talemål, så bliss er akkurat like riktig som bless i dagligtalen.

Jeg sier forøvrig bliss om hunder og bless om hester, uten at jeg helt vet hvorfor :P

Det gjør jeg og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...