Gå til innhold
Hundesonen.no

X'en har fått valper


SFX

Recommended Posts

  • Svar 800
  • Created
  • Siste svar

Vi vil på besøk :D

Evt om du vil ha hundesosialisering også etterhvert så står Ellie bare stille å logrer når hun hilser på valper. :ahappy:

De er utrolig skjønne :wub: Syntes de ligner på mamman sin og jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å komme på plass før jeg har kommet på plass :aww:

Godt poeng! :D

Vi vil på besøk :D

Evt om du vil ha hundesosialisering også etterhvert så står Ellie bare stille å logrer når hun hilser på valper. :ahappy:

Noget OT, men vi kunne jo kanskje reist på besøk sammen?

Emma, Orry kan også stille som snill valpeonkel om det er ønskelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vil på besøk :D

Evt om du vil ha hundesosialisering også etterhvert så står Ellie bare stille å logrer når hun hilser på valper. :ahappy:

De er utrolig skjønne :wub: Syntes de ligner på mamman sin og jeg!

Jeg synes Ersti kan minne om X'en i uttrykket. Kroppslig ser det nok ut til at de også blir av den litt mer høystilte typen - men verken mor eller far er av de mest stutte bulldoserne, så det er ikke så rart, i grunnen.

Og dere er selvfølgelig velkomne på besøk! En snill Ellie er sikkert fint å hilse på, en med skikkelig gode og lange ører de kan dra i :lol:

Noget OT, men vi kunne jo kanskje reist på besøk sammen?

Emma, Orry kan også stille som snill valpeonkel om det er ønskelig :)

Ja, snille Orry, han er jo perfekt onkel!

Dere må gjerne komme sammen og gjerne komme hver for dere, jeg går hjemme med "barselpermisjonen", så bare foreslå tidspunkt, så er jeg sikkert ledig :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noget OT, men vi kunne jo kanskje reist på besøk sammen?

Emma, Orry kan også stille som snill valpeonkel om det er ønskelig :)

Det kan vi :) Hvordan er det du jobber igjen?

Og dere er selvfølgelig velkomne på besøk! En snill Ellie er sikkert fint å hilse på, en med skikkelig gode og lange ører de kan dra i :lol:

Dere må gjerne komme sammen og gjerne komme hver for dere, jeg går hjemme med "barselpermisjonen", så bare foreslå tidspunkt, så er jeg sikkert ledig :ahappy:

Stakkars Ellie, jeg ofrer henne :lol:

Gleder meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 uker i dag, og da må en oppdatere!

De er store og gode, og har nå mer jevne vekter enn de noensinne har hatt, så Burgdorf har virkelig tatt igjen de to andre. Jeg merker også at de har spist bedre de siste dagene - sikkert mer appetitt som følge av mildere vær, samt at de er mer aktive når det bare er 20-25 grader og dermed blir mer sultne.

0214.jpg

Ersti - eller Latrudas Foenix From the Ashes. Med mindre hun utvikler bittfeil de neste fjorten dagene, blir hun i heimen. Det vil si, jeg har vurdert om hun skal ut på fôr om jeg finner den rette personen, da jeg muligens skal tilbringe en del av vinteren/våren 2012 på sykehus. Så jeg lurer på om det er mer rettferdig og praktisk at hun har fôrvert enn å skaffe langvarig pass. Jeg ombestemmer meg syv ganger om dagen på hva jeg skal gjøre, men per i dag har jeg ingen fôrvert på hånden, så da gir løsningen seg selv.

0218.jpg

Burgdorf.

0222.jpg

Ringgi.

En av gutta har eier, men det er ikke helt bestemt hvem av dem enda - vedkommende ønsker seg en som kan ha utstillings- og avlspotensiale, og da vil jeg rådføre meg med mer erfarne og objektive før vi avgjør hvem som egner seg - samt at vedkommende selv skal få uttale seg. Etter min mening har Burgdorf et bedre hode (bredere skalle og kortere snute), og han er lavere på beina. Ringgi virker derimot bedre vinklet, han står bedre og lettere på sine bein når han stilles opp, og jeg synes han har hakket mer beinstamme.

Men så skal deres personlighet og karaktertrekk passe også, så det er en kabal, selv om de bare er to.

Den andre gutten har ikke eier per i dag, da det dessverre oppsto noe som gjorde at valpeinteressert måtte trekke seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wub: :wub:

Eg har ei tante som er på utkikk etter bernertispe, med bondegard og greier. Men det er vel littegranne upraktisk å ha hund på for på andre sida av landet :ahappy: .

Ja, det blir nok det - en fôrvert bør bo så nærme at jeg har mulighet til å følge hundens utvikling tett i forhold til å vurdere den for avl, at jeg kan bli kjent med den så den ikke må føde og ha valper på et fremmed sted, og selvfølgelig at det er lett å hente den for parring, utstilling og slikt.

Jeg glemte forresten å legge ut mer uformelle bilder i går:

0212.jpg

Burgdorf sovnet på Peggy sånn, 42 dager gammel.

0210.jpg

Valpene ligger gjerne under trappa til hagen for å få litt ly når de skal sove - her er Ringgi, 42 dager gammel.

0207.jpg

42 dager gamle kampbernere.

0204.jpg

X'en og trillingene på sin første skogstur, 41 dager gamle.

0200.jpg

Og Ersti plukker allerede pinner! Bruksberner FTW! :lol:

0199.jpg

Ringgi hadde sansen for kongler, både bære og tygge.

0194.jpg

Burgdorf ser ut som om han koser seg på skogstur.

0196.jpg

Alle tre, bittesmå i store skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallsøte er de! :wub: Hilste på noen syv uker gamle bernervalper tidligere i sommer. Bernere er bare fantastisk skjønne som valper!

Men er det noe som heter foenix da? Trodde det het phoenix på engelsk, og føniks på norsk? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

=O Må jo ikkje gløyme paparazzibileta, dei er jo dei beste. Fantastiske sovebilete :lol: . Får jo reint lyst til å bli berneroppdrettar sjølv! Men det er vel kanskje ein del arbeid som ikkje kjem så godt fram på desse bileta? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallsøte er de! :wub: Hilste på noen syv uker gamle bernervalper tidligere i sommer. Bernere er bare fantastisk skjønne som valper!

Men er det noe som heter foenix da? Trodde det het phoenix på engelsk, og føniks på norsk? :icon_redface:

F-kull, Powers :aww: Da må man jukse litt med skrivemåten :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallsøte er de! :wub: Hilste på noen syv uker gamle bernervalper tidligere i sommer. Bernere er bare fantastisk skjønne som valper!

Men er det noe som heter foenix da? Trodde det het phoenix på engelsk, og føniks på norsk? :icon_redface:

Hun har jukset litt på phoenix for å passe med F-kullet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle godord, dere er så søte og jeg blir så rørt :ahappy:

Knallsøte er de! :wub: Hilste på noen syv uker gamle bernervalper tidligere i sommer. Bernere er bare fantastisk skjønne som valper!

Men er det noe som heter foenix da? Trodde det het phoenix på engelsk, og føniks på norsk? :icon_redface:

Det er ikke noe som heter Xkumle heller, men mora heter det på stamtavla for det. Det er ikke noe som heter Belive It's heller, men det er noen som har det som kennelnavn for det :lol:

Dette er et F-kull, men jeg ønsker engelske navn. Derfor har jeg tweaket litt, for det blir så lenge å vente på P-kullet, samt at navnets betydning passer usedvanlig godt for dette kullet og denne valpen.

=O Må jo ikkje gløyme paparazzibileta, dei er jo dei beste. Fantastiske sovebilete :lol: . Får jo reint lyst til å bli berneroppdrettar sjølv! Men det er vel kanskje ein del arbeid som ikkje kjem så godt fram på desse bileta? ;)

Ja, det er hverdagsbildene som sier mest om hva valpene gjør, hvordan de er, hva de opplever og hvordan oppdretterlivet er.

Men, alt er ikke bare søte tryner og klumsete fakter. Jeg slipper billig unna når de bare er tre, men jeg kunne jo tatt bilde av hvordan gulvet ser ut på morgenen, etter at de har bæsjet og tisset overalt på natta. Eller jeg kunne ført timeliste på hvor mye søvn jeg fikk den første uka - pluss dagene før fødsel. Jeg tror ikke jeg ville nådd 24 timer på de ti nettene. Da valpene endelig ble tatt med keisersnitt, var jeg våken på tredje døgnet. De første fire-fem dagene måtte jeg sørge for at valpene fikk tømt blære og tarmer, fordi X'en var forvirret over morsrollen etter keisersnittet, og ikke kom i gang med vaskingen med en gang. Så hver gang de hadde ammet, var det en og en valp på fanget og massere magen, tørke bort bæsj og håpe de ikke fikk forstoppelse eller for såre rumper. Døgnet rundt.

Kombinert med at en måtte ta seg av en nyoperert tispe som ikke helt visste hva hun skulle med en gang. Men det er klart at med mer erfaring kommer mer trygghet, og en tør å sove selv om tispa er i oppblokkingsfasen, eller tør å sove mellom ammerundene på natta.

Jeg har kommet ut av telling på hvor mange vaskemaskiner som har gått med laken og tepper til valpene - men de tre første ukene var det gjerne to om dagen. En blir ekstra sensitiv, og lettere bekymret om noe skal skje - jeg var helt frynsete da to av valpene en dag kastet opp all melken, og lå i en diger pøl av hvit væske. Jeg trodde i noen minutt at jeg kom til å miste begge to til noe skikkelig alvorlig som jeg hadde oversett - men de hadde bare overspist og fikk for fulle mager. Det har vært litt høye skuldre, det er ikke alt en kan forberede seg på, det er ikke alt en kan lese seg til, og det er ikke alltid det hjelper å ha lest når en står midt i virkeligheten.

Som sagt, jeg slipper billig unna og har et enkelt kull fordi de er så få, det kunne vært betydelig mer arbeid. Tispa har hatt mer enn nok melk - hun gir de fullverdige måltid den dag i dag, og de fikk sitt første måltid før hun var våknet av narkosen. Hun har gjort en god jobb de siste fem og en halv ukene. Mor til vårt forrige kull fikk aldri i gang morsinstinktene sine, og hadde hun vært alenehund hadde det blitt enormt mye arbeid for oss. Heldigvis hadde vi tre andre hunder, som helt av seg selv steppet inn og fordelte morsoppgavene seg i mellom.

Valpene har ikke vært syke, de er enkle og tillitsfulle, og jeg har den store fordelen at jeg er sykemeldt - jeg må ikke presse inn jobb, partner, barn og annet inn i løpet av en dag. Men jeg er også helt alene om dette, noen ganger skulle jeg ønske at jeg hadde noen som kunne hjelpet meg - bytte på å sove når det er som verst, avlaste i arbeidet når en er så sliten at jeg har mest lyst til å grine, og blir vekket tre timer etterpå av sultne valper. På et større kull ville det helt klart vært meget praktisk å være to når en skal ut med valpene til verden - ta seg av syv viltre valper på skogstur alene er ikke like lett, også videre. I stad kom jeg hjem, og valpene sto klare på dørstokken og ville bare hoppe ut. Det hadde vært kjekt å hatt en som kunne holde igjen valpene til jeg kom meg inn døra med varene, framfor å måtte lempe inn to og to valper - for det smatt jo stadig vekk ut en ny en.

Så skal jeg ikke klage, for jeg har hatt familie og venner som har hjulpet meg når det har vært nødvendig. Men ikke all nødvendig hjelp kan planlegges heller :aww:

Jeg visste at jeg gikk til mye arbeid, og har ikke fått noen overraskelser i så måte - jeg har vært en stund i gamet, jeg har sett hvor mye arbeid det har vært for mine foreldre, for venner og andre oppdrettere. Men jeg hadde trodd jeg skulle være mer fornuftig og med hodet kaldt i ulike situasjoner, fordi jeg var så forberedt - jeg sa fjorten dager før termin at det kom til å bli keisersnitt, jeg repeterte all relevant informasjon som var nødvendig - og likevel fikk jeg et lite sammenbrudd på veterinærkontoret da de tok fram skalpellen. Jeg var rasjonelt sett forberedt på at i et keiersnitt kan en i verste fall risikere å miste både mor og valper. Men redselen og alle følelsene kommer for det - en kan ikke lese seg helt kald, om en er litt engasjert i det en gjør.

På samme måte har jeg hele tiden visst at valpene skal selges og skal til andre hjem - men der vet jeg at jeg kommer til å grine som et spedbarn når de drar. Kanskje klarer jeg å holde unna det verste til ny eier har fått lukket bildøra, men alene hjemme vil det gjøre vondt. En blir så knyttet til de, så glad i de, og en vet at i det valpen går over dørterskelen er alt forandret - valpen vil aldri mer være din, og bare din. Herregud, jeg griner når jeg skriver om det nå og tenker på det...

Men nå skal valpene få middag - kokt sei og ris. Om det blir noe til overs, er det min middag også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...