Gå til innhold
Hundesonen.no

ekstrem dachs


Snøfrost
 Share

Recommended Posts

Jeg så bare på noen bilder av hunder både her og der, og kom over denne CH dachsen. Den er noe av det mest ekstreme jeg har sett.

Er det vanlig med såpass ekstreme dachs?

385738_10150912020378674_224382973673_9728821_3139294_n.jpg

til sammenligning er jo bamsevinneren fra 2010 skikkelig høybeint og moderat (kan ikke dachsens standard så hvor god han er for dachsfolk aner jeg ikke)

v_6495.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Syntes dachsen er helt ekstrem jeg. Og ikke bare de grusefulle eksemplarene som topper kaka. Veldig synd, for jeg syntes de har et herlig vesen.

Ja, men det var nettopp det som var poenget, jeg vil vite hva dere mener er en sunn og velbygd dachs (om dere mener at det finnes noe slikt). Jeg kan si at min dachs ikke blir oppskrapt når vi går på

Det er fordi det skal være klin umulig å finne seler som sitter godt på dem

Posted Images

Jeg kjenner eieren til Matisse, og har derfor fulgt litt med i dachsringen de siste par årene, men jeg har aldri sett noe så ekstremt som den første. Hvilket land er den fra? Jeg kjenner til en oppdretter i Canada, og her er et eksempel på en av hans storvinnere. Litt mer ekstremt enn her i Norden, men ikke altfor ille heller:

ThornCanNational.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så bare på noen bilder av hunder både her og der, og kom over denne CH dachsen. Den er noe av det mest ekstreme jeg har sett.

Er det vanlig med såpass ekstreme dachs?

385738_10150912020378674_224382973673_9728821_3139294_n.jpg

:x:barfy:

Det der har ingenting med Dachshund å gjøre :cry: Amerikansk? Britisk? De har ikke samme rasestandard som i Europa.... Dersværre har det blitt en trend for utstillingsfolket herover å helle mer og mer mot en ekstrem type (dog ikke halvparten så galt som på bildet) Spesiellt på Kothår (alle størrelser ) har denne trenden blitt merkbar :no:

(btw. Bamsevinneren er ikke så galt funksjonell til å være (sør)Amerikaner. Overvinklet bak (kommer ikke så godt fram på dette bildet), men ellers bra - eksteriørt i hvertfall...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner eieren til Matisse, og har derfor fulgt litt med i dachsringen de siste par årene, men jeg har aldri sett noe så ekstremt som den første. Hvilket land er den fra? Jeg kjenner til en oppdretter i Canada, og her er et eksempel på en av hans storvinnere. Litt mer ekstremt enn her i Norden, men ikke altfor ille heller:

ThornCanNational.JPG

Nå vel... Ekstremt nok i forhold til rasestandarden... Og har sønner av samme type som vinner i Norge og Sverige nå. Helt feil utvikling i hvertfall. Rasestandarden sier at markavstand skal være 1/3 av hundens høyde. Ikke helt det forholdet man ser her :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:x:barfy:

Det der har ingenting med Dachshund å gjøre :cry: Amerikansk? Britisk? De har ikke samme rasestandard som i Europa.... Dersværre har det blitt en trend for utstillingsfolket herover å helle mer og mer mot en ekstrem type (dog ikke halvparten så galt som på bildet) Spesiellt på Kothår (alle størrelser ) har denne trenden blitt merkbar :no:

(btw. Bamsevinneren er ikke så galt funksjonell til å være (sør)Amerikaner. Overvinklet bak (kommer ikke så godt fram på dette bildet), men ellers bra - eksteriørt i hvertfall...)

tror den er Amerikansk, men bestdogsmagazine virker til å flakse rundt i hele verden så er ikke helt sikker.

er vel ikke særlig snilt å skrive navnet dens her, men kan sende deg en PM.

Red: 1/3 av hundens høyde. hm... ser ut som noen høyere bein bør avles inn på enkelte. Kanskje dachs også er en rase som bør få litt "omtale" visse steder for å sette et fokus?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror den er Amerikansk, men bestdogsmagazine virker til å flakse rundt i hele verden så er ikke helt sikker.

er vel ikke særlig snilt å skrive navnet dens her, men kan sende deg en PM.

Nei da, spiller ingen rolle for meg hva den heter:) Masse skrap rundt om kring, jeg skal ikke ha noe med det å gjøre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som gjør at jeg klør meg i hodet er, HVORDAN kan så ekstreme hunder bli CH?

Jeg kan forstå at ekstrem utvikling skjer i lukkede miljøer, men i ringen så møter man vel også dommere som IKKE er i dette miljøet? De bør jo "se" hunden på en litt annen måte...

Ikke for det, finnes mange mindre pene CH Siberians også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Hvordan ble Basset Hound hva den er i dag? Eller Schäferen for den del. Jeg tror alt for mange eksteriørdommere verden over rett og slett hverken har peiling eller gangsyn. Og dømmer etter rasetrekk de kan gjenkjenne. Om det er "lang og lav" eller "godt vinklet, men hellende overlinje". Hva som er moderat og hva som er overtyping, går nok mange hus forbi...

Jeg kommer aldri til å glemme et utsagn fra en dommer i en btk på en NKK utst. for noen år siden:

"Denne hunden er ikke funksjonell nok, men helheten er så bra at hun vinner" :blink:

Da har man lagt egget, liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Hvordan ble Basset Hound hva den er i dag? Eller Schäferen for den del. Jeg tror alt for mange eksteriørdommere verden over rett og slett hverken har peiling eller gangsyn. Og dømmer etter rasetrekk de kan gjenkjenne. Om det er "lang og lav" eller "godt vinklet, men hellende overlinje". Hva som er moderat og hva som er overtyping, går nok mange hus forbi...

Jeg kommer aldri til å glemme et utsagn fra en dommer i en btk på en NKK utst. for noen år siden:

"Denne hunden er ikke funksjonell nok, men helheten er så bra at hun vinner" :blink:

Da har man lagt egget, liksom...

oj da! :blink: :rolleyes2:

kjempeutsagn det der!

Selvsagt gjelder dette med FOR ekstreme hunder mange raser, men jeg klarer ikke å forstå at de ikke ser det er galt (de som kommer utenfra).

Men når to runder rundt huset er lang tur for enkelte så blir det kanskje slik.

Håper alt fokuset på helse og ekstremeksteriør de siste årene får ringvirkninger som gjør at de mest ekstreme ikke lenger vinner snart... (er jo lov å håpe?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigemor hadde omplasserings dachs som var så ekstrem. Hvis han hadde vært en tur i skogen hadde han masse sår under brystet/magen fordi han subbet i bakken :(

Han hadde også vunnet en del på utstillinger før han havnet hos svigemor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så smart da. jakthund som subber. må ha beskyttelsesdrakt på jakt for å skåne bryst, buk og evt utstyr på hanhund. Flott! GRRR!

Veldig. Han til svigemor kunne aldri blitt brukt til jakt, nettopp pga hvor lav han var. Spesielt brystpartiet var veldig lavt, som de på bildene her. Han var standar strihåret dachs.. Tissen fikk også gjennomgå innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, de ser helt fæle ut! Har sett en del bilder av dachser fra USA, Canada, Australia og Malaysia som er veldig ekstreme. Her er noen eksempler.

Fra Canada:

Winni-18-mths-2500x319.jpg

Fra Malaysia

Troy-Oct-09-2500x375.jpg

Fra Malaysia multi bis australsk champion

Doc-2500x317.jpg

Faren til den ovenfor, fra Canada

beau-apr07-2500x285.jpg

Nå er jeg ikke så god på rasestandarden, men jeg synes en del av hodene også begynner å bli ekstreme. I tillegg til å ha et ekstremt eksteriør, så synes jeg også at mange av dachsene holdes altfor feite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars hunder! De kan jo bare tusle rundt i helt flate hager...

Har selv to dachs, og det er ikke tvil om at de korte beina fører til en del skrubbsår på bryst og stellet til hannhundene. Spesielt gjelder dette på vinterstid, når det kommer is på lyngen. Som skrevet over her så er vel de med ekstremt korte bein regelrett ubrukelige på jakt, de vil jo skade seg veldig når de er ute. I tillegg så er det mye jaktlyst på dachsene, så de skjønner ikke alltid at de skal gi seg.

Håper vi ikke får slike ekstreme tilstander her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dachshund i dag, JAKTdachs - vel å merke:

batman_sto.jpg

WW fra i fjor, Engelsk oppdrett, Danskeid - brukt i avl i Norge:

WDS_2011_Blackie.jpg

Ingen tvil om hva som er funksjonellt, og har noe i skogen (for ikke å snakke om i et hi) å gjøre. Men trenden er klar, og når slikt vinner på utstilling, blir det en hårreisene utvikling..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare i denne perioden på 30-35 år ser du en utvikling mot kortere bein. Hva skyldes det? Utstillingsverdenens inntog i hundeverdenen?

Jeg tror man skal være litt forsiktig med å tro at ALLE dachs så ut som de på bildene på det tidspunktet bildene er tatt. Jeg har sett på et hav av bilder av gamle hunder i min egen rase. EN hund brukes av noen som et eksempel på at slik så de ut. Men dette er bare en, de aller aller fleste andre så ikke slik ut. Det er vel en tendens til at de bildene som best illusterer det den som skriver en artikkel/et poeng blir brukt. Og på internett er det ikke sikkert man finner er bredt utvalg.

Det sagt så er det vel ingen tvil om at dachs har fått mer ekstreme trekk i alle retninger.

Den fra 1934 er en "typisk" dachs slik jeg har et mentalt bilde av de, selv om jeg ikke kjenner rasen så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er trist at så mange raser nærmest ødelegges (eller får en egen variant) der bruksegenskaper og funksjonellt eksteriør for den bruken hunderasen opprinnelig er avlet for ikke ivaretas i det hele tatt.. Det er trist. bare trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes dachsen er helt ekstrem jeg. Og ikke bare de grusefulle eksemplarene som topper kaka. Veldig synd, for jeg syntes de har et herlig vesen.

Jeg er helt enig med deg. Dachsen er ekstrem i seg selv uansett, disse bildene som er lagt ut er bare av ENDA mer ekstreme dachser.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man skal være litt forsiktig med å tro at ALLE dachs så ut som de på bildene på det tidspunktet bildene er tatt. Jeg har sett på et hav av bilder av gamle hunder i min egen rase. EN hund brukes av noen som et eksempel på at slik så de ut. Men dette er bare en, de aller aller fleste andre så ikke slik ut. Det er vel en tendens til at de bildene som best illusterer det den som skriver en artikkel/et poeng blir brukt. Og på internett er det ikke sikkert man finner er bredt utvalg.

Det sagt så er det vel ingen tvil om at dachs har fått mer ekstreme trekk i alle retninger.

Den fra 1934 er en "typisk" dachs slik jeg har et mentalt bilde av de, selv om jeg ikke kjenner rasen så godt.

Helt riktig. Rasene har vært delt i en Amerikansk og Europeisk type siden århundreskiftet 18-1900. Finner man bilder av amerikanske Dachser fra denne tiden, vil man se at de er minst like tunge og fæle som i dag. Forskjellen på før og nå ligger først og fremst i at den Amerikanske typen har blitt populær blandt utstillingsfolket i Europa - hvor man tidligere (med untak av Storbritania) avlet på moderate hunder til jakt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herreguuuuud det er det værste jeg har sett blant dachs! Forferdelig! Det går da vel ikke an å GÅ med sånne føtter? I all verden.... Trist...! Og så en vinner i tillegg? For noen usmarte dommere det finnes...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...