Gå til innhold
Hundesonen.no

Strider og Shy


TonjeM
 Share

Recommended Posts

Så tar vi litt til! Kunne ønske jeg hadde en blogg og skjønte hvordan man kan legge ut hele skjemaet, for jeg finner ikke helt ut av å gjøre det her i hundesonen! Og så har gubben filmet alt med iphonen sin, jeg fikk akkurat sett 30 sekunder før den gikk tom for batteri - og så har gubben glemt igjen laderen på jobben - nedtur altså! For det er jo steder hvor jeg selv ikke ser hva Strider gjør.. man skal jo se på andre ting og ikke på bikkja, skulle likt å vite hva han foretok seg her og der hvor han levde livet bak ryggen min..

Men del 3. Forfølgelse&gripande - der de skal løpe etter haren. Da ble jeg kjempeoverrasket over Strider altså - men det var jo typisk at akkurat der fikk man full uttelling for all ikke-jag-nabo-katta-treningen! Nåja.. han var veldig søt da. Løp forsiktig opp etter haren første gangen, kikket litt rundt, stoppet opp og tittet så på meg med "skal jeg lete mer?"-looken sin.. Da fikk jeg beskjed om å kalle han inn. Neste gang gikk litt bedre men ikke så mye.. så dette lover veldig godt for nabokatta!

Første runde: 3a. Førføljande. 2 (Startar, avbryter innan føremålet) 3b. 1 (Nochalerar føremålet, alt, springer inte fram)

Andre runde: 3a. 3 (Startar eller springer långsamt. Kan øka farten. Fullføljer) 3b. 2 (Griper inte, nosar på føremålet)

Så var det øvelsen med å stå i ro i 3 min. Og som Mokken sa før MH-en "Sånt suger vi på". Jepp det gjør vi! Det ble 4 (ganske så urolig m.a.o!)

Så kom neste øvelse hvor det er en figurant som hoier rundt i regn-poncho inni skogen, er litt truende men som etterhvert kaster leke opp i luften, tar av seg drakta og gjemmer seg bak et tre. Så slipper man bikkja og så skal bikkja løpe ut til den gjemte figuranten og begynne å råleke.. vel ikke helt i praksis!

5a. Avst.lek. Interesse, 3 (Interesserad, føljer figuranten utan avbrott)

5b. Avst.lek. Hot/agg. 1 (Visar ingen hotbeteenden)

5 c. Avst.lek. Nyfikenhet 3 (Går fram til den dolda men talande figuranten)

5d. Avst.lek. leklust 2 (leker inte men visar interesse)

5e. Avst.lek. Samarbete 3 (âr aktiv med figuranten när denne är aktiv)

Strider var i det hele tatt ikke så interessert i dama i skauen han.. var ute og sjekket henne opp og så syntes han vi kunne fortsette på vår litt underlige tur i skogen (Testlederen lo litt av han og sa "Ja, hon kjäringen får heller leka med leksaken sin själv", for Strider så nesten ut som han hadde lyst å himle med øya over kvinnemennesket uti skogkanten der som maste så fælt at han skulle leke med henne)

Så kom vi til vrålet som de sier i Sverige, overallsen som spretter opp. Der skulle jeg likt å sett filmen for jeg aner ikke hvordan Strider var (man skal jo stirre hit og dit og ikke på bikkja).

6a. Overraksning. Rädsla. 2 (Hukar sig och stannar) Ble visst ikke mye redd Strideren..

6b. Øverraskn. Hot/aggr. 3 (Visar flere hotbeteenden under längre tid)

6c. Øverraskn. Nyfikenhet. 4 (Går fram til øverallen när føraren har gått halva avståndet)

6d. Øverraskn. Kvarstående rädsla (1. gang) 2 (Liten båge eller tempoväxling vid passage)

6e Øverrsakn. Kvarstående interesse (2. gang) 1 (Visar inget interesse)

Puh.. skrivepause

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 572
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Og her kommer Shy - Maiskis Obsidia! Da er Shy på norsk jord, trygt forvart i Casa DeepEyes og jeg aner en medeier som kommer å ha tungt for å gi slipp.. Hun virker vanvittig fin - uredd,nysgjerrig,

Begynner å bli stor gutt Strider nå, muligens verste fjortis-alder. Han har markert inne en gang (fikk øyeblikkelig veldig negativ respons på det, og så langt, har det ikke gjentatt seg). Og så har vi

Idag har vi hatt med kamera på tur, så da må det jo inn i tråden her! Men starter med litt utenomsnakk. Vi har begynt å kalle Strider for Psykopaten (!) Han savner visst ikke Tomsingen i det hele t

Posted Images

Da har hundene fått mat! Mer MH!

Neste var skramlet.. her ble det litt forvikling etterhvert. Først går man forbi skramlet og det skramler vildt og uhemmet. Etterpå skal man gå forbi skramlestedet 2 ganger.. og på første så skal Strider plutselig drite.. (selvfølgelig skal han det.. han hadde bommelommet tidligere på dagen, var blitt luftet i 30 min før MH-en startet men nå måtte han! Jaja, kan ha vært en reaksjon på overallsen/generell stress rundt hele foretagendet). Helt greit - jeg lot meg ikke vippe av pinnen av slike detaljer - hadde med hundepose - no problem. Den steinrolige føreren som er helt iskald, plukker opp bæsjen.. men så var det den lille klumpen så ble sittende fast i rompehullet og driver bikkja til vanvidd. Og ikke ble den borte heller - jeg ser meg om etter noen blader e.l. i tilfelle jeg skulle tørke han i rompa (i tilfelle altså.. så for meg å sirkle rundt i en evig karusell med Strider med hånden ut for å forsøke å få slengt inn et tørk eller 2 i farta liksom, det ville defintivt ikke være en av ens mest verdige øyeblikk nei..) men rundt er det bare finflikede plantevegetasjon. Men til slutt gir Strider opp å selv få tak i den der infame lille klumpen..

7a. Ljudkänsl. Rädsla. 1 (Stannar inte eller kort stopp)

7b. Ljudkänsl. Nyfikenhet 5 (Går fram til skrammelet utan hjälp)

7c. Ljudkänsl. Kvarstående rädsla. 1 (ingenting)

7d. Ljudkänsl. Kvarstående interesse 1 (ingenting)

Så var det spøkelsene. Strider syntes fort de var helt uinteressante (som jeg tolket det) Etterhvert ble han sluppet løs og han gikk og drakk litt vann av søledam og så var han noen runder blant publikum, tok seg noen avstikkere rundt om i skogen, kunne nok tenkt seg å gå videre han. Jeg måtte kalle han inn flere ganger i løpet av øvelsen for å "tvinge" han til litt interesse liksom.. Resultatene var som følger:

8a. Spöken. Hot/aggr. 1 (ingenting, Strider'n stod jo der vare)

8b. Spöken. Kontroll. 3 (Kontrollerar och/eller handlar mot spökena. Långa avbrott. Ex. halva sträcken båda spökena eller ett spöke hele sträckan. Akkurat denne skjønner jeg ikke hva er/betyr - svensken kommer litt til kort. Dommeren sa etterpå at her måtte han bare sette noe - akkurat som om det ikke passet i skjemaet eller noe slikt, så da satte han 3 for den passet best av alternativene tror jeg. Håper å få sett film og se hva han mente! Og hva det betyr!)

8c. Spöken. Rädsla. 2 (Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. Någon avståndsregulering)

8d. Spöken. Nyfikenhet 4 (Går fram til fig. när föraren har gått halva avstånden, her må det føyes til: og kallt inn hunden for å følge med!)

8e. Spöken. Kontakttagende med figurant i spökdräkt. 4 (Tar själv kontakt emd figuranten. Strider syntes begge figuranter var kjempekoselige han.., sølte til de fine hvite draktene med masse poteavtrykk)

Og til slutt var det skudd, og det ble 1. Brydde seg ikke Strider. Og det var ny leketest også - der fikk Strider 4 både for leklust (startar snabbt, leker aktivt) og gripande (griper direkt med hela munnen). Litt kluss der også - den infame bæsjeklumpen dukket opp igjen!

Og det var hele MH-en! Syntes Strider var helt utrolig jeg - litt mindre leken enn jeg trodde i utgangspunktet (feks det med figuranten i skogen), mindre redsel enn jeg trodde - etter å ha gått tur med han i Årnes sentrum da han var liten og voffet iherdig til alle med gåstol eller med fysisk handicap, så ville jeg ha trodd at han skulle vist litt voffing for spøkelsene (nei, vi har dog ikke så mye ku klux klan her i skauen..), men det var visst helt greit det!

Hilde sa at de ble veldig trøtte av MH. Strider sov hele veien hjem (2 timer), men da var han ferdig uthvilt og klar for mere eventyr! Det var ikke vi, og jeg er trøtt fremdeles jeg - men vi skal ut på jakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlige, herlige Strider! :lol: Han er bare god, han! :lol: Finnes ikke et vondt gen i den karen. Å se den ikke-tilstedeværende reaksjonen hans på spøkelsene var også herlig - han skjønte ikke hvorfor det skulle være noe skummelt liksom?

8b. Spöken. Kontroll. 3 (Kontrollerar och/eller handlar mot spökena. Långa avbrott. Ex. halva sträcken båda spökena eller ett spöke hele sträckan. )

Denne handler om hvor godt hunden kontrollerer spøkelsene. Noen hunder henger seg for eksempel veldig opp i det ene spøkelset og holder bare et øye med dette. Noen kontrollerer begge to ca likt. Noen kontrollerer hele tiden (f.eks bjeffer eller bare holder et øye med de), mens andre kontrollerer innimellom (observerer de litt, gjør litt andre ting osv). Men Strider hadde jo ikke behov for å kontrollere noe som ikke er skummelt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da jeg var i dyrebutikken sist så jeg tilfeldigvis et tyrkis halsbånd med matchende bånd.. ble litt uimotståelig det, enda det er noe vi overhode ikke har bruk for så kjøpte jeg det. Og idag tok jeg ut Strider med fin ny habitt for å ta bilder av han. Kan jo si at det er intet nytt under solen, ikke bare suger jeg på å ta bilder men i tillegg suger jeg på å stille opp bikkja. Av en eller annen grunn så klarer jeg å ta bilder slik at det ser ut som Strider står i nedoverbakke - men det er faktisk dønn flatt der han står - men det gir nok bare et vakkert bidrag til sagkrakk-looken.. Men jeg synes Strider er nydelig for det jeg (lurer på når jeg en gang får sett meg mett på han jeg, kan se på han i timesvis jeg for han er så utrolig vakker synes jeg) og at det nye halsbåndet og båndet er simpelthen dritlekkert til han (men alt kler den smukke som det heter..)

Her er ihvertfall bilde sagkrakk1 (fordelen med sagkrakk-positur er at han ihvertfall ikke er steil foran!):

strider2.jpg

Og sagkrakk2:

strider3.jpg

Og siden han syntes det var litt trykkende å bli fotografert sånn, så fikk han bære apportbukken litt - ikke noe som en apportbukk til å få heist opp halen litt!

strider_apportbukk.jpg

Men oppstilling skal det øves mer på ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, da har man kommet hjem etter røntgening (håpløst ord å stave det der.. vet aldri helt hva som er riktig så jeg varierer stavemåten i håp om å treffe riktig en gang i blant ihvertfall). Vi dro tidlig og godt var det - for Strider var vanskelig å bedøve.

Strider veier fremdeles 16 kg han.. og jeg som syntes han hadde lagt på seg. Dyrlegen (en annen dyrlege enn forrige gang) sa at han var litt tynn "men for en muskelbunt, godt trent" (jepp, sånt får en til å bli motbydelig kry og synes at dette her er da en fantastisk smart og observant og dyktig dyrlege!)

Og så fikk Strider sprøyte. Det gikk helt greit, men Strider ville ikke sove han.. Det gikk en lang stund, Strider småslumret men spratt opp klar med tunge og logring så snart det var en lyd, eller folk kom inn. Så da ble det en sprøyte til. Jeg var ikke så glad for det, men skjønte jo at huba-juba-nivået var for høyt. Og så ventet vi. Dyrlegen lurte på om vi kanskje skulle sette enda en sprøyte, men det hadde jeg ikke lyst til. Så vi ventet en halv time til. Og da virket det som han sov. Dyrlege og assistent tok han med seg. Så gikk det en liten stund, så kom dyrlegen ut og sa at han måtte nok ha en 3. sprøyte allikevel, for han var fremdeles for våken - de klarte ikke ta gode bilder av en hund som logrer og slikker hele tiden! ( :lol: er kelpien sin det!) Så da fikk han det. Og bilder ble tatt. De ble veldig veldig fine, og jeg kunne se at hoftene så helt suverene ut. Har tatt bilde av bilde på mobilen, som jeg har klart, på høyst tilfeldigvis, å sende til Jeanette - men å få dem lagt ut, vel.. kanskje.

Dyrlegen ville imidlertid vente med å gi oppvåkningssprøyte siden Strider hadde fått så mye dop (han lurte på om kelpier hadde dop-sperre til tunge og hale?) så da fikk jeg tutlet rundt på Årnes en stund. Var kjedelig det.

Da jeg kom for å hente han, så var det en liten kelpie som satt og koste seg på fanget til assistenten og ble matet av dyrlegen.. "Han er så veldig baby" sa assistenten. Og de koste og koste med den snart 15 mnd gamle kelpie-babyen..

Nå er Strider trøtt, hadde ikke lyst å være ute. Og det er deilig kose-seg-inne-vær og jeg er så glad for å være ferdig med dette!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(han lurte på om kelpier hadde dop-sperre til tunge og hale?)

Jamen visste du ikke det? Har ikke den useriøse oppdretteren din informert deg om det? :lol:

Herlig å lese om Strider'n altså, også krysser vi fingrene for at NKK også er enige om at bildene er fiiiiiine :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Dette ligger egentlig under resultatbørsen, men jeg må ha den med i Striders tråd så jeg kan se tilbake på det!

Striders utstillings debut D4A 2011 26.11.2011

Da har man sjanglet seg hjem fra D4A, og jeg veksler mellom glede og intens irritasjon.. Strider ble norsk junior vinner (foran broder'n sin, skjønne Balrog) og så fikk han res.cert etterpå! Fantastisk! Det var gleden. Og så irritasjonen - Jeanette fikk en forferdelig jobb med han... og vi som har trent så mye men Strider var bare så total apekatt.. Jeanette tok jo oppstillingsbilder av valpene da de var små, og der er det en bildeserie med Strider (6 uker gammel eller noe slikt) som legger seg på rygg og spreller med beina - det gjorde han idag også!

Strider var så høy så høy, jeg hadde håpet på overveldethet men slik ble det ikke nei, Strider rakk over alle vi møtte på vår vei han. Kapasitet på topp ja! Jeg kan fastslå at han er sinnsykt menneskekjær og svært omgjengelig med absolutt alle hunder.. og ikke blir han så sliten heller. Han begynte å lande litt da vi skulle gå - men da hadde han vært i full rulle i 3 timer i strekk uten å slakke av et sekund. Stamina kan man si!

Ellers så var det kjempehyggelig å møte soniser altså, men det blir liksom ikke til å sette seg ned og ta en ordentlig prat og latter, men sånn er det vel ikke på utstillinger!

Her er kritikken til Strider (og man må bare smile altså..):

Naughty puppy, nice type, g. head prop., would like better eye pigment, g. body shape and tailset. When settled moved alticute (? står noe sånt, utydelig skrift) but shows promise.

Naughty puppy ja.. må jo le også, Strider-gutten sin det!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja idag har man forsøkt seg på kunstneriske, julete ting med verdens beste motiv - Strider'n. Jeg har sååååå lyst å lage julekort til Jeanette fra Strider.. Det skulle ha sånn fin dyp lilla bakgrunn, og det skulle stå med fin snirklete gullskrift "Strider aka Den Tasmanske Pungdjevelen aka DeepEyes Through Shadow II ønsker Mamma, Mormor og oppdretter Jeanette en riktig God Jul" og så skulle det være et riktig stilig bilde av verdens peneste Strider, og så skulle Jeanette bli dødsoverrasket.. Som man kanskje aner fra alle disse avsløringene, så ser det stygt ut for denne juleplanen.. og det av opp til flere grunner.. men her kommer den mest tungveiende grunnen. Både gubben og jeg suger i fotografering. Mine manglende egenskaper har jeg visst om lenge, men jeg har levd i troen at gubben kunne ta fine bilder. Den troen er jeg grundig ristet ut av.

Idag tenkte vi å begynne foretagendet med et flott bilde av nydelige Strider.. fant frem litt stæsj - så at det var ikke noe igjen av snøslafset fra igår (det er er derimot blitt til friksjonsløs is..), men tenkte at vi kunne jo ta bildet foran gubbens fine nye verksted. Så ut med Strider og gullpynt og sløyfe fra D4A og lykter.. prøvde et par nisser og men de var jo så små og så igrunnen veldig teite ut, ødela liksom det kunsteriske inntrykket, så de ble droppet.

Og så tok gubben bilder og jeg holdt orden på Strider. Måtte regulere litt da, begynte med at han stod med sløyfen i munnen (egentlige motivasjonen for det var å vise at Strider kan holde ting i munnen på kommando, ens hundetreningsevner fikk jo så fryktelig juling forrige helg..!) , men da så det ut som han hadde svelget en sløyfe og det hele fikk et litt komisk preg. Og komikk i seriøse julekort kan vi jo ikke ha! Så da ble sløfen knipset på halsbåndet isteden.

Og gubben knipset og Strider stod som en påle og logret og logret (for han kan Stå-kommando han tenk! Ihvertfall hjemme i rolige omgivelser..) og satt så pent også. Nå har jeg lastet inn bildene og de suger.. gubben er jo ikke en tøddel bedre enn meg på dette. Samtidig er Strider så søt, så jeg har allikevel lyst å vise dem (selv dårlige bilder av Strider er jo fine, for han er jo så fin lille gull!) så her er de i all sin elendighet! (Og antagelig det nærmeste jeg kommer julekort med Strider.. ser ut til at det blir munn&klovsyke kortene i år igjen.. sukk).

jul3.jpg

jul21.jpg

(Å han er såååååå søt altså :wub: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol:

Tusen takk for julekort forsøket :hug:

Jeg må si at jeg er veldig fasinert av Gubben og hvor engasjert han er i Strideren. Tror han vil ha en slik selv jeg :P

388047_10151004942895072_834435071_21982727_936997057_n.jpg

Justerte litt på det jeg ;)

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol:

Tusen takk for julekort forsøket :hug:

Jeg må si at jeg er veldig fasinert av Gubben og hvor engasjert han er i Strideren. Tror han vil ha en slik selv jeg :P

388047_10151004942895072_834435071_21982727_936997057_n.jpg

Justerte litt på det jeg ;)

Å hvordan fikk du til det????? Ble jo så mye finere

Og vedr gubben og Strider.. jeg tror vi må ha en kelpie til ja sånn at vi har en hver, men hvem av oss som skulle ha hvilken er ikke godt å si! Gubben som aldri har engasjert seg i noen av våre tidligere hunder, men er nå så henrykt over Strider - og så stolt så stolt. Han måtte jo ha med sløyfen på jobben for å vise den frem, og fortalte at Strider var "Norsk Juniormester" inntil noen påpekte at det stod juniorvinner på sløyfa.. :teehe:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...