Gå til innhold
Hundesonen.no

Maskothunder - hva ville du hatt?


Benedicte

Recommended Posts

Hvis du skulle hatt/har en maskothund, hvilken rase ville det vært? Altså en hund du kanskje ikke nødvendigvis kom til å bruke til noen spesielt, men som bare er... ja, en maskot for resten av hundeflokken.

Min maskothund skulle vært enten en shiba inu

shibainu.jpg

(bilde hentet fra google)

eller kanskje en lancashire heeler

Lancashire_Heeler_Hotpot_Chocolate_Bar.jpg

(bilde hentet fra lancashireheeler.net)

eller en basenji såklart. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 155
  • Created
  • Siste svar

Jeg har huset fullt av "maskoter" :icon_redface:

Både små- og store basenjier og en sprettball av en sheltie.

Kommer nok aldri noe annert inn i huset her, men er fascinert av Corgi, Shiba Inu og Whippet!

(Og Saluki, men det er liksom ingen maskot :innocent: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver egentlig å vurderer det litt seriøst jeg da :getlost:

Men må se litt ann de neste 6 mnd hvordan det blir med kullet til Talli først og jobb. Om jeg skal ha en tredje hund så skal det være en hund som henger med på tur feks skiturene våre og kan være med på en god fjelltur. Men også være fornøyd med å ikke bli noen prioritert hund til mental stimuli, men kanskje starte noen ganger Lydighet. Og en utstillingshund, det dumme der er at jeg liker best gruppe 1 hunder og det kan bli litt vanskelig om jeg har to hunder som blir BIR.

Også må jeg ha en halvvoksen hund i hus ettersom jeg kommer til å bruke det meste av ferien min på Talli.

I mine tanker fins Sheltie, passe store iforhold til jentene mine. Og en fordel er faktisk pelsstell, jeg vil ha en maskot hund jeg kan pusle med :blink: Bakdelen igjen er at jeg drar pelsen med meg ut i alslags være og de får snøballer overalt og kommer til å se ut som gjørmebrytere iblandt :icon_redface:

villa-headstudy.png

Bilder hentet fra Eagermind Shetland Sheepdogs.

Ellers har tankene mine lenge vandret til WCCardigen. Kjenner en som driver med oppdrett av det, og jeg har lenge likt personligheten deres. Men det var noe med skitur sesongen og dypsnø som jeg finner på å gå tur i. Annet minus er at det er ikke akkurat så mye mer pelsstell å pusle med. :hmm:

zmurfan_juni09.jpg

Hentet fra kennel Migeva.

Også har jeg en liten svakhet for hunder som kommer i blåfarge, om det så er dilute eller merle :innocent:

Siste jeg har tenkt på er Spansk Galgo, korthåret. Henger jo fint med på tur o.l. Og er nok veldig fornøyd uten menta lstilumli. Men jeg syns ikke str helt passer sammen med jentene. Den vil jo også være litt upraktisk når det kommer til bur i bilen, da har jeg brått ikke noe mer plass faktisk. Og nok en gang, ikke noe pelsstell.

kalima.jpg

Bilde hentet fra Kennel Gray Mountain

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:getlost: Deilig drømmetråd. En sheltie er vel realistisk, kanskje. Sånn etter Fibi, selvfølgelig. Eller min nye drømmehund curly coated, med en liten bedlingtontispe. Sjokolade + krem, eller sort + blå. Det må jeg tenke litt over, men hundene må jo kle hverandre, ikke sant? Ellers blir det jo rotete.

Scilos + kooiker, kanskje? Eller papillion. De er så søte. Men nå er jo han på størrelse med en kooiker, da. Så jeg må jo gå ned i størrelse for at maskoten vi har skal slutte å være maskot :innocent: En langhåra chiuahua (klarer aldri å stave det, jeg :icon_redface: ), ville vært en fin maskot for han, men hva skulle jeg gjøre med den? Jeg hadde gått med kronisk dødsangst og løftet den opp i møte med alt større enn en rotte og hadde garantert ødelagt bikkja totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo Pippin som er min egen rare lille maskot, men jeg drømmer litt om en Hollandsk smous. Tror ikke de finnes i Norge ennå, kanskje det er litt derfor de fascinerer meg. Den ville nok ikke blitt bare maskot forresten, har man et godt eksemplar av denne i Norge, så hadde det vel vanket en og annen rosett ...

smoushond2.jpg

Veldig vanskelig å finne stoff om denne hunden som ikke er skrevet på nederlandsk, men med en online oversetter kan man lese følgende:

Å utrydde skadedyr ikke lenger brukes, og er nå en fin familie hund, alltid brakt i hjemmet, så vanligvis glad i barn. Det er et aktivt, fleksibelt hund som lærer lett. Mange smousjes gjør også med sine eiere på idretter som flyball, agility eller doggy dans.

:icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shelti er en hund jeg kunne likt å ha i hus :icon_redface:

Ellers så er jeg litt så skapbeunrer av wippet, vakreste dyrene. Men tviler litt på at mannen i huset går med på det.

Eller synes jeg at lancashire heeler er kule bikkjer, og corgi (med lang hale).

Også traff vi en utrolig trivelig shiba inu på aketur i går, søteste tingen, men vet for lite om rasen foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo Pippin som er min egen rare lille maskot, men jeg drømmer litt om en Hollandsk smous. Tror ikke de finnes i Norge ennå, kanskje det er litt derfor de fascinerer meg. Den ville nok ikke blitt bare maskot forresten, har man et godt eksemplar av denne i Norge, så hadde det vel vanket en og annen rosett ...

smoushond2.jpg

De er kule, men de finnes vel knapt utenfor Nederland ennå. Forhørte meg litt om dem her i forfjor, faktisk. Tror det finnes ca 200 av dem, og de jobber fortsatt med å bygge opp rasen. Og det er fortsatt en veldig u-homogen rase, da de har krysset den fram selv ved hjelp av terrier-raser. Et veldig godt avlsarbeide, men jeg tror det kommer til å ta tid før gemyttet er som den opprinnelige smousen, dessverre. Virket som om det var veldig mye terriergemytt hos dem i følge det jeg fikk vite. (gneldrebikkjer, med andre ord.) :D

Tilbake til topic, skulle jeg hatt en maskot, en "attåthund", så måtte det blitt noe med littegrann pels så jeg kunne dulle med den :icon_redface: og som ikke krevde alt for mye, men som samtidig tålte Kee-Kee og Lundii og en fremtidig Podenco Canario eller eventuelt en fremtidig faraohund eller podenco ibicenco eller saluki.

Strengt tatt er vel alle hundene mine attåthunder. :lol: Iallefall enn så lenge! De brukes jo ikke til noe spesielt. :innocent: Men når våren kommer, får vi se. Jeg tror jeg har vinter-maskothunder, og sommer-brukshunder, jeg. :hmm:

Basenji og etnahund er liksom ikke det helt store å gå skitur med i 15 kalde. :blink: Men det passer meg utmerket. Trives best innendørs om vinteren jeg også.

Men hadde vært fint med noe lite å stelle med pelsen på og dulle med, som ikke krevde allverdens. Sheltie hadde vært fint, men, de er jo aktive hunder, og hadde jeg hatt en, så hadde det ikke blitt noen maskot, for å si det sånn. Kanskje... volpino italiano, eller japansk spisshund? Men, jeg liker ikke sånne gneldrete da, og min hadde nok helt sikkert blitt gneldrete. Liker utseendet på dem, dog. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig mange raser jeg ønsker meg som maskothund :icon_redface:

Jeg er hemmelig forelsket i basenji.. Og jeg har en greie for franske bulldog, de er kule :innocent: Men så skal den liksom holde følge med belgerene, og da passer nok boston terrier bedre.. Shiba har vi bodd sammen før, og jeg liker jo litt sære hunder (derav basenji-forelskelsen), så shiba står også på lista. Border terrier er også en jeg har tenkt på (før mer enn nå, egentlig, men de er ikke helt avskrevet). Jeg har mer eller mindre vokst opp med cocker spaniel, så de og står på lista, men da må det være en blue roan eller sort og hvit, for jeg orker ikke all verdens av pelsstell *flir* Og, dverg eller toypuddel, en brun hanne som skal hete Petter! :blink:

Om de ikke må være små, så kunne jeg tenkt meg dalmis, ei leverflekka tispe med griselekre bevegelser f.eks :getlost: Eller en Qui-kopi (selv om jeg må innrømme at jeg har litt sansen for cremefarget også), siden Tøfflus påstår at salukiene ikke tar så stor plass (jeg kan jo ikke kjøpe minibuss til alle hundene mine, liksom). Jeg har også sansen for både whippet og greyhound av myndene..

Skulle jeg vært snill mot pikebarnet, som ønsker seg agility- og utstillingshund, så kunne jeg vurdert sheltie eller papillon (selv om pikebarnet har lagt hundedrømmen på hylla i noen år, så hun kan få seg belger.. Jenta til mammaen sin det! hehe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, eller jeg skulle hatt en CC.

1260494071_resized.jpg

(bilde tatt av Guro Henriksen)

... bare litt blondere enn de på bildet. Men jeg vil ikke barbere den, men da blir de jo stygge og ikke særlig utstillingsemne, så kanskje jeg skulle hatt en powder puff i stedet. Men de er ikke like fine.. Hm *drømme*

Eller en kerry blue, eller staffe :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, eller jeg skulle hatt en CC.

1260494071_resized.jpg

(bilde tatt av Guro Henriksen)

... bare litt blondere enn de på bildet. Men jeg vil ikke barbere den, men da blir de jo stygge og ikke særlig utstillingsemne, så kanskje jeg skulle hatt en powder puff i stedet. Men de er ikke like fine.. Hm *drømme*

Eller en kerry blue, eller staffe :innocent:

Ja, DE glemte jeg og! Både CC og staffer (kuleste små grisene :icon_redface: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om et kull leveringsklare CC der en liten hanne er ledig grunnet litt samme problematikk som Yodel nevnte...

Jeg skal ha tispemaskot, de må jo være så små som mulig :icon_redface:

Er det forresten noen grense på hvor stor en maskot kan være?

Hvis ikke vil jeg ha meg en slik:

Nemi_20_01_08.jpg

Kompis_032.jpg

Så kan jeg heller kjøpe minibuss sammen med 2ne og Jeanette kan ta pelsstellet :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lundehund :icon_redface: Eller greyhound eller en annen mynde.

Og en utstillingshund, det dumme der er at jeg liker best gruppe 1 hunder og det kan bli litt vanskelig om jeg har to hunder som blir BIR.

*Host* Bortskjemt. Luksusproblem. *Host*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kan jeg heller kjøpe minibuss sammen med 2ne og Jeanette kan ta pelsstellet :icon_redface:

:innocent: Tror jeg kan begynne med en sånn bade & børstesentral for hverdagshunder

*Host* Bortskjemt. Luksusproblem. *Host*

:getlost: Jeg vet jo ikke om evt maskothunden gjør det bra da, bare vet at de jeg har nå gjør det bra :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er kule, men de finnes vel knapt utenfor Nederland ennå. Forhørte meg litt om dem her i forfjor, faktisk. Tror det finnes ca 200 av dem, og de jobber fortsatt med å bygge opp rasen. Og det er fortsatt en veldig u-homogen rase, da de har krysset den fram selv ved hjelp av terrier-raser. Et veldig godt avlsarbeide, men jeg tror det kommer til å ta tid før gemyttet er som den opprinnelige smousen, dessverre. Virket som om det var veldig mye terriergemytt hos dem i følge det jeg fikk vite. (gneldrebikkjer, med andre ord.) :getlost:

*klippe*

HEY! :innocent:

Er bare Basenji og Etnahund som er gneldrebikkjer! :icon_redface:

Jeg ville hatt en saluki som maskot :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Attåthund for meg er en hund som ikke nødvendigvis er liten, men som kanskje ikke krever like mye mentalt som de jeg har fra før.

Saluki, den skal helst være rød eller creme eller hvit. Og den skal være langhåret.

Greyhound, den kan være hva som helst, bare ikke brindle.

Staffe, helst ikke hvit.

Høh, nå kom jeg ikke på flere. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:innocent: Jeg vet jo ikke om evt maskothunden gjør det bra da, bare vet at de jeg har nå gjør det bra :getlost:

Men du har alltids noen handlere om er vant til sånne hårete maskothunder vettu :icon_redface:

Jeg føler ærlig talt ikke noe behov for flere raser enn jeg har nå. Det er utrolig mange raser jeg liker, men ikke vil ha i hus selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...