Gå til innhold
Hundesonen.no

Strider og Shy


TonjeM
 Share

Recommended Posts

  • Svar 572
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Og her kommer Shy - Maiskis Obsidia! Da er Shy på norsk jord, trygt forvart i Casa DeepEyes og jeg aner en medeier som kommer å ha tungt for å gi slipp.. Hun virker vanvittig fin - uredd,nysgjerrig,

Begynner å bli stor gutt Strider nå, muligens verste fjortis-alder. Han har markert inne en gang (fikk øyeblikkelig veldig negativ respons på det, og så langt, har det ikke gjentatt seg). Og så har vi

Idag har vi hatt med kamera på tur, så da må det jo inn i tråden her! Men starter med litt utenomsnakk. Vi har begynt å kalle Strider for Psykopaten (!) Han savner visst ikke Tomsingen i det hele t

Posted Images

Å herlig - takk for bildene i trådene AnetteH! Ja det var noe voldsomt som hun skulle byttes bort da.. nå var Doffen fryktelig søt altså, veldig søt faktisk - og trivelig, men så stor!

Tenkte jeg skulle oppdatere litt mer jeg.. Vi hentet jo Shy hos Jeanette i går. Jeg var i tvil om hun skulle ligge i bur bak i bilen eller ei - bilen vår er slik at små bissevovver lett blir bilsyke bak i der og det er greit å unngå total bilaversjon liksom. Men Jeanette mente at det ville gå bra med bur, og det hadde hun aldeles rett i - småen sov hele veien hjem, selv da vi kom til skogsveien som forseres i 20 km/timen med en milliard hull og slingring pga gjørme, sov hun.

Ett bilde skulle jeg gjerne hatt - fjeset til Strider da han for første gang fikk møte naboen i buret ved siden av - jeg tror øya hans skulle trille ut av skolten altså :lol:

Da vi kom hjem viste det seg at Shy har visst bodd her i et tidligere liv for hun inntok huset som eide hun det.. Hun overtok alle lekene til Strider, spiste maten hans og attpåtil beinjagde han rundt hele med frydefulle skarpe bjeff.. Strider flyktet opp i sofaen til slutt! Han har dog tint opp veldig og oppdaget at den der jaginga var jo bare lek&moro - hvilket strider-gutter er store tilhengere av (jepp, her må det nok bli innstramninger.. håper begrepet "leke stille" er noe som kan feste seg i en kelpie-hjerne..)

Jeg lå på madrass i natt og Shy sov som en sten. Det gjorde ikke Strider, han er vant til å sove bak ryggen min han, men madrassen var for smal til det og Strider ville ikke ligge bak ryggen til gubben. Så han tok det litt tid å roe seg for - men vi andre sov!

Shy er en veldig veldig grei valp, ikke redd noe, leker fint med seg selv og leker gjerne med oss hvis vi byr (drakamp er megagøy! Og hun er sagbruk også!) Hun skulle nok gjerne lekt drakamp med Strider også, men det er ikke Strider lysten på - kommer han med en leke og hun tar tak så slipper han øyeblikkelig han. Han er skrekkelig snill Strider.. svakt pedofil ( :P ) men holder nesa for seg sjøl når han får beskjed om det.

Vi har forsøkt å ta litt bilder da.. de fleste var bare å kaste men noen har vi fra tur idag (men Shy frøs litt altså, vi tok henne i sekk med ullpledd innimellom og så ble hun veldig trett etterhvert)

Men først må jeg ta med ett av de nusseligste og latterligste bildene noensinne - Jeanette tok bilde av Shy i dekken - sjekk Shys vantro uttrykk :lol:

shy_dekken.jpg

Her er de 2 ut på tur:

tur.jpg

Shy fant en pinne og Strider er litt sånn "kommer du? Du skal være med her!"

kommer_du.jpg

Her har man visst en liten alvorsprat om akseptabel skogstur-oppførsel:

strider_shy_3.jpg

Shy.. :heart:

shy_coat.jpg

Strider.. :heart:

strider1.jpg

Shy kan løpe fort for fort!

shy_fly.jpg

strider_shy2.jpg

Men ikke så fort at hun har sjans når Strider har tennisballen (den elskede tennisballen, han fikk den idag for han tok opp en diiiiger tiur!)

strider_shy_ball.jpg

Men at det går å være så sykt søt:

shy_head2.jpg

Man er også søt oppå sofa-rygger:

shy_head1.jpg

Og det får være bilder for idag..

Så langt er hun en utrolig grei valp, full fres og så sove.. hun har det inntilvidere morsomt nok med leker etc så hun har jo ikke gjort noe gærnt enda. En ordentlig liten "Miss Goodie" i forhold til Strider - men Strider var en like grei valp han også, han bare gjorde andre ting..! Jeg synes ikke hun biter noe særlig, litt er det og bevares de er sylskarpe de små tennene men hun er litt forsiktig også - inntil hun glemmer seg, for det gjør hun. Og hun er dødsnysgjerrig, beveg deg litt og hun er etter som et lite lyn for å sjekke opp hva du driver med :lol:

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går ikke Tonje - jeg døør av å se... :drool:

Hun er så syykt fin, og Strider også!

Hvordan er det mulig å ha så dådyrøyne?? Og Strider ser jo veldig fornuftig storebror ut, flinkisen! :heart:

Nei hmm, lurer på om jeg kan drømme om en valp av henne, eller valpen hennes en gang jeg... *finne noe å tenke på som hjelper*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er en sykt fin valp altså! Her og nå er det helt idyll her med sovende bissevovver... Men det er idyll hele tiden med de to, tror de kommer å være beste besye venner altså!

edit: istedenfor dobbelpost, og egentlig er dette mer AN stoff, men jeg må dokumentere her siden dette er på en måte "min blogg" som jeg skal kunne lese i om 14 år for den saks skyld!

I ettermiddag ble lille Shy kjørt hjem til Jeanette (Shy har 2 hjem hun!) Nå er det så tomt så tomt her, rart at et så lite nurk kan gjøre så mye ut av seg? Strider virker veldig lettet da.. han er helt utslitt han, sover dypt og inderlig her. Det er en omveltning for han også, ikke ha det som vanlig liksom. Han synes ikke om å sove bak ryggen til gubben av en eller annen grunn, er visst bare min rygg som duger. Så han har ikke sovet så godt. Og når vi har vært ute på tur med Shy, så har Strider gått rundt med halen i en stiv og strunk C over ryggen - veldig tøff altså, og helt unormalt for han å gå slik, tydelig at han har følt Shy som er slags ansvar. Så det må vi jobbe bort, hun er ikke hans ansvar.

Men bevares så moro de 2 har hatt det også - her var det en som visste hvordan man leker selv om hun var bitteliten og ikke kunne hoppe etter han opp i sofaen.. Det har vært jaktlek og brytelek - og sist men ikke minst - en slags bro bro brille. Shy stormet rundt og rundt i stua mens Strider hang over sofaryggen og liksom forsøkte å fange henne når hun løp forbi.. sykt gøy - hadde det ikke vært fordi kl var halv ett om natten .. :getlost:

Og så har Shy ødelagt de nye vinterskoene til gubben. Det rakk hun da en nabo var innom for å selge lodd og vi alle stod i gangen og pratet.. jaja, der lærte gubben at vintersko med glidelås er ikke tingen altså - glidelåser er sårbare greier - han skulle holdt seg til noe med lisser :P

Ellers har Shy jobbet med noen av Striders gamle prosjekter - feks å fullføre tømming av den gamle biabeden. Strider laget i sin tid 2 hull i den, men lot det bli med det mer eller mindre. Shy fant ut at inni der var det jo dødskul skumgummi! Og skumgummi er mye morsommere på utsiden enn på innsiden. Jeg pøste på sitron i de 2 hullene.. men det skal nok sterkere skyts til - sitron er godt hilsen Shy :lol:

Hun har også startet på å fullføre en av Striders større prosjekter - demontering av 8 spisestuestoler.. Strider kom så langt at han hadde tatt av de avstivende tverrpinnene mellom stolbeina på nesten alle stolene, men han ble aldri ferdig - interessen forsvant (Strider har ikke ødelagt noe på over ett år.. husker ikke når han ødela noe sist.. nå kan han strekke seg til å avbarke en vedkubbe i ny og ne, men ikke noe mer enn det). Shy har imidlertid tatt opp stafettpinnen og tygget litt på et par av stolene. Vi skal ha en total møbelfornyelse etterhvert men det kan nå vente til at alle små valper har kommet seg forbi det verste destruksjonsstadiet. Vi hadde lagt ut litt vedpinner og aviser og litt papp, men det var nå ikke så spennende som seriøse ting som stoler..!

Nå er det bare noen dager igjen, og så har vi henne her igjen - og det skal bli deilig (ihvertfall for oss 2-bente!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har man 5 min, må oppdatere litt her!

Nå har Shy flyttet til oss - hentet henne om fredagen og idag er det mandag!

Og hvor skal man begynne.. man har jo begynt på et nytt liv på en måte med nytt familiemedlem!

For det første, frøkna er omtrent husren - vi har veldig få uhell inne. Hun går til terassedøra når hun vil ut, og går alene ut på terassen og gjør det hun skal. Dvs noen ganger vil hun bare sitte oppi krydder-blomster-kassa og tygge på død persille, det skal visstnok fjerne hvitløksånde har jeg hørt.

Så er det nettene da.. vi fikk med seng fra Jeanette hvor hun har sovet om nettene mens hun var hos Jeanette. Hos oss er ikke det populært nei. Strider lar henne få lov til det meste, men han synes ikke om at hun skulle også ligge i seng. Så han har sørget for at hun gikk og la seg i egen seng. Men om morgenen er hun på magisk vis oppi senga vår allikevel.. Hun sover lenge - hun våkner rundt 8 om morgenen så langt og man vekkes av liten valpetunge som slikker en i ansiktet og et lite sort fjes med nedklistrede ører og en pytteliten hale som logrer og logrer - muligens av desperasjon for hun må tisse noe sinnsykt da - ingen tid å miste!

Strider er en fantastisk leke-onkel, han leker og leker med henne og finner seg i alt hassle en liten valp finner på (unntatt å forsøke å komme seg opp i senga om kvelden - da snurper han sammen munnen og ser strengt på henne med ørene litt ut - skikkelig barsk. Inisisterer hun, så vises det litt tenner også.. og hun tar hintet). Hun tar biabedden hans og han sukker tungt og legger seg på gulvet ved siden av (jeg håper han etterhvert skjønner at de fint kan dele biabedden, tror Shy kunne tenkt seg det.. men Strider føler visst ikke for slik kontakt).

Hun er en frekk liten rakker - hopper opp på stuebordet så snart man snur ryggen til, spaserer rundt oppå der som en annen basenji. Kaster seg over Strider når man gir han oppmerksomhet, står og hopper når man lager mat.. Og for hun gir seg aldri uansett! Rett og slett sta!

Nå er det blitt så skrekkelig kaldt at skal vi ut så må hun ha på dekken og potesokker. Jeg har nå lært at først kler man på seg selv og så kler man på Shy.. for hun er en mester i å kle av seg - potesokkene går veggimellom før man får sukk for seg. Og jeg har fått føle på hvor godt kledd jeg egentlig er nå om vinteren for jeg blir helt gjennomsvett av å få på henne potesokker - hun har 4 sprellende små poter som blir helt som kokt spaghetti når man skal tre på potesokkene.. Det er kjipt med -22 grader altså, hemmende. Men hun fikser det bedre enn +1- +2 grader og vått.

Ellers går det i alene-hjemme-trening (ikke kult synes hun, men hun virker ikke redd bare at hun synes det er kjedelig). Vi har klippet klør (dødskjedelig altså!) og litt kontakt og nei. Blir det mildere, så drar vi på trening imorgen - kanskje - og ellers står det "by-turer" på planen.

Det har vært smått med bilder, blir helst innebilder med underlige skygger fra blitzen..

Her inviterer Strider til lek:

couch.jpg

Og her plager hun Strider:

strshy1.jpg

Det har riktignok konsekvenser - lek!

strshy2.jpg

Og sånn ser hun ut, lille dåra - hun vokser veldig!

maybe.jpg

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...