Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva gjør din hund når dere er hjemme?


idaa.sp
 Share

Recommended Posts

Hva gjør din hund når dere ikke går tur/trener, altså når dere bare er hjemme? :)

- Schæferhund 11mnd

Nilo ligger av og til på plassen sin, men som regel tusler han litt rundt. Leker med tyggelekene sine, følger etter meg om jeg skal noe ( :rolleyes2: ), selv om det er bare på do.. Han maser litt på besøket mitt og ser tv :lol:

Endret av IW
Forbedret emnetittel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at mange kommanderer hunden til å ligge rolig inne. Selv vil jeg ikke bare ligge rolig når jeg er inne og tenker at hunder også kjeder seg og vil finne på noe, leke og tulle litt osv. Begge mine leker en god del. Så lenge de ikke raser omkring så er det helt greit for meg. God underholdning er det også. :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Slapper alltid av innendørs, sover som regel så nærme meg som mulig i sofaen. :)

Når det er på tide med mat merker jeg det derimot, da begynner han å snoke veldig.

Og tid for litt leking innimellom, finner han ut at jeg "plutselig" har en strikk i håret eller rundt armen som han vil ta, nemlig den morsomste leken som finnes er hårstrikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 mnd BC valp.

ligger mye i ro, tusler rundt, leker med reven sin (bamse altså!:P ). Går ut på kjøkkene er stille, jeg tenker han sover, MEN da jeg kommer inn på kjøkkenet ligger det en voffs og sover oppi en haus med opprevet papir fra søppla....-.- Går ellers i helene på meg også har han en uvane jeg er lei og det er att han knurrer med en gang det er en merkelig lyd ute...selv om han høres tøff ut så kommer han løpene mellom beina mine og står der og knurrer. Kikker opp på meg som "slapp av mor jeg skal passe på her jeg, gå å se hva det er du" min helt! ...-.- what to doo?? :P

Ellers så er han en engel, ligger under stolen og sover godt nå! ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thorvald, finsk lapphund på 11 mnd:

For det meste sover han/slapper av, veksler mellom sofaen (da kliss inntil oss, mamma/pappadalt som han er :P), saueskinnet/senga si eller ulike plasser på gulvet etter hvor varm/kald han er. Også leker han endel med lekene sine, da ganske rolig tygging, iblant mer herjing, men det er noe vi tillater siden han er flink og roer seg etterpå, også er jeg enig med Pippin&Symra, det er jo fryktelig søtt også! Når han herjer hopper han rundt og rister på dralekene (type spinner rundt i sirkler mens han dunker leka i gulvet), evt leker med en ball som han triller rundt i stua og fanger selv. Han er veldig god på å "kaste" ball til seg selv :D

Han ligger mye sånn:

og

Om ikke dét er søtt så vet ikke jeg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coton de Tulear, 1 år og 6 mnd.

Ligger i sofaen oppå ein haug med puter ved sidan av meg, ligger i vinduskarmen og held utkikk på alt som bevegar seg nede på gata, får raptus, sutrar om ho må ut, prøvar å ta knekken på nokre leikar, tygger på gnagebein, bjeffar på ytterdøra :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bamse (Bichon frise, snart 9 år): Stort sett rolig, men får seg noen føyker der han spinner rundt i stua. Hundene får bevege seg som de vil, men Bamsemann må draes igang litt, ellers ligger han bare i sofaen å glor.

Shensi (Norsk lundehund, 2 år): Sover mye, men spinner en del rundt også. Artigste leken er å slenge seg rundt i sofaen, for så å ta springfart ut på gulvet, spøle rundt der og opp i sofaen igjen :w00t: Hun er klin gæærn rett og slett! Evt leke litt med Bamse eller kattene! Men stort sett ligger hun under teppet så tett inntil meg som hun får til :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å forklare i bilder så gjør hun mest slik:

55403.jpg

Ligger på sofakanten og slumrer og passer på parken "sin"

50835.jpg

Sover

50845.jpg

Sover oppå meg

50847.jpg

Hender hun får tyggebein som hun koser seg med

50856.jpg

Og sover mer.

Hun er veldig rolig inne, sover og tar livet med ro.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eurasier på snart tre år.

Så lenge han får det han trenger av aktivisering, så ligger han stort sett og chiller inne. Kommer innimellom bort og spør om å få ligge litt i sofaen med meg eller ber om litt kos, skjaerer jeg brød kommer han gjerne og ser om det er en skive eller skalk til han, og så gir han jo beskjed om det skjer noe veldig spennende utenfor, men er stort sett en veldig rolig og fin hund inne. Hva han gjør på når jeg ikke er hjemme vet jeg jo ikke, men ser ut til at det går rimelig rolig for seg når jeg ikke er hjemme og. Har han kjedet seg kan han finne på å stjele noe papir om det er tilgjengelig (f.eks hvis jeg har glemt en serviett på det lave stuebordet) og pynte stuegulvet med det, men stort mer ramp enn det er det ikke nå som han er blitt "voksen" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger enten i sengen sin på soverommet sammen med pus, på gulvet i gangen eller i sofaen.

Vi leker inne, og han får tyggeting daglig. Ellers gjør han som han vil. Nå står han i gangen og leker med en kongle vi fant på tur, helt alene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine sover endel, ellers kikker Boris mye ut av vinduene, sitter og balanserer på sofaryggen.

Er de nydusjet kan det bli endel spinning rundt som noen gærninger, men ikke ellers.

De gnager noen ganger på tyggeben eller leker,men det er skjeldent.

Hector elsker å sitte på magen min, stirre meg dyypt inn i øynene mens han skakker på hodet, knirker og susser meg på nesen :wub: dette skjer så si hver kveld :wub:

Boris derimot skal ligge oppetter låret mitt helst med hodet hvilende på ene armen som trykker frem og tilbake på pcen, så han ser ganske teit ut der han ligger.. med ett hode som beveger seg pga armen min :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er inne er som regel hundene inne også. De har ikke leker/ben tilgjengelig inne, og de har ikke lov å leke/herje/løpe inne. Med 9 hunder er det helt nødvendig med klare regler på hva som er lov og ikke lov innendørs. De trenger ikke ligge stille som mus nei, bare oppføre seg "som folk". De bruker en del tid på å pusse på hverandre, koser seg rolig sammen. De ligger som regel strødd rundt oss og sover, noen velger å ligge i sofaen, mens andre ligger på gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50847.jpg

Det er det søteste jeg har sett, og så passende for en frøken som Ganzie! :lol:

Aiko ligger stort sett og sover, og tester ut nye liggestillinger. Denne er populær:

30012012612-1.jpg

Imouto liker best å ligge inntil meg eller i samme sofa, og ligger der og later som hun sover. Vi øver på at hun skal bli liggende og ikke trave etter meg dersom jeg går på kjøkkenet eller badet. Det skjer sjelden noe sånn innmari spennende da, nemlig, sjøl om hun lever i håpet. :P I tillegg liker hun å ligge/stå på sofaryggen og følge med. En er ikke world police for ingenting!

27012012599_1.jpg

Men etterhvert kapitulerer hun, og da ser det sånn ut:

24012012592_1.jpg

Og så lekeherjer de en del i senga mi (vår) "musetille", så da later vi som jeg ikke hører dem, i tillegg til at de tygger på bein. Hvis jeg ser på naturprogrammer følger de nøye med, spesielt hvis det er fugler eller gnagere eller hoppende bukker. Imouto kan tusle litt rundt og holde på med knertmonsteraktiviteter, men hvis hun er i et annet rom og det blir for stille, pleier jeg å sjekke hva hun driver med. Stort sett har hun da åpna en bag eller lignende og funnet seg noe stilig å leke med.

Kåre som jeg bor sammen med, forteller at de stort sett ligger og sover hele dagen mens jeg er på jobb. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mira, 5 år Flat Coated Retriever.

Hun er veldig rolig inne, ligger for det meste og sover, flytter litt rundt på seg mellom senga si eller gulvet. Dette er så lenge hun har fått aktivisering da, men på formidaggen er hun generellt veldig rolig unasett. Blir mere fart på ettermiddagen, fordi da er det tid for aktiviteter.. :P Hun ligger også og følger med på Lille C som leker seg på gulvet, strekker seg litt frem mot henne for å lukte eller sleike litt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset er det en hyggelig balanse mellom raptuser og søt soving. Og tissing! Herregud, hvordan kunne jeg glemme tissingen :D

9 uker gamle Malle bruker også mye tid på å jage kattene rundt her i huset. Det vil si, de få gangene kattene tør å komme inn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Blaze ligger for det meste å sover i sofaen eller under stuebordet. Om jeg går i badekaret så kommer hun om en stund opp for å se at jeg ikke har druknet så forsvinner hun ned på stuen igjen. Er jeg lenge på kjøkkenet så kommer hun å sjekker om det er noe som er til henne og er det ikke det, så går hun å legger seg igjen.

Talli er skyggen min. Ikke noe stressing, men hun er liksom bare i det rommet jeg befinner meg i hun. Om det er kjelleren for å vaske klær, kjøkkenet, badet osv osv så komme hun tusslene stille og rolig etter og legger seg der jeg oppholder meg eller følge nøye med at alt blir gjort riktig :lol:

En og annen gang får de ett lite rølp på stuegulvet, men de vet det ikke er lov å løpe rundt å leke så det er liggende eller sittende "munnhuggeri" og ellers kveldvask i sofaen.

Eneste gangen det tar helt av hjemme er når jeg skal legge meg :blink: Blaze har blitt helt på tuppa etter at vi skal gå å legge oss på soverommet. Jeg har prøvd flere ganger å la døren stå åpen så hun kan gå å legge seg, men nei. Så etter kl.23 så er det "bråk" hvergang jeg skal forflytte meg. Da spinner Blaze fram fra der hun ligger og spurter opp trappen gjerne med ett lite HYL på veien.

Så det begynner bli en vane å kjefte på henne før jeg reiser meg og gjør noe på kvelden :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shibaen på tre og et halvt slumrer og sover, et eller annet sted i huset. Jeg sitter nå i hovedetasjen, og frøkna ligger ovenpå.

Doberen på fire lærte raskt at man ikke driver og tasser rundt her i gården. (Oppdragelsen tar shibaen seg av, hun er supereffektiv.) Så hun slumrer hun også. Men hun følger etter meg der jeg er, sånn jevnt over. Liker å ha selskap.

Besøkshundene vi har innom er gjerne kvikkere og spretter opp for det minste. Ikke så rart, de er jo tross alt på besøk og kjenner ikke husets rutiner. Men selv terrieren vi har på besøk nå har skjønt greia, og ligger i rolig slumremodus.

Vi trives best med rolige hushunder, og det er min hellige overbevisning at hunder blir rolige inne så fremt de får nok stimuli ellers. Vi er mye ute i skog og mark, samt at den store trenes i tillegg. Den lille er happy om hun får vært med ut og truffet litt folk. Vi legger opp til husrutiner hvor det ikke ligger leker/tyggesaker strødd rundt, og legger ikke opp til aktiviteter her (trener for eksempel aldri inne. Aktivitetsinitiativ tar vi med ut.) Hvis jentene en sjelden gang har overskuddsenergi og innbyr hverandre til lek inne slipper vi de ut i hagen så får de herje fra seg der. (Hage FTW! Aldri mer crammy leilighet!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganzie, så søtt med babysmekke :lol: Er det for å ikke få kliss i pelsen?

Jepp, hun er meget entusiastisk når hun spiser, og er ikke så nøye om hun får hår med, så hun bruker smekke når hun får tyggebein og annen snacks. Ellers blir kragen en eneste smørje av sikkel, pels og tyggebein. Ganzie er veldig glad i smekkene sine altså, hun blir helt vill når jeg leter frem en, for da er det noe godt i vente :rofl:

Det er det søteste jeg har sett, og så passende for en frøken som Ganzie! :lol:

:innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...