Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjør vi hundene pinglete mot kulda ?


MonicaT

Recommended Posts

Nå tror jeg ikke for ett sekund at man "skjemmer bort" en hund ved å kle på den når minusgradene kommer krypende, selv om det kanskje blir ennå kaldere senere... Jeg bruker selv varmeste vinterjakken min når jeg synes det er kaldt nok" ute - jeg går liksom ikke å småfryser i en tynnere jakke bare for å "herde meg", liksom..

Det gjør jeg. Nå om dagen f.eks, så går jeg mer eller mindre naken ute, for jeg har hørt rykter om at det skal bli den kaldeste vinteren i manns minne, og jeg syns det er greit å slippe å ikke ha på seg mer enn varmedress selv om det blir 30 minus i vinter :ahappy:

Neida, jeg bare tuller. Nei, jeg bruker ikke dekken på mine hunder, mest fordi jeg ikke har sett noe som tyder på at de fryser. Jeg har dog vurdert dekken til Dina (jepp, det er den av de med mest pels) fordi jeg mistenker at hun hadde vondt i ryggen ifjor (til tross for at rhimadyl ikke gjorde ting noe bedre). Om det er noe med ryggen hennes, så blir ikke den noe bedre av at hun evt. blir kald. Nora bruker forøvrig potesokker fordi hun blir sår av kulde og snø, men fryse gjør hun ikke.

Er det 30 minus ute, så drar jeg ikke ut og trener, da er det ikke noe tema at de fryser i bilen heller, liksom. De ligger ikke med dekken på seg i bilen, men jeg passer på at de har nok tepper, og at de er tørre (prøver ihvertfall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

For å svare helt for meg selv. Ja jeg er blitt mer "pinglete" med årene. Har hatt boxer i et par og tyve år, men det er først de siste 5 årene at jeg har brukt dekken. Jeg forsøker å "ta meg i det" fordi boxerne fryser sjelden så lenge de er i aktivitet. Skal de ligge i bilen eller stå i ro ute blir det noe annet. Boxertispa jeg har nå har sjelden bruk for dekken. Hun kan rulle i snøen og elsker det.

Det er noe annet med korthårssalukien min. Og når jeg sier korthår mener jeg virkelig korthår. Hun har ganske mye mindre pels enn boxeren som har tettere pels liksom. Men selv lukisen forsøker jeg å herde litt. Er det vindstille og ikke nedbør så får hun ikke dekken på før det er blitt noen minusgrader. Jeg har inntrykk av at nedbør i form av regn er det som gjør henne kaldest. Hun fryser liksom inn til beinet om hun blir våt. Så det viktigste er å holde henne tørr. Varmen får hun som regel av å løpe løs. Skal hun ligge i bilen får hun et varmt dekken med teddyfòr nå. Selv om hun ikke skal ligge lenge.

Men ja jeg tror mange (meg selv inkludert) har en tendens til å kle på hundene for tidlig og for mye. Hadde jeg hatt en shetlans sheepdog som frøs ved 0 grader tror jeg at jeg ville herdet henne litt. De har jo pels til å tåle en god del da. Og er de pingle så får de jobbe med å bli litt mindre pinglete tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labbis: Men vil ikke hunden holde seg varm når den trekker/løper ? Ser at man kan bruke dekken når man er ferdig med skituren/skritter ned. Er det ikke fare for at hunden vil bli form varm også ? Om det er kjempe kaldt ute så drar jeg ikke ut på snørekjøringstur ( en skal jo klare å pust selv også ).

Når det gjelder akkurat mitt eks med jaktprøven så virker det litt som folk ikke tenker selv, man handler som en saueflokk. Har noen varmedekken skal "alle" ha det. Og spørsmålet mitt blir litt derfor om det er slik med daglig bruk av dekken/klær til hundene også. At noen har det og man føler seg som en dårlig eier siden man selv ikke gjør det ?

Jeg er ingen motstander av dekken, bruker det selv ved behov. Så jeg ser helt klart behovet ved flere anledninger.

Når det gjelder det med å "herde" seg, så må jeg ærlig innerømme at jeg ikke bruker dunjakka mi før det er under -10.

Nettopp fordi jeg vil ha den varmeste jakka til det kaldeste været. Akkurat som jeg har høst og vinter varmedekken - ( tynt og tykt ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg syns ikke det. Det er sjeldent jeg ser folk bruker dekken på hundene, og de som har, trenger det. Jeg selv bruker dekken ved flere anledninger, men jeg overdriver ikke. Jeg bruker det når jeg ser på det som en nødvendighet og hunden faktisk fryser eller kan risikerer forfrysninger. Og ja hunder som ikke har noe underull og lite pels, vil fryse, så det er ikke da snakk om å gjøre dem mer pinglete. At folk ser på korthårete hunder som pinglete, er jo en helt annen sak. :ahappy:

jeg ser på meg selv at jeg tåler lite kulde før jeg fryser. Jeg har på meg X.- antall lag av klær, og fryser ved den miste ting. Jeg mistrives i kaldt vær, selv om jeg er oppvokst med det. Jeg har da ikke noe annen hud enn folk flest, og jeg hadde nok ikke blitt mer herda av å gå med mindre klær. Er bare sånn jeg er, folk er forskjellig. Sikkert litt sånn med hunder og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labbis: Men vil ikke hunden holde seg varm når den trekker/løper ? Ser at man kan bruke dekken når man er ferdig med skituren/skritter ned. Er det ikke fare for at hunden vil bli form varm også ? Om det er kjempe kaldt ute så drar jeg ikke ut på snørekjøringstur ( en skal jo klare å pust selv også ).

Når det gjelder akkurat mitt eks med jaktprøven så virker det litt som folk ikke tenker selv, man handler som en saueflokk. Har noen varmedekken skal "alle" ha det. Og spørsmålet mitt blir litt derfor om det er slik med daglig bruk av dekken/klær til hundene også. At noen har det og man føler seg som en dårlig eier siden man selv ikke gjør det ?

Jeg er ingen motstander av dekken, bruker det selv ved behov. Så jeg ser helt klart behovet ved flere anledninger.

Når det gjelder det med å "herde" seg, så må jeg ærlig innerømme at jeg ikke bruker dunjakka mi før det er under -10.

Nettopp fordi jeg vil ha den varmeste jakka til det kaldeste været. Akkurat som jeg har høst og vinter varmedekken - ( tynt og tykt ).

Nei, det er ikke fare for at hundene mine blir for varm med Katahdindekken under snørekjøring, det hadde jeg merket. Jeg ser forskjell på når hundene mine er slitne og når de er for varme liksom. Aussien min vil holde seg varm når hun løper og hun er godt pelset, men det hjelper ikke på faren for skade og gnagsår. Den andre hunden min holder seg ikke varm når hun trekker (labrador), ei heller vorstehhundene når jeg trekker med de. De har heldekkenede Katahdindekken som beskytter brystkasse, rygg, mage og baller.

Jeg har forresten hørt om jakthunder som har forfryst ballene sine, så heller føre var enn å vente til hundene fryser syns jeg. Jeg syns -9 er all grunn til å ha dekken på slike hunder, jeg.

Jeg bruker forresten dunjakken min ute nå. Blir det kaldere og jeg fryser mer, så tar jeg på meg en fleece eller superundertøy i tillegg. Syns ikke det er så komplisert jeg, dessuten blir jeg ikke særlig herdet av å gå rundt i kulden :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke fare for at hundene mine blir for varm med Katahdindekken under snørekjøring, det hadde jeg merket. Jeg ser forskjell på når hundene mine er slitne og når de er for varme liksom. Aussien min vil holde seg varm når hun løper og hun er godt pelset, men det hjelper ikke på faren for skade og gnagsår. Den andre hunden min holder seg ikke varm når hun trekker (labrador), ei heller vorstehhundene når jeg trekker med de. De har heldekkenede Katahdindekken som beskytter brystkasse, rygg, mage og baller.

Jeg har forresten hørt om jakthunder som har forfryst ballene sine, så heller føre var enn å vente til hundene fryser syns jeg. Jeg syns -9 er all grunn til å ha dekken på slike hunder, jeg.

Jeg bruker forresten dunjakken min ute nå. Blir det kaldere og jeg fryser mer, så tar jeg på meg en fleece eller superundertøy i tillegg. Syns ikke det er så komplisert jeg, dessuten blir jeg ikke særlig herdet av å gå rundt i kulden :ahappy:

Merket ut noe av innlegget ditt. Her skriver du vel egentlig at du bruker dekken for å beskytte hundene mot gnagsår etc og ikke kulde ?? Eller ?

Og hvordan vet du at hundene ikke holder seg varme av snørekjøring ?

Enig i at ballebeskytter er fint, men det trenger man ikke ved snørekjøring eller normal trening - men i trening med mye løssnø.

Det er mange som bruker dekken med teddy for, noe som gjør at snøen setter seg på innsiden av dekken og sørger for at hunden får snø/is gnissende mot pelsen hele dagen - dette er heller ikke bra.

Minus 9 er greit å bruke dekken på, om man trenger det. Men uttover dagen hvor sola kommer til, så synes jeg det forandrer seg. Det er lov å ta av dekken uttover dagen liksom.

Jeg brukte ikke dekken på min hund, da han ville blitt for varmt ( dummet meg ut med det i vinter ), mens gamlemor hadde det fungert fint på. Så alle er forskjellige og det er det ingen som tviler på heller.

Jeg mener ikke at man nødvendigivs skal herde hunden, alle er jo forskjelle, men trenger vi virkelig å kle opp hundene slik mange gjør ? Eller er vi enige om at flesteparten ikke gjør det ? Jeg har ingen fasit, jeg synes bare jeg ser veldig mange hunder som er påkledd for tiden, enten det er jakthunder, små hunder, korthåret hunder, hunder i bevegelse etc

Og ikke at det sånn sett er gærnt, men er det nødvendig ? Kler vi opp hunden fordi vi fryser selv ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig at man ikke skal "herde" hundene. Men jeg innbiller meg at om jeg skulle latt lille lukis bestemme ut fra været så ville hun sikkert hatt klær på bestandig hun. Hun kan titte ut av verandadøren og så komme sprettende inn igjen fordi at usj, det var litt kjølig ute. Jeg legger meg heller under teppet i sofaen igjen sier hun. Og jeg orker ikke ha på henne klær året rundt liksom. Innbiller meg jo at hun må lære å tåle litt.

Og boxerne er veldig aktive når de er løse. Så lenge de er i aktivitet ser jeg ikke at de skal trenge dekken før de blir 15 minus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket ut noe av innlegget ditt. Her skriver du vel egentlig at du bruker dekken for å beskytte hundene mot gnagsår etc og ikke kulde ?? Eller ?

Og hvordan vet du at hundene ikke holder seg varme av snørekjøring ?

Nei, jeg skriver at aussien fint kan holde seg varm når hun er i full pels. Vorstehhundene og labradoren min gjør ikke det. Hvordan jeg vet det? Fordi jeg ser at de fryser? Og de er ikke pinglehunder som rister av den minste bris liksom.

Enig i at ballebeskytter er fint, men det trenger man ikke ved snørekjøring eller normal trening - men i trening med mye løssnø.

Vi står ofte på ski på fjellet hvor det er mye løssnø, men når vi snørekjører i løype trenger de også ballevarmere dersom det er streng kulde og mye vind. Det er ikke så vanskelig å se egentlig, ballene blir blå og iskalde på hele gjengen. Skjønner ikke hvorfor man på død og liv skal unngå å beskytte hunden for kulde, for som sagt ser jeg flere hundeeiere som er for dårlige til å kle opp hundene sine, enn omvendt.

Det er mange som bruker dekken med teddy for, noe som gjør at snøen setter seg på innsiden av dekken og sørger for at hunden får snø/is gnissende mot pelsen hele dagen - dette er heller ikke bra.

Men det er jo selvfølgelig forskjell på bra og dårlige dekken, og dekkenet må jo passe hunden og være tilpasset aktiviteten hunden er i. Og det er jo nettopp derfor tråden om varmedekken ble opprettet, var det ikke? Fordi TS ville ha et dekken hvor snø ikke satt seg fast mellom dekken og hund.

Minus 9 er greit å bruke dekken på, om man trenger det. Men uttover dagen hvor sola kommer til, så synes jeg det forandrer seg. Det er lov å ta av dekken uttover dagen liksom.

Det er ingen som sier noe annet, men jeg kan ikke se at det er et kjempestort problem akkurat. Det du så på jakthundprøve er jo litt rart, men jeg tror ikke det er normalen.

Jeg mener ikke at man nødvendigivs skal herde hunden, alle er jo forskjelle, men trenger vi virkelig å kle opp hundene slik mange gjør ? Eller er vi enige om at flesteparten ikke gjør det ? Jeg har ingen fasit, jeg synes bare jeg ser veldig mange hunder som er påkledd for tiden, enten det er jakthunder, små hunder, korthåret hunder, hunder i bevegelse etc

Og ikke at det sånn sett er gærnt, men er det nødvendig ? Kler vi opp hunden fordi vi fryser selv ?

Eneste mønsteret jeg ser, er at hundefolk blir flinkere og flinkere til å holde muskulaturen til hundene varm når den er rolig mellom treningsøkter. Ser ikke særlig mange velpelsede hunder med dekken på seg, jeg, :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker dekken på Bocca ved et par minusgrader om vi skal holde oss relativt stille. Går vi på tur og er mer i bevegelse, så kommer det ikke på før litt fler minusgrader. Spørs helt om det er rolig tur, eller en tur hvor bikkjene får løpe løs.

På Chilli må det bli en del kaldere før jeg bruker dekken. Når det er -20 og vi går rolig på tur, så kommer dekkenet på, eller mellom treningsøkter for å holde på varmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker dekken på mine hunder. Da hovedsakelig i kald bil (jeg har varebil, lite varme baki) og mellom treningsøkter.

Forrige vinter brukte jeg også dekken på båndturer, da var det -15/-20 i Bergen, det er kaldt det.... :)

Når hundene er i aktivitet bruker jeg ikke dekken vanligvis, men har ofte med dersom det blir pauser for at musklene skal holdes varme :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde med dekken til Tila den gangen vi var i Trollheimen. Men det var fordi det var vått og kaldt og hun skalv når vi hadde pauser osv.

Jeg har aldri brukt dekken til henne om vinteren. Og selv om hun var en husky så bodde hun inne og hadde ikke polarpels for og si det sånn. Men hun frøys ikke noe særlig når vi var ute på tur. Både på korte og lengre turer i løssnø osv. Når vi var nede i -30 kunne hun løfte på foten og heller ikke ha særlig lyst til å være ute, og det skjønner jeg da. Det hadde ikke jeg heller :ahappy:

Jeg tror faktisk at mange kler opp hunden unødvendig. Gjerne fordi vi synes det er kaldt selv og fordi vi føler at hundene fryser med oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det. Dina er en veldig frossen hund. Hun har nesten ikke pels, og for henne er det minst like kaldt om det er 5 varmegrader, regn og vind, som når det er -10. Hun fryser, og jeg kler på henne. Hun bruker også potesokker når det er veldig kaldt, fordi hun får trøbbel med potene når det er så kaldt. I helgen når vi var på fjelltur var det forholdsvis god temp, og sol. Hundene løp løse og holdte seg i varmen. Når vi kom på toppen derimot, og vi skulle hvile en stund før vi gikk ned, tok jeg på begge hundene dekken. Midas har tykk og god pels, men jeg vil passe på så han ikke blir kald og stiv i musklene når vi faktisk har en lang vei tilbake og gå. Jeg tok av de dekkenet når vi hadde gått et lite stykke og de hadde blitt varm igjen. Hvis noen synes dette er å dille bort hunden så får det så være.

Vi selv når vi trener varmer opp med godt med klær, trener og tøyer ut. Mens hundene, de får løpe løse når de er kalde i musklene, rett til full spurt og så rett inn igjen når turen er ferdig. Det er faktisk ikke så rart at mange hunder får problemer med scener og muskler. De bør varmes opp, og da kan man med fordel kle på de, trenes, og gåes ned.

Hvordan venne hunden til dekken/fleecedress ?

Amiga står og rister i minusgradene, men om jeg tar på henne fleece dekken så står hun som en stiv ku og nekter å gå....

Jeg bruker aldri dekken på BC'en min med mindre det høljer ned ute, for å unngå at hun skal bli så søkkvåt og kald. Men jeg merket at Amiga hadde nok trengt noe varmende på seg siden hun står og skjelver på alle 4 på treningene i stiv vind og kulde.

Men jeg ser jo folk kle på hundene sine i + grader, det syns jeg blir teit :ahappy:

Dina og var sånn i starten når jeg begynte å ha på henne dekken. De må bare gå med det for å venne seg til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener man må se ann hunden..

Har man en hund som har pels, og som får vinterpels på vinteren legger man ikke på dekken når det blir kaldere. Det å "herde" en hund betyr for meg at den setter pels så den ikke skal fryse.

Men har man en rase som er tynnpelset, og i tillegg har lite kroppsfett (eks korthårsmynder) synes jeg det er tull å skulle "herde" De er ikke laget for å tåle kulde, og da synes jeg heller ikke man skal prøve å "tvinge" de til å gjøre det..

Jeg er selv en frysepinne, og hadde noen tvunget meg til å ha på meg lte klær for å "herde" meg så hadde jeg blitt skikkelig lite blid..

Og jeg synes ikke det er rett å la dyr fryse så lenge man har mulighet til å hindre det..

Min hund (whippet) fryser hvis det er 4-5 grader ute og litt vind. Skal hun være i full aktivitet holder hun seg varm i slik tempratur, men kryuper det under 0, og ikke er varmende sol så fryser hun selv om hun er i aktivitet. Og blir det under -20 sånn som i fjor vil hun ikke ut..

På det værste var det - 38, og da ville hun ikke ut, og hun måtte ha på seg potesokker og to dekken for å tisse.. Aldri i livet om hun kunne vært "herdet" til å tåle kulden bedre.. Venne seg til å fryse, det hadde hun sikkert gjort, men ser da ingen grunn til å utsette de for det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker dekken på hundene mine hele året før og etter trening unntagen på sommeren, men hvis hunden har blitt gjennombløt på trening så putter jeg det på da også. Jeg bruker det for å forebygge skade.

I bilen bruker jeg dekken så snart gradestokken går under 0 og bilen blir kald.

Jeg ser ganske tydelig når hundene mine fryser og da putter jeg faktisk klær på de. Blaze hadde ikke pels på det kaldeste i fjor og løpte rundt i "sparkebukse". Man kunne faktisk se at hun syns det var godt også, dvs hun som normalt elsker snø snudde på tur og løpte hjem igjen om hun ikke fikk det på seg. DET er hint nok for meg :ahappy:

Talli fikk vel bare klær på seg en periode når hun hadde kennelhoste og noen uker etter hun ble frisk.

Jeg tror ikke vi "skjemme bort" hundene våre ved å ta dekken på de, vill nok heller si at vi alt har gjort det før vi puttet på de dekken. Mine hunder er faktisk vant med å oppholde seg i en temp på rundt 20 grader de. Hvorfor skal de brått da tåle en temp forsjell på 40 grader om det er -20 ute? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ennå ikke brukt dekken på Pai, men nå til vinteren under treningspauser vil jeg det, men da blir det BOT-dekken. Det blir for å holde henne og musklaturen varm under pausene. Men jeg vurderer å kjøpe ett vind og regntett dekken til henne om vinteren i DK skal være sånn som idag. Idag så jeg nemlig Pai fryse for første gang. Og dette er bikkja som graver seg langt innunder snø og blir liggende, eller plasker uti å'n for å komme på andre siden tiltross for kulda.

Men jeg skal ha potesokker til henne denne vinteren, hun trenger dem ikke fordi det er vinter, men snør det hernede så er det salta overalt og selvom hun ikke har reagert på salt før, så frykter jeg det om hun skal gå flere daglige turer på salt i vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aussien(e) kler jeg lite på. Lyng fikk på seg dekken i pausene, var det -20/-30 kunne han få på seg sokker slik at det ikke skulle bli så kaldt på bena når han var i bevegelse. Han fikk seg også ballevarmer slik at ikke de skulle fryse når han vasset i snø med pulken. Lira får på seg dekken i pausene (-13/-15 og kaldere) og klarte seg helt fint i -25 uten dekken i bevegelse i vinteren som var.

Hvordan ser en ballevarmer ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk brukt lite dekken på whippeten min de siste årene,men mye pga vi velger og gå tur på steder han kan løpe fra seg.. han er i grunn ikke så vedlig frysepinne så fremst han er løs og beveger seg.. potene derimot kan fort bli blodige og fæle om det er veldig kaldt.. Men har dekken jeg slenger på om vi skal på gåtur i bånd.. Så lenge han er i bevegelse så har det enda ikke vært noe problem. OG det ikke er masse vind Snø/regn samtidig da.. Men det er helt klart at denne rasen er ikke skapt for kulde.. han er forresten nesten helt bar på brystkassen og magen .. så selvsagt blir kan vedlig kald om han må gå rolig eller stå stille.. eller løpe i mye dyp snø. Sissi som en liten whippet/papillon mix og ikke merket noe problem med frysing på tur.. så lenge hun får være i aktivitet. Tror faktisk jeg ikke hard dekken som passer henne en gang :)

Boerboel tispa vår er en VELDIG frysepinne, hun rister bare hun stikker nesen ut døra.. hun ligger helst under vedovnen og sover når det er varme i den. Hun kan også finne på og gå på do inne hvis det er våt ute :ahappy: Det skal sies jeg vet hun kan herdes.. hun bodde i hundegård noen år før vi overtok henne.. og da valgte hun ofte og sove der det ikke var varme i hundehuset :D under tak da.. men kaldt var det nok!

Ingen av mine hunder blir badet i vinterhalvåret da.. merker utrolig forskjell på hvor fort kalde dem blir da ja.. så her får dem heller beholde det lille ekstra fettlaget som virker og oppstå i pelsen. BB vurder jeg og gi et bad nå da.. hehe for hun lukter MYE mer hund enn whippeten ja.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker potesokker vel så mye som dekken, og føler at potesokkene definitivt har best effekt. Når jeg ser at hunden kvier seg for å gå ut, den halter og evt går sakte/fort/annerledes, så har potesokker mye større effekt enn dekken. Spesielt tydelig var dette på cairn terrier'n; hun ble en helt annen hund med potesokker! Dekken var fint det også, hun har lite underull og fryser generelt lett; en skikkelig frossenpinn.. Så hun får potesokker på på lufteturer over ti minutt når det er kaldere enn 15 minus. Dekken kommer på når det er kaldere enn 15 minus, eller vi skal være ute lengre. Springeren er en helt annen sak; hun tåler tilsynelatende alt av kulde. Når hun har skikkelig vinterpels skal det nærmere 40 minus til før hun viser at hun synes det er kaldt. Jeg ser henne nesten aldri fryse. Men potesokkene kommer på når det er 20 minus eller kaldere. Dekken klarer hun seg uten, men skal vi være mye i ro får hun på et fleecedekken. BOT-dekken blir brukt før/i pauser/etter harde treninger når det er litt kaldt. Ellers har jeg begynt å pakke på Nenya fleecedekken i bilen etter tur når hun er våt, for å hjelpe til å få bukt med en UVI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekken og potesokker har jeg faktisk aldri tenkt på engang :icon_redface:

Nå liker dog hunden din å ligge i trekken ved døra, og har mega med pels og store tykke poter, og har aldri sett kald ut så lenge jeg har kjent henne :rolleyes2: Men vi kan byttelåne en uke, så kan du få en frossen pinne av en valp (selv foxi skjelver ute og bruker potesokker på skitur etc btw :aww: ) også kan jeg låne varmeteppet ditt :D

(men potesokker kan jo være lurt når du går lange fjellturer om hun blir sår/klumper etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker dekken på mine, i hvertfall Kita, for ho rister og kjennes kald ut ganske fort. Når de er med i bilen har begge på seg fleece (i den tempen det er nå) og tykkere vinterdekken når det blir mer kulde :rolleyes2:

Når de løper løst bruker jeg ikke dekken på dem, bare når vi har pauser.

Også inne i mange utstillingshaller bruker jeg dekken på Kita, for å holde muskulaturen varm til hun skal inn i ringen :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pleid å bruke dekken på mine om det er en del minusgrader, spesielt om vi skal være ute lenge. I år skal jeg investere i sokker også - både for å holde varmen og for å forhindre snøballer hvis/når snøen kommer.

Orry har brukt et tynt dekken et par ganger i høst allerede (når det har vært rett under null grader), men det er fordi han er litt stiv i hofter og bakbein (høyst sannsynlig forkalkninger). Da synes jeg det er greit at han holder seg god og varm i muskulatur og kroppen generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en hund med veldig vond rygg, så da er det dekken på nå for tida. Ser ho får mer vondt når hun er kald og våt...

Men skal hun være løs, med en annen hund så har hun ikke dekken- hvis det ikke er ned mot -15..

Men dere som bruker potesokker, hvilke bruker dere???

Min bare glir rundt som på skøyter på sine potesokker, og får enda mer vondt i ryggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...