Gå til innhold
Hundesonen.no

Raske middagsretter av fisk. Del din yndlingsoppskrift!


Symra&Pippin
 Share

Recommended Posts

Vet dere hva? Det spises vanvittig mye kjøttdeig her i Norge. Det er faktisk hverken sunt eller økologisk, skal jeg fortelle dere. Men nå startet jeg egentlig ikke denne tråden for å vifte med fingeren (peke-), men for at vi kan utveksle noen gode og raske fiskeretter vi har prøvd.

I dag hadde jeg frosne (lett opptinte egentlig) laksefileter i en form, puttet oppi paprika, vårløk, salt og pepper og helte over et par desiliter fløte. I ovn på 200 grader i ca 30 min. Kokte poteter til. Steike det var godt!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ask sin middagsfavoritt: Man smelter en GOD slump Tine MeieriSMØR i en stor tykkbunnet kjele, slenger oppi frosne torskebiter og litt grønnsaksblanding. Slenger på lokk og lar det putre på lav varme.

Røkt kolje La kolja trekke (så vidt koke) i ca 5-8min (10-15min hvis den er frossen) Server med kokte (mandel) poteter og grønnsaker. Ha tint smør over fisken evt rømme vedsiden av dersom du h

Denne tråden likte jeg! Jeg skal følge den med lupe! Jeg kan ikke skryte av kokkeferdighetene mine, men du sa ordet enkelt og DET kan jeg Jeg kjøper laksefilet og en pose wok-grønnsaker. Pluss et

Vi kjøper ofte fersk laks på ica maxi når de har 10 kr/bit-tilbud. Har det i en ildfast form med et godt lag pesto, litt sitronsalt og pepper. Så tar vi vaska poteter og skjærer det i båter, krydrer og salter de etter ønske (fullt mulig å ha sunne krydder som blir godt i stede for salt, feks), hiver de i en annen ildfast form. Bittelitt olje er greit. Så hiver vi det i ovnen til de blir neesten ferdig, da er det klart for laksen inn i ovnen, så er laksen ferdig samtidig som potetene har fått et litt sprøtt skall. Pestoen bruker vi som saus. Vet ikke om pestoen er så sunn, men i det store og det hele er det kun laks med noe pesto og poteter (som man kan lage saltfrie og kun med litt olje i bunn). Serveres med grønnsaker. NAM, skikkelig snopmiddag her!

Kanskje hørtes det mye ut? Det er griselett og tar toppen ti minutter. Resten av tiden koser det seg i ovnen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden likte jeg! :D Jeg skal følge den med lupe!

Jeg kan ikke skryte av kokkeferdighetene mine, men du sa ordet enkelt og DET kan jeg :D Jeg kjøper laksefilet og en pose wok-grønnsaker. Pluss et dryss eller to med krydder. Rask og sunn middag for sånne som meg med kjøkkenskrekk. (Så ja, jeg trenger å følge med akkurat denne tråden..he-he!)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ask sin middagsfavoritt: Man smelter en GOD slump Tine MeieriSMØR i en stor tykkbunnet kjele, slenger oppi frosne torskebiter og litt grønnsaksblanding. Slenger på lokk og lar det putre på lav varme. Samtidig tar man noen poteter man kokte dagen i forveien og moser og varmer opp med litt smeltet smør og ev fløte så det blir god gammeldags hjemlagd potetmos. Her i huset er det obligatorisk med erter i potetmosen, men jeg innser at det er sært. Gressløk eller gjerne purre er et must.

Etter passe lang/ kort tid er fisken ferdig, man ser det på den, og maten er klar.

Voila: smørdampet torsk og grønnsaker med hjemlagd potetmos. Digg!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min variant av laks i fløte :D:

Ta et "ark" med folie, legg på en klatt hvitløkssmør, evt litt vanlig smør, legg en laksefilet oppå. Krydre fileten med sitronpepper og Aromatkrydder, legg noen kabler rekeost oppå. Dryss på hakket purreløk og legg noen frosne biter spinat ved siden av. Pakk sammen folien og sett midt i ovnen på 225 grader sånn passe lenge :D. På slutten, når laksen er gjennomvarmet og spinaten tint, hell oppi fløte (så mye man ønsker) og legg i noen reker i som varmes sammen med fløten. Voila - en deilig "suppe". Server gjerne sammen med hvitløksbrød varmet i ovnen sammen med det andre.

Evt: Stek en laksebit i panna med sitronpepper og Aromatkrydder (ja, jeg er glad i den :D). Server med rå grønnsaker som er kutta opp (f eks blomkål, gulrøtter, tomat etc). Ha på en rømmeklatt og server gjerne sammen med hvitløksbrød.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den retten til venstre i dette heftet er en av de neste fiskerettene jeg lager. Kjapt, enkelt og ganske sund vil jeg våge påstå. Den kan også tilpasses både lavkarbo og normalt kosthold med tanke på hva du har til eller bare øker spinat/fiske mengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å kjøpe ørretfilet (sånn man får i firepakninger). Tiner det jeg skal ha, og legger på sølvfolie. Tar på salt og pepper, en limeskive, dill om jeg har, og en liten klatt med smør. Lukker sølvfolien, og har i ovnen på ca 170 grader i 15-20 minutter. Voila, superenkelt, fort gjort, og godt :-) Salat eller noe ved siden av.

Pleier og å kjøpe en pose med wokgreier, woke det (eller hva man sier :P ), og på slutten ha i terninger av ørretfilet (eller laksefilet). De skal bare så vidt komme ned i før de er gjennomstekte, så det går fort. Godt med nudler, og hjemmelaget hvitløksdressing :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dampet kveite *sikle* Man tager kveitefilet og peprer med pepperkvern, legger den på rist el lignende med skinnsiden ned, heller på vann (varmt vann gjør at ting går litt fortere) til det akkurat rekker opp til rista og lar dampe i ca 10 min. Serveres med remulade/rømme/purresmør (smeltet smør som det ligger purreringer i) og egenvalg tilbehør. Jeg bruker like gjerne en grønn salat som kokte poteter. eller begge deler. Og agurksalat (agurk som er skåret med ostehøvel, dekkes såvidt med vann, ha i en dert edikk eller sitron og sukker etter smak). Og raspa gulrot. Og dampet brokkoli. Og og og :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk i ovn, kan lages i ildfast form eller inpakket i folie: Ta de grønnsakene du lyster på, legg fisk oppå, en klatt smør oppå fiske, krydre. Om dette lages i åpen form kan man gjerne helle fløte oppi også. Nam, nam :D

Wok: wok grønnsaker (frosne eller ferske), legg i fisk i biter eller scampi/kamskjell, tilsett så rød currypasta og kokosmelk, la putre litt. Nam, nam :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dampet kveite *sikle* Man tager kveitefilet og peprer med pepperkvern, legger den på rist el lignende med skinnsiden ned, heller på vann (varmt vann gjør at ting går litt fortere) til det akkurat rekker opp til rista og lar dampe i ca 10 min. Serveres med remulade/rømme/purresmør (smeltet smør som det ligger purreringer i) og egenvalg tilbehør. Jeg bruker like gjerne en grønn salat som kokte poteter. eller begge deler. Og agurksalat (agurk som er skåret med ostehøvel, dekkes såvidt med vann, ha i en dert edikk eller sitron og sukker etter smak). Og raspa gulrot. Og dampet brokkoli. Og og og :lol:

Høres omtrent ut som min middag her litt før jul det der :). Jeg stekte dog kveiteskiva på høy varme i panna først for å få steikeskorpe, deretter i form i ovenen på ganske lav varme med en smørklatt og krydder på toppen :D. Servert med eggesmør (smeltet smør + et kokt egg hakket oppi - gjerne med et dryss persille i følge Ingrid Espelid Hovig :D). Agurksalat, rå gulrot og smørdampet brokkoli. Nammmmm :D.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler gjerne min laksevariant igjen, jeg:

  • Sett stekovnen på 200 grader
  • Finn fram paiform, eller liten langpanne
  • Sprut en dæsj olje litt rundt omkring i bånn
  • Del opp poteter i båter, pommes frittes eller ikke så altfor tjukke båter, eller litt av hvert, så de ikke bruker så lang tid på å bli ferdige. Hiv potetene i formen. Strø på salt og pepper og vend potetene i ojle og krydderet, slik at de blir krydra og feite over alt. Vask fingra
  • Krydre et par tinte laksefilèter (eller bruk sånne ferdigmarinerte), måk plass til dem i formen og legg dem sånn midt i, med poteter rundt omkring. Vask fingra igjen
  • Ta en hel hvitløk og knørv dem mellom henda, slik at båtene deler seg, men det løse skallet detter av. Strø båtene hele oppi formen.
  • Ta noen klatter med meierismør og fordel over fisken og her og der over potetene.
  • Putt formen i ovnen og ta en liten treningsøkt med bikkja på terrassen, eller gå den lille tisserunden
  • Når du kommer inn, setter du på en liten kjele med litt vann i. Hiv oppi ca 1/2 teskje salt.
  • Når vannet nesten koker, tar du noen små buketter brokkoli, sukkererter, gulrotbiter og eller hva du måtte ha av grønnsaker og hiver oppi. (Noen liker å putte grønnskaer i ovnen også, eller rå. Jeg tåler ikke rå og liker ikke svidd brokkoli)
  • Etter noen minutter er grønnsakene ferdige. sukkererter skal bare såvidt forvelles.Hell av vannet
  • Nå har maten stått i ovnen i en drøy halvtime og grønnsakene er ferdige og du kan spise. Veldig, veldig godt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Ovnsgratinert laks er alltid godt, og sunt!

*Krydre godt laksefiletene med litt salt, pepper og litt hvitløkskrydder.

*Kutt valgfrie grønnsaker i passelige biter rå (bruker selv gjerne gulrot, brokkoli, blomkål).

* Bland grønnsakene sammen med en boks freme fraiche, ferdig krydderblanding til dette/eller krydre godt selv med paprikapulver, chili, sitronsaft, litt salt, pepper.

*Legg blandingen i en form, for så å legge laksefiletene oppå dette, og så inn i ovnen på 250 grader ca. 30 min.

*Kok poteter ved siden av.

Serveres slik, sammen med smeltet smør, anbefales. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laks (ørret funker og :twitch: ) i fløtesaus med bånnpasta

Jeg er ikke no glad i fisk, men dette går ned på høykant! Jeg har egentlig ikke noe mål på hvor mye av hva, men bare klæsjer oppi det som passer. Så her kommer en "isj" oppskrift fra meg ;)

Først setter man på bånnpastaen

Så surrer man purreløk, fenikkel og gulrot i en stekepanne (kan godt bare kjøre på med grønsaker her!)

Så heller man matfløte oppi stekepanna med grønnsakene, (tror vi ca bruker en sånn 3dl boks med matfløte jeg)

Så slenger man oppi litt hvetemel så sausen blir litt tykkere.

Rør mens det småkoker i 3-4 minutter

Så kutter man Laksefileten(e) opp i terninger på ca 1x1 cm (kan gjerne være litt større) og slenger de oppi stekepannen, skrur ned varmen og lar det stå i 2-3 minutter til laksen er ferdig. Rør litt ved behov, bare så det ikke brenner seg. Når det er ferdig klemmer man ut saften av en halv eller hel sitron i gryta og rører rundt. Serveres som den er, men bånnpasta til. Voila, NAM :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad i laksetaco - varm ønsket antall skjell eller lefser etter anvisning, stek en eller to laksefileter, mos de med gaffel så de er lettere å dandere i tacoen, bruk grønnsaker og ost etter ønske, samt tacosaus og annet snadder du liker.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Man tager en pangiusfilet eller to i en ildfast form som man har en dæsj olje i. Jeg liker å hive løk i båter, brokkoli og en liten dæsj hvitløk. Serveres med kokte poteter/ ovnsstekte potetskiver, raspa gulerøtter og hollandaise saus, sandefjordsmør eller bare litt fløte i formen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, der kom jeg på en annen favoritt også :D. Det er også med båndpasta (men all pasta går fint altså *ler*).

Fres lett litt løk og gjerne fersk spinat i panna, tilsett så fløte og smak til med litt pepper og lett med salt. Legg så i skiver med røykalaks og la dette koke sånn at laksen akkurat er gjennomkokt. Server med pasta til.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tager en stk findus laksefillet. To/tre stk potet, litt løk og to stk gulrot.

Del potetene i skiver/båter/biter alt etter hvilken form som foretrekkes. Bruker ofte skiver jeg siden det går fortere. De må vaskes skikkelig og eller skrelles først. Skrell gulrot og del i biter, hakk løp i ønsket størrelse. Legg i en ildfast for, ha i olje eller smør av ønsket slag. Ha over nykvernet pepper og santamarias fiskekrydder. Sett i ovnen på ca 200g..

Etter ca ti min settes den frossne fiskefilleten inni.. Jeg pleier å legge den på folie ved siden av. Men den kan sikkert legges rett i formen også. Rør i formen så ikke poteter og løk brenner seg fast. La stå til fisken er ferdig. Nyt!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • At man ikke bør skaffe seg valp når man er student er en påstand helt uten hold, etter min mening. Det kommer helt an på hvert enkelt tilfelle. Det virker på meg som at dere har tatt alle de viktige faktorene i betraktning, og håper dere velger å gå for det, uavhengig av hva andre skulle ha og si om den saken!
    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...