Gå til innhold
Hundesonen.no

sykle med stor hund?


jma
 Share

Recommended Posts

jeg har så lyst til å begynne å sykle med hundene når snøen forsvinner. men føler det er litt ekstremsport... hva er tryggest egentlig? bruke springer eller holde i kobbelet? noen som har erfaring med å sykle med store hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har så lyst til å begynne å sykle med hundene når snøen forsvinner. men føler det er litt ekstremsport... hva er tryggest egentlig? bruke springer eller holde i kobbelet? noen som har erfaring med å sykle med store hunder?

Jeg ville definitivt brukt springer - jeg fatter faktisk ikke at folk tør sykle med båndet i hånden, jeg :blink:. Det jeg gjorde da jeg skulle begynne med sykkelstunt på min hund, var at jeg faktisk benyttet grime på ham i starten. Han var temmelig ukontrollert av seg, så for både hans og min egen sikkerhet satte jeg på sele og festet ham i springeren, samtidig som jeg hadde grime og et båndt jeg holdt i hånden slik at jeg kunne kontrollere hodet hans. Det fungerte faktisk helt utmerket, og etterhvert som jeg så at dyret faktisk var interessert i å løpe rett fram og ikke ta omveier nedi grøftekanter og slike stunt, så var det enkelt å ta av grima og bare sykle avgårde :).

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holde i kobbelet høres i alle fall ut som galskap. Vi hadde tolleren i springer, hun veide 14-15 kilo. Hun dro veldig når hun ville hilse - jeg merka ikke det på sykkelen i det hele tatt men så det på klørne etterpå for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje hold i kobbelet, det er ekstremsport. Prøvde det sjølv med ein BC for ein god del år sidan, og det endte med at eg kræsjlanda i sykkelstyret ved ein bråstopp sidan den einaste ledige hånda var der frambremsa var... Så bruk springer du :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville definitivt brukt springer - jeg fatter faktisk ikke at folk tør sykle med båndet i hånden, jeg :blink:. Det jeg gjorde da jeg skulle begynne med sykkelstunt på min hund, var at jeg faktisk benyttet grime på ham i starten. Han var temmelig ukontrollert av seg, så for både hans og min egen sikkerhet satte jeg på sele og festet ham i springeren, samtidig som jeg hadde grime og et båndt jeg holdt i hånden slik at jeg kunne kontrollere hodet hans. Det fungerte faktisk helt utmerket, og etterhvert som jeg så at dyret faktisk var interessert i å løpe rett fram og ikke ta omveier nedi grøftekanter og slike stunt, så var det enkelt å ta av grima og bare sykle avgårde :).

Jeg gjorde også slik, bare at jeg trillet sykkelen de første gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oabba er syklet mye med hos forrige eier, men da løs. Jeg har såvidt prøvd å sykle med begge to (ikke samtidig nei) og springeren har ikke sjans til å holde posisjonen om de svinger litt unna eller senker/øker farta litt... Og dette helt uten at de brukte særlig krefter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Oabba er syklet mye med hos forrige eier, men da løs. Jeg har såvidt prøvd å sykle med begge to (ikke samtidig nei) og springeren har ikke sjans til å holde posisjonen om de svinger litt unna eller senker/øker farta litt... Og dette helt uten at de brukte særlig krefter.

Selv min 28 kilos sak klarer ikke springern å holde igjen om han bestemmer seg. Han drar glatt hele syklen sidlengs selv med springer. Men med litt lydighet er det problemet borte :) Jeg sykler både med han i springer (om jeg får låne noen andre sin sykkel, den kan ikke festes på min) eller forran i line. Ikke noe problem. Men jeg ville ikke stolt på at springern holder hunden på plass. Siris triks med grime eller halsbånd i starten kan sikkert være lurt hvis man ikke har helt kontroll på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

På strihåret vorsteh og border collien samtidig så har jeg brukt springer. Har i grunnen syntes det har vært lettere å holde kontrollen med større fart. Hundene m fokusere på det de gjør og ikke alt annet. Farten trenger ikke være like stor hele tiden men blir gjerne brukt bevist for å komme forbi noe interresant

Edit:og sitt på sykkelen når du sykler med dem mye lettere å dra avgårde med deg når du står og trår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og lyst til å prøve å sykle med Casper, men jeg tør ikke. Har aldri prøvd springer, og jeg kan liksom ikke se for meg at jeg klarer å holde sykkelen oppe hvis han plutselig vil i grøften... har syklet med hund i flexibånd bundet i styret før da... gikk bra til det ikke gikk bra lenger :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykklet med 2 springere festet til sykkelen, da hadde jeg 2 Schäferhunder på en side og en labbis på andre siden. Alle hadde sele på seg, og halsbånd med tynn strup som jeg hadde i hånden. Dette var rett og slett for egen og andres sikkerhet. Enhver form for "galskap" eller "flokk jakt" som kunne utløses med fart ble korrigert med en lite finger vink som en påminnelse.

Det var svært skjeldent det var noe behov for det, men om 2 eller 3 stk hadde dratt ut på jakt så hadde aldri bremsene på sykkelen min holdt. De pleide holde med en en muntlig "hold deg i øra" men når det feks brått løper en katt ut forann sykkelen med 3 bikkjer i fart og jaktlyst så skal det litt mer til enn e"HEI DU".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv min 28 kilos sak klarer ikke springern å holde igjen om han bestemmer seg. Han drar glatt hele syklen sidlengs selv med springer. Men med litt lydighet er det problemet borte :) Jeg sykler både med han i springer (om jeg får låne noen andre sin sykkel, den kan ikke festes på min) eller forran i line. Ikke noe problem. Men jeg ville ikke stolt på at springern holder hunden på plass. Siris triks med grime eller halsbånd i starten kan sikkert være lurt hvis man ikke har helt kontroll på hunden.

Her er det jeg som er det største problemet, ikke lydigheta på bikkjene :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han forrige Riesen min likte veldig godt å løpe ved siden av sykkelen, både løs i "fri" og under kommando, i springer og i trekk framfor meg. En engel å sykle med uten like. Jeg kan ikke si det samme om ham jeg har i dag, og jeg la vekk sykkelen for en periode for turene ble forsuret av en hund som virkelig ikke skjønte poenget. Håpet er at ny inntrening nå etter pausen gir ny giv til oss :) Jeg ser ikke helt poenget til å tvinge det gjennom heller, for du trener ikke agility med en hund som midliker det, når den går som en gud i lydighet heller? Konklusjonen min er at det er en stor fordel om hunden liker prosjekt sykkel - veldig stor fordel! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sykla mye med mine to, og mine tidligere hunder. I halsbånd og springer, sele og springer og siden i høst i sykkelstang fremfor sykkelen og med sele på hundene. Alt har fungert bra. Men må innrømme at det har vært et par turer sidelengs ned i grøfta når to Sibber samtidig drar i den retningen. Sånn sett er sykkelstanga bedre. havner ikke i grøfta like lett (stanga bøyer seg gjerne litt har jeg merket). MEN om ikke hunden holder seg fremme så blir det lett kluss med lina/båndet, og jeg føler jeg har mye mindre kontroll på fremover rykk og bråstopp enn med springer.

Anbefaler helt klart springer i starten uansett. Jeg har "syklet inn" Freke også med springer. Når han forstår poenget så satt jeg ham fremme. Om jeg gjør det samme med neste er tvilsomt da jeg setter hundene sammen med en nakkeline (line mellom halsbåndene på hundene) som gjør at den som har forstått opplegget hjelper til med å holde den andre på rett plass, fremme og på høyre side.

Svært dårlige bremser på min sykkel fra 92 som har fått massevis av juling. Så når det blir 3-4 hunder der fremme blir det vogn, gleder meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar! da blir det å ha et kobbel i sele festet til springeren, og et kobbel festet til grime som jeg holder i handa da?

bikkjene her er jo lydige alle sammen, men de veier jo fra 38 til 59 kg. Så tror det med grime er lurt :P det jeg er redd for er om de plutselig skal stoppe for å tisse eller noe sånt.. Og han største er gla i å jobbe, så han er jeg redd for at skal bli for ivrig og løpe for fort. Men om man har grime og får korrigert de litt med den så burde jo det funke greit.

(og det er selvfølgelig snakk om å sykle med en og en..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil absolutt brukt springer. Men det kan være litt vanskelig å få springeren til å sitte godt nok på enkelte sykkelmodeller. Den vi hadde, skle fremover og bøyde seg hele tiden når hunden dro (men hun dro veldig hardt). Så det var litt plagsomt. Nå har vi ikke springer lengere, men på Chanti bandt vi båndet fast i rammen under setet, kort bånd slik at hun ikke klarte å løpe foran sykkelen eller få rykket noe ut til siden. Det gikk også greit, men springer er nok det tryggeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv min 28 kilos sak klarer ikke springern å holde igjen om han bestemmer seg. Han drar glatt hele syklen sidlengs selv med springer.

Da tror jeg du bare har dårlig teknikk - for jeg har da aldri hatt problemer med å holde to halvtamme briarder på plass med en springer (2 briarder + sau på skogsbilvei gir stor fart og stormende jubel, men ikke noe problem å holde dem med springeren :D).

Men det kan være litt vanskelig å få springeren til å sitte godt nok på enkelte sykkelmodeller. Den vi hadde, skle fremover og bøyde seg hele tiden når hunden dro (men hun dro veldig hardt).

Akkurat det problemet har jeg også hatt, men jeg løste det ved å feste en pakkestropp mellom springeren og bagasjebæreren slik at det ikke var mulig at springeren ble dratt framover :).

Endret av Siri
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Da tror jeg du bare har dårlig teknikk - for jeg har da aldri hatt problemer med å holde to halvtamme briarder på plass med en springer (2 briarder + sau på skogsbilvei gir stor fart og stormende jubel, men ikke noe problem å holde dem med springeren :D).

Du kan si hva du vil om teknikken min, men fakta er at han ikke har noe problem med å rykke ut til siden så bakhjulet sklir sidlengs (impulsiv hund som plutselig finner ut at han skal skrått bakover ut i grøfta). Nå er det ikke noe problem fordi han ikke får lov til det, men de første turene klarte han det flere ganger før han skjønte hvordan reglene for sykling funka. Jeg tryna ikke fordi jeg satte beina i bakken, men poenget er like fult at han klarer helt fint fysisk å dra ut bakhjulet på en sykkel i springer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syklet mye med mine da jeg hadde to malamuter (en på 40 og en på 45) Jeg hadde da med begge, enten festet foran i styret slik at de fikk trekke med sele, eller i halsbånd på siden og da holdt jeg i båndet.. Synes det er det absolutt tryggeste fordi det er lettere og kontrollere de da og skulle de finne på noe så kan jeg slippe båndet heller enn og tryne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan si hva du vil om teknikken min, men fakta er at han ikke har noe problem med å rykke ut til siden så bakhjulet sklir sidlengs (impulsiv hund som plutselig finner ut at han skal skrått bakover ut i grøfta).

Det er vel noen av oss som kanskje har mer fysiske forutestninger til å sitte tungt på setet sånn at bakhjulet ikke blir dratt ut :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler med Tinka og holder i kobbelet med hånda jeg. Ikke visste jeg at det gjør meg til ekstremsportutøver. :lol: Det er jo ikke verre enn å slippe kobbelet om hun plutselig skulle finne på å rykke hit eller dit? Hun gjør ikke det da, traver bare fint ved siden av sykkelen, og jeg merker på henne om hun må stoppe for å tisse.

Men kanskje jeg skulle investert i en springer allikevel, etterhvert som jeg både skal kjøpe ny sykkel og jeg etterhvert får to hunder i stedet for bare én litt smådaff en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Springer funka ikke på Jubi, hun dro bakhjulet rett ut til siden hun. Og jeg har stor nok rompe altså ;)

Det som ble løsningen for oss var og feste henne i rattstammen. Jeg prøvde kickbike med henne, og det var jo helst en sånn jeg skulle hatt. Den hadde en stang som holdt båndet opp fra forhjulet, og den kunne jeg godt tenkt meg på sykkelen også!

Jeg er spent på hvordan Lego blir å sykle med når han blir eldre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dressur er nøkkelen uansett.

Jeg holder kobbelet til begge mine i hånda når vi sykler.. Med mindre jeg bestemmer meg for å feste den ene i belte rundt livet da.

Det er på ingen måte å regne som risikosport så lenge man har fått inn noen viktige kommandoer.

De viktigste kommandoene er (i tilfeldig rekkefølge)

:

Slutt (med å prøve å drepe den hunden der borte, jage på katta du ser osv..)

Venstre (vi skal til venstre)

Høyre (vi skal til høyre)

Andre siden (gå til motsatt side av sykkelen)

Foran (vær foran sykkelen.)

Bak (vær bak sykkelen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler med begge bikkjene festa til meg i magebelte. De trekker forran i sele, ihvertfall malamuten. Goldnen kan gjerne trave ved siden av. Fram til nå etter jul har jeg sykla med gamla på springer, men får ikke festa springeren i den nye sykkelen ..

Om du skal sykle med springer eller ei kommer vel ann på hva du vil. Trener jeg trekk syns jeg det helt klart er best å ha hunden forran. Om ikke er springer supert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
    • Takk for svar. Da tenker jeg hvertfall riktig med å hjelpe den «voksne» hunden med å gå imellom den og valpen. Så jeg fortsetter uansett med det, og gir dem også pauser fra hverandre. 
    • Personlig så synes jeg ikke at det skal være den eldste sin jobb å sette valpen på plass, selv om det er veldig fint innimellom at en tydelig og rettferdig voksen hund kan gå inn og korrigere valper/ungjunder. Det er gjerne mer effektivt enn om vi som mennesker gjør det. Den eldste skal allikevel være trygg på at du setter grenser for valpen og skjermer den ved behov. Husk at en 2 år gammel hund er ikke nødvendigvis voksen i hode.  Så mitt eneste tips er å ta den voksne på alvor når den ber om hjelp! 
    • Hei Jeg har en hund på snart 2 år og en valp på 10 uker. Valpen er selvfølgelig veldig leken og er som valper flest. Valpen synes det er veldig gøy å leke med den eldre hunden ved å gå etter bein og hale, også normalt, men hunden min på snart 2 år sier aldri ifra når hun har fått nok. Ser på hele kroppsspråket hennes at hun synes det er slitsomt, men hun sier aldri noe, bare prøver å løpe unna. Da blir det jeg som må steppe inn å «redde» henne og få valpen unna. Når den 2 år gamle hunden var valp og var voldsom mot eldre hunder ble hun satt på plass på en fin måte og dette skapte fine læringsøyeblikk. Har dere noen tips?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...