Gå til innhold
Hundesonen.no

Maskothunder - hva ville du hatt?


Benedicte

Recommended Posts

Jeg vil ha Blondie, Boris og Mini som maskot hunder, men siden de sikkert ikke får lov til å flytte hjemmefra så må jeg vel ta en av hver rase, så får jeg håpe at individet blir like kule som Blondie, Boris og Mini.

Har også lyst på Italiensk Mynde og Whippet som maskot hund, kunne også klart å ha en Chihuahua, men langhåret variant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 155
  • Created
  • Siste svar

Såklart,jeg vet jo hva slags maskot jeg vil ha :) En Argyr :lol:

:)

Jeg har jo på sett og vis maskothund, men jeg tenker også "utstikker" når jeg hører ordet. En man bare måå ha fordi den er så sjarmerende uten at man nødvendigvis skal "bruke" den til noe, en hund som er annerledes enn de hundene man vanligvis trekkes til. Men - en maskot er alltid mindre krevende enn de man har fra før, sånn at den får nok stimuli av å "bare være med" på hverdagen med de andre.

For MEG blir da en liten hund en maskot (siden jeg foretrekker store hunder) som ville hatt som eneste oppgave å være søt, sjarmerende og sove på fanget mitt og ellers suse rundt som den ville. En DSG eller sheltie for eksempel, hvis jeg skal være realistisk. Men jeg vil ikke ha mer pelsstell, så jeg ville hatt en korthåret hund tror jeg.

Hvis jeg skal drømme og sette til side helse, usunn bygning og sært gemytt og late som at de egentlig ikke har disse ulempene, så blir det helt andre hunder - engelsk bulldog, corgi, basenji, fransk bulldog, boston terrier, staffordshire bull terrier, chinese crested, dvergpinscher, lundehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir trolig en "maskothund" på meg nå i vår! Papillon :lol: Er jo en hund som kommer til å få brukt seg en del, men det blir en slags maskothund da jeg egentlig foretrekker store hunder og papillon skiller seg ut blandt de rasene jeg vurderer.

Uansett hva slags raser jeg kikker på så faller jeg alltid tilbake på papillon! Så blir nok nødt til å ha en sånn en i hus ja! Det er liksom bare meninga :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, jeg som vil ha så mange :icon_redface: Kan prøve meg på en 5 på topp da!

Topp 5

1. Dvergpinscher/Basenji- de blir heller hele livet mitt enn bare maskot riktig nok!

2. Etnahund/Faraohund

3. Sheltie/Shiba

4. Austrailian Shepherd/Eller en av husky typene. (hadde alaska husky før)

5. her tror jeg at jeg må sette Dansk Svensk Gårdshund.

Har også vært innom Beagel og Dunker pga min samboer, liker også GD, Staffordshire bull terrier og Whippet men de er foreløbig bare stilige å se på :) Pomme, papillon, phalene er også fine hunder, kanskje en kommer i hus når jeg blir gammel.

Måtte bare lage en never ever liste når jeg først var igang :)

Never-Ever og hvorfor:

1. Alle hunder som når meg til hoften eller høyere med hodet! (GD/Greyhound/Irsk Ulvehund er unntak) noen er elegante og fine å se på, men aldri i verden om jeg selv skulle hatt en sånn i hus, inkludert sikkle hunder (hater sikkel, i store doser riktig nok)

2. Puddler -atter en gang, noen er fine å se på, men ikke min type hund!

3. Bedlington/Bull/ og dandie dunmont terriere - Syns de er uber stygge

(håper jeg ikke tråkker på noen tær, men jeg syns virkelig ikke de er fine)

4. Lhasa Apso/ Shih Tzu o.l. pels dotter - Alt for mye pels, til at jeg i det hele tatt hadde orket å tatt i en kam!

5. Golden, labbrador o.l - De blir rett og slett for kjedelige.

Jeg er sær, så liker litt sære hunder. Liker ikke sikkle hunder, pels dotter, eller syte hunder. Men holder ut om det er snakk om små doser av gangen! Så liker jeg å bli utfordret av hundene :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg kunne tenkt meg en stabil og grei Buhund som maskotthund om jeg hadde hatt en annen hund å konkurrere med. :D En flott, rød Siberian Husky, en Shiba, schipperkee eller Samojed skulle jeg heller ikke sagt nei til. ;) Flotteste, majestetiske spisshundene :)

For mitt vedkommende ville en maskotthund fått akkurat det samme som konkurranse-hunden, minus ambisjonene om å trenes aktivt mot konkurranse. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varmer et basenji-elskende hjerte å se at det er så mange som har et godt øye til rasen :)

Nå når jeg har en rød boxer og en rød saluki, så vet jeg bare om en rase som kunne vært maskot. Nemlig en rase som i mine øyne pluselig er blitt en slags rar mellomting mellom de to rasene jeg har. Nemlig en rød basenji :D

Den må jeg sikkert forklare. Basenjien har samme flotte kvadratiske fasong som boxeren men med et myndepreg liksom. Jeg har alltid likt basenjen utseendeessig, men har alltid tenkt at de har vært for spesiell og sær for meg som kun har hatt erfaring med boxer. Nå har jeg saluki og etter noen år med det burde jeg vel kunne takle basenjen, burde jeg ikke?

Tenk for et syn da: en boxer, en basenji og en saluki ;)

Det hørtes ut som en vakker trio!

Kom opp og hils på våre små særinger, du! Kan love at du blir sjarmert ;)

Noen "friste" bilder av vakre røde:

forside_ind_bambi.jpg

Dennis_stacked2-3.jpg

lcd4.jpg

lunahoode.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, jeg som vil ha så mange ;) Kan prøve meg på en 5 på topp da!

Topp 5

1. Dvergpinscher/Basenji- de blir heller hele livet mitt enn bare maskot riktig nok!

2. Etnahund/Faraohund

3. Sheltie/Shiba

4. Austrailian Shepherd/Eller en av husky typene. (hadde alaska husky før)

5. her tror jeg at jeg må sette Dansk Svensk Gårdshund.

Har også vært innom Beagel og Dunker pga min samboer, liker også GD, Staffordshire bull terrier og Whippet men de er foreløbig bare stilige å se på ;) Pomme, papillon, phalene er også fine hunder, kanskje en kommer i hus når jeg blir gammel.

Måtte bare lage en never ever liste når jeg først var igang :)

Never-Ever og hvorfor:

1. Alle hunder som når meg til hoften eller høyere med hodet! (GD/Greyhound/Irsk Ulvehund er unntak) noen er elegante og fine å se på, men aldri i verden om jeg selv skulle hatt en sånn i hus, inkludert sikkle hunder (hater sikkel, i store doser riktig nok)

2. Puddler -atter en gang, noen er fine å se på, men ikke min type hund!

3. Bedlington/Bull/ og dandie dunmont terriere - Syns de er uber stygge

(håper jeg ikke tråkker på noen tær, men jeg syns virkelig ikke de er fine)

4. Lhasa Apso/ Shih Tzu o.l. pels dotter - Alt for mye pels, til at jeg i det hele tatt hadde orket å tatt i en kam!

5. Golden, labbrador o.l - De blir rett og slett for kjedelige.

Jeg er sær, så liker litt sære hunder. Liker ikke sikkle hunder, pels dotter, eller syte hunder. Men holder ut om det er snakk om små doser av gangen! Så liker jeg å bli utfordret av hundene :P

Joooo, men jeg skal prøve å overleve... :P:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joooo, men jeg skal prøve å overleve... ;):)

Beklager! Det finnes styggere raser for all del, å bedlington er ikke så ille, det som gjør at jeg ikke liker dem, er hodet, det ser jo ut som de har et buet nedover hodet (vanskelig å forklare), pga av pelsen, så man får ikke sett snuteparitet på en måte. Så syns de blir for rare. Er bare derfor, resten av hunden er fin. Aner ikke hvordan den er som hund da, gikk bare etter utseende der :D Så jeg krysser fingrene for at du overlever ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer AAALDRI til å skaffe en afganer. Snakket med ei svensk dame som driver oppdrett av de. Hanhundene må bades hver 5 dag og tispene hver 10. Og stellet tok mange timer hver gang...

Afghanere er noe av det aller vakreste jeg vet, og valper og unghunder er til å spise opp. Men noen fortalte meg en gang at pelsen var som menneskehår og måtte behandles som det, altså helst gres gjennom hver dag og vaskes ofte. Etter det utsagnet sluttet jeg å drømme om å skaffe meg en.

Jeg lurer faktisk seriøst på hvilken hund jeg skal ha i min alderdoms år. Tror ikke det er så mange tiår ( :whistle: ) til det blir vanskelig å ballansere på holka med opptil flere uoppdragne hunder. Men jeg har ærlig talt litt vanskelig for å ta små pelsdotter helt på alvor. Og jeg liker jo pels! Hvis en coton hadde vært svær og hatt normalt lange bein så hadde den liksom vært en skikkelig hund, om dere skjønner hva jeg mener. Hvordan skal jeg kvitte meg med disse fordommene tro?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer AAALDRI til å skaffe en afganer. Snakket med ei svensk dame som driver oppdrett av de. Hanhundene må bades hver 5 dag og tispene hver 10. Og stellet tok mange timer hver gang...

Må og må ... For å oppnå den enorme pelsprakten som en del individer i utstillingsringen svinser rundt med, kan det vel hende at man må det. Om man kan leve med en litt mer moderat, mindre "perfekt" og historisk korrekt pels, antar jeg det kreves noe mindre, i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Afghanere er noe av det aller vakreste jeg vet, og valper og unghunder er til å spise opp. Men noen fortalte meg en gang at pelsen var som menneskehår og måtte behandles som det, altså helst gres gjennom hver dag og vaskes ofte. Etter det utsagnet sluttet jeg å drømme om å skaffe meg en.

Jeg lurer faktisk seriøst på hvilken hund jeg skal ha i min alderdoms år. Tror ikke det er så mange tiår ( :) ) til det blir vanskelig å ballansere på holka med opptil flere uoppdragne hunder. Men jeg har ærlig talt litt vanskelig for å ta små pelsdotter helt på alvor. Og jeg liker jo pels! Hvis en coton hadde vært svær og hatt normalt lange bein så hadde den liksom vært en skikkelig hund, om dere skjønner hva jeg mener. Hvordan skal jeg kvitte meg med disse fordommene tro?!

En måte å bli kvitt disse fordommene på er å skaffe seg en og oppleve at de er ikke slik du tror :) Pappa var kjempefordomsfull mot miniatyrhunder, og var helt imot det at jeg skulle kjøpe meg en sånn en. Nå derimot, har han snudd helt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En måte å bli kvitt disse fordommene på er å skaffe seg en og oppleve at de er ikke slik du tror :) Pappa var kjempefordomsfull mot miniatyrhunder, og var helt imot det at jeg skulle kjøpe meg en sånn en. Nå derimot, har han snudd helt :)

Din engelsk bulldog synes jeg ser så sjarmerende ut! :) Har surfet rundt på siden din i kveld og sett på bilder av henne og bare ledd, sukket og dånt over hvor herlig hun virker :)

EDIT: Tok bort litt tekst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din engelsk bulldog synes jeg ser så sjarmerende ut! :) Har surfet rundt på siden din i kveld og sett på bilder av henne og bare ledd, sukket og dånt over hvor herlig hun virker :)

EDIT: Tok bort litt tekst :)

Takk for det - hun er veldig sjarmerende også om jeg får si det selv :) Selv om jeg er ny med rasen, synes jeg den har fått litt mer pepper enn hva den har fortjent gitt. Litt mange fordommer ute og går..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer faktisk seriøst på hvilken hund jeg skal ha i min alderdoms år. Tror ikke det er så mange tiår ( :) )

Er det så mye å lure på da?

http://picasaweb.google.nl/HiroSurfer/AubergTreffen130708#5222614369380608066

http://picasaweb.google.nl/HiroSurfer/AubergTreffen130708#5222614312434786610

:)

Men ikke vent til du blir for gammel, da. Blir litt trist når jeg ser små, tjukke, understimulerte hunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ønsker meg en kortklippet liten pekingneser, som bare skal tusle med på tur og ellers ligge på ryggen i fanget mitt og snorke og grynte :ahappy: Søte små vesenene som fungerer så mye bedre i det daglige når de blir kvitt den altfor tykke og store pelsen sin :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*snip bilder av maskoter som er større enn din nåværende rase*

eller en Fransk bulldog

Ando20Bruno.jpg

alle bilder funnet på google...

Dette var den franske du valgte å legge ut bilde av?? SKUFFA! :ahappy:

Jeg har allerede skaffet meg en maskothund, det ble en fransk bulldog. Men om jeg skulle hatt en annen maskothund så kunne jeg godt tenkt meg en griffon bruxellois :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...