Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjør vi hundene pinglete mot kulda ?


MonicaT

Recommended Posts

Her i huset har jeg 3 veldig forskjellige individer :hmm:

Vi har Flaten som virkelig gir seg en blank om det er 10+ eller 30-.

Emma(golden) må desverre ha sokker når det nermer ser 30- heldivis er det skjeldent det skjer, men ifjort hadde vi et par dager der det måtte både dekken og sokker til for å fa hu med seg på tur, men så skal det også siest at hun har ikke den beste pelsen heller da.

Så har vi lille frysepinn, RTT på 2 kg, der må vi til med liten enkel fleece genser når det kommer ned i minus grader, sokker ser jeg må kjøpes inn, men hvor i alle dager finner man sokker i størrelse fingerbøl? :P

Så jeg har ikke kle på om det ikke trengs, men ifjord da det var så ekstremt kaldt i perioder så måtte Emma til med et tynt fora dekken og sokker :hmm:

Yukon har pittesmå fleecesokker. Kjøpte til Aynï, og hun er jo cairn med små poter, og de hadde faktisk i alle fall to str som var enda mindre enn det hun måtte ha! Veldig fornøyd med de sokkene forresten. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Litt av innlegget mitt var egentlig rettet mot at folk allerede nå kler på hundene sine ( når det er +3 til -3 )

Er ikke det litt tidlig ? Hva gjør man da når kulda kommer med -15 eller det er veldig sur vind osv ?

Jeg bruker dekken til min langhårete hund uten underull allerede når det er 0 grader ute, jeg. Så fort jeg ser at det er frost ute så får hun på seg et dekken. Jeg har sett henne fryse selv når det har vært pluss grader og bare litt vind ute. Før har jeg kun brukt dekken når det regner, men i år har jeg sett henne fryse veldig mye. Før hadde jeg bare et tynt regndekken med ull inni, men nå har vi fått kjøpt et BOT dekken. Hun har også fått potesokker som hun skal bruke når det er snø ute. Jeg får også en genser snart i posten som skal på under regndekkenet når det blir meget kaldt.

Det er ikke ofte det er -15 og sur vind i Bergen, men når det er så blir såklart potesokker brukt og ekstra varme dekken, med genser under etc. I all hovedsak tenker jeg å bruke regndekkenet alene når det regner, ullgenser når det er opplett, men kaldt, og ullgenser + regndekken når det er ekstra surt eller snør samtidig. BOT dekkenet skal kun brukes på treninger, så sant det ikke blir meget kaldt en dag og de andre dekkene ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pleid å brukt dekken i pauser til Bordcer Collie tispa hvis det har vert veldig kaldt, som i fjord, ja jeg synes det er fryktelig kaldt med -10grader.. :ahappy: Nå har jeg ikke brukt dekken på hverken hun eller Chihuahuaen, han lille kan sjelve litt hvis vi står i ro i noen minutter. Men ser ikke atb det er noen krise. Blir nok dekken når snøen kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

her er vi tilhengere av dekken, Bullterriere har ikke noe underull så de er fryse pinner (spesielt Minien) når hun ser snø begynner hun å "fryse" :ahappy:

Hun bruker Ull genser når deter kaldt å varmedekken når det er kjempekaldt!

Storm stopper å løfter bena når han fryser fra - 10 og nedover så da har vi sokker..

post-2072-0-47481300-1298030323_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker dekken på min hund hvis det er fra 5 minus og kaldere.

Hender hun får på seg genser, men for det meste går det i dekken...

Hunden min viser klart og tydelig når hun fryser, og for å ikke stivne fullstendig blir det en del løping innimellom...

Jeg har liten hund, og synes ikke klær er det kuleste til hunder, men dekken er jeg veldig glad for å ha :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ullgenser eller jakke med lange frempoter. Jeg bruker dette bare når det er rundt 0C, årsaken er at det ellers blir store klumper under hele hunden og de blir veldig våte. Om hundene ellers holder seg i bevegelse ute, så trenger de ikke klær når det er så kaldt at snøen ikke fester seg. Så det er ikke kulden i seg selv som bestemmer om jeg tar på hundene klær. Om de skal stå lenge stille å vente eller om det er våt snø er avgjørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe dekken til odin, men jeg prøver å bruke hodet.

Er det ekstremvær (varme eller kulde), så går jeg ikke en dagstur med han :lol:

Prøver også å la vær å la han gå der jeg regner med det er saltet (fortau v/ butikker, f.eks.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mye dekken. Nirm er frossen, og trives ikke i kulda. Han halter veldig fort i kulda, og går han for lenge uten sokker, så sprekker labbene opp og starter å blø. Han har dårlig labber (blir fort sårbeint sommerstid), og jeg har gitt flere forsøk på å herde de uten hell. Så skal jeg da la han gå naken bare fordi andre mener at han blir pinglete, bortskjemt eller at ikke hunder trenger klær?

En hund bruker ganske mye av energien sin til å opprettholde kroppstemperatur. Jo kaldere det er, jo mer bruker den av energien til å holde temperaturen. På trening er det ikke ønskelig at all energi skal gå til å opprettholde kroppstemperatur, men til selve treningen. Nå husker jeg ikke helt prosentene, men det er en del som går til.

Er det mer enn 10 minus, så får begge mine doble dekken i bilen eksempel. Den varmes svært dårlig opp bak, og Vida klager og syter om hun fryser i bilen, men er stille om hun får dobbelt dekken (BOT underst, fleece øverst). Så hvorfor skal jeg da la henne sitte og fryse og vantrives da egentlig? Hun går mye med BOT dekken om vinteren, siden hun har hatt en skade i ryggen. I tillegg så har dekken på en schäferhund en fin effekt når man bor veldig sentralt og går der man treffer folk. Schäferhund med dekken på er mindre farlig enn en uten. :lol:

Kuldetoleranse er forskjellig fra folk til folk, og fra hund til hund også. Noe man må akseptere, og at eieren kjenner hunden best. Likevel så er det jo greit å bruke hodet litt også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har jo knapt pels, spesielt Lundii er jo så tynnpelset og tynnhudet at det er nesten fælt. Jeg bruker dekken på mine om de skal være lenge ute, og det gjør jeg fra jeg ser at de fryser når de er lenge ute. Men skal vi bare ut for at de skal få tisse, så gidder jeg ikke ta på dekken. Av og til, som i dag, når det er sol og fint(selv om det var -20 på morgenen i dag) så får de være ute lengre uten dekken også.

Det verste er føttene, de fryser sånn på potene. Men de nekter å gå med potesokker, Kee-Kee drar av sine, mens Lundii står med 4 stive bein og nekter å gå i det hele tatt, eventuelt noen ganger tar noen kjempebyks så et par sokker detter av. Og ørene til Lundii er så tynne, så jeg tør ikke å ha henne ute lenge om gangen pga det. Har strikket en ørevarmer til henne, men hun drar den av igjen med frambeina. Strikkedressen hennes har hals som er lang nok til å dekke ørene, men hun rister på hodet til ørene kommer ut. Så akkurat der vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre, annet enn å kun ha henne ute kort tid om gangen. :)

Om hundene ikke har underull, og knapt pels på magen/beina, eller resten av kroppen for den del, så kan man ikke "herde" dem så veldig mye at det gjør noe. Det måtte i så fall være ved å fete dem opp så de fikk et litt tykkere fettlag som "isolering". :P Synes ikke de skal behøve å fryse, selv om man såklart ikke behøver å kle på dem i tide og utide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner er hvorfor folk har på dekken på unge, friske hunder med masse pels når de løper løse på tur. :P Uansett hvor kaldt det er, burde det være unødvendig. Poteokker ja- det er kjekt å slippe både kulden og isklumper. Men når hundene er i aktivitet så holder de jo varmen med all den pelsen :)

At tynnpelsede, syke, gamle og stillesittende hunder trenger dekken er en helt annen sak :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker dekken på hundene mine når det er kaldt ute. Selv om det bare er et par minus grader er det mange dager det blåser veldig surt. Har forskjellige dekken til forskjellig vær.

Bruker også pote sokker når det er veldig kaldt eller jeg vet at jeg skal gå der hvor det er mye saltet og slik.

denne type sokker er kjempe bra, kan brukes til flere årstider og beskytter mot flere tilfeller :lol:

POTE SKO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo en hund med ganske go pels, men når det er -15 å det blåser kjempe surt og iskald vind har jeg på henne dekken for morgenturen.. Bruker også dekken viss hun skal være mye rolig ute over lengre tid viss det er kjempe kaldt.. Nå er hun for øyeblikket barbert under mage/brystkasse etter sterilisering, så nå bruker jeg dekken uansett hvilken tur vi skal på.. Pelsen har ikke vokst ut i hele tatt og det er ganske kaldt her vi bor for tiden..

Men litt OT, hvor kan jeg få kjøpt gode potesokker som ikke er alt for glatte på vinteren? Hun fryser lett på labbene når det kryper over -10 og da halter hun seg bortover veien..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo en hund med ganske go pels, men når det er -15 å det blåser kjempe surt og iskald vind har jeg på henne dekken for morgenturen.. Bruker også dekken viss hun skal være mye rolig ute over lengre tid viss det er kjempe kaldt.. Nå er hun for øyeblikket barbert under mage/brystkasse etter sterilisering, så nå bruker jeg dekken uansett hvilken tur vi skal på.. Pelsen har ikke vokst ut i hele tatt og det er ganske kaldt her vi bor for tiden..

Men litt OT, hvor kan jeg få kjøpt gode potesokker som ikke er alt for glatte på vinteren? Hun fryser lett på labbene når det kryper over -10 og da halter hun seg bortover veien..

http://aboxno.wordpress.com/

Jeg er veldig fornøyd med mine :)

193.JPG

212.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...