Gå til innhold
Hundesonen.no

Strider og Shy


TonjeM
 Share

Recommended Posts

  • Svar 572
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Og her kommer Shy - Maiskis Obsidia! Da er Shy på norsk jord, trygt forvart i Casa DeepEyes og jeg aner en medeier som kommer å ha tungt for å gi slipp.. Hun virker vanvittig fin - uredd,nysgjerrig,

Begynner å bli stor gutt Strider nå, muligens verste fjortis-alder. Han har markert inne en gang (fikk øyeblikkelig veldig negativ respons på det, og så langt, har det ikke gjentatt seg). Og så har vi

Idag har vi hatt med kamera på tur, så da må det jo inn i tråden her! Men starter med litt utenomsnakk. Vi har begynt å kalle Strider for Psykopaten (!) Han savner visst ikke Tomsingen i det hele t

Posted Images

Da har vi vært på utstilling og det var så moro! Dog noget hektisk, jeg er jo enda mer stressa enn den verste stress-bikkja hvilket irriterer meg grenseløst - men det er vel som mye annet - øve, øve, øve!
Jeanette gikk med Shy - og øvde i forkant også - for Shy synes det er veldig veldig gøy å hoppe og sprette i bånd. Så gikk Jeanette en del rundt med henne på armen også, for det er vanvittig mye som skjer på en utstilling for en liten jente som Shy - enda så byvant hun er, greit å kunne studere begivenhetene godt og trygt fra en arm da. Ikke at Shy var redd, men det var jo en del guffen bjeffing rundt omkring som Shy syntes det var greit å se an. Ellers så det ut som Shy storkoste seg med all liv og røre!
Da Jeanette viste henne i ringen (dommeren var en hyggelig kar som het Schogol, eller Colargol i mitt hode..), så slo det meg hvor inderlig søt Shy er, og at antagelig kommer hun alltid å være søt for man aner jo konturene av den voksne hunden i henne - og den søtheten tror jeg bare er en del av
henne simpelthen! Hun fikk en strålende kritikk og ble BIM (hvilket visstnok innebærer pokal og rosett!!! Yay!!):
4 months. Lovely fem. pup. Ex. neck and shoulder, vg front angul., could have a bit longer crop Having a lot of temp. Need ring training (klart det, lille nurket er jo bare 4 mnd). Very prom.
Og så var det Strider-gutt da. Han svevde høyt til å begynne med han, men så roet han seg etterhvert. Jeg var såå fornøyd med han. Jeg grugledet meg til i dag, og gruingen kom for at Strider er blitt en sånn liten hyperkåting og jeg så for meg et overmarkerende hannhund-monster med nesa klistret
i bakken eller i enhver tispes intime deler, og som man overhodet ikke kunne få kontakt med.. men Strider var slets ikke slik han - enda Talli hadde løpetid (og Jeanette snakket om at hun ville ikke at Talli skulle få valper med Strider.. fatter ikke den dama der altså - det ville jo bli renrasa valper og en innavlsgrad på 75 % eller noe slikt er da virkelig noe å smelle i bordet med - ikke mange som har det!!! :P ). Litt dame-interesse er det jo, men høyst moderat, og han markerte ikke inne i hallen en eneste gang og var kosete og interessert i godbiter - fine bisken!
Jeg har veldig godt av å gå i ringen med Strider, for egen del, men det går jo i ball for meg da.. dommeren, som var veldig hyggelig altså - kallte meg for Madam sånn at jeg følte meg litt som en bordell Mama liksom - han var svært interessert i tenner, veldig interessert i tenner faktisk, og muligens drøvelen med.. Og Strider som i utgangspunktet hadde tenkt å sjekke dommerens mandler fikk isteden sjekket sine.. :lol: Det gikk jo greit, men så gikk dommeren rett over på å skulle sjekke baller, før man hadde fått bisken opp fra sitt, før man fikk forberedt liksom og da ble det litt kjasete altså - så da vi skulle løpe rundt senere gikk jeg i surr og løp feil vei *note to self: VENSTRESVINGER Tonje, det heter VENSTRESVINGER!!*
Strider fikk en vg og kritikken var:
2y. med. strong (?) and size and format, med. ang(ulation), med. hind(?) and front, showing a lot of temp. Han er ganske så medium Strider-gutt not bad kritikk synes jeg (at jeg synes Strider er noe av det vakreste på jord, er jo en helt annen sak.. rasestandarder er rasestandarder)!
Men gosh så moro det var å treffe familyen - Talli, Blaze, Geo og Arya. Og det føles som family altså, Talli er riktignok blitt en ganske moden dame som oppfører seg noenlunde sanset på utstilling, men å hilse på Geo og Arya, da følte jeg veldig slektskapet til Strider :lol: Geo og Strider hilste også litt på hverandre, de 2 gutta var så vennlige mot hverandre, stod der og inviterte hverandre til lek. Hvordan leken hadde blitt mellom de 2, er ikke godt å si, men i utgangspunktet er de begge 2 hyggelige hannhunder altså!
Og vi fikk hilst på Line og Smula!! Og Smula var bare såååååå søt - for et nydelig lite bartedyr, og så hadde hun den mest sjarmige halen på jord - en sånn liten pinne som stod rett opp og ristet og ristet - helt til å spise opp simpelthen! Shy syntes ikke helt om Smula da, rygget unna hun - men Strider syntes veldig veldig godt om Smula - for her var det en som ville leke!!
Men jeg fikk liksom ikke levd ut min selskapelighet altså.. begynner å få veldig sansen for å ha med et bur sånn at små bisker kunne ligger der og slappe av litt.. og så kunne jeg slappe av litt også - og være så selskapelig jeg gjerne skulle vært!
Gubben hadde med kamera (og frekke Jeanette spurte han om han ville låne et enda bedre kamera.. :P ikke at jeg tror det hadde hjulpet det minste). Han tok en masse bilder, og de fleste var bare å kaste. Kameraet stod på sportsinnstilling for hurtigfotografering, men det var jo litt mørkt inne
og da stilte den seg ikke inn på de korteste tidene - resultatet var en zilliard uklare bilder :(
Men her er noen få:
Jeanette med Shy i ringen.. fåglarna vet hva de driver med der..
shy_jeanette.jpg
Og så var det oppdretter-klasse. Litt morsomme bilder derfra.. liv og røre og sjekk Arya! :lol:
oppstilling1.jpg
Og her - ser ganske ryddig ut..
oppstilling2.jpg
og så utarter det litt (Strider oppdager feks at Arya er egentlig ganske hot..) :lol:
oppstilling3.jpg
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dommeren, som var veldig hyggelig altså - kallte meg for Madam sånn at jeg følte meg litt som en bordell Mama liksom - han var svært interessert i tenner, veldig interessert i tenner faktisk, og muligens drøvelen med..

OMG :lol: :lol:

.... også ler jeg veldig av alt det andre også altså *ler så jeg hikster faktisk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: :lol:

Bygdejenta Shy var kjempe flink som ett første møte, og det er jo jaggu en stund siden hun var hos meg nå. Så bare det å bli overleverte er ikke bare-bare.

Og jeg stjeler nok en gang flitti fra gubben sine bilder. Og håper vi kan gjenta denne greien med å samle litt flere til høsten igjen kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

På tide å oppdatere her! Shy er jo blitt 5 mnd 1 uke og 3 dager gammel - som tiden flyr. Så idag har vi skjerpet oss og tatt litt bilder igjen .. av.. guess what: Bisker i snø (til en avveksling liksom..)

Gubben har idag hatt sin store "kutte føtter" dag av en eller annen grunn, kanskje man bare må igjennom en sånn dag? Da e rihvertfall kutte-føtter-dagen unnagjort hos oss.

Jeg hadde lovet Jeanette naken-bilder av Shy, dvs uten halsbånd.. men halsbåndet glemte jeg selvfølgelig å ta av i førsten. De bildene som så ble tatt uten halsbånd etterpå var selvfølgelig bare elendigheten.. så naken-bildene får heller kommer senere.

I formiddag var vi ute og trente på gårdsplassen og fikk tatt bilder. Og i ettermiddag var vi på lang skitur og fikk tatt litt bilder da også.

Men først - Shy 5 mnd (og er hun ikke syyyyyykt vakker, selv uten føtter? Og så det lille søte rampefjeset da.. og hun er en gedigen ramp og frekkas altså, man skal ikke la seg lure av det søte uttrykket..)

shy2_zpsdc4ee258.jpg

Jeg synes hun ser ut å bli en ganske kraftig bygd tispe, vet jo ikke men kan feks ikke huske at Strider noen gang var så kraftig. Nå har Shy den der tette tette selpelsen sin som skjuler en del kropp (hun er ikke tjukk! bare for å ha sagt det!) men man ser på beina hennes at her er det skikkelig benstamme ute og går.

Og her sitter hun så fint:

shy3_zps780593ef.jpg

Jeg synes hun begynner å bli stor jente: her sitter hun ved siden av Strider, oppstillingen lurer kanskje litt, men hun begynner faktisk å nærme seg Strider i størrelse!

stridershy1_zps55fbe13a.jpg

Og så var det skituren da. Nå er det ingen skare lenger og det er tungt for bissevovver å løpe i snøen, men kelpier er veldig veldig flinke i tunge skogs- og snø-forhold de. Vi har aldri hatt hunder så egnet for terreng og vær og føre som Shy og Strider. Kommer seg frem over alt, aldri problemer med snøkladder, ising e.l., og tåler kulde godt - og går aldri langt fra oss.

Først, den peneste kelpiehannen jeg vet om, vår egen Emil i Lønneberget, og han er så vakker - øya mine går jo i kryss for jeg har 2 av de vakreste vesnene på jord rundt meg - Strider og Shy - får liksom aldri sett meg mett på dem. Men Strider-gutt først, tuslende gjennom bushen:

strider1_zps02b3cc29.jpg

Nå er det jo ikke slik at Strider er ustyrtelig vakker 24/7 - her viser han bæreteknikk med pesemuligheter (og den dype snøen gjør han jo ikke akkurat mer verdig av den grunn..):

strider2_zpsfead98de.jpg

Og så har vi ulve-looken, nå blir dere redde tenker jeg!!!

strider3_zps0b37db64.jpg

Shy er ikke så borte hun heller, men hvem er nå på sitt beste når de rister fjes-maska?

shy5_zpsb8f2e24d.jpg

Men egentlig ser hun slik ut:

shy4_zpsfe1dc758.jpg

Og så hadde jeg skrevet om henne i AN-tråden som jeg egentlig burde lagt inn i tråden her. Får finne det etterpå, dette er langt nok tror jeg!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

:lol: Du glemmer at Strider var den letteste hannhunden i kullet og egentlig burde vært en tispe i valpekassen.

Syns Shy ser ganske normal ut i beinbygningen sin jeg for å være 5 mnd, passer til kroppen sin og ikke for grov.

Og nå skal jeg stjele bilder og fortelle deg hemmelighet om hva Shy muligens får i 1 års gave ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Du glemmer at Strider var den letteste hannhunden i kullet og egentlig burde vært en tispe i valpekassen.

Syns Shy ser ganske normal ut i beinbygningen sin jeg for å være 5 mnd, passer til kroppen sin og ikke for grov.

Og nå skal jeg stjele bilder og fortelle deg hemmelighet om hva Shy muligens får i 1 års gave ;)

Super 1-års gave synes jeg (og det synes sikkert Shy også! Hun vet det bare ikke enda!) Og ja.. jeg sammenligner for mye med Strider ja.. din bemerkning om "feminin hannhund" er liksom ikke helt glemt..! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hun er vakker.... erindrer at jeg ikke egentlig syntes noe om øynene hennes når hun var pitteliten, men det var tydeligvis ingen grunn til bekymring - antagelig var hun bare veldig forundret på valpebildene, nå har hun jo vakre vakre øyne.

De er vakre begge to - og jeg flirer meg ihjel av skriveriene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine ord!

Idag har vi vært i bursdag hos mine foreldre, sammen med søsken, kjæreste til søster, niese, sønn, svigerdatter og hunden til brodern.. Shy har så langt ikke vært på besøk hos noen (av en eller annen grunn får vi ikke lokale invitasjoner lenger.. har det med Strider å gjøre mon tro?) og hun har ikke vært i noen blokk heller såvidt jeg vet.

Vi gikk trappene opp til 4. etasje - Shy gikk strålende, ikke redd for dem. Og vel inne hos mine foreldre var hun veldig hjemme.. svært hjemme faktisk.. det var sushi til middag og det stod allerede klart på spisebordet da vi kom. Mens jeg tok av meg skoa, så Shy sitt snitt til å hoppe opp på spisebordet.. da jeg kom inn så spankulerte hun rundt oppå der mens resten av familien syntes det var kjempefestlig (og ingen gjorde mine til å ta henne ned *himle*)

Shy burde nok være byjente ja.. hun elsker, absolutt elsker, å treffe folk - hilser så det står etter - men så er hun ferdig med personen og går videre til neste mann - alle skal få suss! Mens vi spiste så var hun og hentet søppelposen på kjøkkenet.. sukk. Det var champagne også med skikkelig smell - Shy fanget korken i luften og løp hun..

Men så var det drama. Vi var ute på terassen der og nøt utsikten. Mine foreldre bor i en sånn selvaagaktig blokk med store blomsterkasser, de er riktignok sperret av med et gelender så ingen skal kunne dette utfor med et uhell. Sky krøp under gelenderet der, så opp i blomsterkassa hvor hun først løp litt frem og tilbake - i 4. etasje - "se på meg, se på meg" - jeg døde omtrent og tok et spontant skritt mot henne "Yay, sisten" tenkte lille idiot og gjorde seg klar med å ta sats ved kanten til ut i det store intet mens halen gikk som en visp (det er en smal kant nedenfor hvor naboen under har festet markisen sin, men den ville hun ikke klart å lande på, så smal som den er og nesten 2 m nedenfor).. Å svette tran er ikke et sterkt nok uttrykk altså, ei heller hjerte i halsen - mitt hjerte dundret opp i 512 slag pr sekund - oppi hodet mitt føltes det ut som. Men jeg fikk tenkt meg om, tok et skritt tilbake og klappet meg på lårene og på veggen bak (tegn på at nå skal vi bryte- og dra-leke) og heldigvis ville lille idiot mye heller det fremfor å hoppe.. Hun fikk ikke være mer ute på terassen for å si det slik.. puuuuh...

Forøvrig har Shy idag åpnet sin første dør, og det en dør som gikk innover mot henne, hun hadde lyst å stjele sko på gangen hun, så da gjorde hun det - måtte bare åpne døra først.. Igår ødela hun forøvrig det andre paret vintersko til gubben. Han må kjøpe et 3. par vintersko imorgen! Hun er sinnsykt kjapp!

Og så Stridergutt da, han er blitt så skikkelig han. Gjorde ikke noe gærnt idag han. Han var livat i starten men roet seg og så la jeg han i dekk mens vi spiste.. og der lå han så fint (og fikk masse sushi.. stridergutter liker sushi de.. det gjør Shyer også!)

Men hoppe fra balkongen slik.. bevares!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...