Gå til innhold
Hundesonen.no

Dine drømmeraser


Bergenslabb
 Share

Recommended Posts

Skulle jeg kjøpt valp nå hadde det blitt en alaskan malamute til. Passer perfekt for meg og mitt bruk!

Ellers vurderer jeg siberian husky og alaskan husky. Tipper at begge disse kommer i hus før eller siden. Er også svak for pyreneerhund og irsk ulvehund, men de kommer ikke i hus med det første. Blir nok maskottraser i tillegg til en hundegård med polarhunder :D *drømme*

Det blir nok en malamute til i løpet av 2013, om ikke det dukker opp en perfekt siberian :)

Hadde jeg gått etter hjertet hadde det blitt en ny golden, men jeg må være hard meg meg selv der. Golden passer ikke til mitt bruk nå. Kanskje det kommer en flott, lys golden om noen år. Kaanskje, om jeg tør satse på det igjen.

Ellers er pyreneerhund min store drøm nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 161
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Du har god smak

Har drømmerasene mine jeg. Riesenschnauzer. Regner med min neste hund blir det. Basenji Saluki Har jeg de tre så mangler jeg virkelig ikkeno.

Jeg har det veldig enkelt, det blir en ny greyhound, enkelt og greit. Kunne ikke tenke meg en annen rase.

Det blir nok en malamute til i løpet av 2013, om ikke det dukker opp en perfekt siberian :)

Hadde jeg gått etter hjertet hadde det blitt en ny golden, men jeg må være hard meg meg selv der. Golden passer ikke til mitt bruk nå. Kanskje det kommer en flott, lys golden om noen år. Kaanskje, om jeg tør satse på det igjen.

Ellers er pyreneerhund min store drøm nå!

perfekte siberians- de finnes hvis man leter :) ( hva som er "perfekt" for meg er jo ikke nødvendigvis det for deg da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perfekte siberians- de finnes hvis man leter :) ( hva som er "perfekt" for meg er jo ikke nødvendigvis det for deg da)

Ja, det finnes mange flotte siberians altså! Tenkte bare på at skal jeg ha en sib blir det en unghund/voksen. Men når jeg tenker på hvordan jeg vil ha en sib, innser jeg at jeg tenker litt mer malamute, og da blir det litt feil å skaffe seg sib om du skjønner. Med mindre jeg kommer over en som passer perfekt under min leting etter neste hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeraser? Hmm, jeg har jo drømmerasene, på en måte. MEN om jeg skulle hatt flere, så ville jeg hatt en schæferhund det gikk an å trene med på ordentlig, så kunne jeg tenkt meg en amerikansk bulldog av standard type, og sånn av store selskapshunder (for det må jeg bare ha) så hadde det blitt en bordeaux dogge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jammen blir det portis igjen. Kanskje blir nestemann født om drøye tre uker, faktisk. Jeg er og blir fortapt i de hundene...

Ellers har jeg vel funnet ut at papillon er en superduper kosestund, men ikke noe jeg skal ha på noen år igjen. Når jeg ikke orker mer pelsstell så. Enn så lenge holder det med en varmeflaske. :)

Haha, liker at du går over til papillon når du er lei pelsstell, mens jeg går bort fra papillonene fordi jeg er lei pelsstell :lol: Men de har en herlig personlighet som jeg alltid vil elske :wub:

Siden jeg svarte så fornuftig tidligere i tråden (jeg valgte jo de rasene som TonjeM har brukt et halvt liv på å finne ut er best, og jeg er jo så ung :aww: ) så skal jeg svare litt mer ufornuftig, bare mtp utseende.

Australian Shepherd, de er utrolig vakre! :wub: Kanskje en vakker dag, langt inn i fremtiden, om jeg finner ut at det passer meg.

leading-angel-s-pure-thornapple-summer.j

Siberian Husky, for de også er utrolig vakre. Men tror nok aldri jeg kommer til å eie en.

Siberian_Husky_018.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff du, jeg ønsker meg en skokk raser jeg :P
Disse rasene kunne jeg tenke meg:
- Alaskan Husky
- Amerikansk Bulldog

- Basenji
- Belgisk Fårehund (Groenendael, Terv, Malle)
- Berner Sennen
- Bichon Havanais
- Border Collie
- Boxer
- Bull Terrier

- Collie
- Dalmatiner
- Dansk/Svensk Gårdshund

- Dobermann

- Engelsk Setter

- Engelsk Springer Spaniel
- Finsk Lapphund
- Flatcoated Retriever

- Fox Terrier Glatthår
- Fransk Bulldog

- Grønlandshund
- Hvit Gjeterhund

- Irsk Ulvehund

- Islandsk Fårehund

- Jack Russell Terrier

- Japansk Spisshund

- Jämthund

- Karelsk Bjørnhund

- Kleiner Münsterlander

- Lapsk Vallhund

- Leonberger

- Manchester Terrier

- Mudi

- Norsk Buhund

- Norsk Elghund
- Norsk Lundehund

- Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Pinscher

- Podenco Ibicenco
- Pointer

- Pyreneer
- Rhodesian Ridgeback
- Rottweiler
- Saarlos Wolfhound

- Saluki

- Samojed

- Schipperke

- Schäferhund

- Serra Da Estrelahund

- Shetland Sheepdog

- Shiba

- Siberian Husky

- Sloughi

- Spansk Galgo

- Stabijhoun
- Staffordshire Bull Terrier
- Tamaskan Dog

- Tibetansk Mastiff

- Tibetansk Terrier

- Tjekkoslovakisk Ulvehund

- Tysk Jaktterrier

- Ungarsk Vizsla

- Vestsibirsk Laika
- Vorsteh

- Västgøtaspets

- Welsh Corgi Cardigan
- Welsh Corgi Pembroke

- West Highland White Terrier

- Whippet
- Østerriksk Pinscher
- Østsibirsk Laika

Huffameg, ser jeg må ta bort maaaaange raser fra denne lista :P

Edit: Når jeg tenker meg om, det er ikke SÅ mange raser jeg har lyst på, er det vel? :angel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra at jeg forsøker å unngå fristelsen med å få meg flere hvite pelsdotter, så er følgende mine drømmeraser:

Schäferhund. Dette har vært min drømmerase så lenge jeg kan huske. Jeg føler jeg aldri har hatt drømmehunden min før jeg har hatt en schäfer. Det er flere grunner til at jeg ikke har skaffet meg en, delvis fordi jeg ikke har hatt en livsstil hvor en så krevende rase passer og delvis fordi det er så utrolig mye problemer i rasen slik den er i dag.

Siberian Husky. En av de vakreste rasene jeg vet om, spesielt med ulvegrå pels og isblå øyne. Men siden disse er enda mer krevende enn schäferen, så blir det nok aldri aktuelt med en slik - for hundens del.

Tamaskan Dog. Jeg forelsket meg hodestups i disse første gang jeg hørte om dem (som ikke er særlig lenge siden). Noe av det vakreste jeg har sett, får helt vondt i magen av å se bilder av dem. Men dette er spesielle raser hvor man skal vite veldig godt hva man gjør og hva man skaffer seg, og jeg tror ikke den passer for oss i dag. Men himmel, så vakker!

Bortsett fra disse tre, så er det mange, mange raser jeg kunne tenke meg. Collie, sheltie, belger, svensk lapphund, pomeranian, bruksgolden, hollandsk gjeterhund, border collie, saluki, hvit gjeterhund... Så mange raser, og så få år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler for å oppdatere meg litt.

Jeg har mine to drømmeraser allerede, og etter å ha hatt Dany i hus til nå og ha vært sammen med en del kelpier, så vet jeg at det ikke blir den siste hos meg. Og jeg kan ikke se for meg fremtiden uten kelpie, nå som jeg vet hvordan det er å ha en i livet mitt.

Men sånn rent drømmeraser uten om disse to, er aussien og border collie nok de eneste jeg ville ha vurdert. Nja, det stemmer ikke helt. Jeg kunne ha vurdert en god sheltie også i tillegg til de andre.

Aller helst en vakker aussie jeg både kan stille og bruke i lydighet og spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal vurdes de småhund etter Border collie min blir gamle;-)

jeg alltid ønskes meg en lita hund som bor inn.. mens polarhund min bor hundegårdet.. husky min trives ikke best inn.. derfor jeg ønskes meg en lita hund som alltid med alt mulig..

Russian toy Terrier

Alltid drømme ha minst hund i huset.. og de er vennlig rase.. aktiv god..

Shiba

ja, ønskes meg en lita shiba, som tenkt bruks til spor og agility.. og den litt tåle mye ut og slik:-) også kan være sta...

Norsk Lundehund

jeg liker de, og jeg ville gjerne støtte for få flere lundehund.. side de er true rase.. og jeg kjenne noe venner som har den, jeg synes de er så flott se på og aktiv veldig bra som passe bra til flokket min..

Lancashire Heeler

lese om mye disse rase, jeg synes de ser ikke så pen ut.. men etter jeg leste og snakk med folk som har.. gjorde meg mer interssant i den, tenkt bruks den til spor hvis jeg velger den:-)

Staffordshire bull terrier

en av mest vakker hund jeg vet om.. vurde mye om ha disse rase.. gemytt og bruks er god! de kan gjerne pulling-trekk.. for meg, tenkt spor og agility.. jeg ville ha en lita og veldig aktiv hund:-) kanskje den er ikke så lita.. men de er lita for husky;-)

Brasiliansk terrier

Liker de sjelde rase.. den rase jeg aldri sett en ennå.. jeg var lita, var veldig interssant i den.. til nå tida jeg leste litt om den, visst den er veldig sjelde i norge.. jeg ville ha en Jack Terrier likne med.. da det er noe for Brasiliansk terrier for meg:-)

Podengo Portuges liten

sett på utstilling og hilste.. og snakk noe oppdretter.. alltid stort interssant i de "gatehund" for jeg synes de er likne med "gatehund" og jeg liker godt de som sta og livlig og uredd.. er nok fin til gårdhund, spor/agility.

hvis jeg velger gjeterhund:

jeg ønskes meg gjeterhund en gang framtid selv jeg har sau... og jeg har en border collie som bruks til gjeterhund. men neste gang jeg ville ha, skulle være kort pels enn border collie.. selv jeg er veldig fornøydt med BC min.. men ønskes noe andre gjeterhunder type:-)

Australsk kelpie

er ikke så stor.. og veldig høy aktiv.. tenkt bruks den til agility, lydighet og gjeterhund, spørsmål hvor kommer fra.. for ikke alle kelpie er bruks.. fins utstillinglinje og brukslinje..

Australian Caatledog

mellomstor og nok kraftigere.. kjent en har slik.. men blanding.. men mye av den rase.. jeg blitt veldig liker godt.. speial pels... og hørt de er rask god til gjeterhund og tar rolig og nytt liv seg når de ikke på jobb:-)

hvis jeg velger bruks hund:

jeg har siberian husky på noe år. drive med hundekjøring..

Grønlandshund

drømmepolarhund større enn SH.. med mange flott farge.. og flott brukshund.. ærlig arbeidhund..

Karelsk bjørnhund

jeg ville ha den til trekkhund og jakthund:-) er også drømme ha egne jakthund som bruks til hjort og de beitedyr:-) hørt de er litt strengt type.. er ikke kanskje vennlig rase.. bjeffe mye.. men jeg interssant mest den høy aktiv de har.. og ærlig arbeidhund/jakt

men jeg skal ikke ha alle.. men har drømme om og kanskje den framtid blir valgt;-) alltid ønskes meg veldig aktiv hunder og har knappe på og av;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min drømmerase er Collie, så neste hund vil nok bli en sobel hann :) Har også siklet etter tollere. Vil ha en sånn en gang. Mer hendig størrelse, veldig vakre og de jeg har møtt har vært glade og flotte hunder. Og en siste drømmerase måtte blitt Islandsk fårehund. De er veldig fine de også, og de jeg har møtt har vært sånn typisk gårdshund som holder seg på området og passer på mennesker og dyr :) om jeg ender opp på en gård, måtte jeg hatt en sånn til å gå i stil med islandshestene, hehe. Kan ikke få nok av Island!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer:

Schæfer

Rottweiler

Stabyhoun

Fransk bulldog

Corgi

Akita

Siberian husky

I tilfeldig rekkefølge.... Men får sikkert ikke "lov" til å ha mer enn en hund såå det sååå..... smile.png

Hm, tror listen min har endret seg litt siden sist. Nå vil jeg helst ha enten:

Toller

Aussie

Groenendal eller terv

Men syns det er vanskelig siden jeg samtidig vil ha en stødig, ikke-stresset hund med av-knapp :P:D (og fortsatt ikke får lov til å ha flere hunder :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal vurdes de småhund etter Border collie min blir gamle;-)

jeg alltid ønskes meg en lita hund som bor inn.. mens polarhund min bor hundegårdet.. husky min trives ikke best inn.. derfor jeg ønskes meg en lita hund som alltid med alt mulig..

Russian toy Terrier

Alltid drømme ha minst hund i huset.. og de er vennlig rase.. aktiv god..

Shiba

ja, ønskes meg en lita shiba, som tenkt bruks til spor og agility.. og den litt tåle mye ut og slik:-) også kan være sta...

Norsk Lundehund

jeg liker de, og jeg ville gjerne støtte for få flere lundehund.. side de er true rase.. og jeg kjenne noe venner som har den, jeg synes de er så flott se på og aktiv veldig bra som passe bra til flokket min..

Lancashire Heeler

lese om mye disse rase, jeg synes de ser ikke så pen ut.. men etter jeg leste og snakk med folk som har.. gjorde meg mer interssant i den, tenkt bruks den til spor hvis jeg velger den:-)

Staffordshire bull terrier

en av mest vakker hund jeg vet om.. vurde mye om ha disse rase.. gemytt og bruks er god! de kan gjerne pulling-trekk.. for meg, tenkt spor og agility.. jeg ville ha en lita og veldig aktiv hund:-) kanskje den er ikke så lita.. men de er lita for husky;-)

Brasiliansk terrier

Liker de sjelde rase.. den rase jeg aldri sett en ennå.. jeg var lita, var veldig interssant i den.. til nå tida jeg leste litt om den, visst den er veldig sjelde i norge.. jeg ville ha en Jack Terrier likne med.. da det er noe for Brasiliansk terrier for meg:-)

Podengo Portuges liten

sett på utstilling og hilste.. og snakk noe oppdretter.. alltid stort interssant i de "gatehund" for jeg synes de er likne med "gatehund" og jeg liker godt de som sta og livlig og uredd.. er nok fin til gårdhund, spor/agility.

hvis jeg velger gjeterhund:

jeg ønskes meg gjeterhund en gang framtid selv jeg har sau... og jeg har en border collie som bruks til gjeterhund. men neste gang jeg ville ha, skulle være kort pels enn border collie.. selv jeg er veldig fornøydt med BC min.. men ønskes noe andre gjeterhunder type:-)

Australsk kelpie

er ikke så stor.. og veldig høy aktiv.. tenkt bruks den til agility, lydighet og gjeterhund, spørsmål hvor kommer fra.. for ikke alle kelpie er bruks.. fins utstillinglinje og brukslinje..

Australian Caatledog

mellomstor og nok kraftigere.. kjent en har slik.. men blanding.. men mye av den rase.. jeg blitt veldig liker godt.. speial pels... og hørt de er rask god til gjeterhund og tar rolig og nytt liv seg når de ikke på jobb:-)

hvis jeg velger bruks hund:

jeg har siberian husky på noe år. drive med hundekjøring..

Grønlandshund

drømmepolarhund større enn SH.. med mange flott farge.. og flott brukshund.. ærlig arbeidhund..

Karelsk bjørnhund

jeg ville ha den til trekkhund og jakthund:-) er også drømme ha egne jakthund som bruks til hjort og de beitedyr:-) hørt de er litt strengt type.. er ikke kanskje vennlig rase.. bjeffe mye.. men jeg interssant mest den høy aktiv de har.. og ærlig arbeidhund/jakt

men jeg skal ikke ha alle.. men har drømme om og kanskje den framtid blir valgt;-) alltid ønskes meg veldig aktiv hunder og har knappe på og av;-)

Eh.. kelpien er en brukshund. Den er ikke delt i showlinjer og brukslinjer. Ikke vil vi at den skal bli det heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh.. kelpien er en brukshund. Den er ikke delt i showlinjer og brukslinjer. Ikke vil vi at den skal bli det heller :)

Ja, i tillegg til at det faktisk blir brukskrav på cert på rasen om noen år. Så virkelig hvor får du det fra at det er splittet i show og bruks? Tenker du på Working Kelpie Greenhusky?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus
Langhårsbelger of course :D

Men som en annen drøm ved siden av langhårsbelger, er den store drømmen å eie en brindle akita :wub:

Akita-BRINDLE.jpg

Bildet er fra Inu sitt oppdrett.

Langhårsbelger har vi, pluss at det muligens kommer en til i hus kanskje neste år. Drømmen om en brindle akita står enda, den ville blitt min store utstillingsstjerne :wub:

Om maaaange år, når vi er rike og eier et småbruk med innendørs og utendørs treningsbane, når jeg jobber 50%, nyter livet og har masse tid til å trene hund, har vi også muligens lyst på ei søt, driftig lita schäfertispe og ei søt, enda mindre, driftig liten kelpietispe. 4 brukshunder går nok dessverre ikke for meg med 100% stilling, men to skal vi nok klare med glans for nå :)

Edit: Også selvfølgelig flere belgere :D En belger blir det alltid her i hus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i tillegg til at det faktisk blir brukskrav på cert på rasen om noen år. Så virkelig hvor får du det fra at det er splittet i show og bruks? Tenker du på Working Kelpie Greenhusky?

ja, Kelpie jeg tenkt bare bruks.. ikke utstilling.. ja, nok det var working kelpie...:-) Australsk kelpie er den jeg tenkt på;-) første trodde australsk " fins to linje";-) hehe..:-) visst jeg tok feil:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh.. kelpien er en brukshund. Den er ikke delt i showlinjer og brukslinjer. Ikke vil vi at den skal bli det heller :)

det er veldig bra!:-) bra jeg tok feil :-)

for jeg liker de bruks.. ikke skal delt de heller.. bare jeg synes jeg leste om før.. visst jeg tok feil!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra at jeg forsøker å unngå fristelsen med å få meg flere hvite pelsdotter, så er følgende mine drømmeraser:

Schäferhund. Dette har vært min drømmerase så lenge jeg kan huske. Jeg føler jeg aldri har hatt drømmehunden min før jeg har hatt en schäfer. Det er flere grunner til at jeg ikke har skaffet meg en, delvis fordi jeg ikke har hatt en livsstil hvor en så krevende rase passer og delvis fordi det er så utrolig mye problemer i rasen slik den er i dag.

Siberian Husky. En av de vakreste rasene jeg vet om, spesielt med ulvegrå pels og isblå øyne. Men siden disse er enda mer krevende enn schäferen, så blir det nok aldri aktuelt med en slik - for hundens del.

Vil ikke si at en Siberian er mer krevende enn en Schäfer (og sånn for the record så har jeg bodd med en schäfer i 5 år og passet en annen i 2ukers strekk i over 2 år). Men de er krevende på en annen måte. Schäferen er lettere enn en Siberian på en del måter de også. Mye bedre inkalling, mye lettere å trene med og dressere på et annet nivå. Lavere jaktinstinkt, stikker sjelden og aldri av osv. Spørs bare hva man vil ha. Skulle jeg hatt en allround brukshund (ikke trekk og ut i naturen bikkje) så ville jeg fortsatt ønsket meg en Schäfer :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj... Så mange :P

Korthåret Collie

Boxer

Flatcoated Retriever

Jaktgolden

Greyhound

Berger de Picard

Engelsk Springer Spaniel

Av de litt mindre rasene

Cairn Terrier

Schipperke (muligens, har en 5 år gammel i hus nå)

Welsh Corgi, Pembroke

Phalene

Den som er mest relevant og står høyest på ønskelisten nå, må jeg vel innrømme er korthåret collie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...