Gå til innhold
Hundesonen.no

X'en har fått valper

SFX

Recommended Posts

Som jeg skrev tidligere så hadde min hund også keisersnitt. Selv om operasjonen og det å komme hjem med neddopet hund og litt slappe valper var ganske pyton, så gikk alt seg veldig fort til. Morsinnstinktet var der med det samme, men dette var ikke hennes første kull. De første to tre ukene gikk vi relativt korte turer i bånd(2-3 km), men etter det tok vi lengre turer i skogen hvor hun løp løs. Ifølge vet. var dette helt ok. Hun er ikke den type hund som raser avgårde som en gal...men jeg tror nok jeg var mer bekymret for livmora enn det som var nødvendig. Og ja, jeg er helt enig i at det er viktig for hunden å få rørt på seg etter fødsel, både mentalt og fysisk. Men kanskje hunden din blir mere motvillig til å forlate valpekassa etter hvert som morsinnstinktene faller mer og mer på plass?:-) Nydelige valper, forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 791
  • Created
  • Siste svar

Oioi! Eg har aldri sett ein så fin kvalp som er så ung som Burgdorf på førre side her :wub: . Når sant skal seiast har eg vel aldri sett ein så ung kvalp som eg synst er fin... :icon_redface:

Godt å høyre at X'en utfører oppgåvene som ho skal, sjølv om det kanskje ikkje alltid er like komfortabelt og velsmakande...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nå er det snart på tide med et skikkelig bildespam synes jeg Emma! :whistle:

Enten her eller på hjemmesiden din...

Hjemmesiden ble oppdatert i går, med flere bilder enn de siste jeg la ut her.

Ellers tusen takk for koselige kommentarer og søtt skryt, hjertet svulmer av stolthet, skulle tro jeg hadde laget valpene selv :wub:

I dag bikket Ersti kiloet, vekta stoppet på 1010 gram. Men de er i grunnen Bollemage 1, 2 og 3 her - spiser godt, smatter i søvne, og er bare uutholdbart søte! Jeg vurderer å ta en Fannhvit - beholde tre... :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var valpene ei uke gamle, tenk hvor fort tiden har gått! Jeg rakk ikke å redigere bilder i går, så de får komme i dag:

263177_10150686869620136_865370135_19399785_3472948_n.jpg

X'en ser også ut til å ha ganske så grei melkekvalitet, for i går var vekten deres slik: Ersti 1340 gram (fødselsvekt 550 gram), Burgdorf 1100 gram (500 gram) og Ringgi 1060 gram (480 gram). Så de har doblet fødselsvektene sine med god margin, og er skikkelige bollemager hele hurven. De finnes ikke søte i det hele tatt...

Her er en film fra de var seks dager gamle, de ligger og sover, X'en kommer opp i valpekassa, og lysten på melk var helt klart tilstede. Det er fascinerende å se hvor mobile de tross alt er med tanke på den lave alderen. Det er ikke så lenge siden de ble hentet ut av livmora som halvdøde slappe saker.

Ellers synes jeg videoen er ganske representativ for dem: Ersti går rett til puppen - hun kommer først og går sist, og veier mest... Ringgi går ofte en omvei (det er han som forsvinner bak X'en og kommer fram ved halen hennes), muligens noe han har lært fordi Ersti brøyter seg fram og måker all konkurranse unna. Mens Burgdorf... Han er dum og deilig, og surrer ille. Han finner ikke fram, han roter seg bort, han mister puppen, han leter på feil steder. Men han går jo like mye opp i vekt som de andre, så han får i seg mat innimellom. Han er bare litt vimsete, stakkars.

Også tenkte jeg å avsløre navnet på min valp. De to andres navn avventer jeg, siden jeg skal være såpass allright at valpekjøperne skal få si ok til navnene før jeg spikrer de på stamtavla.

Så her er wallstickeren på hunderommet som viser hva min valp skal hete:

fniks.jpg

Latrudas Foenix From the Ashes, Foenix til hverdags (uttalt med Ø-lyd). Kennel Latruda gjenoppstår, 13 år siden forrige valpekull og med ny innehaver. Så får vi se hvor lenge vi klarer å holde luft under vingene.

For meg er det et kjønnsnøytralt navn, så om jeg ikke beholder Ersti, blir det en av gutta som får det navnet. Og per i dag er det vel blå øyne eller åpenbart feil bitt som gjør at Ersti ikke blir her. Jeg vil helst ha tispe, og i og med at det ble keisersnitt på X'en, begrenser det hennes framtidige avlskarriere. Så da vil jeg sikre meg ei tispe etter henne nå, i fall jeg ikke får flere muligheter. Selv om jeg gjerne skulle hatt noen å velge blant. Men hennes mormor og hennes oldemor var enebarn, og fikk sine internasjonale championat uten at eier kunne velge og vrake i valpekassa, så :whistle::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært borte siden 22.06. og dumpet inn her nå og valpene er vel en uke gamle allerede.

Gratulerer så mye med søte små og så godt å se at de spiser og vokser som de skal. Gleder meg til å følge med etter hvert her. Heldig som har sommervalper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempesøt video Emma! Og Foenix var et flott navn med mening! Jeg lurte litt på stavemåten, siden du beholder oe = ø, men ikke det opprinnelige ph = f. Jeg skjønner at det blir vanskelig å bruke ø i en internasjonal hundeverden, men hvorfor ikke da beholde ph også? Du har helt sikkert en tanke bak den måten å stave det på, jeg spør bare fordi jeg er ortografi- og etymologinerd. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle fine tilbakemeldinger om verdens beste valper! :flowers:

Kjempesøt video Emma! Og Foenix var et flott navn med mening! Jeg lurte litt på stavemåten, siden du beholder oe = ø, men ikke det opprinnelige ph = f. Jeg skjønner at det blir vanskelig å bruke ø i en internasjonal hundeverden, men hvorfor ikke da beholde ph også? Du har helt sikkert en tanke bak den måten å stave det på, jeg spør bare fordi jeg er ortografi- og etymologinerd. :icon_redface:

Dette er F-kullet, altså vil jeg at alle navn skal begynne på F også skriftlig. Så det blir en liten tweak med bokstaver, på samme måte som at X'ens skriver sitt navn Xkumle (Skumle) X-Faktorer. Det er jo så lenge å vente på P-kullet, samt at det er nå symbolikken og betydningen virkelig er der.

De to andre får også F-navn, på engelsk.

Jeg er egentlig ganske nazi på å skrive rett, jeg får spader av navn som Belive it is me, Rite by you, eller andre feil. Men jeg lar denne bevisste feilen passere :innocent:

Bare av nysgjerrighet, blir det ikke flere kull på Xen da siden hun hadde keisersnitt nå?

Ellers har jeg fortsatt en god feeling på Tispen :wub: De er deilige småtroll :D

Det er lov med to keisersnitt på en tispe. Det neste kullet hennes skal leases bort til oppdretter. Hun ønsket egentlig å beholde X'en, men så fikk jeg henne mot at hun får låne henne til et valpekull. Så om det i verste fall blir keisersnitt da også, kan ikke jeg ha mitt andre kull som X'ens tredje kull.

Jeg kan selvfølgelig ta en valp fra oppdretters kull på X'en, men jeg vet ikke hvilken hannhund hun skal bruke, om det blir en kombinasjon jeg liker, om det blir bra nok eller mange nok tisper, etc. Derfor er det viktig for meg å beholde Ersti som er tispe nå - samt at det er jo litt morsommere å ha en valp med eget kennelnavn.

Om jeg beholder en hannhund, fordi den virker mer eksteriørt lovende enn Ersti, og det blir keisersnitt på oppdretters kull med X'en, risikerer jeg å måtte kjøpe inn en ny tispe for mitt oppdrett. Og jeg ønsker jo å satse på denne kombinasjonen jeg har gjort nå, og å føre Latruda-navnet videre.

Jeg har i hvert fall blitt veldig komfortabel med Erstis tegninger foreløpig, det er som sagt en vanesak selv om jeg foretrekker Burgdordf sine. Så får vi se hvordan hun blir etter hvert, foreløpig er det liksom ikke akkurat noe snipete over dem - men mørke tisper virker ofte lengre i snuta enn lyse.

Hun er uten tvil den største i kullet, men det har vi sett flere ganger snu i voksen alder. Hun virker som om hun har et veldig fint og butt snuteparti, men så er jo ikke akkurat valper så ofte snipete heller. Jeg har rett og slett ikke god nok erfaring til å uttale meg om valper i denne lave alderen, jeg er mer komfortabel med å "spå" når de er fem-seks uker gamle.

Kjempefint navn :D

Også så store og vakre de har blitt allerede!

Hvordan tror du Ersti sin hodetegning er i forhold til Zinnia sin?

DSC013561.jpg

Jeg synes det er mindre hvitt mellom tantegningene og snuta enn på Zinnia - men alt er jo så lite på dem nå, så jeg synes det er vanskelig å si helt sikkert. Den hvite halvkragen til Ringgi virket mer dominerende for en uke siden enn nå, så ting jevner seg jo gjerne ut etter hvert som kroppen gror til.

IMG_2136_000.JPG

Her er Zinnia to dager gammel, og det er mer hvitt hos henne enn det er på Ersti, mener jeg. Men hun virker også lysere i dag enn som to dager gammel. Det var vel Caroline som hadde erfaring med at det hvite i hodet ble større med tid, men at det hvite andre steder kan krympe.

Men Ersti har en mørk og en lys side, så i verste fall snur jeg henne ved dommerbordet, hehehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mindre hvitt mellom tantegningene og snuta enn på Zinnia - men alt er jo så lite på dem nå, så jeg synes det er vanskelig å si helt sikkert. Den hvite halvkragen til Ringgi virket mer dominerende for en uke siden enn nå, så ting jevner seg jo gjerne ut etter hvert som kroppen gror til.

IMG_2136_000.JPG

Her er Zinnia to dager gammel, og det er mer hvitt hos henne enn det er på Ersti, mener jeg. Men hun virker også lysere i dag enn som to dager gammel. Det var vel Caroline som hadde erfaring med at det hvite i hodet ble større med tid, men at det hvite andre steder kan krympe.

Men Ersti har en mørk og en lys side, så i verste fall snur jeg henne ved dommerbordet, hehehe.

Nhåå litøhn Zinnia :wub:

Litt enig i at det virker som om Zinnia har hakket mer hvitt. Men jeg har hvertfall aldri tenkt over at hun har litt lite før nå. Halskragen som syntes godt på bildet er forøvrig 3 hvite strå nå. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er F-kullet, altså vil jeg at alle navn skal begynne på F også skriftlig. Så det blir en liten tweak med bokstaver, på samme måte som at X'ens skriver sitt navn Xkumle (Skumle) X-Faktorer. Det er jo så lenge å vente på P-kullet, samt at det er nå symbolikken og betydningen virkelig er der.

De to andre får også F-navn, på engelsk.

Jeg er egentlig ganske nazi på å skrive rett, jeg får spader av navn som Belive it is me, Rite by you, eller andre feil. Men jeg lar denne bevisste feilen passere :innocent:

Ah, det er jo et F-kull, det glemte jeg i farta. Da er jeg helt med på stavemåten! Å vri litt på ortografien når det har mening er jo bare gøy. Perfekt navn! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jo så skjønne :wub: Håper du koser deg og nyter disse første ukene. Når de bikker tre uker og skal begynne med fast føde, kravler ut av valpebingen og lekingen starter, ja da starter jo maset :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det ser jo ut som at det virker å bruke strup, men jeg ønsker ikke å bruke det på hundene mine uansett. Mykere metoder tar nok lengre tid, og krever sikkert mer av meg som hundefører, men jeg ønsker heller å legge inn den innsatsen enn å påføre smerte på hundene mine. Hva forskning sier er ikke så relevant for meg, når jeg ser at jeg klarer å oppnå det jeg ønsker uten å bruke brutale metoder så gjør jeg selvsagt det.  Ingen av mine hunder er enkle typer, så når det går an å få de til å fungere godt uten bruk av vold så tenker jeg det skal være mulig for de fleste. 
    • Det er veldig lenge siden jeg har brukt noe slik(da jeg gikk på folkehøyskole for 20+ år siden). Men jeg husker at man skulle skylle før man satte inn i maskinen. Jeg fant også dette, om det er til noe hjelp; Oppvaskmaskin til industri: Slik får du best resultat - Machine Products Storkjøkken AS
    • Er det noen som har kompetanse når det gjelder forvask av spisebestikk og servise før man setter det inn i maskin med kort vaskesyklus (steamer). Skal man vaske med håndoppvaskmiddel først, eller bare bruke rent vann? Finner ingen spesifikk beskrivelse hos mattilsynet. Har bare hørt at det kan ødelegge maskinen. Hvis noen har en link å vise til, helst fra produsent (Miele, Hobart el.lign.) hadde det vært fint.  
    • Huken multisele eller Troll nomesele. 
    • Avstand? Om hun kjefter, ta henne bort fra ham. Eller ham bort fra henne.  Dette er en prosess som tar mye tid, så jeg tenker at det kan være hun har større behov for rom og avstand en god stund til. Å ta igjen et par år med sosialisering som skulle skjedd fra valpestadiet vil ta lang tid og mye tålmodighet tror jeg.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...