Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke husregler har du?


Mirai
 Share

Recommended Posts

Jeg føler at vi faktisk får til å holde på reglene vi ble enige om før Marvel kom i hus, og han lærer stadig mer! Gjorde ikke så mye sånt med Mona, men hun var liksom hakket roligere, hehe.

- Ikke lov å være på sofa eller puff (vi skal kanskje oppheve denne i fremtiden, avhengig av hvordan ting går, når han vet det ikke er lov og kun et privilegium)

- Sitte før vi går ut inngangsdøra, og mennesket får gå først

- Sitt og vent på matskåla

- Beinjokking er "nei" og han blir tatt ned og må sitte

- Prøver han å hoppe på sofaen etter to advarsler får han timeout i et veldig kort bånd under sofaen (bra skrivefeil! :lol:) trappa (samme med jokking)

- Ett eneste bjeff i hagen = inn igjen

- Snike seg innpå oss i løvestyle og så hoppe frem og bjeffe er også rett i timeout

- Får aldri mat fra tallerken

Noen andre som har lignende, eller kanskje har noen smarte vi ikke har tenkt på? :)

Han er jo valp så jeg vil regne med at noen av disse faller vekk av seg selv ettersom han blir eldre, mens andre kanskje må holdes på!

IMG_9442.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

"Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og for øvrig kan man gjøre hva man vil." Nesten

Jeg er veldig mye strengere når hunden er 'ny', da må man sitte før man får mat etc... Det eneste jeg er totalt nazi på i gjennom hele hundeholdet er at hundene ikke skal gå ut døra når den blir åpn

Det må jeg si var den rareste regelen jeg har hørt om!

Sitt og vent på mat gjelder bare dotten og Issi :P

Og nå sliter jeg med å komme på andre ting :lol: vi har sikkert noe men nå står det stille her :lol: hundene har fri tilgang til stoler og sofa men må innfinne seg at vi ber de gå å legge seg et annet sted ol om vi har besøk osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mine har som regel at de ikke må herje og mase når jeg ser film eller slapper av :P Sånn ellers så er det jo sånne regler som å ikke stjele mat, hoppe opp på benker, generelt oppføre seg pent. Ellers så har de fri hundeoppdragelse vil mange mene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må ligge og tigge.

Han får ikke vaske pus i rumpe, ei heller jokke på stakkar'n.

Det er egentlig ikke lov til å bjeffe helt ut av kontroll.

Ikke lov å bjeffe på huseier. .

Ikke lov å stjele kattemat (men der er han flink, når han er sulten og tom for mat så tar han en munnfull kattemat og slipper den forsiktig foran meg. Spiser det ikke, men sier i fra at han er sulten :P)

Ikke lov å ta med V&H ut på teppet for å spise det.

Ikke lov å stjele mat.

Han får lov til å gå først ut døra, ligge i sofaen og leke inne. Men han er som regel snill og grei og gjør lite ut av seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de oppfører seg pent av seg selv jeg :innocent:

Jeg kan gjerne trøkke maten opp i trynet på dem uten at de spiser hvis jeg ber de om det, men hvorfor gidde det hver dag? Jeg VET jo at de kan vente på værsegod hvis jeg ber de om å vente. Her er det igrunn bare spis så fort maten er på gulvet.. Soffaen får de lov til å komme opp i også. Men Grumpy får ikke lov å mase om oppmerksomhet (det er så j*** irriterendes med en labb oppå soffakanten) så da blir han bare forvist opp på stolen for å legge seg.. Også er det bare å løpe ut av utgangsdøra når jeg åpner, men de har ingen problemer med å vente heller, hvis jeg ber om det.

At de ikke tar maten min ser jeg på som en selvfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Har ikke så mange regler..

Vente på værsågod før hun får spise mat

Ikke lov å tigge eller ligge ved bordet mens vi spiser

Vente på værsågod før hun får komme opp i sofaen til oss. Samme gjelder i senga.

Vente ved gangen mens vi kler på oss før hun får et "ja" når vi skal ut av døra.

Og det var vel det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mye regler her.

Men bjeffing i vinduet eller å gå opp på stuebordet (noe hun aldri hadde funnet på) er ikke lov.

Selma gjør i grunnen aldri noe tull, så jeg trenger ikke å ha så mye regler. Om hun hadde tatt ting som ikke var hennes og ødelagt tinger så hadde vi nok hatt litt flere regler.

Jeg får vel en rampehund neste gang jeg, så da skal jeg komme ned fra min høye hest :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste regelen jeg praktiserer er vel kanskje, ikke ta mat fra bordet. Var mye strengere da skinnet var liten, men nå er hun ni og ting har sklidd litt ut. Eller, hun har fått sånne bonuspoeng som kommer med alderen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går ting av seg selv, så jeg kommer ikke på så mye.

De får selvfølgelig ikke stjele mat, tigge, springe inne (rolig lek er greit). Når vi kommer inn fra tur så må de gå å legge seg i sengene sine med en gang. Hvis ikke så hadde jeg hatt våte hunder i sofaen store deler av tiden :)

I tillegg så får de ikke gå rundt i leiligheten uten mål og mening. Når de er inne så skal de slappe av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får selvfølgelig ikke stjele mat, tigge, springe inne (rolig lek er greit). Når vi kommer inn fra tur så må de gå å legge seg i sengene sine med en gang. Hvis ikke så hadde jeg hatt våte hunder i sofaen store deler av tiden :)

I tillegg så får de ikke gå rundt i leiligheten uten mål og mening. Når de er inne så skal de slappe av :)

Hva?! Tiggeøyne er jo noe av det søteste som finnes! :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke stjel mat ut av henda på meg (selv om jeg ler hver gang de prøver) ikke gå på bordet (ler også hver gang en finner på å gjøre det, de to eldste har slutta men Bodil kan finne på det enda) ikke ta livet av hverandre. Ehhhm ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som valp hadde vi ingen adgang til sofa eller seng (sofa var lov om han lå i fanget), ikke stjele mat fra bordet, ingen jokking, ingen bjeffing innendørs (vi har ikke hage han kan stå ute i, derfor er ikke det en regel, men han åker inn om han bjeffer ute og da, men da har skjedd en gang i hans 15 måneder lange liv, så det er ikke et stort issue, hehe), ingen gnaging på møbler (eller oss). Tigging ikke lov.

Nå (unghund) er sofa og seng fri adgang - men om han får beskjed om å gå ned må han høre etter. Stjele mat fra bordet prøver han seg egentlig ikke noe på. Jokking var bare et issue når han var helt fersk. Bjeffing er fortsatt nulltoleranse, men det skjer ytterst sjeldent. Gnaging på oss/møbler er ikke lengre et issue. Tigging går fint om han ikke bråker (altså, han får lov til å ligge rolig og se søt ut, for det skjer ikke noe spesielt uansett, om vi har spist ok mat får han lov til å få noen rester etterpå om det er. Men piping og masing fører til en beskjed om å gå og legge seg).

Ellers kommer jeg ikke på noe mer, selv om det sikkert er noen flere :P Hjemme hos oss går egentlig ting ganske automatisk, og det er få ting han trenger å minnes på egentlig (bjeffing inne skjer så og si aldri, og tigging skjer ikke med mindre vi spiser ekstremt godluktende mat, ved "vanlige" måltider får han tilogmed ligge i sofaen mens vi spiser, han bryr seg minimalt, begynner han å vise interesse får han først beskjed om å legge seg ned, og gang to blir han sendt ned), så får vel bare leve i trua om at vi la ned gode vaner fra dag 1 :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta mat fra bordet

sitte pent å vente på værsågod før mat.

Ikke ha snuta på stue bordet.

Kan få komme i sofaen, men da må han ligge rolig, hvis ikke er det rett ned (må bli bedt opp, men den kan ofte skli litt ut..snik!) :)

Ikke rase for mye inne.

Bjeffe inne = rett på soverommet/time out

Bjeffe ute = rett inn!

Ellers er det ganske fritt...ja også sitte å la meg gå ut først for så å vente på værsågod! :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Ikke lov å sutre og bjeffe unødig.

*Ikke lov å ta mat fra bordet.

*Sitte seg ned og vente på "Versegod", før vi går ut av døren. Det gjelder både hjemme og andre steder vi er på besøk.

*Ikke lov å gå ut av døren hvis jeg f.eks skal rett ut med søppelet eller til postkassen.

*Ikke noe jokking eller annet sånn tull.

..elllers er det lite regler her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mange regler, hadde mange flere for aussiene, men Eine virker ikke å trenge så strengt regime :) Jevnt over er det vel:

-ikke stjele mat fra bordet

-ikke spise/tygge på ting (men det driter han i)

-ikke mase

-hilse høvelig pent på besøkende

-ikke løpe/herje innendørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss skulle det ikke være lov å være hverken i sofaen eller sengen. Det er det lov til nå... Men det er ikke lov å hverken herje, spise eller leke i sofaen eller sengen.

Ellers venter vi på "værsågod" før mat og før vi går ut av porten. Og så er det ikke lov med poter på bord eller tunge eller snute på stuebord. Det er heller ikke lov å gå på stuebordet, selv om han har prøvd seg på det noen ganger (er så praktisk høyde i forhold til sofaen. Hilsen Robert). Og så er det ikke lov å tigge når menneskene spiser. Vi stanser også all aktivitet om han skulle finne på å begynne å bjeffe selv om det skjer uhyre sjeldent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen bjeffing,hverken inne eller ute. (Hun har lov til å knurre litt om hun ser en hund eller noe utfor,men bjeffing er nei)

Ikke lov å ta mat fra hender eller tallerkner.

Ikke lov å snike oppi poser ol. som ligger på gulvet.

Må vente på maten.

Unødvendig sutring er ikke lov. (Hun får selvfølgelig si ifra om hun må på do eller noe)

Ellers kan hun gjøre det hun vil :)

Vi har jo selvfølgelig regler om at hun ikke kan tygge på møbler ol. men det har aldri vært noe hun har hatt behov for å gjøre,så jeg tar det ikke med :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommelov er vel en selvfølge, men jeg tenker jo at man må vel vise/lære dem hvordan man holder seg til dem, jeg tror Marvel bare hadde ledd av meg om jeg hang lista på veggen og aldri sa noe :P . Men ja, det gir mening.

Han er mye enklere å ha med å gjøre nå som han forstår mer hvordan ting fungerer inne, enn om han hadde fått slippe unna med ting innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn bortsett fra selvfølgeligheter som å ikke bjeffe, snike i poser og ellers etter mat, bite på puter og annet snask så er det stort sett fritt frem. De sover i sofa og seng og får lov til å leke inne så lenge det ikke tar fullstendig av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det er helt vanlig at hunden trigges når eier kommer fram til dem. Det mest sannsynlige er at eier tolkes som "backup" og hunden får mer mot av det. Hvis man er rimelig sikker på at hunden ikke vil skade den andre så er ofte en bedre løsning faktisk å gå motsatt vei og rope, men det kommer selvfølgelig helt an på situasjonen om det er trygt eller ikke. Det er mange gode instruktører i Innlandet, bare sjekk at de har formelle kurs innen adferd og språk hos hund, og gjerne innen passering, og ikke bare har "20 års erfaring med hunder". Det er noe med å forstå den teoretiske bakgrunnen for hvordan hunden oppfører seg slik den gjør.
    • Takk   Skal sjekke de 2, fant allerede masse materialle om eller med dem på youtube.    Dersom din hund begynte på 100 meters avstand! wow da er det kanskje håp for min hund også. Hos oss er det når den andre er i nærheten.  Har også oppfattet det som om han vil "beskytte" oss. Har opplevd at i en hundepark sammen med hannhund har det gått greit, de holder avstand osv. Men så raskt jeg tar på båndet så er rullgardinen nede igjen...:)  Bøkene du nevnte skal jeg ta en titt på. Vi bor på innlandet og privattimer med instruktør er noe vi vurderer.  Takker...:)        
    • Synes frem til 6 mnd mtp de sylskarpe valpetennene. Valper blir også mye morsommere synes jeg når de er litt mer «brukbare» etter min mening. Men krevende er de lenge til. 
    • Frem til 6 mnd var verst her, for da var hun en piraya som hang fast i leggen min døgnet rundt 😅
    • Det finnes mange gode passeringskurs uten at man må på TV. Hvis du er i nærheten av Oslo vil jeg anbefale Hund i Fokus eller Lundqvist hundeskole, men det finnes helt sikkert flere jeg ikke er oppdatert på. Når det gjelder bøker så kan jeg på det sterkeste anbefale Control Unleashed av Leslie McDevitt og BAT 2.0 av Grisha Stewart. Treningen på noen av de beste passeringskursene jeg har gått har vært mye basert på disse. For å illustrere effekten så hadde jeg en hund som hang i båndet og brølte på 100 meters avstand som unghund, og etterhvert gikk løs i konkurranse på stevnested med flere hundre hunder. Her er det også viktig å tenke helhetlig, og ikke bare trene i passeringer eller "økter" med kontakt og innkalling, men å jobbe med samarbeid og kontakt i alt dere gjør. Jeg vil anbefale et godt kurs eller privattimer med instruktør for å få hjelp til et treningsopplegg som er best for dere. Du finner mange gode instruktører i hele landet på denne siden:https://www.atferdskonsulenter.no/  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...