Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte fôrer du?


Toller
 Share

Recommended Posts

Jeg er litt nysgjerrig og vil gjerne høre litt hva dere gjør. Hunden er jo et rovdyr og rovdyr spiser sjeldent, og store porsjoner. Jeg har mer kompetanse innenfor hesteernæring, og hesten skal jo helst ha mat veldig ofte pga miljøet i baktarmen. Men jeg vil anta at det ikke nødvendigvis er sånn for alle dyr, fordi hunden er for det første kjøtteter og for det andre rovdyr (altså fra naturens side skapt for å jakte og spise). Ja, vi har avlet fram et tamt kjæledyr, men er det noe som henger igjen fra ulven?

Dette har jeg hørt:

- De bør maks få mat en gang om dagen, for ellers vil de bli sure i magen (dette kan også være en av grunnene til at hunden spiser gress)

- Hunden bør minst få mat to ganger om dagen, for ikke å bli sur i magen.

:icon_confused:

Hva er riktig? Noen som vet? :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg er litt nysgjerrig og vil gjerne høre litt hva dere gjør. Hunden er jo et rovdyr og rovdyr spiser sjeldent, og store porsjoner. Jeg har mer kompetanse innenfor hesteernæring, og hesten skal jo hel

Må helt ærlig innrømme at jeg ser den, men han er sånn som kun spiser når han får kick. Så om jeg ga han mat om morgenen, kunne det hende han ikke spiste før etter jeg hadde dratt og slik dro det seg

Det er jeg glad Yaris ikke gjør, han formelig kaster maten rundt til alle som vil ha, og deler mer enn gjerne!

Yaris har rett og slett alltid mat, jeg bare fyller skålen helt opp når jeg ser den er tom, så får han regulere matinntaket selv. Men det er fordi det passer for ham og han holder seg i grei i vekt på den måten.

På et matvrak hadde kanskje ikke dette funket, og kanskje heller ikke på en ikke så matglad hund (som kanskje går lei). Poenget er vel det, at man forer slik det passer for en selv og hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å fôre tre ganger om dagen for et par år siden pga at hunden min ble sur i magen og kasta opp. Oftere mat førte til at han fikk en mer stabil magesyre, så da unngikk vi oppkastet. (Regner med at det er det du mener?) Det hadde nok ikke vært noe problem å gå over til å fôre to ganger om dagen, men det har bare blitt til at vi beholdt de tre. Så da fôrer jeg begge tre ganger om dagen fortsatt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fri tilgang på Ozzy. Han fungerer ikke med faste måltider, rett og slett. Men det fungerer overhode ikke for alle.

Man må se ann litt hunden :) Noen trenger 4måltider, andre trenger to, mens noen trenger ett måltid om dagen. Og andre fungerer best med fri tilgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å fôre tre ganger om dagen for et par år siden pga at hunden min ble sur i magen og kasta opp. Oftere mat førte til at han fikk en mer stabil magesyre, så da unngikk vi oppkastet. (Regner med at det er det du mener?) Det hadde nok ikke vært noe problem å gå over til å fôre to ganger om dagen, men det har bare blitt til at vi beholdt de tre. Så da fôrer jeg begge tre ganger om dagen fortsatt. :)

Samme her.

Hampus får mye magesyre om jeg forer skjelden, man ser han blir uvel.

Ergo er små og hyppige måltider en bedre løsning.

Fredag og lørdag kveld, samt i ferier gir jeg et ekstra lite måltid rett før vi legger oss, så han skal slippe ubehag om vi sover leeeenge... :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yaris har rett og slett alltid mat, jeg bare fyller skålen helt opp når jeg ser den er tom, så får han regulere matinntaket selv. Men det er fordi det passer for ham og han holder seg i grei i vekt på den måten.

Men om du forer slik, så er det jo ikke alltid du vet når hunden har spist og ikke, og vil lettere kunne få problemer med magedreining, om dere feks. går ut på joggetur og han nettopp har spist? Og siden du har jakthund. Når du er på prøver og skal mate hunden, hva om han ikke spiser før rett før dere skal ut? Eller at han ikke vil spise før dere skal ut å gå flere timer i fjellet? Han vil jo ikke vite at NÅ er det mat, ikke om 3 timer. Bare noen tanker :) Har hørt mye om at jakthunder(de som stilles) ikke bør fores slik, og da lurer jeg på hvordan du ville gjort det :)

Nora fores en gang om morgenen, alt etter når jeg står opp, og en gang på kvelden. Aldri noe fast tidspunkt. Alt fra 18-23. :) Vorstehhundene fores også en gang om morgenen, og en gang om kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du forer slik, så er det jo ikke alltid du vet når hunden har spist og ikke, og vil lettere kunne få problemer med magedreining, om dere feks. går ut på joggetur og han nettopp har spist? Og siden du har jakthund. Når du er på prøver og skal mate hunden, hva om han ikke spiser før rett før dere skal ut? Eller at han ikke vil spise før dere skal ut å gå flere timer i fjellet? Han vil jo ikke vite at NÅ er det mat, ikke om 3 timer. Bare noen tanker :) Har hørt mye om at jakthunder(de som stilles) ikke bør fores slik, og da lurer jeg på hvordan du ville gjort det :)

Nora fores en gang om morgenen, alt etter når jeg står opp, og en gang på kvelden. Aldri noe fast tidspunkt. Alt fra 18-23. :) Vorstehhundene fores også en gang om morgenen, og en gang om kvelden.

Må helt ærlig innrømme at jeg ser den, men han er sånn som kun spiser når han får kick. Så om jeg ga han mat om morgenen, kunne det hende han ikke spiste før etter jeg hadde dratt og slik dro det seg utover.

På den ene fjellturen vi var på i vinter opplevde jeg jo det at bikkja ikke var interessert i å spise, selvom alle de andre hundene spiste litt. Da ble det brødskive på ham :P

Løsningen jeg fant var simpel egentlig, da får han V&H i slike tilfeller, og noe sånne super kalori greier i pausen og etter tur.

Hvis jeg finner ut at det ikke fungerer slikt over sikt, så får jeg gå over til faste måltider. Altså der maten er presentert, spiser han ikke, så får han heller ikke det måltidet. Men vi tar det som det kommer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Forer to ganger om dagen. Vet ikke hvorfor men har aldri vært glad i å fore store måltider heller flere ganger om dagen. Her har det ikke nyttet å ha mat stående da jeg har hatt en med vakumsug og en som kunne ta master før den begynte å spise. Nå hadde alt forsvunnet med en gang på begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må helt ærlig innrømme at jeg ser den, men han er sånn som kun spiser når han får kick. Så om jeg ga han mat om morgenen, kunne det hende han ikke spiste før etter jeg hadde dratt og slik dro det seg utover.

På den ene fjellturen vi var på i vinter opplevde jeg jo det at bikkja ikke var interessert i å spise, selvom alle de andre hundene spiste litt. Da ble det brødskive på ham :P

Løsningen jeg fant var simpel egentlig, da får han V&H i slike tilfeller, og noe sånne super kalori greier i pausen og etter tur.

Hvis jeg finner ut at det ikke fungerer slikt over sikt, så får jeg gå over til faste måltider. Altså der maten er presentert, spiser han ikke, så får han heller ikke det måltidet. Men vi tar det som det kommer.

Ok :) Ja, tenkte meg det ville være litt problematisk. Men hvorfor ikke sette frem mat, spiser han ikke innen 30-60 min. Ta den vekk, og sett frem ved kvelden igjen. 30-60 min, spiser han ikke, vekk igjen. Morgenen etter er han nok sulten, og spiser. Deretter bare forsetter du slik :) Tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yaris har rett og slett alltid mat, jeg bare fyller skålen helt opp når jeg ser den er tom, så får han regulere matinntaket selv. Men det er fordi det passer for ham og han holder seg i grei i vekt på den måten.

På et matvrak hadde kanskje ikke dette funket, og kanskje heller ikke på en ikke så matglad hund (som kanskje går lei). Poenget er vel det, at man forer slik det passer for en selv og hunden.

Gjorde du slik med Tinka, og? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :) Ja, tenkte meg det ville være litt problematisk. Men hvorfor ikke sette frem mat, spiser han ikke innen 30-60 min. Ta den vekk, og sett frem ved kvelden igjen. 30-60 min, spiser han ikke, vekk igjen. Morgenen etter er han nok sulten, og spiser. Deretter bare forsetter du slik :) Tips!

Er jo verdt å prøve, er bare latskap fra min side. Kan begynne med det idag, da slipper man jo en matskål om bare står der også :)

Gjorde du slik med Tinka, og? :huh:

Nei :P Der var det værsegod, vil du ikke ha, så nei vel! :P Var slik rutine jeg hadde på Yaris i starten, syntes det er ekstremt viktig å ha kontroll på hva en valp spiser, men etter det har det bare sklidd ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Var på besøk til en hund som altid hadde maten framme. Den forsvarte plassen maten hadde stått på selv om maten var borte. Likte ikke det jeg så og håper det bare var den som kunne finne på noe sant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på besøk til en hund som altid hadde maten framme. Den forsvarte plassen maten hadde stått på selv om maten var borte. Likte ikke det jeg så og håper det bare var den som kunne finne på noe sant

Det er jeg glad Yaris ikke gjør, han formelig kaster maten rundt til alle som vil ha, og deler mer enn gjerne! :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo verdt å prøve, er bare latskap fra min side. Kan begynne med det idag, da slipper man jo en matskål om bare står der også :)

Nei :P Der var det værsegod, vil du ikke ha, så nei vel! :P Var slik rutine jeg hadde på Yaris i starten, syntes det er ekstremt viktig å ha kontroll på hva en valp spiser, men etter det har det bare sklidd ut.

Hun har kanskje blitt glupskere i konkurransen med de andre her, for jeg setter ned tre skåler og hører slurp, knas, smatt, FERDIG! :D

Edit: Ingen av dem bryr seg om vi mennesker tar fra dem skålen (gjør det ikke, da), kommer borti, skritter over dem mens de spiser etc, men de gjør lurt i å ikke plage hverandre mens de spiser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står tørrforet framma hele tiden også får han "bli tjukk"-våtmat morgen og kveld.

Nutritionboka mi sier det ganske fint: "The owners must identify the particular needs of their animal and find a combination of food or foods to meet them". Hver hund er forskjellig og hvert hjem har forskjellige rutiner.. finnes ikke ett fasitsvar. :)

edit: Er litt spent på om han vill bli glupskere når jeg en gang karrer meg til å få en hund nr. to

Endret av MaritaS
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har kanskje blitt glupskere i konkurransen med de andre her, for jeg setter ned tre skåler og hører slurp, knas, smatt, FERDIG! :D

Det kuleste med Tinka var jo hytteturen, hvem tror du spiste først av lille phalenesnups, og 3 settere + Chico...

Svaret er; TINKA! Ingen fikk lov å røre matskålen sin før prinsessa hadde gått til sin. Altså hun sa ikke fra på noen måte som var leselig, men de andre bare ventet de :P

Kanskje det var gentleman-gener, men morro var det å se på. Men kan ikke huske at hun slet med å spise opp maten sin når den dukket opp nei!

Godjenta det si! (Jeg får komme på en hilsetur snart, og ta med puff/sofa til Ia om hun fremdeles vil ha den :) )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo verdt å prøve, er bare latskap fra min side. Kan begynne med det idag, da slipper man jo en matskål om bare står der også :)

Nora var veldig og ikke spiste med en gang når hun var yngre, men jeg orka ikke mat stående fremme, så da ble det slik, og hun lærte det fort :) Kjekt å ha det slik om man eventuelt skal ha flere hunder også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nora var veldig og ikke spiste med en gang når hun var yngre, men jeg orka ikke mat stående fremme, så da ble det slik, og hun lærte det fort :) Kjekt å ha det slik om man eventuelt skal ha flere hunder også! :)

Han vokste opp slik, så tror han tar det raskt tilbake :) Vi starter ikveld :)

Som du sier, man har litt mer kontroll, spesielt når vi er to voksne i hus!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...