Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva betyr hundenavnet for deg?


Ia

Recommended Posts

Dans, dans, dans av Haruki Murakami? Jeg elsker Kafka på stranden. Beste boka jeg har lest, ever. Lest den flere ganger..Dans, dans, dans rakk jeg bare begynne på før boka ble borte:S

Ja! Utfordringa er at det er svært få mannenavn i boka, men desto flere damer, så jeg håper i så fall at det kommer mange tisper. :P Kullnavnet blir Dansu, som settes bak egennavnet, slik at hundene blir hetende 'kennelnavn' Yumiyoshi Dansu osv. Altså dansende Yumiyoshi! Jeg synes det er fantastisk, og er så glad for at navnenerden i meg kan få fritt utløp, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 91
  • Created
  • Siste svar
Guest lijenta

Navnene til dem som er i huset nå er

Maja det fikk Border Collien fordi sønn syntes det var fint.

Urbi Fikk jeg hjelp her på sonene til å finne og det er egyptisk og betyr prinsesse. Syntes det låt bra og derfor valgte jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eine heter Ringlets Forest på stamtavlen, noe oppdretter bestemte, men det passer ganske bra til oss også. Forest som i skog siden jeg er vokst opp i Seljeskog og vi er glad i skogen. Eine finnes jo i skogen, men navnet ble bestemt fordi det klinger fint og har den morsomme betydningen at vi kan si "Han Eine og eg" eller "Den Eine" og slike ting ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er ikke sånn innmari godt gjennomtenkt egentlig - jeg sleit skikkelig med å finne navn til Snusern. Hun het forskjellige ting de tre første dagene før jeg landet på Kahlo. Hun er oppkaldt etter den mexicanske kunstnern Frida Kahlo. En meget spesiell dame med buskete svarte øyenbryn. :ahappy: Har samme greia som sandy med Aiko at alle tror det er er hanhund, og alle østlendinger tror hun heter Carlo og jeg ikke uttaler r'en :lol:

Kasko het Kasko før han ble unnfanget han, jeg kom på det navnet og fant ut at DET skulle min neste hund hete. Så da ble det slik. Han passer det innmari godt, heldigvis. :ahappy:

Lupin er oppkaldt etter Remus Lupin i Harry Potter. Han er favorittkarakteren min i bokserien og det milde gode vesenet ønsket jeg meg i Lukisen. Det har jeg fått, han viser dog litt varulvtendenser når han er trøtt. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På latin? Ingenting.

ok :)

Poenget til Gråtass er ikke at Cave Canem har en annen betydning enn det du sier - men at det er skrevet feil, det ble med en R for mye. Dermed blir det uten betydning.

Litt sånn som de som har kennelnavnet Belive It - det betyr ingenting det heller, siden det mangler en E.

Cave Canem er forøvrig et registrert navn i flere former, så det ville ikke nyttet å prøve å rette opp i det heller.

Oppdretter har hatt kennelnavnet noen år, så neppe aktuelt å endre nei, det er for "inngrodd". Men kan jo være greit å ikkje skrive på hjemmesiden at det står for "vokt dem for hunden" når det faktisk ikkje betyr det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av gutta skulle egentlig bli her,så begge hadde navn da de kom. Arok :wub: beholdt sitt,han bodde tross alt her i nesten ett år med det navnet før han ble min.Om det har noen betydning aner jeg ikke.... :)

Gross heter Augustus(romersk keiser) på stamtavlen,det navnet likte ikke jeg.Jeg har en bekjent som heter August så da ble det helt feil.

Han endte opp med Gross,en liten omskriving av det tyske ordet for stor :lol:

Nå har han ikke blitt så veldig stor i omfang,men han tar det lett igjen med personligheten sin.

Den er stor :wub: :wub:

Ellers har jeg vel aldri vært så opptatt av betydning,vil bare ha et litt uvanlig navn på hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(men jeg aner ikke om Willy har noen spesiell betydning - så opptatt er jeg liksom ikke av navn)

Willy er et engelsk navn og betyr ’willing to fight’ ’willing to protect:P

Og når vi førstes er i gang, Gråtass, Alva er et skandinavisk navn og betyr ’shining like an elf’ - also arab: ’your highness

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarik heter Inlicios 4th Dimension på stamtavlen, og i valpekassa hadde han "Dimme" som kallenavn. Jeg vurderte å la han bli hetende Dimme eller Demon (engelsk uttale) men likte ikke helt hvordan det klang i munnen, så jeg tittet etter navn andre plasser. Veldig glkadfor det i dag, for Dimme ville ikke passet han overhodet (men jeg bruker det fremdeles som kosenavn), Demon ville passet han utmerket, men jeg er fremdeles glad jeg ikke valgte det navnet. Skrev lange navnelister og hadde flere navn jeg likte, men ingen som virkelig skillte seg ut fra resten. Jeg var innom uttallige navnesider på nett, brukte engelsk-norsk ordboken fordi jeg på det tidspunktet leste en bok hvor alle hundene fikk navn fra en ordbok, og det er veldig mange slike navn som er veldig stilige. Jeg ville ha en navn jeg ikke hadde hørt på veldig mange andre hunder, og gjerne et navn med betydning. Hva den betydningen sto for, var derimot ikke så viktig :P. En dag surfet jeg gjennom en side med navn på vampyrer etc (denne). Plutselig sto det Tarik på skjermen, og hjertet mitt hoppet over ett hakk. Navnet festet seg umiddelbart, og selv om jeg fortsatte letingen etter navn en stund, kom jeg alltid tilbake til Tarik. Tarik er også en hest jeg likte svært godt på den tiden jeg ukentlig leste Wendy, en flott araber. Navnet er arabisk og har flere betydninger, blant annet "nocturnal visitor", "morning star" og "evening caller". Jeg ser ingen direkte forbindelse mellom personligheten hans og betydningen av navnet, men det gjør ikke meg noe. Han er altså ikke oppkallt etter fotballspilleren :P Det viser seg at en del har trøbbel med uttalen av navnet, enten fordi det blir feil pga. dialekt/språk eller fordi det er en litt uvant uttaleform på en slikt navn. Jeg legger trykket på den siste stavelsen, fordi jeg syns navnet høres best ut da (taRIIk), mens andre legger trykket på den første stavelsen (TArik), og her hjemme går han som "tarrik" blant mesteparten av familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Utfordringa er at det er svært få mannenavn i boka, men desto flere damer, så jeg håper i så fall at det kommer mange tisper. :P Kullnavnet blir Dansu, som settes bak egennavnet, slik at hundene blir hetende 'kennelnavn' Yumiyoshi Dansu osv. Altså dansende Yumiyoshi! Jeg synes det er fantastisk, og er så glad for at navnenerden i meg kan få fritt utløp, hehe.

:banana: :banana:

*føle seg flink*

Utrolig god idè egentlig, å bruke bøker. Sånn sett bortifra Ringenes Herre navn så innbilder jeg meg at det er lite brukt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min BC heter Marvin. Mest for å overtale gubben til valg av rase (hadde nok blitt bc uansett, men så han fikk litt "vilje" å deltagelse han også). Gav han forslag om "du kan få bestemme navn, viss jeg kan bestemme rase/hund" noe han gladelig gikk med på.

Navnet Marvin ble det etter South Parks sultne Starvin'Marvin. Jeg har latt vær å spørre om hvorfor hunden er oppkalt etter en utmagret afrikaner, og det er kanskje greit:P

Søkte det opp å lærte noe nytt i dag. Navnet er en variant av det walisiske Mervyn og betyr "sjø fort"mens Marvin betyr "sjø venn".

Marvin heter bare Marvin også på stamtavla, men går ofte under "vin" "vinnie" og "supermarvin" (som nå fikk en rar betydning - super sjø venn - og han er ikke superglad i å bade.. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ærlig talt ikke hvordan jeg kom på navnet Frøken :innocent: Hun er liksom bare Frøken strøken hun og navnet passer henne veldig bra! :)

"Frøken (forkortet frk.) en en betegnelse som brukes om en ugift kvinne, og generelt om unge piker. Til ca. 1800 ble betegnelsen bare brukt om adelsdamer, men siden har den blitt brukt om alle ugifte kvinner. Tidligere ble kvinnelige lærere også kalt «frøken», noe som kom av at kvinnelige lærere opprinnelig overveiende var ugifte kvinner.

Ordet stammer fra det middelnedertyske ordet som på høytysk er blitt til Fräulein. Forenklet sagt var det opprinnelig en smiskende eller nedsettende betegnelse for «frue»."

Grumpy er jo fra et "snevit og de 7 dverger" kull og han ble hetende Grumpy som er engelsk for "Sinnataggen". Han er ikke så veldig Grumpy akkuratt, men han er jo som en liten dverg å regne :lol: "Grumpy: 1.Unhappy and/or irritable, a word which is particularly applied to babies and children or adults who are acting childishly. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Blaze heter "Glimmergruvans Ô-Blaze" på stamtavlen og er fra ett Ô-kull. Vi prøvde å finne navn på Ô men det var jo helt håpløst. Hvem kaller tispen sin for ØL liksom :icon_confused:

Så Blaze er rett og slett oppkalt etter strippeklubben Blaze i Oslo. :aww:

At navnet i seg selv skulle være så beskrivende som det ble var ikke en tanke, men Blaze har blitt både strippeklubben Blaze. Hun elsker å "showe" og bli sett, eier ikke skam i livet.

Og navnets betydning, det beskriver Blaze noe voldsomt egentlig, selv om det ikke var planlagt. :P

blaze 1 (blz)

n.

1.

a. A brilliant burst of fire; a flame.

b. A destructive fire.

2. A bright or steady light or glare: the blaze of the desert sun.

3. A brilliant, striking display: flowers that were a blaze of color.

4. A sudden outburst, as of emotion: a blaze of anger.

Talli er fra mitt eget Batman kull hvor alle valpene fikk navn etter Kriminelle karakterer fra serien.

Jeg valgte Talia al Ghul til Talli pga denne beskrivelsen:

She is a complex character, not quite heroine nor villainess but more of an antiheroine. She has undoubtedly committed criminal acts; however, they were usually committed due to her loyalty to her father rather than for personal gain. She has saved Batman's life or helped him on numerous occasions. Furthermore, she helped to bring about the downfall of Lex Luthor.

Dvs egentlig en ganske snill terrorist :P

Talia ble for tungt å si fant jeg ut ganske fort. I skogen ville det liksom ikke bære og uten å sjekke om det var noe navn som fantes ble Talli, Talli. Ett oppdiktet navn som en forkotelse av Talia. Trodde jeg...

En dag fant jeg ut at jeg skulle google navnet hennes ordentlig og kom over dette:

Telugu talli, which literally means mother Telugu is portrayed as symbol of the Telugu people.

Telugu folket er en etnisk gruppe i India. Og i deres ordliste betyr rett og slett Talli, mor.

Og ettersom Blaze aldri ble noen god avlstispe så syns jeg det var ekstremt treffende å kalle henne "mor". Kan nesten være så overtroisk som å ta det som ett tegn :lol:

telugu-talli-mother-of-telugu-people.jpg?w=375&h=500

TELUGU TALLI - DIVINE MOTHER OF TELUGU PEOPLE IS A SYMBOL OF OUR UNITY AND EMOTIONAL INTEGRATION.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro tråd, men ikkje særleg dyrevennleg. Eg skulle gå tur med Laffen for ein halvtime sidan, men sit enno og les på same tråd :lol:.

Så har vi nå JWW-08 NordJW-08 Xkumle X-Faktorer av Hiselfoss.

Dette var X-kullet, og det er søren ikke lett å finne bra navn på X. Jeg fant ganske raskt ut at hun skulle hete noe med X-Faktorer, og prøvde å finne noe som passet foran. Men til slutt måtte jeg tweake litt med rettskrivningen for å få det til å passe - X kan jo uttales som S, så Xkumle er altså det samme som Skumle.

Navnet fikk hun fordi hun var min første helt egne hund, og jeg hadde en del drømmer, håp, ambisjoner, forventninger, planer og fantasier for hva jeg og denne hunden skulle få til. Men å kjøpe en valp er et sjansespill, det er mye som skal klaffe for at alt blir som en vil - det er mange X-Faktorer som skal på plass. Og som den kontrollfreaken jeg er, er disse X-Faktorene bra Xkumle, når en ikke har så mye råderett og påvirkningskraft over dem. Så da ble det hennes navn - og heldigvis innfridde X-Faktorene - hun har bestått helseundersøkelser, gjort det bra på utstilling, har et upåklagelig gemytt og temperament, og har blitt så mye mer enn jeg kunne drømt om.

Jeg nektet dog å ha en stor, sort hund jeg skulle rope på i skogen som het Xkumle eller Xkumla, og X-Faktorer ble noe tungt. Mens jeg pønsket ut stamtavlenavnet hennes, kalte vi henne bare for X'en - det ukjente navnet, og kanskje litt sammenslåing av oppdretter som kalte valpene X1, X2, osv. Hun var altså den førstefødte i kullet. En dag innså jeg og samboeren at hun allerede het X'en til hverdags, og da ble det det.

X'en er ikke et ord i ordboka, for om en skal snakke om en forhenværende livspartner, skrives det eks. Men om en slår opp på X, står det "mat., multiplikasjonstegn; i algebraisk ligning: betegnelse på den første ukjente størrelsen; i analytisk geometri: tegn for verdier på abscissen" og "ukjent, gåtefull person (f eks i kriminalroman) el. noe en ikke vil nevne".

Moro å få heile historien om X'en-namnet, sjølv om du jo har vore innom det litt stykkevis og delt tidelegare :).

Vår hund heiter Emmatunets Billy. Kvifor veit eg ikkje, det var eit B-kull, men oppdrettar hadde ikkje noko tema for kvalpanes namn. Uansett var ikkje Billy noko namn som falt i smak hos oss. Vi byrja tidleg å tenkje på namn, og hadde ulike forslag. Min favoritt var Tussi, som jo må passe perfekt for ein berner, eller kva? :ahappy: Det synst ikkje kona mi... :getlost: No hugsar eg faktisk ikkje dei andre alternativa vi hadde, men det var ei lang liste...

Plutseleg slo det oss. Vi sat og skumma gjennom namnelister på internett, og der dukka namnet Laffen opp. SJØLVSAGT! Laffen skulle kvalpen heite. Det er jo eit supert bernernamn, der han laffar rundt på dei svære labbane sine, med eit koseleg smil om munnen, og bamsete kropp og haldning :wub: . Grunnen til at det "måtte" bli Laffen er som følgjer: Då eg vart fødd i 88, var det alt klart at eg skulle heite Olav Emil (forutsatt at eg var gut, då, elles skulle det vere Inga Helene, men det vart søstera mi sitt namn 20 månader seinare i staden).

Ting var litt småtravelt på den tida. Foreldra mine skulle nemleg flytte til England tre veker etter min termin, og eg haldt meg godt inne i varmen i gode to veker over termin. Pappa sto difor klar med kamera, tok biletet og sprang ned på politistasjonen for å tingje pass til meg. Idet han forsvann ut døra frå fødestova, snudde han seg og sa "hadet, Laffen" (dei som er gamle nok hugsar vel at kongen på den tida heitte Olav, og vart kalla Laffen). Dette fall IKKJE i god jord hos mamma, for å seie det slik...

20 år seinare fekk søskna mine nyss om denne historia, og sidan den gong har eg vore Laffen i deira vokabular. No er det namnet ført vidare til Laffen, altså kvalpen :) .

Så måtte eg jo sjølvsagt sjekke kva dette tyder. Laffen er altså eit slengnamn for Olav / Olaf, som ifølgje norskenavn.no tyder "en sammentrekning av to urnordiske ord som betyr "forfader/stamfar", og "etterkommer".". Laffen er jo sjølvsagt ein etterkomar, det er jo alle. Så har vi jo eit håp om at han kanskje skal verte ein stamfar sjølv ein gong i tida, om det skulle finnast ein bernertispeeigar som likar det han / ho ser. Mao, eit godt passande namn :ahappy: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok ingen dypere mening bak navnevalget mitt. Jeg valgte et som gikk kjapt og greit å si, og som var litt småmorsomt. Nemlig navnet på et spill hele det norske folket har vært borti en eller annen gang i sitt liv; nemlig Yatzi :lol: (staves slik av meg) Man har vel ikke vært på hyttetur uten å snuble borti et yatzy-spill en gang i tiden!

Yatzi er noe alle smiler av når de spør hva hun heter og får vite det, alle må liksom trekke på smilebåndet. Det syns jeg er hyggelig :) Senest i går på toget fra Lillehammer mot Oslo var det en fyr som måtte le litt da han hørte navnet. Han var nok litt stolt over at han turte å klappe henne, for han hadde tidligere hatt voldsom hundeskrekk som han hadde jobbet seg ut av, sa han. Type vikingfyr, med skjegg og langt krøllete hår, 190 cm høy... og redd for hunder - da kan det skje med alle! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, Grim betyr stygg og slem. Det var egentlig ganske passende. :whistle: Men jeg hadde navnet klart før bikkja var i hus. Han var liksom bare en Grim. Etterhvert har jeg fått uvanen å bruke "grimt" istede for "tøft" av en eller annen grunn... Føler jeg fikk vridd litt på betydningen. Han er ikke mannen med ljåen lenger liksom. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Willy er et engelsk navn og betyr ’willing to fight’ ’willing to protect:P

Ahhhh, det forklarer jo det meste egentlig *ler*.

telugu-talli-mother-of-telugu-people.jpg?w=375&h=500

TELUGU TALLI - DIVINE MOTHER OF TELUGU PEOPLE IS A SYMBOL OF OUR UNITY AND EMOTIONAL INTEGRATION.

Heia Talli - LITT å leve opp til kan man si *ler*.

Moro tråd, men ikkje særleg dyrevennleg. Eg skulle gå tur med Laffen for ein halvtime sidan, men sit enno og les på same tråd :lol:.

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heike er oppkalt etter Heike av Isfolket fordi han var en så snill og godhjertet person (jeg har også hatt en Imre). Men da jeg så denne tråden så googlet jeg på navnet. Det fans en japansk klan som het Heike-klanen. Navnet Heike har tysk opprinnelse og kan brukes på begge kjønn. Det betyr noe sånt som hjemmets hersker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heike er oppkalt etter Heike av Isfolket fordi han var en så snill og godhjertet person (jeg har også hatt en Imre). Men da jeg så denne tråden så googlet jeg på navnet. Det fans en japansk klan som het Heike-klanen. Navnet Heike har tysk opprinnelse og kan brukes på begge kjønn. Det betyr noe sånt som hjemmets hersker

Det står det om i bok nr 40 også, Fanget av tiden. Tova blir stuck i japan fordi Tengel den Onde finner henne på en tidsreise og tvinger henne til å bli der, og da er hun i Heike-klanen. Ja, jeg har akkurat lest serien om igjen.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikkel - Han er en danskfødt hund og jeg ville gjerne gi han noe som var litt typisk dansk. Dessuten har jo alle collievalper både nesa og haletippen til Mikkel rev, så da ble det det.

Mackenzie - Et lite nikk til Skottland, der jeg har bodd og der rasen stammer fra. Mackenzie er et klansnavn som i de senere år også nyter populæritet som jentenavn, spesielt i USA, hvor pappaen hennes kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boxern min heter Hotbox Clueless på stamtavla og Clueless ble valgt litt ironisk siden hu er hvit :whistle: Til daglig går hu bare under Clue :)

Beardisen er en omplassering som het Diddi når hu kom til oss,så vi valgte å beholde navnet hennes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt en del hunder oppover, siden min far alltid hadde rundt 40 hunder på kennelen - med flere valpekull i året i tillegg.

Grunnen til at jeg nevner det er fordi jeg ikke gjenbruker navn og etter å ha hatt så mange på kennelen vår så begynner jeg å slite litt med å finne nye, brukende navn. (Vi har jo allerede vært igjennom det meste av de større mytologiene, diverse samiske navn, bøker og tegneserier, stedsnavn osv.)

Min forrige hund het Birk rett og slett fordi BC'n jeg hadde før han het Ronja Røverdatter (Røver til vanlig).

Egentlig skulle vi ikke ha Delta. Jeg så på en hannvalp i ett annet kull som jeg lurte på å kalle "Troll" pga forskjellig farge på øynene. Det viste seg desverre at jeg ikke likte gemyttet på mora, så vi gikk til en annen oppdretter istedet.

Jeg brukte en stund på å komme opp med navn til henne - hun var fra D-kullet, så man var innom en god del rare forslag. (Hun sto å fare for å bli hetende "Derp" i mine mer oppgitte øyeblikk :rolleyes2: ) Til slutt sto det mellom Drama og Delta, og da min samboer har en forkjærlighet for navn som har med elv å gjøre ble det sistnevnte.

Jeg er glad i navn generelt, og har brukt mange timer av livet på å lese meg opp på slike. Har en liste av navn som jeg håper på å få brukt i framtida. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Jaktgolden heter Solo...Vårvindens Gyllene Solo på stamtavla.

Gikk mange runder rundt meg selv i valg av navn, ville helst ha et navn med to stavelser for at det skulle være enkelt å si :) Trener i NRH og han skal etter planen komme i mål som redningshund, noe som vil si at han skal være selvstendig og arbeide "alene". Av den grunn Solo(altså ikke brusen, som alle kommenterer når de hører navnet hans ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Knott usett, og trodde hun var tric. Knott - godisen - er jo i hvit, grå/svart og grå/brun, og det er tradisjon at bordere har ett-stavelsesnavn, så derfor heter hun Knott. Det viste seg å passe usedvanlig bra, da hun var en klengete valp uten like, og i tillegg bet oss så blodet sprutet, så hun minnet ikke lite om insektslektningen ... Zima mener jeg betyr "frost" på kroatisk, noe som isåfall passer veldig bra til fargen - SILJE??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...