Gå til innhold
Hundesonen.no

X'en har fått valper

SFX

Recommended Posts

Som jeg skrev tidligere så hadde min hund også keisersnitt. Selv om operasjonen og det å komme hjem med neddopet hund og litt slappe valper var ganske pyton, så gikk alt seg veldig fort til. Morsinnstinktet var der med det samme, men dette var ikke hennes første kull. De første to tre ukene gikk vi relativt korte turer i bånd(2-3 km), men etter det tok vi lengre turer i skogen hvor hun løp løs. Ifølge vet. var dette helt ok. Hun er ikke den type hund som raser avgårde som en gal...men jeg tror nok jeg var mer bekymret for livmora enn det som var nødvendig. Og ja, jeg er helt enig i at det er viktig for hunden å få rørt på seg etter fødsel, både mentalt og fysisk. Men kanskje hunden din blir mere motvillig til å forlate valpekassa etter hvert som morsinnstinktene faller mer og mer på plass?:-) Nydelige valper, forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 791
  • Created
  • Siste svar

Oioi! Eg har aldri sett ein så fin kvalp som er så ung som Burgdorf på førre side her :wub: . Når sant skal seiast har eg vel aldri sett ein så ung kvalp som eg synst er fin... :icon_redface:

Godt å høyre at X'en utfører oppgåvene som ho skal, sjølv om det kanskje ikkje alltid er like komfortabelt og velsmakande...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nå er det snart på tide med et skikkelig bildespam synes jeg Emma! :whistle:

Enten her eller på hjemmesiden din...

Hjemmesiden ble oppdatert i går, med flere bilder enn de siste jeg la ut her.

Ellers tusen takk for koselige kommentarer og søtt skryt, hjertet svulmer av stolthet, skulle tro jeg hadde laget valpene selv :wub:

I dag bikket Ersti kiloet, vekta stoppet på 1010 gram. Men de er i grunnen Bollemage 1, 2 og 3 her - spiser godt, smatter i søvne, og er bare uutholdbart søte! Jeg vurderer å ta en Fannhvit - beholde tre... :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var valpene ei uke gamle, tenk hvor fort tiden har gått! Jeg rakk ikke å redigere bilder i går, så de får komme i dag:

263177_10150686869620136_865370135_19399785_3472948_n.jpg

X'en ser også ut til å ha ganske så grei melkekvalitet, for i går var vekten deres slik: Ersti 1340 gram (fødselsvekt 550 gram), Burgdorf 1100 gram (500 gram) og Ringgi 1060 gram (480 gram). Så de har doblet fødselsvektene sine med god margin, og er skikkelige bollemager hele hurven. De finnes ikke søte i det hele tatt...

Her er en film fra de var seks dager gamle, de ligger og sover, X'en kommer opp i valpekassa, og lysten på melk var helt klart tilstede. Det er fascinerende å se hvor mobile de tross alt er med tanke på den lave alderen. Det er ikke så lenge siden de ble hentet ut av livmora som halvdøde slappe saker.

Ellers synes jeg videoen er ganske representativ for dem: Ersti går rett til puppen - hun kommer først og går sist, og veier mest... Ringgi går ofte en omvei (det er han som forsvinner bak X'en og kommer fram ved halen hennes), muligens noe han har lært fordi Ersti brøyter seg fram og måker all konkurranse unna. Mens Burgdorf... Han er dum og deilig, og surrer ille. Han finner ikke fram, han roter seg bort, han mister puppen, han leter på feil steder. Men han går jo like mye opp i vekt som de andre, så han får i seg mat innimellom. Han er bare litt vimsete, stakkars.

Også tenkte jeg å avsløre navnet på min valp. De to andres navn avventer jeg, siden jeg skal være såpass allright at valpekjøperne skal få si ok til navnene før jeg spikrer de på stamtavla.

Så her er wallstickeren på hunderommet som viser hva min valp skal hete:

fniks.jpg

Latrudas Foenix From the Ashes, Foenix til hverdags (uttalt med Ø-lyd). Kennel Latruda gjenoppstår, 13 år siden forrige valpekull og med ny innehaver. Så får vi se hvor lenge vi klarer å holde luft under vingene.

For meg er det et kjønnsnøytralt navn, så om jeg ikke beholder Ersti, blir det en av gutta som får det navnet. Og per i dag er det vel blå øyne eller åpenbart feil bitt som gjør at Ersti ikke blir her. Jeg vil helst ha tispe, og i og med at det ble keisersnitt på X'en, begrenser det hennes framtidige avlskarriere. Så da vil jeg sikre meg ei tispe etter henne nå, i fall jeg ikke får flere muligheter. Selv om jeg gjerne skulle hatt noen å velge blant. Men hennes mormor og hennes oldemor var enebarn, og fikk sine internasjonale championat uten at eier kunne velge og vrake i valpekassa, så :whistle::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært borte siden 22.06. og dumpet inn her nå og valpene er vel en uke gamle allerede.

Gratulerer så mye med søte små og så godt å se at de spiser og vokser som de skal. Gleder meg til å følge med etter hvert her. Heldig som har sommervalper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempesøt video Emma! Og Foenix var et flott navn med mening! Jeg lurte litt på stavemåten, siden du beholder oe = ø, men ikke det opprinnelige ph = f. Jeg skjønner at det blir vanskelig å bruke ø i en internasjonal hundeverden, men hvorfor ikke da beholde ph også? Du har helt sikkert en tanke bak den måten å stave det på, jeg spør bare fordi jeg er ortografi- og etymologinerd. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle fine tilbakemeldinger om verdens beste valper! :flowers:

Kjempesøt video Emma! Og Foenix var et flott navn med mening! Jeg lurte litt på stavemåten, siden du beholder oe = ø, men ikke det opprinnelige ph = f. Jeg skjønner at det blir vanskelig å bruke ø i en internasjonal hundeverden, men hvorfor ikke da beholde ph også? Du har helt sikkert en tanke bak den måten å stave det på, jeg spør bare fordi jeg er ortografi- og etymologinerd. :icon_redface:

Dette er F-kullet, altså vil jeg at alle navn skal begynne på F også skriftlig. Så det blir en liten tweak med bokstaver, på samme måte som at X'ens skriver sitt navn Xkumle (Skumle) X-Faktorer. Det er jo så lenge å vente på P-kullet, samt at det er nå symbolikken og betydningen virkelig er der.

De to andre får også F-navn, på engelsk.

Jeg er egentlig ganske nazi på å skrive rett, jeg får spader av navn som Belive it is me, Rite by you, eller andre feil. Men jeg lar denne bevisste feilen passere :innocent:

Bare av nysgjerrighet, blir det ikke flere kull på Xen da siden hun hadde keisersnitt nå?

Ellers har jeg fortsatt en god feeling på Tispen :wub: De er deilige småtroll :D

Det er lov med to keisersnitt på en tispe. Det neste kullet hennes skal leases bort til oppdretter. Hun ønsket egentlig å beholde X'en, men så fikk jeg henne mot at hun får låne henne til et valpekull. Så om det i verste fall blir keisersnitt da også, kan ikke jeg ha mitt andre kull som X'ens tredje kull.

Jeg kan selvfølgelig ta en valp fra oppdretters kull på X'en, men jeg vet ikke hvilken hannhund hun skal bruke, om det blir en kombinasjon jeg liker, om det blir bra nok eller mange nok tisper, etc. Derfor er det viktig for meg å beholde Ersti som er tispe nå - samt at det er jo litt morsommere å ha en valp med eget kennelnavn.

Om jeg beholder en hannhund, fordi den virker mer eksteriørt lovende enn Ersti, og det blir keisersnitt på oppdretters kull med X'en, risikerer jeg å måtte kjøpe inn en ny tispe for mitt oppdrett. Og jeg ønsker jo å satse på denne kombinasjonen jeg har gjort nå, og å føre Latruda-navnet videre.

Jeg har i hvert fall blitt veldig komfortabel med Erstis tegninger foreløpig, det er som sagt en vanesak selv om jeg foretrekker Burgdordf sine. Så får vi se hvordan hun blir etter hvert, foreløpig er det liksom ikke akkurat noe snipete over dem - men mørke tisper virker ofte lengre i snuta enn lyse.

Hun er uten tvil den største i kullet, men det har vi sett flere ganger snu i voksen alder. Hun virker som om hun har et veldig fint og butt snuteparti, men så er jo ikke akkurat valper så ofte snipete heller. Jeg har rett og slett ikke god nok erfaring til å uttale meg om valper i denne lave alderen, jeg er mer komfortabel med å "spå" når de er fem-seks uker gamle.

Kjempefint navn :D

Også så store og vakre de har blitt allerede!

Hvordan tror du Ersti sin hodetegning er i forhold til Zinnia sin?

DSC013561.jpg

Jeg synes det er mindre hvitt mellom tantegningene og snuta enn på Zinnia - men alt er jo så lite på dem nå, så jeg synes det er vanskelig å si helt sikkert. Den hvite halvkragen til Ringgi virket mer dominerende for en uke siden enn nå, så ting jevner seg jo gjerne ut etter hvert som kroppen gror til.

IMG_2136_000.JPG

Her er Zinnia to dager gammel, og det er mer hvitt hos henne enn det er på Ersti, mener jeg. Men hun virker også lysere i dag enn som to dager gammel. Det var vel Caroline som hadde erfaring med at det hvite i hodet ble større med tid, men at det hvite andre steder kan krympe.

Men Ersti har en mørk og en lys side, så i verste fall snur jeg henne ved dommerbordet, hehehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mindre hvitt mellom tantegningene og snuta enn på Zinnia - men alt er jo så lite på dem nå, så jeg synes det er vanskelig å si helt sikkert. Den hvite halvkragen til Ringgi virket mer dominerende for en uke siden enn nå, så ting jevner seg jo gjerne ut etter hvert som kroppen gror til.

IMG_2136_000.JPG

Her er Zinnia to dager gammel, og det er mer hvitt hos henne enn det er på Ersti, mener jeg. Men hun virker også lysere i dag enn som to dager gammel. Det var vel Caroline som hadde erfaring med at det hvite i hodet ble større med tid, men at det hvite andre steder kan krympe.

Men Ersti har en mørk og en lys side, så i verste fall snur jeg henne ved dommerbordet, hehehe.

Nhåå litøhn Zinnia :wub:

Litt enig i at det virker som om Zinnia har hakket mer hvitt. Men jeg har hvertfall aldri tenkt over at hun har litt lite før nå. Halskragen som syntes godt på bildet er forøvrig 3 hvite strå nå. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er F-kullet, altså vil jeg at alle navn skal begynne på F også skriftlig. Så det blir en liten tweak med bokstaver, på samme måte som at X'ens skriver sitt navn Xkumle (Skumle) X-Faktorer. Det er jo så lenge å vente på P-kullet, samt at det er nå symbolikken og betydningen virkelig er der.

De to andre får også F-navn, på engelsk.

Jeg er egentlig ganske nazi på å skrive rett, jeg får spader av navn som Belive it is me, Rite by you, eller andre feil. Men jeg lar denne bevisste feilen passere :innocent:

Ah, det er jo et F-kull, det glemte jeg i farta. Da er jeg helt med på stavemåten! Å vri litt på ortografien når det har mening er jo bare gøy. Perfekt navn! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jo så skjønne :wub: Håper du koser deg og nyter disse første ukene. Når de bikker tre uker og skal begynne med fast føde, kravler ut av valpebingen og lekingen starter, ja da starter jo maset :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nei, en slik statistikk finnes ikke. Vi kjenner til titalls antall hunder som er avlivet, noen bare for bagateller og andre uten bevis, vi vet siden vi har fulgt med i sakene hva som lå til grunn og hvordan de endte. Ifølgje Martinsen har alle som har klaga på avlivingsvedtak sidan 2014 fått avslag. Det finst ingen nasjonale tal for kor mange hundar som blir avliva kvart år. Berit visste ingenting då hunden vart avliva Quercus og Nala De siste fire årene har politiet sørget for at 77 hunder er blitt avlivet på bakgrunn av den nye hundeloven. Fra 2014 til 2018   Det har ikke blitt bedre etter den nye hundeloven kom i 2021 - 2022 for politi og rettsvesen som selv mangler kompetanse på hunder og hundeatferd bruker bare klipp og lim fra tidligere vedtak og domsavgjørelser. Dette er bare så trist både for hundene og deres eiere og jeg lurer på hvor mange saker vi ikke har hørt om enda. Noen av sakene er tilfeldig at vi fikk høre om og det var dette som var bakgrunn for å spørre her på forumet.                
    • Utallige? Hvor mange hunder har blitt avlivet i Norge etter anmeldelser de siste 10 årene? Jeg antar det finnes klar statistikk på dette?
    • "Vi" er to uavhengige personer, se brevet jeg linket til for våre fulle navn, som selv ikke har hatt noen hendelser med egne hunder eller hunder jeg har hatt for trening før omplassering. Vi har kun fulgt sakene fra sidelinjen, for min del fra rundt 2010, og har gjennomgått vedtak og dokumentasjoner vi har fått fra hundeierne. Jeg skulle virkelig ønske at det var slik som du tror, men sånn er det dessverre ikke. Det er derfor vi har valgt å engasjere oss for bak dette finner man utallige døde hunder og ruinerte hundeeiere som har mistet alt de eide hvor de prøvde å redde livet til hunden sin som betydde alt for dem, men alene har de ikke hatt en sjanse mot maktapparatet som overkjørte dem på en skremmende kynisk og ulovlig måte. Hvis du har Facebook, jeg er ikke der, så er det en gruppe Hund hjelper hund hvor flere av sakene er omtalt. En hund Tonic som var i bånd hvor en unge kom løpende og tråkket ham på poten, Tonic glefset og det ble et rift i buksa til gutten, Tonic ble avlivet. Luna sitter på kennel nå hvor eier kjemper i retten, en nabo påsto Luna lagde et lite blåmerke på ham, men det finnes ingen bevis. En annen hund, Rex i bånd som forsvarte seg selv mot en løs hund som bet den, begge hundene ble skadet, men Rex ble avlivet fordi han var størst. Huskyen Luk, også i bånd, slåss med en annen hannhund og der ble Luk avlivet fordi politiet trodde en husky er større enn en tervueren. Sistnevnte hendelse har jeg beskrevet i en kommentar under dette innlegget publisert i avisa Nordlys. Saken om Milo beskrives i selve innlegget og i brevet til justisministeren. I denne videoen er Luk, Luna og Milo.
    • Hvem er "vi" i denne saken? Det har vært flere avlivingssaker de siste årene, og mange som kjemper mot. Enkelte av sakene har virket ganske urimelige, men uten å ha førstehåndskjennskap til situasjonen og saksbehandlingen så er det vanskelig å si hva som er riktig. Politiet har rutiner for dette, og jeg vil tro at det langt oftere er tilfelle at slike saker blir henlagt, enn at en hund avlives. Både på grunn av kapasitet, bevissituasjon og fakta. En avliving foretas ikke normalt etter vurdering av en enkelt saksbehandler og om de har en god eller dårlig dag. Politiet har hundekyndige folk der minst to ulike vurderer en hund før et slikt vedtak. Jeg er sikker på at noen som kjenner systemet bedre enn meg kan beskrive prosessen fra anmeldelse til potensiell avliving av hund. Likevel er politiet også mennesker med ulike meninger og motivasjoner og systemet kan svikte.  Jeg har vært på forumet her en del år nå, og kan ikke huske at noen her har fått hunden sin avlivet etter anmeldelse, selv om noen har vært borti uheldige tilfeller med bitt. Men flere av sakene som har vært i media har selvfølgelig vært diskutert her også.
    • Jeg ønsker å høre om hundeeiere her på forumet har opplevd å få sin hund avlivet etter uhell hvor saken ble anmeldt til politiet? Uansett, dette er viktig informasjon om du ikke har opplevd det - enda. Vi har fulgt en del slike saker over mange år og er sjokkerte over hvor små hendelser som skal til, et lite rift i et klesplagg eller et lite blåmerke, hunden blir omtrent alltid dømt til døden selv om den har opptrådt helt normalt i gitte situasjoner. Gjengangeren i sakene er at politi og rettsvesen helt uten kompetanse på hund bryter hundeloven, forvaltningsloven og dyrevelferdsloven for å gå til slike drastiske skritt. Nå har vi sett så mye urett er blitt begått at vi har valgt å skrive brev til justisministeren, der har vi tatt for oss den siste saken hvor hunden Milo skal avlives selv om han sto fastbundet i et bånd på ca. en meter og uten fluktmulighet bet han en unge. Det finnes sprikende forklaringer på hendelsen, men felles for de to vitnene som ble avhørt er at hundens handlinger ikke kan betegnes som uprovosert, og det var ikke flere bitt eller skadeomfang som oppfyller kravet til betydelig skade. Andre tiltak skal da etter loven prøves først, men politiet går rett til avliving som de nesten helt uten unntak gjør uansett foranledning og skadeomfang. Et fåtall, kan telles på en hånd, har hatt flaks og truffet en menneskelig saksbehandler eller noen som kan litt om normal hundeatferd, men sånn skal det ikke være at hundens liv avgjøres av hvilket politidistrikt som får saken. Brev til Justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen ligger her: Vi krever at politi og rettsvesen følger loven Vil du forebygge at din hund blir neste offer for offentlig maktmisbruk anbefales det på det sterkeste å underskrive brevet. Alle kan være uheldige og neste gang er det kanskje deg og din hund det gjelder, men da er ingen der som vil kunne gjøre noe for dette er siste mulighet for å få stanset denne praksisen. Alt annet er prøvd.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...