Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjør vi hundene pinglete mot kulda ?


MonicaT

Recommended Posts

Nå er vinteren og kulda i anmarsj og kuldegradene kryper nedover.

Vært på jaktprøve i helga, hvor det var kaldt om morgningen ( -9 ) men uttover dagen kom sola og varmet. Veldig mange hadde varmedekken på hundene stort sett hele dagen, til tross for sol og varme.

Og ser jo her på forumet at spørsmål etter vinterdekken/klær kommer, bilder av hunder som er pakket inn osv

Ikke misforstå, hunder skal selvsagt ikke fryse, og jeg slår ikke alle over en kam.

Noen hunder har selvsagt ekstra behov, men generelt sett.

Blir vi ikke litt vel overbeskyttende når vi pakker inn hundene fra 0 grader og nedover ? Når man allerede nå pakker inn hunden, hvordan skal det gå når kulda virkelig kommer ? Stor forskjell på -9 og -23 liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Må si meg enig med deg her =)

Jeg har flere dekken liggende, og føler alle er nødvendige, men til en viss grad.

Bruker dekken når hunden har behov for å holde hunden varm mellom økter av hard trening. f.eks Agility når hunden ligger i bilen. Bruker også dekken når det er fra -20 og nedover på turer som er lengre enn 30-45 min, fordi jeg bor i leilighet så har jeg en hund som stor sett er inne så lenge vi ikke er på tur, å det bygger ikke den beste vinterpelsen. På turer hvor jeg bruker dekken, er det ofte både potesokker, ullsokker til meg x 2, finnlandshete og det som går ann å pakke på seg :ahappy:

Har dekken i sekken på kalde dager for å la hunden ligge på/ha på i pauser, men så fort han er i aktivitet igjen så er det av med det så lenge det lar seg gjøre, og jeg ser at hunden ikke føler ubehag pga kulden. Ellers så er det så lite dekken på som mulig her.

Hunden min er fortiden syk, og må derfor hjelpe til å holde han varm,så bruker dekken for å unngå at han blir våt å kald ute nå, og bruker det tynne bot dekkenet i bilen, fordi det trekker til sge fukt genialt, og ikke supervarmt. Håper ikke sykdommen nå i høst, gjør at jeg får en frossenpinne når vinteren kommer for fult, så har unngått dekken så lenge det ikke har vært nedbør, og hunden har det fint han, selv i -5 grader, og heller ta en pause i bilen med dekken for å få varmen igjen. (han må være rolig i tillegg så det er et styr det der =P )

Tror jeg hadde slitt forrje vinter hadde jeg begynt med dekken på 0 grader. Vi gikk turer i -25 grader og hadde en glad og livlig hund som var pakket inn i dekken og sokker, men jammen tror jeg han storkosa seg i det fine vinterværet både 2 og 3 timer.

Det var mitt forhold til dekken på den renspikka brukshunden jeg har, som bor i byen, i leilighet og bruker dekken på veldig kalde dager =P Og som du skriver, hva gjør folk som bruker dekken nå, midt på den kaldeste vinteren?

Min har ikke spes tykk og bra pels, fordi vi ikke har muligheten til å ha hunden ute i hundegård etc, men han fryser jo ikke i -10 så lenge han er i akitvitet til en viss grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg pakker inn Valpis fordi JEG ikke orker røytingen av vinterpelsen, jeg.. Så når vi rusler rundt og det er surt/regn, får hun dekken på, ellers setter hun underull tvert. Om det er kaldt og vi skal være aktive (f.eks hundelek) så har jeg dekken i sekken, til å ha på når vi går ned, under lek og aktiv tur går hun uten. Potesokker har jeg bare brukt på det mest ekstremkalde i vinter.

Hun hadde klart seg fint uten dekken, hennes første vinter brukte hun det bare når det nærmet seg -20 eller var veldig sur vind. Hun hadde pels i massevis til å holde seg varm, tiltross for å være en sk korthårsrase. Gubben derimot fikk ikke underull, han frøs om han ikke fikk klær på, mye pga at han ikke kunne løpe og holde seg varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal en god del mer til enn 0 grader før Hampus får på dekken.

Men skal vi være ute en stund, når det begynner i bikke under 8-10 minus, da tar vi på boblik.

Og om det virkelig pissregner når vi skal på tur.

Første året hans frøs han mye på vinteren, så da måtte vi bruke dekken oftere.

Vår boston Gåttfred bruker dekken når vi skal være ute en stund i regn.

Må innrømme at ja, jeg sutrer nok litt med han der når jeg merker at han har større glede av å være ute med dekken.

Han liker ikke å bli våt, så da foretrekker jeg et tynt regndekken framfor uvillig hund.

Sånn sett veldig deilig med vår shiba som aldri er kald, og heller ikke vil ha på dekken i regn.

Det beste er jo om man prøver å la hundene klare seg selv mest mulig.

Men jeg ser ingen problemer med å bruke dekken i enkelte situasjoner og ved lav temperatur.

Er vel med dette som alt annet, alt med måte.

Jeg har drevet med hest i mange år, og der har dekkenbruken tatt helt overhånd hos enkelte.

Eiern fryser, ja da skal hesten dekkes lagvis fra mule til langt nedpå knærne.

Enkelte hester står på stallen med 2 dekken og en termodyne fra Jysk i 10+...

Da går det langt over streken for min del.

Tror nok at enkelte hundefolk er i samme gjengen der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er mange som kler på bikkja unødvendig. Ikke nødvendigvis rettet mot dere over her altså! :ahappy:

Men hunder tåler da fint kulde ned til -10-15 grader da. Litt avhengi av rase da såklart. Skjønner jo at en whippet fryser lettere enn en terv liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enig i at dekkenbruken har tatt litt av.

En ting jeg ikke skjønner er disse genserene som ikke dekker bak :ahappy: , det er jo der det er viktig å holde hunden varm pga blodsirkulasjonen er veldig lav der bak.

Selv har jeg dekkenhund pga HD og ellers stiv gammeldame kropp (8,5år), hadde hun ikke hatt disse problemene så hadde hun ikke brukt så mye dekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg har aldri brukt dekken på noen av mine belgere (ei heller golden retrieveren jeg hadde) - terrierdyret derimot fikk fleecedress og boblejakke når det var som kaldest, men hun hadde jo ikke pels omtrent og frøs kattunger på seg. Rottisen hadde også på seg dekken på ekstra kalde dager (-25 og lavere).

Belgerne har aldri hatt på dekken, de har pels. Mine har jo også sogar bodd i bilen på dagtid og selv ikke midtvinters har de hatt dekken på. Har bare sørget for at de har hatt tørre gode tepper å ligge på og det har fungert helt greit. Når det i fjor vinter var -31 grader og ellers streng kulde over lengre tid så var Noah hjemme - all verdens dekken ville ikke holdt han varm da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan venne hunden til dekken/fleecedress ?

Amiga står og rister i minusgradene, men om jeg tar på henne fleece dekken så står hun som en stiv ku og nekter å gå....

Jeg bruker aldri dekken på BC'en min med mindre det høljer ned ute, for å unngå at hun skal bli så søkkvåt og kald. Men jeg merket at Amiga hadde nok trengt noe varmende på seg siden hun står og skjelver på alle 4 på treningene i stiv vind og kulde.

Men jeg ser jo folk kle på hundene sine i + grader, det syns jeg blir teit :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg ikke for ett sekund at man "skjemmer bort" en hund ved å kle på den når minusgradene kommer krypende, selv om det kanskje blir ennå kaldere senere... Jeg bruker selv varmeste vinterjakken min når jeg synes det er kaldt nok" ute - jeg går liksom ikke å småfryser i en tynnere jakke bare for å "herde meg", liksom..

Men når så det er sagt - jeg har kun hatt et dekken i alle de år til beardisene. Kjøpt inn pga en nedklippet beardis som åpenbart frøs når hun var ute (høst). Etter det har jeg kjøpt ennå ett dekken i beardisstørrelse - av samme årsak (nedklippet hund, vinter).

Ellers får de ikke noe beskyttelse, mot vær og vind - det er jo dèt de har pelsen til, synes jeg.

MEN - lille halvnakne bostondyret mitt kan jeg garantere synes det er skikkelig kaldt når det er minusgrader. Nei, hun får ikke dekken/genser på seg bare for korte luftinger i haven (selv om hun må bæres ut). Men når/hvis vi er ute i lengre tid, også campet nå på senhøsten så satte hun STOR pris på en genser, ja.

Og hun kommer helt klart å få et skikkelig dekken til vinteren - når hun har "vokst" seg til mere normal voksenstørrelse. (Til jul, kanskje?)

At hun nok likevel kommer til å synes at det er grusomt kaldt på bena kan jeg dog ikke gjøre så mye med. Men jeg kommer ikke til å tvinge henne å gå rundt og fryse noe mer enn absolutt nødvendig, nei.

"Det finnes ikke dårlig vær - bare dårlige klær"

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan venne hunden til dekken/fleecedress ?

Amiga står og rister i minusgradene, men om jeg tar på henne fleece dekken så står hun som en stiv ku og nekter å gå....

Jeg bruker aldri dekken på BC'en min med mindre det høljer ned ute, for å unngå at hun skal bli så søkkvåt og kald. Men jeg merket at Amiga hadde nok trengt noe varmende på seg siden hun står og skjelver på alle 4 på treningene i stiv vind og kulde.

Men jeg ser jo folk kle på hundene sine i + grader, det syns jeg blir teit :ahappy:

Jøss, er oppvokst med Corgi og hatt det i alle år, aldri opplevd at noen av våre har fryst i temperaturene som er nå.

Hvis hun bare står der og nekter å gå så prøv å lek med hun litt, da glemmes det fort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund med kort pels, uten underull, så dekken må til. Men setter det ikke på før det er ca -7 ute, gjør jeg det før så blir han for varm, iallefall på turer der han løper fritt.

Har aldri brukt dekken på hund før jeg fikk dalmatiner. De aller fleste hunder har nok godt av dekken når det kryper ned i -20, men tror mange kler på hunden sin fordi de fryser selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starta jo en av de trådene om vinterklær, så jeg kan jo svare på dette. Jeg syns det er så utrolig upraktisk å måtte kle på hunden min. Hvert år prøver vi å vente så lenge som mulig før han får på seg klær. Men jeg vil jo ikke at han skal ha det ubehagelig heller. Når han er alene hjemme, så ligger han på et litt kjølig soverom i håp om at det skal "herde" han litt. Pelsen hans forandrer seg aldri i løpet av vinteren. Han røyter lite og har lite pels fra før. Det eneste er at han blir litt mer vant til kulden.

Jeg syns det er bedre å kle på hunden for mye enn at han skal ha det ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bruker vi ikke voldsomt mye dekken. Sambos RR får på seg dekken når hun skal være i ro ute nå når gradestokken kryper ned under null. Er det vindstille får hun fleecedekken, er det vind får hun et tykt dekken. I -10/-15 og vind (og fuktig luft slik det ofte er her i Tromsø) får hun på seg Katahdindekkenet når hun er i bevegelse. Når vi er på innlandet/i Finnmark får hun på seg Katahdindekkenet når hun er i bevegelse når gradestokken kryper ned over -20 og/eller hun må vasse en del i snø. Hun har ingen underull, kun kort pels og lite/ikke noe pels under magen og på innsiden av lårene. Er det kaldere enn -20 og hun er sliten kan hun få på seg ørevarmere også. Det varierer litt etter temperaturen med andre ord. I hvile har hun katahdindekken, varmedekken og hvilepose som brukes etter behov, altså; hva hun har på seg kommer litt ann på hvor kaldt det er. I forhold til veldig mange andre så bruker hun ikke mye dekken, og bare fleecesokker på bena gjør faktisk veldig stor nytte for henne!

Aussien(e) kler jeg lite på. Lyng fikk på seg dekken i pausene, var det -20/-30 kunne han få på seg sokker slik at det ikke skulle bli så kaldt på bena når han var i bevegelse. Han fikk seg også ballevarmer slik at ikke de skulle fryse når han vasset i snø med pulken. Lira får på seg dekken i pausene (-13/-15 og kaldere) og klarte seg helt fint i -25 uten dekken i bevegelse i vinteren som var.

Alaska huskyen, som nå har blitt innehund, har fått dårligere pels denne vinteren ser det ut til, så hun er ganske bar under magen. Jeg vurderer å kjøpe et katahdindekken, evt bare et bellyblanket til bruk når hun skal dra pulken i mye løssnø og det er kald. Ellers tipper jeg nok at hun fint vil klare seg fint uten dekken i bevegelse så lenge det ikke er fryktelig kaldt og vi går tregt. I pauser får hun på dekken om gradestokken tipper -13/-15.

Må legge med et par bilder av RR'n i februar-10. Det var -18/-19 grader i lufta, temmelig mye vind fra nord, og fuktig luft = utrolig kaldt. Hun måtte dra pulken (noe hun syntes var helt uforskammet, afrikansk prinsesse som hun er...), og hun ble kledd på for å ikke fryse. Pulkdraing til turbruk er ikke akkurat mye action, så de kan fort fryse mye mer sånn enn når de er løse/jakter.

I sola var det "varmt og godt" og hun hadde katahdindekken, gnagsår t-skjorte og sele.

febtelt9794.jpg

På vei inn i skyggen, Z fikk på seg ørevarmeren. Hun har hatt et frostsår før, det prøver vi å unngå nå.

febtelt9827.jpg

Edit; Det er forresten den kaldeste turen jeg har vært på. Jeg har vært på telttur i -40grader, men det var i tørr luft og uten denne vinden. *brr*

Og jeg glemte å skrive at Z har gnagsår t-skjorte på seg på alle turer som er litt lengre enn en kort snørekjøringstur. Hun er så kortpelset, så for å forebygge gnag.

Edit 2; Aussien og (inne-)huskyen får på seg dekken i pausene fordi jeg synes det er greit at de holder varmen når vi er på langtur. Etter pausene skal vi gå videre og det er greit at de ikke bruker voldsomt mye energi på å holde varmen i pausen når de skal jobbe i 2-3mil til.

Også ser vi veldig ann og kjenner på kulden. Det er enorm forskjell på -20 her i Tromsø og -20 på Finnmarksvidda. (Det er kaldest i Tromsø etter gradestokken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dekken må vurderes utifra helse, tilstand, arbeidsområde, aktivitet, type dekken m.m. At vi beskytter hundene under arbeid syns jeg bare er nødvendig for å forebygge skader.

Vi var også ute på samling i helgen, det var bitende kaldt, 13 kuldegrader, og når hundene skal ligge i bilen over lang tid brukte jeg dekken.

Varmet godt opp, med dekken :), også jobbet hun uten. Etter endt arbeidsøkt og hunden var gått ned tok jeg på dekkenet igjen selvom bilen sto i sola og det var varmegrader inne i bilen. Jeg tar på dekkenet for at musklene skal holde seg varme og hun ikke skal bli stiv og støl. (Ellers sover hun med Back-On-Track for ryggen sin skyld. )

Forøvrig må jeg legge til at jeg bruker SnuggleSafe (Zolos) varmematte under teppet til hunden. Det er et helt genialt produkt, anbefales på det varmeste :ahappy: ! Selv etter 14 timer ga platen fortsatt fra seg varme og teppene til hunden er lukne og varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det syns jeg faktisk ikke. Ser man bort fra de småhundene som folk kler på midt i august, så syns jeg ikke hundefolk kler for mye på hundene sine. Tvert imot. For "hundefolk" er det blitt en uting å kle på hundene sine syns jeg, og jeg vet ikke hva det kommer av. Jeg syns flere ved fordel kunne tatt på hundene sine dekken når de putter de inn i kalde biler på trening, eller lar de vente i skogen mellom to spor. Jeg bruker dekken på alle mine tre. Tia har masse pels, og fryser ikke, men går allikevel med BOT-dekken på vinteren mellom treningsøkter og etter trening, og Katahdin-dekken når vi snørekjører for å hjelpe å holde på varmen. Cita viser aldri at hun fryser, men jeg ser ingen grunn til at jeg av den grunn IKKE skal ha på henne dekken når det er kaldt. Hun er 8 år, og jeg forebygger heller skader på hunden min enn å rette opp i skader i ettertid. Selv om hun ikke viser at hun fryser, så er muskulaturen hennes mye kaldere og stivere når hun er uten dekken, og faren for skader øker. Jeg forstår kjempegodt at fuglehundfolk på prøve/trening går med dekken på hundene sine, jeg. Ikke om solen steker, men om det er noen minusgrader, ja. Verken vorstehhunder eller settere har veldig mye tykk underull, og når de skal ut og springe eksplosivt i kanskje 20 minutter, så er det en fordel at muskulaturen er varm når det er 0 grader ute. Og selvfølgelig alt med måte, hunden skal ikke koke heller, men jeg kan ikke se at vi gjør hundene pinglete fordi de får dekken på seg.

Valpen bruker også selvsagt dekken. Dette fordi hun nesten ikke har pels på magen og fryser lett. Jeg lar henne ikke gå og fryse for at du skal "bli vant til det", jeg tror ikke akkurat det blir noe problem.

Jøss, er oppvokst med Corgi og hatt det i alle år, aldri opplevd at noen av våre har fryst i temperaturene som er nå.

Hvis hun bare står der og nekter å gå så prøv å lek med hun litt, da glemmes det fort :ahappy:

Nå er jo ikke corigen hennes særlig gammel heller da, og har nok ikke all pelsen den skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vei inn i skyggen, Z fikk på seg ørevarmeren. Hun har hatt et frostsår før, det prøver vi å unngå nå.

febtelt9827.jpg

Godt å se at andre har tydd til samme løsning i kaldt vær.

Hampus sleit med ørebetennelser første vintern når det var på et kaldeste.

Så han gikk en periode med en leggvarmer på hodet når vi var på litt lengre turer. :ahappy:

Og det fikk bukt med problemet.

Meeeen folk så litt rart på oss i den perioden, var nok mange som tenkte sitt.

Bilde042.jpg

Ellers så synes jeg det virker som om Hampus fruser mest når han har bala rundt i mye snø, og blitt kald i brystet pga at det har kommet snø inn i dekkenet.

Så i år har jeg strikka han en genser han kan ha under dekkenet når vi feks er på hytta i Målselva til vintern.

Tipper Gåttfred vil få samme problemet, så han har fått genser han også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får jeg sikkert kjeft her, men ja, jeg kler på min langhårshund. Hun er veldig frossen av seg, og på fredag satt hun og skalv i 3 kuldegrader :ahappy: Siden hun begynner å bli en voksen dame (blir 8 år i januar) så kler jeg på henne en genser/dekken for å holde bryst og rygg varm for å unngå skader. I tillegg er det ikke noe gøy å jobbe når man fryser, det vet jeg veldig godt selv.

Så ja, jeg "skjemmer" sikkert bort sheltien min, men er man frossen så er man frossen. Orker ikke at hun skal fryse hele vinteren fordi hun skal "herdes".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kler ikke på min hund unødvendig, men jeg gidder heller ikke å vente til han skal bli mere "herdet" mot kulde. Det kommer han aldri til å gjøre :)

Jeg har ikke begynt med dekken enda for jeg ser han ikke har noe problemer enda, men når vinteren og kulden setter inn har jeg ikke noe problemer med å kle på min hund et dekken. Driver å vuderer BOT dekkenet nå og den skrylle dekkenet pga han er kald om vinteren og fordi jeg skal varme han opp før og etter agility og gjerne LP trening også. Ser ikke noe problemer med det :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I siste Canis sier fysioterapeut Stig Martinsen at fra -10 grader og nedover benytter hunden mye energi bare på å holde på kroppstemperaturen. Derfor dekken (og nok næring).

Aussiene har jeg hatt dekken på under hvile/i bilen + under oppvarming og nedtrapping. Ellers har de hatt nok pels til å holde seg varme på turer og slikt.

Eine (jaktlabrador) har lite pels, så jeg er spent å se hvordan vinteren her vil fortone seg for ham. Har allerede hatt på ham katahdindekkenet i bilen.

Synes det er viktig med dekken for å holde dem varm, beskytte muskulatur og forebygge skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en flittig bruker av BOT dekkene, da jeg har en hund som sliter med en strekkskade i en fremfot. Hun har på seg dekken i bilen før og etter vi trener.

I tillegg så har de dekken på seg når de sover i bilen, hvis det er kaldt.

På tur så har jeg nesten aldri dekken på hundene. Er det kaldere enn -10 grader, så gjør jeg gjerne det, men utover det så holder hundene seg varme så lenge de er i aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at man bruker dekken når hunden er i bilen mellom trenings økter, dekken når man ikke har slipp på jaktprøver når det er kaldt. Men dekken når man snørekjører eller hunden løper løs ?

Jeg bruker dekken selv, bruker regndekken når det regner fordi jeg ikke orker våte hunder.

Bruker varmedekken på jaktprøver når det er kaldt og i lunsjen. Brukte det på små turer i vinter når det var -23 ute.

Når det gjelder prøven jeg var på akkurat nå i helgen så peste en del av hundene, så tydelig at det ble litt varmt for noen uttover dagen.

Har to hunder selv og de er veldig ulike. Toya kan jeg pakke inn mens Amigo blir fort for varm.

I vinter var jeg på jaktprøve hvor alle tok på varmedekken, så jeg gjorde det samme. I første slippet drev han bare å rullet seg, så måtte av med jaktdekken også. Ble altfor varmt for han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at man bruker dekken når hunden er i bilen mellom trenings økter, dekken når man ikke har slipp på jaktprøver når det er kaldt. Men dekken når man snørekjører eller hunden løper løs ?

Til mitt bruk har det ikke vært behov for å ha dekken på under aktivitet. Vi går ikke på mer enn en dagstur på det lengste og da har det kun vært behov for dekken i pausene. Normalt pelsede hunder ser jeg ikke helt har behov for mer enn det, mens små korthårede hunder skjønner jeg godt trenger dekken når de bakster lenge i snøen.

Ellers kan jeg se behovet under f.eks lp trening på kortpelsede hunder (dobermann, boxer etc.) når det er skikkelig kaldt.

På slike turer som Mailin er på, regner jeg med du ser poenget med dekken? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dekken når man snørekjører eller hunden løper løs ?

Jeg bruker ikke dekken når hundene mine løper løs, for da bruker de ikke så mye energi. Men når vi snørekjører, ja. Ikke bare for å beskytte hunden fysisk mot skader (kvister som stikker ut i løypen osv, det er ikke sjeldent at hunder kommer inn på NVH med pungterte lunger etter å ha løpt i kvister), og for å unngå gnagsår fra selen, men også for å spare på hundens energi. Når vi er på skitur trenger jeg hundenes energi til å trekke, jeg vil ikke at hunden skal "sløse bort" alt på å holde seg varm.

Angående fuglehundene på prøven som peste, så har jo det ingenting med å gjøre hundene pinglete mot kulden. Det handler jo om å koke hundene når det er varmt ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...