Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjør vi hundene pinglete mot kulda ?


MonicaT

Recommended Posts

Nå har ikke valpen min opplevd en vinter enda, men tror jeg kommer til å ha på ham dekken når det er over 20 - og vi skal være ute mange timer. Selv om han er en sheltie og har tykk pels, så er jo kroppen liten, og blir fort kald.. Potesokker får man nesten vurdere.

Men jeg kjenner en BC/schæfer blanding som ikke fryser selv om det er 30 - og han ikke er i bevegelse, selv om han kun er ute noen timer i døgnet. :icon_redface: Han har heller ikke så veldig tykk pels.. Men mye underull da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Nå har jeg en hund med veldig vond rygg, så da er det dekken på nå for tida. Ser ho får mer vondt når hun er kald og våt...

Men skal hun være løs, med en annen hund så har hun ikke dekken- hvis det ikke er ned mot -15..

Men dere som bruker potesokker, hvilke bruker dere???

Min bare glir rundt som på skøyter på sine potesokker, og får enda mer vondt i ryggen

Jeg bruker fleecesokker. Ser at seleverkstedet har noen av gummi, de er forsåvidt beregnet på barmark, men jeg synes de så geniale ut. Nå er det sjelden vi tar på potesokker for å lufte oss langs fortauet, da skal det være bikkjekaldt, så den skliproblematikken er ikke veldig aktuell. Jeg har trixie-potesokker også, og de ser jeg er fryktelig glatte, da er fleece bedre ja. Mine sklir forresten ikke så veldig mye med fleece på beina, tenker nå på langs fortauet og brøyta steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ikke dekken i det hele tatt på noen av mine - unntatt når de har vært skadet. Ja, og så har jeg brukt det på BC'en når hun har ligget i bilen og det har vært skikkelig kaldt. De setter godt med pels om de får sjansen, men da må de liksom gjennom perioden med litt småfrysing først. Det blir jo det samme som med hester, de fleste raser setter godt med pels om de ikke pakkes inn på høsten. Men nå har jo jeg hunder som har pels også da, hadde jeg hatt korthårede hunder hadde det vært litt annerledes:)

Den ene BC'en som er helårs utehund har minst pels av gjengen, og fryser litt innimellom. Men så lenge hun har godt underlag i hundehuset går det veldig greit. I fjor lå hun i en haug med høy, og hadde ikke noe problem selv i -28-30, i år tenker jeg hun får varmelampe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Poter sa; så har jeg hatt dekken på under hvile/i bilen + under oppvarming og nedtrapping (Dette på Kooikeren). Ellers har han nok pels til å holde seg varme på turer og slikt.

Han blir fort kald hvis vi er på langtur og plutselig ikke er i aktivitet på en stund, så da setter jeg gjerne på han varmedekken i mens.

(Det jeg trenger er potesokker som faktisk sitter, det har jeg ikke funnet ennå. De detter av under prøve i butikken, og da har jeg ikke giddi å kjøpe dem. Men han fryser lett på tottene når det blir kaldt, så jeg håper jeg finner noen gode før kulda setter ordentlig inn).

Ellers ble jeg opplyst om ballevarmere etter det Labbis skrev, og det tror jeg at jeg skal tenke på. For vi er mye ute på ski om vinteren.

En annen ting Labbis sa som jeg ikke har tenkt på, var det å ha et dekken på under kjøring for å holde på varmen og ikke "sløse bort" energien. Det var ikke dumt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Poter sa; så har jeg hatt dekken på under hvile/i bilen + under oppvarming og nedtrapping (Dette på Kooikeren). Ellers har han nok pels til å holde seg varme på turer og slikt.

Han blir fort kald hvis vi er på langtur og plutselig ikke er i aktivitet på en stund, så da setter jeg gjerne på han varmedekken i mens.

(Det jeg trenger er potesokker som faktisk sitter, det har jeg ikke funnet ennå. De detter av under prøve i butikken, og da har jeg ikke giddi å kjøpe dem. Men han fryser lett på tottene når det blir kaldt, så jeg håper jeg finner noen gode før kulda setter ordentlig inn).

Ellers ble jeg opplyst om ballevarmere etter det Labbis skrev, og det tror jeg at jeg skal tenke på. For vi er mye ute på ski om vinteren.

En annen ting Labbis sa som jeg ikke har tenkt på, var det å ha et dekken på under kjøring for å holde på varmen og ikke "sløse bort" energien. Det var ikke dumt!

Tips for å få potesokker til å sitte: legg en finger mellom borrelåsene, og stram så hardt du klarer. Teip over med elektrikerteip (kjøpes i 5pk på rema for en tier). Jeg har aldri mistet en eneste potesokk med sånt feste, selv ikke i djupsnø, skaresnø osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men vil ikke elektrikerteipen når den fjernes dra med seg masse pels?

Nei, faktisk ikke! Nå prøver jo jeg å legge pelsen bort fra der jeg teiper, men det er fordi målet mitt er å teipe over selve borrelåsen, sånn at den ikke går opp. Jeg surrer teipen ganske stramt. Når jeg river av teipen, er det minimalt med pels som følger med; elektrikerteip er ikke såå klebrig, den fester seg i grunnen dårlig på det meste annet enn seg selv. :aww: Hvis hårene er veldig løse, vil de vel følge med, men det er jo ikke teipens skyld. Jeg surrer altså teipen rundt borrelåsen rundt hele foten. Skal den festes ekstra godt, tar jeg litt over og litt under. Jeg strammer så hardt at teipen strekkes litt. En positiv ting med teipen er at de kommer i masse forskjellige farger. Bruker man en kontrastfarge til potesokkene/hunden, ser man kjapt om sokken sitter på eller ikke.

Jeg må forresten moderere meg litt; jeg har mistet en potesokk en gang, og det var da hunden trødde nedi en sprekk i en bro, og det var ca 40 cm med snø over. Da satt sokken seg fast mellom bordene i broen, og falt av. Heldigvis fant jeg den fort igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips for å få potesokker til å sitte: legg en finger mellom borrelåsene, og stram så hardt du klarer. Teip over med elektrikerteip (kjøpes i 5pk på rema for en tier). Jeg har aldri mistet en eneste potesokk med sånt feste, selv ikke i djupsnø, skaresnø osv.

Det var et godt tips ja! Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg i fjor vinter oppfattet at Dina hadde mistet potesokker i toppen av bakken vi nettopp hadde kjørt ski ned. Ble masse trening på oss da, som måtte gå opp og ned igjen... Vil gjerne slippe det, og hun bruker potesokker nesten hele vinteren pga såre poter av salt og snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ennå ikke brukt noe dekken på Frost. Hu har så mye deilig underull som isolerer godt virker det som. Nå har vi bare hatt en vinter med henne og da var hu valp, mulig ting er anderledes nå. Men i fjorvinter så stortrivdes hu ute når det var kaldt, og jeg har ennå ikke sett antydninger til at den biskja er kald. Men skal hu ligge i bilen pp dagtid og det er kaldt ute så er det nok mulig at jeg kjøper et dekkentil hu.

Det her blir jo den samme diskusjonen man ser hvert bidige år i forhold til hester og dekkenbruk. Jeg har litt gitt opp med å diskuetere, men hver sin smak altså. Og JA, jeg trur man kan skjemme bort hundene sine med å legge på dekken tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen min (6 mnd) er av en rase som ikke har underull. Uansett hvor mye jeg "herder" han vil han aldri sette ordentlig vinterpels. Men jeg drøyer likevel så mye jeg kan før jeg setter på dekken for å venne han til kjøligere vær, og kanskje gjøre den pelsen han har litt mer værbestandig.

Så lenge han er i bevegelse burde det gå greit med en god del minus. Med bevegelse mener jeg at han er løs og kan følge sitt eget tempo. Båndturer blir for sakte. Men jeg må jo se det an hvordan det utvikler seg. Han skal jo få slippe å fryse og ha det ubehagelig selvsagt. Etter hva jeg har hørt varierer det endel fra individ til individ innad i rasen hvor godt de tåler kulde, og det henger jo sammen med pelskvaliteten. Vind og nedbør er generelt verre enn rein kulde.

Det varierer jo også med situasjonen han er i. Når han skal ligge i en kald bil får han dekken allerede nå. Han får også bruke dekken nå på treninger i surt vær hvis vi gjør rolige ting som båndtrening, kontakt, passeringstrening osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips for å få potesokker til å sitte: legg en finger mellom borrelåsene, og stram så hardt du klarer. Teip over med elektrikerteip (kjøpes i 5pk på rema for en tier). Jeg har aldri mistet en eneste potesokk med sånt feste, selv ikke i djupsnø, skaresnø osv.

Ah, det må jeg prøve. Thanx! :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* Altså,,... Schæfern hadde vel aldri klær/dekken på seg som jeg kan huske? (mulig noen må arrestere meg her nå?) Det falt meg liksom ikke inn. Hun frøs da aldri ? Ikke noe problem der.

så flyttet Bridie inn.... Bridie, frossenpinnen.... Det første vi måtte kjøpe, var sokker/sko.... Er det kaldere enn -10, så halter Bridie. Hun har det ikke godt når hun er ute, så det er for HENNES del, ikke min. Det er helt tydelig HUN som har vondt av dette. Skulle jeg latt henne halte seg avgårde når de andre løper og herjer liksom? Ser det på hele bikkja at hun stråler opp når hun får sko på seg.

Ved et par tilfeller her i fjor vinter da det var -25, så slapp jeg Bridie ut for å tisse i hagen bare. Hun løp i full fres ut i snøen, to meter etter hun traff snøen haltet hun i et godt forsøk på en og en labb, og tisset mens hun desperat forsøkte å løfte alle beina samtidig.

Hun kom seg 1 meter tilbake mot døra, før hun veltet overende og der lå hun. Hun NEKTET å stå på beina. Jeg måtte BÆRE henne inn igjen....

Etter det ble det sko på, selv for tissetur i hagen.

Ellers bruker jeg i all hovedsak BOT dekken om hun må ligge i bilen når det er kaldt, eller når hun har beveget seg mye og er i fare for å bli stiv. Hun sliter jo allerede en del med rygg/hofter og til tider betente skuldre, så jeg vil ikke utsette dette mer for kulde enn nødvendig.

Gry får også BOT dekken på seg om hun må ligge i bilen når det er kaldt, eller hun er blitt våt. Forebyggende kan man vel kanskje kalle det? Men hun får ingenting på seg ved turer eller annet. Hun kan vise tendenser til halting i "ekstremkulda" hun også, men ikke på langt nær så ille som Bridie.

Så nei, JEG føler ikke at jeg skjemmer bort hundene, heller tar det ansvaret jeg bør ta som hundeeier. :console:

Men om Bridie burde gå under kategorien BRUKSHUND er jeg jammen usikker på :blink::aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma tåler ikke kulde, hun begynner å hyle av smerte og det ser ut som hele kroppen bare låser seg :/ Ser virkelig ikke godt ut.. Stakkars hunden. Minner litt om Bridie. Emma plages jo også med vondter og det er værre om vinteren når det er kaldt. Tror nok hunder som har en eller annen fysisk plage tåler kulde dårligere enn en 100% frisk hund.

My derimot, har aldri vist tegn til å fryse, annet enn på beina. Selv da er det glemt under aktivitet :console: Er jeg ikke nøye med å klippe pelsen på labbene hennes og imellom tredeputene får hun snøklumper som blir harde som is etterhvert. Da får hun tydelig ubehag, og vil ikke trø på beina som er værst. Også begynner hun å gnage på labbene, og piper.

I vinter hadde jeg tenkt å kjøpe potesokker til de begge i fleece, og håper at det kan hjelpe litt på ubehagene deres også :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kahlo får på seg dekken om hun ligger ute i minusgrader om jeg husker det. :) Har ikke sett henne fryse i år, men har kjent på henne at hun var litt kaldere enn planlagt og tatt henne inn. Er hun nappet/klippet får hun dekken på vinterstid om hun skal gå tur i bånd. Løs børner hun somregel for mye til å rekke å fryse.

Jodlern fryser bare han ser ut døra, men siden han hater å ha på seg dekken ol. så tar jeg på han minst mulig, han er mye mer aktiv uten.

Lupin har ikke dekken enda han, så får ta en vurdering etterhvert hva han trenger.

Rexie fikk dekken på seg vinterstid de siste par åra, da begynte hun å bli gammel og stiv. Hun syntes det var fint med dekken.

Rikke brukte dekken om det var surt og kaldt pga. ryggen. Hun og digget å ha dekken på seg.

Aro brukte dekken noen ganger om han var stiv i ryggen.

Knøttis frøs, så hun hadde dekken på om det regna og var surt, eller snø.

Syns ikke det har så mye med å gjøre hundene pinglete, men å ta hensyn til deres komfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ikke at jeg har så mye peiling om hund men alså, jeg tror de fleste bruker dekken på hunden da de går tur fordi det er jo ikke kjekt å fryse da, skal vi liksom bare se på hunden våre skjelve av kulde da menst vi går med boblejakke og sånt ?

Ingen syns det er kjekt og fryse, så hunden skal berre venne seg til å fryse den da?

Så klart er jo det spørst hvilken hund da, som oftest er langhåret hunder de som fryser minst da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle likt å se whippetene gå gjennom en hel, norsk vinter uten dekken. Grøss...

Når det er sagt, jeg må le når jeg ser folk kle retrievere osv med vinterdekken. Seriøst, de klarer seg uten så sant de er ved god helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle likt å se whippetene gå gjennom en hel, norsk vinter uten dekken. Grøss...

Når det er sagt, jeg må le når jeg ser folk kle retrievere osv med vinterdekken. Seriøst, de klarer seg uten så sant de er ved god helse.

Enig med du. Har hørt om enkelte som mener at whippeten ikke bør bruke så mye dekken for å herde de,men det synes jeg er noe stort tull.

I fjor så jeg en golden med hurtta heldress(den varme ja,ikke regndress) på en dag jeg var litt i tvil om whippeten skulle få ha på dekken når han løp løs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alle svarene, ville bare kort gi min "mening":

Hundene bor i like oppvarmede og isolerte boliger som oss, med unntak av f.eks trekkhunder.

Innehunder utvikler selvsagt ikke en like god/tett pels som utehunder/ville dyr, for det ville jo vært uhensiktsmessig når den tross alt befinner seg i varmen flere timer i døgnet enn ute i regn/blåst/snø/kuldegrader.

Potene har som regel direkte kontakt med det kalde underlaget, og hundene selv befinner seg nærmere den kalde bakken enn oss. Med mindre det er en hund som har mer enn nok pels, er også mage og genitialia utsatt for kulden. Så jeg syns at det er bare rett og rimelig at eiere kler på hunder de ser krympe seg i kulden/vil inn etter kort tid.

Redd for å kle på for ofte/mye slik at hunden din kommer til å lide seg gjennom et liv som klesavhengig pyse? - Ikke kle på før hunden ber om det - og senere når du av erfaring vet at hunden din vil komme til å fryse lenge før dere kommer hjem fra tur. Don't worry: Du ser det godt på firpotingene syns det er (for) bikkjekaldt. :lol:

Halvveis O.T:

Min rottisjente eelsker tørr, dyp snøøø og tilhørende temperaturer (ned mot -20) ser ikke ut til å plage henne - hun kan gå laange turer. Blåser det er det noe annet, og kaldt regn/sludd + vind er direkte upopulært. Stekende sol funker dårlig for henne, selv om hun ikke har noe imot solen i seg selv - hun bare blir kokt etter 20 minutters gange i skygge/sol - og må drikke+hvile med korte mellomrom. Dusjing før vi går ut på tur kjøper oss et kvarter ekstra med lykkelig hund + alle elvebad osv. :D Sommerkvelder, derimot... :lol:

Regntøy blir kjøpt eller sydd nå ganske snart, for å unngå eksem pga stadig fuktig hud. Blir vinteren tørr som i fjor, vil hun for det meste bare ha bruk for potesokker mot salt.

Hunder er forskjellige. Om man gjør hunder mer frosne enn de ellers ville ha vært, ved å iføre dem tekstiler stort sett daglig, som pynt? - Sikkert. Men de fleste hundene med eierne som tiltrekkes av "Hilton"-/USA-trenden, har vel i utgangspunktet ikke en pels som er max velegnet til norske forhold?

Fuglehunder, som ble nevnt, (hvis prøvedager/jaktdager preges av veksler mellom passivitet/venting/hvile og langvarig/intens fysisk aktivitet) - plages vel stort sett heller ikke med grønlandshund-type pels :lol: så at de får på dekken når tempen ligger rundt null, med litt fjellbris osv - er da vel ikke så hysterisk? Hvis hunden viser at den er mer komfortabel med dekken enn uten - why not? Verden går da ikke plutselig tom for tekstiler man kan lage dekken av? :P ( tøysete :lol: ).

Jeg har ikke det voldsomme behovet for å kle hunden min - jeg har hatt dukker + barn og er ikke spesielt interessert i mote/jentete ting. At andre liker å pynte hunden med diverse tekstiler/accesoirer - gjør meg ingenting.

- Så lenge hunden

1) ... har det minst like behagelig/fritt i kostymene som den ville ha hatt det som "naken". :lol:

2) ... får leve som en hund og gjøre hundeting med flokken sin + evt. andre hunder - altså at den ikke er blitt anskaffet som en kosedukke-hund av en "grønn"/umoden eier som ikke var forberedt på utfordringene ved å ha en HUND - en som hadde gode hensikter med hundekjøpet, masse kjærlighet, men litt for rosa forventninger.

- En eier som "bare ville" f.eks kose med den, leke med den, gi den delikat mat i små biter fra en skje, kle den opp i kule klær, ta den med på hundecafé osv (Legg merke til at jeg IKKE påstår noen ting som om småhundeiere generelt, jeg trekker frem én type siden vi snakker om klær/hund).

- Blir den derimot presset inn i en tøydokkerolle hvor den ikke får være hund, men må være mer av en leke som oppfyller andres behov på bekostning av flere av sine egne - da er det for mye. Men dette er jo utenfor topic - som var om hundene blir pysete/frosne av alle klærne. Sorry! :lol:

Bekledning for visse raser med spesielle behov er ikke jåleri, hvis det er nødvendig. - Hunder skal ha det godt, bare! :lol:

Forandret et par klønete formuleringer, og la til alt for mye - orker ikke rette flere grammatiske uhumskheter og skrivepauler nå, og lar resten stå...:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg har så mye peiling om hund men alså, jeg tror de fleste bruker dekken på hunden da de går tur fordi det er jo ikke kjekt å fryse da, skal vi liksom bare se på hunden våre skjelve av kulde da menst vi går med boblejakke og sånt ?

Ingen syns det er kjekt og fryse, så hunden skal berre venne seg til å fryse den da?

Så klart er jo det spørst hvilken hund da, som oftest er langhåret hunder de som fryser minst da :lol:

Tja, de færreste hundene jeg ser på tur gatelangs har dekken på seg, så jeg er ikke helt enig med deg. Selv bruker jeg ekstremt sjelden dekken mens vi er på tur, men jeg er derimot mye mer for å kle på hundene på vei hjem i bilen. Det er når man står i ro man blir kald, ikke når man beveger seg. :lol: Normalt pelsete hunder tåler ganske mye kulde under bevegelse før de fryser, men selvsagt finnes det hunder med dårligere pels eller hunder som generelt er mer frosne enn andre. Jeg har aldri sett en av mine springere skjelve av kulde mens vi har gått på tur - da går de på tur, og bryr seg fint lite om temperaturen. Stopper jeg derimot opp og blir stående lenge et sted i mange minusgrader (nå snakker vi nærmere 20 minus), da stiller saken seg annerledes. Og derfor gjør jeg jo ikke det - det er jo ikke behagelig for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

De aller fleste er enige i at å kle på hunden når det er veldig kaldt eller når den ligger i bilen er ok.

Litt av innlegget mitt var egentlig rettet mot at folk allerede nå kler på hundene sine ( når det er +3 til -3 )

Er ikke det litt tidlig ? Hva gjør man da når kulda kommer med -15 eller det er veldig sur vind osv ?

Jeg brukte dekken selv, så jeg er ikke motstander av dekken.

Men synes det er litt rart at folk bruker det så tidlig ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

De aller fleste er enige i at å kle på hunden når det er veldig kaldt eller når den ligger i bilen er ok.

Litt av innlegget mitt var egentlig rettet mot at folk allerede nå kler på hundene sine ( når det er +3 til -3 )

Er ikke det litt tidlig ? Hva gjør man da når kulda kommer med -15 eller det er veldig sur vind osv ?

Jeg brukte dekken selv, så jeg er ikke motstander av dekken.

Men synes det er litt rart at folk bruker det så tidlig ...

Jeg får jo svare da, for jeg kler på bikkjedyret om det er under +5 jeg.. Selvsagt ikke hvis hun skal være i aktivitet eller bare være ute en kort tur, men skal vi være ute lenge, eller gå tur i bånd tar jeg det på, eller med.

Jeg gjør dette fordi bikkja mi er en frysepinn uten sidestykke, og hun hater å fryse. Begynner hun å fryse på tur så dør hun rett og slett litt på seg, og jeg synes det er tullete å ødelegge en fin tur fordi voffen fryser.

Det vi gjør er at vi har flere dekken i forskjellige tykkelser og fasonger.. (bikkja har like mye dekken som jeg har jakker :lol: )

Så.. er det litt kaldt tar vi på et tynt lett flisdekken, blåser det er det tynt vindtett/vantett. Blir det kaldere er det tykkere dekken, og er det drittkaldt er det bobledress med potesokker, skjerf og ørevarmere.. (jadda, jeg er gal, jeg vet det.. :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

De aller fleste er enige i at å kle på hunden når det er veldig kaldt eller når den ligger i bilen er ok.

Litt av innlegget mitt var egentlig rettet mot at folk allerede nå kler på hundene sine ( når det er +3 til -3 )

Er ikke det litt tidlig ? Hva gjør man da når kulda kommer med -15 eller det er veldig sur vind osv ?

Jeg brukte dekken selv, så jeg er ikke motstander av dekken.

Men synes det er litt rart at folk bruker det så tidlig ...

Som nevnt tidligere: jeg har tatt på Orry et fleecedekken når det er rundt null/under null grader allerede når vi skal ut på lengre turer, rett og slett fordi jeg ser og hører at han blir mer "knirkete" i leddene etter tur om han ikke har det på. På selve turen klarer han seg like greit uten som med, men jeg merker altså forskjell på kroppen hans når vi kommer inn.

Når det blir kaldere tar vi på tykkere dekken.

Norma kommer til å gå uten dekken til hun viser tegn på at hun er kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset har jeg 3 veldig forskjellige individer :hmm:

Vi har Flaten som virkelig gir seg en blank om det er 10+ eller 30-.

Emma(golden) må desverre ha sokker når det nermer ser 30- heldivis er det skjeldent det skjer, men ifjort hadde vi et par dager der det måtte både dekken og sokker til for å fa hu med seg på tur, men så skal det også siest at hun har ikke den beste pelsen heller da.

Så har vi lille frysepinn, RTT på 2 kg, der må vi til med liten enkel fleece genser når det kommer ned i minus grader, sokker ser jeg må kjøpes inn, men hvor i alle dager finner man sokker i størrelse fingerbøl? :P

Så jeg har ikke kle på om det ikke trengs, men ifjord da det var så ekstremt kaldt i perioder så måtte Emma til med et tynt fora dekken og sokker :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...