Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan hunden din noe "utradisjonellt"?


ida
 Share

Recommended Posts

Garp er en raring.

Nyser jeg, nyser han. Kompisen til sambo ble ganske overrasket når Hunden nøys etter han flere ganger. Da lo jeg godt.

Ellers kan han "pass". Da rygger han unna døra slik at jeg får plass foran den.

"må gå" er en kommando han bruker når jeg vil han skal gå fremover på feks trange stier. Hvis han står midt i stien og snuser er det litt irriterende.

På ski har han lært seg at når jeg begynner å ploge er det fare på ferde (lite kontroll på skiene da) og han fyker til siden og unna "faren", kan også trekk kommando, den er JAH.

Ellers er han god på å skjønne konsekvenser. Han hadde fått en klofraksjon og måtte ha på krave som han hatet. På slutten av perioden begynte jeg å fjerne kraven når jeg var tilstede. Hvis han begynte å interressere seg for kloa pekte jeg på kraven og sa "hvis du fortsetter med å slikke kloa, må du ha på kraven" Og da fikk han det fårete fjeset.

Vanligvis får han ikke være i sofaen, men her om dagen fikk han ligge på pleddet ved sambo i sofaen. Han begynte å legge seg en annen plass, men da sa sambo. "enten så må du gå ned eller så må du ligge her sammen meg". Hunden klasket ned ved sambo og lå musestille.

Elers er han veldig god på å holde seg ren og tørr. Har egen gangart når det er bløtt på bakken. Da slenger han føttene litt til siden slik at dråpene ikke treffer han. Og en gang vi søkte på ett jorde som var frauet, var alle andre hunder grønne av kuskjjit fra topp til tå. Garpen var gullende ren. :bananas:

Før vi søker i laben på spsialsøk, renser han nesen sin ved å nyse hardt og kraftig en gang. Klar for jobb!

Kunne sikkert snakket i det vide og det brede men det får holde.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja - klæææm:

Casper tar og på halsbåndet selv, og løfter poter inn i seler. Er ikke noe jeg har lært ham egentlig, han gjør det bare naturlig. Han lukker skuffer på eget initiativ, hører støtt det smeller igjen no

Jonas vasker tissen sin på kommando og han gir nuss til en navngitt person på kommando. Det er veldig festlig å kombinere disse. Loke hjalp til med å henge opp klær etc men vi hadde ikke noe komman

Hehe så mye kult dere får til! xP

Caro er flink til å hente ting...han hente mat skåla si når han skal ha mat, bånde sitt når vi skal på tur. Han er også flink til å hjelpe til med kles vasken, han henter skitten tøy og legger det i skitten tøy kurven..dvs han går selv oppi kurven med kles plagget, slipper det og går ut igjen. :):)

Ja han kan egentlig hente alt...og kaste søppel i søppel bøtta.

åpne og lukke dører, "finne sauen" da løper han ned til beite og kan sitte der i fleeeere timer å bare se på sauen som beiter...."hent sauen" bruker vi også når han faktisk skal hente sauen.

"hesten" da løper han til heste beite og ser på hestene også i flere timer og hvis jeg trener dem i paddocken så ser han på heeele tiden uansett om det skjer andre ting på gården. :):)

"finne far" da finner han samboeren min, "ta far" da hopper han på han og "tar'n"

"hvor er king?" Da løper han mot døra og vill inn i bilen å reise til King.

hihi King friker helt ut hvis vi sier "is"......da ser han på oss og skakker på hode, hopper rundt, piper og vill ut.

Vi skjønte ikke hva dette var for noe med det samme, men vi kom frem til att han hører sikkert "GodIS".....:P Blir voldsomt når store schæferen hopper rundt og helst opp på oss...:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, uff! Stakkars alle de med hunder som ikke kan det ( :whistle: )

Neida. Tinka går på do når det passer henne. Men hun kan da noen andre ting. "Bånd" år henne til å tusle bort til meg, snu siden til og vente på båndet. Det er en fin innkalling når det ikke haster.

Ellers tar hun på seg selen så og si selv, jeg holder den opp, hun tar inn hodet og labben som skal inn i en løkke, før jeg lukker igjen klipsen.

Hun har også nydelig lært seg å si bokstaven "F". Iallefall noe som ligner. Ligger film av det på facebook, for de av dere som har meg der.

Å, også nyser hun hver gang jeg gjør det. Hun tror det er en kommando ment for henne når jeg nyser. Pollensesong er en kul tid.

Hun skjønner Gå å tiss altså :P det var veldig praktisk når jeg bodde i blokk og skulle en siste luftings før kvelden. Men hvis hun ikke gjør det på kommando så må hun nok ikke så veldig på do.

Ellers husker jeg veldig godt nysingen, jeg hjalp nok ikke på når jeg klikket og ga godbit for det. En annen ting jeg gjorde en regnværsdag var å klikke hver gang hun stakk ut tungen, så det er nok en smal sak å lære henne å geipe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BØH! Da spretter Asti frem og sier boff fra dypest innerst i maven. Kan nok skremme hvem som helst, men vi nærmeste bare flirer av han

Vent = Frys i stillingen du er i.

Veente = bare heng litt rundt der du.

sssss = ikke spis hunden som passerer oss. Det er noe jeg ikke har lært han overhodet. Det er faktisk noe jeg har brukt på alle hannhundene mine og det funker som gull av en eller annen grunn. Jeg har ikke lagt vekt på at det skal trenes inn heller. Av og til får de ros, av og til ikke (glemmer så lett da gitt)

Asti kan og dø med lydeffekt, og gi high five med en artig liten sleng (se opp for ansiktet sier bare jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiko kan jo en masse triks, og begge skjønner alt jeg sier i hverdagen, men det søteste er vel kanskje at sikreste innkallinga på Imouto når hun er løs i skauen og skal ha på bånd, er å sette seg ned på huk og spørre om hun vil ha suss. Det vil hun nemlig som oftest. :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skjønner Gå å tiss altså :P det var veldig praktisk når jeg bodde i blokk og skulle en siste luftings før kvelden. Men hvis hun ikke gjør det på kommando så må hun nok ikke så veldig på do.

Kan ikke det med meg :lol: Jeg har stått på en gressplen på bergkrystallen i kun undertøy og t-skjorte, barebent, i pøsende oktober-rein, og hoppet opp og ned mens jeg ropte: TISS, TINKA!!

Hun tisset ikke. :lol:

Men hun kan "ferdig", da. Hun har nemlig problemer med å skjønne at hun er ferdig å bæsje. Blir gjerne bare sittende sånn, hun. Så da må jeg fortelle henne det.. :aww:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drevet med hester før så "prrrroooo prrrooooo" betyr brems ned. Kommer helt automatisk. (men smatter heldigvis ikke for å få de til løpe igjen :lol: )

Hm, kanskje jeg må lære inn "prrroo!" på mine. Jeg bruker smatting/klikking med tunga som "gå videre" kommando på tur. :P

Casper tar og på halsbåndet selv, og løfter poter inn i seler. Er ikke noe jeg har lært ham egentlig, han gjør det bare naturlig. Han lukker skuffer på eget initiativ, hører støtt det smeller igjen noen på kjøkkenet når Casper er der alene. Ordenshund :P

Kovu tar på seg selen selv. Praktisk, som en kollega av Tollef sa da han passet Kovu mens vi var i Thailand - han visste ikke hvordan den selen skulle være på riktig. :P

Det er en kjempedigg kommando!

Vår første hund forsto "hvor er pusen?" da løp han til vinduet og så ut.

Beste måten å gjøre Odin gal på... han stivner, og begynner å lete febrisk under hva som helst, eller ut vinduet.

Ellers kan Odin "gå rundt", når han surrer bånd/line rundt trær og stolper (eller folk...).

Jeg har hannhunder, de tisser når de får lov, og holder seg når de skal. Ser ikke behovet for noe kommando. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke mine kan så veldig mye utradisjonelt, men de kan "gå og tisse", "gå og prompe" begge to. Også kan de løfte labben(e) om de kjenner at kobbelet har surret seg rundt, så jeg slipper å styre med det sjøl. Kamar gjør det der titt og ofte ...

Pøbel kan "hvor er barna?!", så går han til en utkikkspost eller vindu for å se etter barna. Også kan han "hvor er leka?", så finner han en leke og begynner å leke med den selv. :lol: Og han kan skille litt på de forskjellige lekene jeg spør om.

Også kan han gi suss om man spør han om det.

Pøbel er også flink til å finne Kamar ("hvor er Kamar?"). Ute går det litt bedre enn inne. Er er vi inne, så finner han frem rottebamsen Kamar er så glad i.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boris har alltid vært flink til å lære seg ord. Han kunne navnet på alt lek-relatert da han lekte mye. Hvis vi sa "hvor er sauelappen/ballen/dekket/nina/mamma/pappa++ ", så løp han og henta det. Fortsatt hvis en av oss går tur, så kan vi fortelle det til Boris, og da skjønner han det. Han har også klart å lære seg alle navnene på mat og tur. Vi prøver å snakke veldig i koder, men det er ikke så lett når hunden skjønner det når vi spør hverandre om vi skal T-e. Nå i det siste så har han lært seg at svaret "ja", betyr at noe skal skje. Litt irriterende. Kuma er ikke like ille, for hun ligger ikke konstant og følger med. :P

Begge mine vet hva "må tisse" betyr, men det er ikke alltid de gidder å følge kommandoen. Boris kan hoppe ut av enhver innvikling i lina. Spretter opp med rompa og hopper ut. Begge kan susse på kommando.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Angus tar av meg sokkene etter en lang og svett arbeidsdag :aww: Ellers kan han jakte på folk så og si på kommando, og også hvis man sitter på do med døra åpen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvor er pappa?" Da løper hun og vekker samboer som jobber natt :P Virker som han synes det er en hyggelig måte å våkne på hehe.

Hun løfter også bein i samme rekkefølge hver gang for å få på klær/sele. Når vi kommer inn igjen bare holder jeg kanten av plagget og hun rygger/vrenger det av seg. Lettvint!

Godbit er et farlig ord her hjemme. Hun klikker helt og hopper og løper i sirkler på kjøkkenet ved godbitskapet :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dina klemte også sånn, Emilie. Det er godt med sånne klemmer :ahappy:

Nora klemmer ikke, men hun kan et par teite ting jeg er litt usikker på hvordan vi lærte inn :P Hvis jeg sier "Hva har du?" så kommer hun og viser frem hva hun går og bærer på. Hvis jeg spør "skal jeg holde'n?", så kommer hun bort med det hun bærer på så vi kan ha drakamp. Hvis jeg sier "hvor er'n?", så begynner hun å leite etter noe. Det er ikke alltid hun helt skjønner hva "er'n" er, så da gjetter hun litt :P "Hvor er ballen?" er en variant av det, men da leiter hun bare etter tennisballer. Fotball er ikke "ballen" tydeligvis, for den overser hun når jeg spør om det. Hvis jeg spør "hva gjør du?", kommer hun som regel hoppende mot meg for å leke (det gjør hun om jeg sier "Nooooora" eller "Nårris" - med trykk på Nårr'en - også. Da pleier vi å leke sisten, og jeg pleier å tape ;) ). Hvis jeg sier "Pus?", så kommer hun for å få smake på det jeg spiser på.

På tur kan hun "vent" og "vente". "Vent" er å stoppe og vente, "Vente" er å slakke litt på farta til jeg tar henne igjen. "Vær her" betyr at hun skal holde seg sånn ca her. "Vær der" derimot, er en slags bli-kommando, og hun skal forbli der til jeg sier hun ikke trenger det mer. "Opp" er vel ikke så utradisjonelt, men da skal hun opp på hva nå det enn er jeg peker på, og den brukes stort sett når Belgerpia har med seg kamera sitt - gjerne i kombinasjon med "vær der" :P "Snill" betyr at hun skal roe seg ned når hun leker med andre hunder, og da særlig krøllebølla eller andre mindre hunder.

Ja, også kan hun "bilen", hvilket betyr at hun skal inn i bilen vår. Jeg må passe på litt hvor jeg sier den kommandoen, det er ikke alltid hun sjekker om det er vår bil hun er på vei inn i, og om det er såpass langt mellom oss og bilen at hun kommer opp i fart, kan jeg ikke sende henne fordi hun sprinter og sklir inn i buret. Det får jeg litt noia av, jeg ser for meg at fyrstikk-beina hennes knekker fordi hun hekter de i burkanten hver gang :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Micro vet godt forskjell på ut og tur. På kveldene liker han best å ligge på fanget til mor, og gidder ikke være med på tur. Dersom jeg spør ham om han vil være med ut (som er lufting i hagen) blir han som oftest med, men spør jeg om han skal være med på tur, så legger han seg rett ned. En gang spurte jeg om han ville være med ut, og det ville han. Jeg var på vei ut av stua, og Micro løp etter. Far spurte hva jeg skulle, og jeg svarte at jeg skulle på tur. Det hørte Micro, og da la han seg bare rett ned :P Ut skulle han, men ikke på tur.

Micro kan også navnene på hundekompisene sine. En kveld vi skulle på tur (og han ikke ville være med) spurte jeg om vi skulle gå tur med Lea, og da ble det fart i gutten.

Han vet også hvem mor er, og dersom han bruker laang tid ute i hagen på kveldsluften, pleier jeg å spørre om vi skal gå inn til mor. Da kommer han med en gang.

Koda kan navnene til mor, far og en del av mine venninner. Dersom jeg spør "Hvor er mor?" så løper han bort til mor, og blir kjempeglad for å ha "funnet" henne :) Han kan også hente ting jeg peker på.

Lily kan fikse på båndet sitt dersom det kommer mellom/under beina. Dette er noe hun har funnet ut selv, og har gjort det siden hun var liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rina gir også klemmer :wub:

Rina kan utrolig mange og rare ting. Hun er servicehunden min, og minner meg på ting jeg ofte glemmer i hverdagen. Jeg kommer ikke på alt nå, og de fleste av tingene har ikke jeg gått inn for å lære henne. Det er bare sånt hun har plukket opp.

Her er et lite utvalg:

- Hun plukker opp og gir meg båndet om jeg mister det, eller om jeg ber om å få båndet.

- Hun sier ifra når hun finner insekter inne i huset. Da dytter hun i meg med snuten, og ser mot insektet. (neida, jeg er ikke redd insekt :whistle: )

- Hun kan gå rolig på kommando, feks ned bratte bakker. Og hun kan også "vent." Hvor hun skal vente på meg før hun går videre.

- Hun kan "være der." Da går jeg fra henne, feks ut med søppelet. Og hun får ikke gå lenger ned trappen enn dit jeg sa. Fungerer også på ukjente steder, noe vi fikk testet ut i sommer.

- Hun kan også "være her," som betyr at hun skal holde seg i nærheten av meg. Men hun glemmer seg av og til.

- Hun minner meg på å sette på ny dorull. Da dytter hun i meg, også i den tomme dorullen.

- Hun kan "gå rundt." Praktisk når hun har gått rundt et tre, så hun ikke surrer seg fast.

- Hun kan løpe på kommando. Når jeg sier "spring" løper hun seg en liten runde. Praktisk for å få løpebilder.

- Hun tisser og bæsjer på kommando.

- Og hun kan navn på alle lekene sine, så om jeg lurer på hvor en spesiell leke er, spør jeg henne, så henter hun dem. Jeg lurer på å lære henne "lommebok," "mobiltelefon" og "nøkkel," da noen har det med å rote bort de tingene...

Og hun kan hun "Rädda Joppe. " Joppe har det med å trille under en sofa, et skap eller en kommode. Og vil jeg vite hvor han har gjemt seg, spør jeg bare Rina, så løper hun og stikker snuten under feks den sofaen Joppe ligger under.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaily har også klemme-genet. Spesielt hvis jeg sitter sånn at hun kan sette seg bak meg. Da legger hun hodet på skulderen min og knøvler snuta innunder haka mi. Hun kan sitte sånn i eeeeeevigheter. :) Søta.

I tillegg har hun en liten tradisjon med dattera til typen. De har mer eller mindre vokst opp sammen og har siden Jaily var valp hatt rutine med natta suss. Hvis "mini" går bort til Jaily og ber om nattasuss får hun et kjapt sleik på kinnet. (Ber hun om en ekstra suss blir hun rundvaska. ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstehunden vet navnet på familiemedlemmene + naboen, så vi kan sende hunden bort til en navngitt person.

F.eks. "Gå til onkel Frank" (vi kaller naboen for det, siden hunden elsker ham) kan vi si, og da styrter hun bort til han. Eller "gå til pappa" osv.

Dette er noe som bare har dukket opp med tiden, ikke noe vi har aktivt prøvd å lære hunden. Den har bare oppfattet hvem som er hvem ved å lytte til oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...