Gå til innhold
Hundesonen.no

Å ikke lære hunden sin "sitt"?


LilleZara
 Share

Recommended Posts

Jeg og noen venner gikk tur med hundene for en stund siden.

Vi traff en mann med sin hund som jeg tror er rundt2-3år,,som jeg ble stående å snakke med mens de andre gikk videre.

Han fortalte at han er veldig aktiv innen utstilling,holder kurs innen div.med hund,blodspor osv. Jeg bir veldig imponert å tenker,wow,denne hunden må kunne mye!

Vi snakket en stund,å så legger hunden hans merke til at jeg har noe godt i lommen. Eier sier da at jeg bare kan gi han noe hvis jeg ville.

Helt automatisk så sier jeg "sitt" til hunden.(pleier alltid få Zara til å gjøre noe sånt før jeg gir henne noe) Men da sier eier " Nei,det kan han ikke"

Da ble jeg ganske satt ut egentlig.Å bare sa "åja." å ga godtbiten til hunden. For meg er jo sitt noe alle hunder kan,det er somregel det første trikset man lærer hunden osv.

Jeg tok igjen de andre,og nevnte det til dem,da jeg synes det var litt rart. Å da sa han ene at det kan ha noe med at han ikke vil at hunden skal sette seg ned i utstillingsringen?

Er det noe mange innen utstilling gjør? Jeg har aldri truffet en voksen hund som ikke kan "sitt" før,så jeg har liksom ikke tenkt noe over det :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes "sitt" er veldig greit å ha sånn til hverdags. Når vi skal ut døren, finner frem mat til hunden etc. Da er det fint at hun ikke vimser rundt beina.

Edit: Skjønner godt at de ikke lærer hunden sitt om det er 100% utstillingshund, for å si det på en teit måte.

Jeg er vel ikke den eneste som har en hund som kommer med flere "triks" hun har lært om hun skjønner at vi skal trene, eller at jeg viser at jeg har godbiter.

Det er vel noe de vil unngå på en utstilling.

Endret av Ingridhw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed av første oppdretter å ikke lære hunden sitt før den kunne "stå" siden jeg skulle stille han ut. Og som pliktoppfyllende valpekjøper lærte jeg ikke han sitt de første årene (nå kan han kommandoen). Alle de andre har lært sitt tidlig, og kan likevel stå pent ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærer ikke hundene mine Gi labb. Det syns mange folk er litt rart. Det første de gjør når de skal gi godbit til mine, er å si Gi labb

Er det noe rart man får uoppdragne hunder når man ikke lærer de hundeskikk og at de ikke klarer å si "takk"(gi labb) engang - Ikke noe rart hundeverdenen går nedom og hjem ... fysjom

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å si det,så er ikke dette noe negativt mot de som ikke lærer hunden å sitte. Selvfølgelig skal folk få velge det selv :)

Men som sagt har jeg aldri truffet på en hund som ikke kan det,så jeg ble bare litt satt ut og nysgjerrig på om det er normalt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er å undervurdere hundens evne til å skille på settinger, jeg. Mine hunder kan all verdens triks og tull (eller, Aiko kan, Imouto bare ER tull og triks, henne), men på utstilling veit de hva de skal, fordi der har vi trent på å vise seg fram. Så da står de der og blomstrer da, fordi mamsen er så rar som skryter sånn av bare det. :lol:

Overalt ellers setter de seg ned når det ikke skjer noe, men på utstilling, i DET båndet, med DEN stemmen, i DEN settingen, så veit de at de skal stå og vise seg fram. Jeg kommer aldri til å si til evt valpekjøpere at de ikke skal lære bikkja å sitte. Lær dem all verdens, er heller det jeg ønsker meg, og krev rett atferd i rett setting. :)

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er noe stort tull. Hundene mine skal da klare å skjønne forskjell på stå og sitt... Alle mine kan begge deler, og aldri vært noe problem i utstillingsringen.

Jeg synes sitt er veldig kjekt å kunne, ikke bare fordi vi trener lydighet, men i hverdagsituasjoner også. Nå kan mine uendelig mye unødvendige triks som gi labb, gi venstre/høyre labb, snurre rundt, åttetall, bamse osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe rart man får uoppdragne hunder når man ikke lærer de hundeskikk og at de ikke klarer å si "takk"(gi labb) engang - Ikke noe rart hundeverdenen går nedom og hjem ... fysjom

Fnis, ja mine er ganske uhøflige :P Etter at vi hadde hatt Chanti en god stund, prøvde vi å si Gi labb til henne ,og da kom poten. Ingen tvil om at dette kunne hun jah. Og det var ikke glemt heller.

Jeg syns egentlig Sitt er en fin kommando. Jeg bruker den ihvertfall i veldig mange sammenhenger, også for å roe ned hunden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he he..

Jeg er nok en av de som prøver å få utst.interesserte valpekjøpere å lære inn en STÅ fremfor en SITT, ja. Dels fordi det er sååå lett å lære inn sitt - det kan de lære seg senere..

En STÅ er vel så fornuftig - når man kommer hjem fra tur med møkkete bikkjer, når man skal pelle kvist fra halehårene/innsiden av bakbena (det er der de fester seg), og selvsagt på utstillinger.

Ser en haug folk har sååå problemer med hunder som krøker seg sammen for å "prøve å sitte" hvis man prøver å trene utstilling, fri-ståing med godbiter. Så det er enklere å droppe sitten til ståen er sikker, synes JEG.

Men, når sant skal sies - alle Beardiser er int.champions, og alle kan da både sitt og dekk, liksom..

Men bostonen trener vi aktivt med å "stå på godbit", og hun får aldri, aldri beskjed om å sitte. Og folk jeg kjenner som prøver å lokke fram en sitt med godbit på henne får også beskjed at godbit betyr "IKKE SITT - men STÅ blikkstllle!" for henne.

Ser ingen poeng med å ha hunder som automatisk setter seg ned i enhver godbitsituasjon - selv om mine "store" så gjerne gjør det likevel, da... Plager meg ikke det minste i hverdagen heller - men når man er ute i grisevær tror jeg at en sitt på korthårshunder er nærmest dyreplageri.. (I alle fall hvis man hadde spurt Moxy!)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste hund kommer jeg være så sleip å lære stå før sitt :P fordi Amiga ville bare sitte i utstillingsringen til hun var godt året :P

Mine er ikke bare utstillingshunder, men stå er nyttig å kunne. Stå og ligg er vel de jeg bruker mest. Sitt bruker jeg bare til å gi de godis ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en hund kan lære kommandoen sitt, kan den helt sikkert lære kommandoen stå også.

I et LP-program må en hund skille på både dekk under marsj, stå under marsj og sitt under marsj, i tillegg har vi avstandskommandoer med stå, sitt og dekk-momenter. Jeg tør påstå at utstillingsfolk undervurderer hundene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Flir* Nei, jeg bryr meg ikke noe særlig om hundene lærer sitt før stå, eller dekk før stå, eller noe annet før de lærer inn stå. Altså, jeg ser jo ofte hunder som bare vil sette seg i ringen med uerfarne utstillere, men når man har drevet med utstilling lenge så burde man kanskje ha nok trenerferdigheter til å kunne lære hunden skillet mellom stå og sitt. Jeg sier ikke at det er nødvendig å lære hunden sitt, men hele begrunnelsen til hvorfor hunden ikke kan lære det syns jeg er merkelig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan hunden både sitt, stå, ligg, bli, vent, gi labb, high five, rull rundt, på plass etc...

Og ja, han klarte å lære "stå" ETTER han hadde lært "sitt" - noe de fleste advarer en mot å gjøre... Altså at hunden ikke vil stå om den først har lært sitt.

Syntes ikke noen av delene bare er tull og fjas jeg - vi er alle forskjellig, og vi ønsker alle forskjellige ting for hundene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine 4 hunder er utstillingshunder, og langt over middels ofte i ringen.

Men jeg synes sitt er en ok ting å ha i hverdagen, spesielt når hunden skal vente feks på mat.

Skjønner i grunnen ikke problemet.

For man kan jo fint trene inn flere ting på en hund, og da bør jo komandoen stå være like godt innarbeidet som sitt.

Men for all del, for min del får folk selv bestemme hva de lærer sine hunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...