Gå til innhold
Hundesonen.no

Maskothunder - hva ville du hatt?


Benedicte

Recommended Posts

Ønsker meg en kortklippet liten pekingneser, som bare skal tusle med på tur og ellers ligge på ryggen i fanget mitt og snorke og grynte :D Søte små vesenene som fungerer så mye bedre i det daglige når de blir kvitt den altfor tykke og store pelsen sin :ahappy:

Ønsker du deg ikke heller en pekingeser som kan ligge i fanget ditt og puste fritt, med fine, åpne luftveier? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 155
  • Created
  • Siste svar

Never-Ever og hvorfor:

Det er ikke alltid man trenger å si det man mener... :ahappy:

Hvordan skal jeg kvitte meg med disse fordommene tro?!

Må man absolutt kvitte seg med sine fordommer da ? Jeg LIKER fordommene mine jeg, og forbeholder meg rettet til å ha dem i fred :ahappy:

Må og må ... For å oppnå den enorme pelsprakten som en del individer i utstillingsringen svinser rundt med, kan det vel hende at man må det. Om man kan leve med en litt mer moderat, mindre "perfekt" og historisk korrekt pels, antar jeg det kreves noe mindre, i hvert fall.

Hvem er det som bestemmer hva som er "korrekt" da ? Om 100 år anses kanskje afghaneren fra i dag som den "korrekte"... Man kan jo ikke si at en hund har ukorrekt pels dersom den har riktig pelskvalitet men er litt "flottere" enn andre fordi den er velstelt ? Mine hunder ser ut som briardene på gamle, historiske bilder i pelsen de, når de ikke er stelt - men straks de får en børste i seg blir de jo totalt forvandlet... Men det er vel feil å stelle sine hunder har jeg skjønt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker du deg ikke heller en pekingeser som kan ligge i fanget ditt og puste fritt, med fine, åpne luftveier? :ahappy:

Belgeren min snorker og grynter av og til den også, så det behøver ikke nødvendigvis å være noe galt med luftveiene. Så nei, jeg ønsker meg ikke en som er defekt eller har tette luftveier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede skaffet meg en maskothund, det ble en fransk bulldog. Men om jeg skulle hatt en annen maskothund så kunne jeg godt tenkt meg en griffon bruxellois :ahappy:

Griffon er en skjønn rase.Har hatt gleden av å kjenne mange gjennom årene,og de er tøffe små maskoter.Ingen problemer med å følge store hunder på tur og herlige å trene med :ahappy:

Men min foreløpige maskot skal være en Argyr... :D når den tid kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Griffon er en skjønn rase.Har hatt gleden av å kjenne mange gjennom årene,og de er tøffe små maskoter.Ingen problemer med å følge store hunder på tur og herlige å trene med :ahappy:

Men min foreløpige maskot skal være en Argyr... :D når den tid kommer...

Ja ikke sant? Hadde egentlig passet perfekt, og nappingen skulle også gått fint! Får se hvor mang maskoter man kan ha etterhvert... :D

Du burde jo få deg en Argyr, han er en skikkelig stilig kar :ahappy: Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som bestemmer hva som er "korrekt" da ?

Det får vel bli hver enkelt å vurdere. I afghanerstandarden står det at "pelsen må utvikles naturlig". Hva det betyr er selvsagt et tolkningsspørsmål. I mine øyne er det i hvert fall ikke unaturlig om det går mer enn fem dager mellom hver gang en hund av jakthundrase blir badet og fønet. Ei heller er det unaturlig om en jakthund får være med på aktiviteter som kan slite på pelsen. Det er forskjell på å stelle pels og dyrke den.

Det er også stor forskjell på briard- og afghanerpels. Det er mer enn én gjennombørsting som gjør at disse to afghanerne ser "litt" forskjellige ut:

1934:

http://4.bp.blogspot.com/_Zz39lIHAfQA/Sdz8bx56JMI/AAAAAAAABFU/J6HLovu0lKo/s320/BarberryhillFreddie.JPG

80-tallet:

http://www.petalia.com/images/breeds/Dogs/AfghanHound.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...