Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan hunden din noe "utradisjonellt"?


ida
 Share

Recommended Posts

Når jeg sier "skolisse" stopper mine hunder og venter til jeg har fått knytta skolissa før de går videre. Tenkte over det i dag, at det jo er en litt snål ferdighet, men viktig for meg, fordi mine skolisser alltid løsner en tre-fire ganger i løpet av turen.

Kan deres hunder "snåle" ting, som kanskje er viktig for dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja - klæææm:

Casper tar og på halsbåndet selv, og løfter poter inn i seler. Er ikke noe jeg har lært ham egentlig, han gjør det bare naturlig. Han lukker skuffer på eget initiativ, hører støtt det smeller igjen no

Jonas vasker tissen sin på kommando og han gir nuss til en navngitt person på kommando. Det er veldig festlig å kombinere disse. Loke hjalp til med å henge opp klær etc men vi hadde ikke noe komman

Mine kan også 'hestespråk' :P

Også kan de søke opp og markere hestebæsj i høyt gress, så det blir lettere for meg å møkke. :)

Balrog kan hoppe inn i halsbåndet sitt fra lufta. (Altså når vi skal ta det på og han gleder seg til å komme ut.)

Det var det jeg kom på nå, men tror det er mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hente øl i kjøleskapet :whistle: og lukke dører. Den med å lukke dører bruker jeg ganske mye faktisk, da jeg har en kjøleskapdør med veldig svak magnet og er LITT for tung i rumpa til å lukke den selv når jeg ser den står på gløtt :P Men dette jo innlært da, ikke noe de bare kan pga mine vaner.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan hente skoene mine før vi skal på tur. Da finner og henter han de rosa joggeskoene i en gang full av andre sko.

Ellers kan han å ta på halsbåndet selv, dvs han stikker hodet inn om jeg holder det opp foran han.

Det er vel egentlig det eneste. Har planer om å lære han flere nyttige triks, som å ta ut av vaskemaskinen, lukke dører og slå av/på lyset (fordi jeg syns det er morsomt å jobbe med slike øvelser, ikke fordi jeg er avhengig av at han kan det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Casper tar og på halsbåndet selv, og løfter poter inn i seler. Er ikke noe jeg har lært ham egentlig, han gjør det bare naturlig. Han lukker skuffer på eget initiativ, hører støtt det smeller igjen noen på kjøkkenet når Casper er der alene. Ordenshund :P

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sånn veldig viktig kanskje, men veldig behagelig. Får jeg stein i skoen f.eks og må ta den av når vi går tur, slipper jeg å hinke rundt - da kommer bikkja å steller seg forran meg sånn at jeg kan lene meg på han. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Gå til Kim". Veldig greit om han vil leke og jeg ikke gidder :D

Han kan også "pass på" og "nå kommer det noen". Begge er selvlært. Ved pass på så løper han å ser, og småknurrer. Hvis jeg sier/spør om det kommer noen så løper han til døren og sutrer. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mye den lille fjertleiken vår kan enda, han er jo bare 11 uker, men han er veldig god på "gå og tiss" :innocent: Ikke noe vi har med intensjon lært han, men har liksom blitt til at på alle små tisseturer ute, så har vi sagt det, og nå tisser han på kommando! Utrolig praktisk hvis vi har dårlig tid, skal avgårde osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mye den lille fjertleiken vår kan enda, han er jo bare 11 uker, men han er veldig god på "gå og tiss" Ikke noe vi har med intensjon lært han, men har liksom blitt til at på alle små tisseturer ute, så har vi sagt det, og nå tisser han på kommando! Utrolig praktisk hvis vi har dårlig tid, skal avgårde osv.

Det er en kjempedigg kommando!

Vår første hund forsto "hvor er pusen?" da løp han til vinduet og så ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chessea kan navnet på alle i familien. Hun er generelt rå på å skjønne det jeg sier synes jeg. Men ofte sier vi "gå til Johan", "finn mamma" osv. Hun bommer aldri :)

Ellers kan hun kommandoen "pass", som vi bruker hvis hun går løs langs veien. Da stopper hun helt opp, går gjerne litt opp i grøftekanten, og passer seg for biler. Føles trygt at hun kan det. Hun tisser på kommando, og det er veldig praktisk når det regner.

Også kan hun hoppe rett opp og ned hvis jeg sier hopp. Haha. Det ser så teit ut, men er vanskelig å forklare. Hun ser i alle fall ut som en kenguru-sau når hun gjør det. Og hvis jeg setter meg på hun og legger forlabbene hennes på skuldrene mine "jumper" hun opp i fanget og er klar for å bæres. Hun elsker det. Haha. Jeg, not so much! Hun er tung jo. OG hvis jeg sier "touch" så tar hun helt desperat på alt hun kan finne med både labber og snute. Brukt litt mye targeting, maybe? :P

Leja.. Njet. Hun kan ikke noe spesielt. Men hun er helt rå på små, kjappe lyder. Hun reagerer lynraskt på helt dagligdagse ting, og det fascinerer med skikkelig. Skikkelig førermyk. Hun begynner å kunne tisse på kommando, da. Helt herlig siden jeg er fryktelig utålmodig når det er guffent ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle leke med gamle hunden min og ikke gadd å finne en leke/pinne o.l. så sa jeg til henne "finn pinne!" og da fant hun noe vi kunne leke med :-P

Hunden jeg har nå har funnet ut at trikset med å få oppmerksomhet når jeg sitter på dataen er å dytte ned skjermen, og fortsetter å gjøre selv om jeg tar den opp igjen, helt til han får oppmerksomhet! Ikke så praktisk, men er jo litt skjønt når han dytter den ned og stirre på deg med nydelige, uskyldige øyne etterpå :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Tja, "rydde" rommet til sønn i huset, da han bodde hjemme.

Åpne dører, åpne alt i plast som det oppbevares noe som kan ligne mat. Åpne syltetøykrukke med korklokk, er i hvertfall noe Urbi kan som ingen har lært henne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Må¨gå å tisse",merket hvor ekstremt avhengig jeg er av den komandoen nå når vi passet to hunder i 2uker. Vi slipper Zara ut rett før vi legger oss,så springer hun bort på gresset og tisser,og springer inn igjen. Men de to andre bare sto sånn: :blink::icon_confused: Tiss for ****! :gaah::rofl:

"Hvor er fluen?" så springer hun til vinduet.

"Hvor er pappen?" så leter hun etter pappan sin :heart:

" Ta han/hun/den" så hopper hun på det jeg peker på :ahappy: (ikke agressivt selvfølgelig,men hopper på å leker/"banker opp" :) )

"vent"-veldig praktisk om jeg går med henne i flexien litt forran meg,og jeg vil gå ved siden av henne før vi går over veien el.uten å dra henne tilbake.

Kommer ikke på mer,men det er nok flere ting jeg sier automatisk,og ikke tenker over at hun forstår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Fleskedyret kan masse tull. Bla. Lukke skapdører og skuffer. Det er totalt unyttig, da jeg alltid passer på slikt selv.

Så kan hun ta ut av vaskemaskinen - om man ønsker nyvaskede klær dynket i slim.

Og skru av og på lyset i stua. men det har dimmer, og den gikk til h** . Så det avlærte vi igjen.

Og hente mobiltelefonen. den gamle jeg lærte det inn med tålte en støyt - og fuktighet. Så det driver vi ikke med lenger.

Hun var også flink til å hente ølbokser før. Men det sluttet vi også med, da de skummet vel mye når man åpnet dem.

Hente ved - ja det går jo, men tar sinnsykt lang tid når dyret faktisk bare henter en og en kubbe. Litt enklere å gjøre det selv, ja.

Hun kan jo en del mer, men alt er ikke like unyttig;-)

(red: tisse/mm på kommando kan selvsagt alle bikkjene, ellers ville det være slitsomt å ha hund)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(red: tisse/mm på kommando kan selvsagt alle bikkjene, ellers ville det være slitsomt å ha hund)

Ja, uff! Stakkars alle de med hunder som ikke kan det ( :whistle: )

Neida. Tinka går på do når det passer henne. Men hun kan da noen andre ting. "Bånd" år henne til å tusle bort til meg, snu siden til og vente på båndet. Det er en fin innkalling når det ikke haster.

Ellers tar hun på seg selen så og si selv, jeg holder den opp, hun tar inn hodet og labben som skal inn i en løkke, før jeg lukker igjen klipsen.

Hun har også nydelig lært seg å si bokstaven "F". Iallefall noe som ligner. Ligger film av det på facebook, for de av dere som har meg der.

Å, også nyser hun hver gang jeg gjør det. Hun tror det er en kommando ment for henne når jeg nyser. Pollensesong er en kul tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamlemor kan slike praktiske ting, som vent, tut/flytt deg, stopp, gaa aa legg deg pa.... (teppet i gangen, sengen din, whatnot), naa er det natta (da gaar hun opp i andre etasjen, og steller seg ved doeren til soverommet og venter til jeg kommer aa lukker den opp for henne. Hun vet ogsaa forskjell paa ball, leke, pinne, Jim, valpen og pusekattene ("hvor er ...?").

"Valpen" kan ingenting enda den, stakkars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drevet med hester før så "prrrroooo prrrooooo" betyr brems ned. Kommer helt automatisk. (men smatter heldigvis ikke for å få de til løpe igjen :lol: )

Jeg smatter på Ganzie for å henne til å gå, og for å øke farten :whistle:

Å, også nyser hun hver gang jeg gjør det. Hun tror det er en kommando ment for henne når jeg nyser. Pollensesong er en kul tid.

Det ser jeg for meg :lol: :lol:

Ganzie kan tisse på kommando, men kun på kommandoen "skynd deg!"

Hun kan kommandoen "bånd", da kommer hun løpende og stikker hodet i halsbåndet. Praktisk for den late :aww:

Hun lukker skap og skuffer, både på kommando og på eget initiativ.

På kommandoen "vent" så stopper hun og venter til jeg har tatt henne igjen og sier "ok"

Hun flytter seg når jeg sier "tsjupptjupp" :icon_redface:

Man får veldig mange rare ord og kommandoer og triks med årene, egentlig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...