Gå til innhold
Hundesonen.no

Maskothunder - hva ville du hatt?


Benedicte

Recommended Posts

  • Svar 155
  • Created
  • Siste svar

Jeg var bestemt på Papillon.. Men har ombestemt meg, det er for mye dårlig pels på dem, og jeg nekter å ha enda en liten hund som må kles på når gradestokken kryper under null.

Så bestemte jeg meg for en heeler. Men de har lite pels de og, og med de lave beina ville den fått problemer i selv 20cm snø - akkurat som Emma. Og da blir det nok kaldt for en heeler og.

Så kom jeg på Sheltie, og nå tror jeg at jeg har bestemt meg :whistle: Og det rare er at nå som jeg har Sheltie-sug, så ser jeg dem overalt!! De er jo seriøst overalt.. I hver eneste hage vi går forbi, og vi møter minst 2-3 på tur - uansett! *blir jeg gal?*

Uansett, Sheltien virker perfekt til mitt formål sånn etterhvert. De er små men ikke FOR små, de har PELS og holder varmen selv i kald nordavind og minusgrader og det er gjeterhunder :hmm:

MEN jeg må innrømme jeg ser pittelitt på finsk lapphund, shiba inu, schipperke og japansk spisshund og lundehund også :icon_confused: Jeg har en liten ting for spisshunder, vi hadde en lundehund da jeg var liiiiten og det er noe hos spisshundene som jeg savner i begge de hundene jeg har nå. (gjeterhund og terrier)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke helt bra ut at den hang etter kjeften i så ung alder :icon_confused: Trodde sener og muskler i nakke og kjeve hadde en viss modningsalder. Ser mange som gjør det med staff også, men man blir jo advart mot å gjøre det. Spesielt om hunden er veldig ung...

Men flotte hunder de der patterdalene. Det må jeg virkelig si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du har jo to raser i hus, jeg har bare en jeg ;) Groenendael og tervueren er jo samme rase (merkelig nok, når parringer mellom variantene blir bastarder), og da kan man jo ha attåthund :whistle:

Enn så lenge...

Jeg har en greie for små terriere. Parson, Border og Cairn, men uheldigvis deler ikke gubben denne "lidenskapen" :icon_confused: Ellers så kunne jeg godt tenkt meg en dachs, langhårsvariant. De er superkule :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flytter du hit så kan jeg gjøre det billg med forbehold om at den ikke nødvendigvis får helt riktig fasong de første gangene. :whistle:

Patterdalen er på lista mi og - men føler liksom at den er for heftig til å kun være maskot. :hmm:

;) god ide! Å variere fasong gjør det bare mer spennende for hver gang pelsen skal til pers *fnis*

Selvsagt er patterdalen altfor heftig til å bare være maskothund, men dette ER nå tross alt en drømme-seg-bort-tråd da :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :whistle:

Aldri hørt om før, men utseendemessig ser det ut som det er en av få terriere jeg faktisk kunne vurdert altså, iallefall den glatthårede.

PATTERDALE_TERRIER.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/8/8f/Patterdale1.jpg en liten muskelhund uten å bli bolete. Denne likte jeg! (men fælt halsbånd)

De så ut som en slags mellomting mellom fox/jack/parson og staffe, på en måte! De så supertøffe ut, men jeg ville ikke hatt en nå som Mari fortalte om gemytt/bruksområde/hva de krever.

Neei. Maskothunden min blir vel Podenco Canario det, om jeg får til å skaffe meg en. Men alt går bare man vil det nok, er det ikke sånn? :icon_confused:

285.jpg

vnds7q.jpg

:hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:whistle: god ide! Å variere fasong gjør det bare mer spennende for hver gang pelsen skal til pers *fnis*

Selvsagt er patterdalen altfor heftig til å bare være maskothund, men dette ER nå tross alt en drømme-seg-bort-tråd da :hmm:

Deal! Vil gjerne lære terrierpelsstell også jeg - ikke bare snuserstell. Og litt kreative frisyrer er da bare artig. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt har jo cocker fått mer pels nå i "det siste", men de cocker-oppdretterne jeg kjenner er i alle fall enige om at sort og blue roan er de med mest pels. De med mer hvitt har mindre, og orange roan har minst. Hanner mer enn tisper, selvsagt.

Men ja- absolutt virrete! :icon_confused:

Ja, og det er jo en cocker med mye hvitt jeg må ha, for hvitt er en praktisk farge på en hund som skal ha masse pels under magen og på ørene! hehe

Enn så lenge...

Neida, det er bastarder så sant man ikke har søkt belgerklubben om å få kryssparre først, og det er litt regler og retningslinjer for å få det godkjent - heldigvis :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktuelle raser som "maskotthund":

Mellom/dverg/Toy_/Tea cup-Puddel (skulle gjerne hatt en liten Sonja)

Lundehund (Norsk liten robust rase)

Australsk terrier (Kuuuule.. men litt mye "markører" kanskje?)

Chinese Crested (Naken varianten med fin man, hale og fot heng. Kanskje ikke helt rasen når en har hunder som ELSKER vinter og sne)

Papillon (Litt for populær rase pt..?)

Schipperk (Spennende arbeidsom rase fra Belgia)

Engelsk Cocker Spaniel (Jeg Elsker Cockere! Tonnevis av personlighet.)

Legger til Bichon Havanaise.. Morsomme og pene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min maskothund ser enten slik ut:

Rufuslaying2.jpg

http://www.dogsworldonline.com/graphics/Rufuslaying2.jpg

Eller kanskje slik:

Lancashire_Heeler_Hotpot_Bryn_9Y136D-6686.jpg

http://www.lancashireheeler.net/assets/images/Lancashire_Heeler_Hotpot_Bryn_9Y136D-6686.jpg

Eller slik:

IMGP8468.jpg

Men jeg må vel få meg en brukshund før jeg kan ha en maskothund? Ergo blir det ikke maskothund før om *iiik* ti år eller så. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh nei jeg glemte jo Collie! De er fine de! En sånn som Lill har :whistle: hehe. Synd de har så innmari med pels, og korthårs collie blir liksom ikke det samme. (selv om de er flotte de og)

Sjekk denne:

zzshow.jpg

LoL

Nei da er denne mye bedre! :icon_confused:

rough_collie_h02.jpg

Må bare legge ut bilde av en st bernard jeg syns er fin:

saint_bernard_h04.jpg

saint_bernard_v04.jpg

Er ikke ofte man ser slike, desverre-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg allerede har anskaffet shiba som maskothund for akitaene, er det ikke enkelt...

MEN... jeg har jo en svakhet for farger, særlig tigret/brindle, så hvis jeg kunne få en kloning av en importert(?) sølvgrå brindel chihuahua som Sonja Hyldmo stilte i min ring (ringsekretær) for noen år siden (kan ha vært NKK Torndheim), da måtte jeg nok tenke meg godt om. Den var bare lekker!

Eneste alternativ er en hvit shiba...

4_1265451372.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gosj den var vakker! Sånn vil jeg ha og da med de fargene! Kler schæferen å den der!

Ikke sant de er nydelige? Den der er en opprinnelig en da, fra Kanariøyene. De finnes i svart også, og brunt, men det er ikke godkjente farger i forhold til å stille ut, bare rød med noe hvitt. Det er suuuperteit. :icon_confused: Blir jo som om basenji kun skulle vært godkjent i rød/hvit. :whistle:

Men da kan vi importere sammen? :hmm: Jeg vet om en i Sverige, en rescue-hannhund, en i Frankrike(den vet jeg ikke så mye om), muligens en i England(leste om den såvidt i sted), og ellers er de vel stort sett KUN i Spania og på Kanariøyene. Derfor må jeg importere. Og spare penger. Og finne meg et sted å bo med stooort inngjerdet jorde den kan løpe på. Og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det er bastarder så sant man ikke har søkt belgerklubben om å få kryssparre først, og det er litt regler og retningslinjer for å få det godkjent - heldigvis :whistle:

Joda, men jeg sier allikevel: Enn så lenge...

Eller slik:

IMGP8468.jpg

En sånn vil jeg ha. VIL HA *tramper hardt i gulver*

Sjekk denne:

zzshow.jpg

Den var rar :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå når jeg har en rød boxer og en rød saluki, så vet jeg bare om en rase som kunne vært maskot. Nemlig en rase som i mine øyne pluselig er blitt en slags rar mellomting mellom de to rasene jeg har. Nemlig en rød basenji :icon_confused:

Den må jeg sikkert forklare. Basenjien har samme flotte kvadratiske fasong som boxeren men med et myndepreg liksom. Jeg har alltid likt basenjen utseendeessig, men har alltid tenkt at de har vært for spesiell og sær for meg som kun har hatt erfaring med boxer. Nå har jeg saluki og etter noen år med det burde jeg vel kunne takle basenjen, burde jeg ikke?

Tenk for et syn da: en boxer, en basenji og en saluki :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå når jeg har en rød boxer og en rød saluki, så vet jeg bare om en rase som kunne vært maskot. Nemlig en rase som i mine øyne pluselig er blitt en slags rar mellomting mellom de to rasene jeg har. Nemlig en rød basenji :icon_confused:

Den må jeg sikkert forklare. Basenjien har samme flotte kvadratiske fasong som boxeren men med et myndepreg liksom. Jeg har alltid likt basenjen utseendeessig, men har alltid tenkt at de har vært for spesiell og sær for meg som kun har hatt erfaring med boxer. Nå har jeg saluki og etter noen år med det burde jeg vel kunne takle basenjen, burde jeg ikke?

Tenk for et syn da: en boxer, en basenji og en saluki :whistle:

Du mangler en rød petit brabancon også. Da hadde samlingen vært perfekt. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mangler en rød petit brabancon også. Da hadde samlingen vært perfekt. :icon_confused:

Det har du jammen helt rett i :whistle: Har faktisk vært rimelig nær et par ganger på å skaffe en slik. De er ytterst sjarmerende. Kjenner to eksemplarer av rasen og de kan smelte gråstein med vesenet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...