Gå til innhold
Hundesonen.no

Tråden for tegning


Mirai
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Denne tråden har jeg ikke sett før! Jeg liker også å tegne!!  Nå er det riktignok en liten stund siden sist, nærmer seg vel snart året for siste tegningen.. Tidsklemma. Men skal snart sette igang igje

Tegnegleden er for meg utrolig givende. Ekstra mye når andre gleder seg over tegnearbeidet mitt. Jeg er så heldig å få tegne mange forskjellige motiv på bestilling, men det jeg liker absolutt best å t

Denne tråden er jo dau! Her er en tegning jeg tegna til broshan, som drømmer om vorsteh Referansebilde fra vom og hundemat:

Posted Images

Har dere noen tips til hvordan jeg kan utvikle tegningen min videre? Tegner på ark, ikke digitalt (eller hva det heter).

Utfordre deg selv? Gjør som meg, og del opp menneskekroppen. Jobb med proposjoner. Eventuelt ta dyr. Lære seg et dyrs bevegelsesmønster? Eeeeeller ta neste skritt og prøv på PC? :P

Har carina fått tegningene sine ?

Det tror jeg ikke og det er skuffende.. Jeg kommer til å legge de ut her snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har utdanning? Jeg har 6 år og du er flinkere enn meg nemlig *flir*

Ikke noe mer enn at jeg gikk tegning form og farge på vgs. Akkurat nå husker jeg ikke sist jeg tegnet, jeg har falt helt ut av det dessverre. Savner det, men eier ikke konsentrasjonen lengre, så da blir det ikke til at jeg gjør det noe mer heller. Men men, kanskje jeg tar det opp en gang i framtiden :) Takk for skryt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg ikke og det er skuffende.. Jeg kommer til å legge de ut her snart...

Å det har jeg også lurt på... Dumt at det blir sånn ut av en så god tanke!

Dere er rågode..!

Hva skal til for å få tegnet profesjonelt? Er det en utdannelse eller går det mest på talent osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere noen tips til hvordan jeg kan utvikle tegningen min videre? Tegner på ark, ikke digitalt (eller hva det heter).

Ta deg en tur bortom meg en dag så kan vi prate skit om tegning mens vi drikker te og ser i mitt ganske respektable bibliotek av tegnebøker? Jeg har forøvrig enda det litt ødelagte brettet om du vil ha for å se om du liker å tegne digitalt. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å det har jeg også lurt på... Dumt at det blir sånn ut av en så god tanke!

Dere er rågode..!

Hva skal til for å få tegnet profesjonelt? Er det en utdannelse eller går det mest på talent osv?

Mesteparten, som er flinke - type suprgod, er talenter. Det er såklart mye de lærer, men det sitter gjerne fra starten av. Folk som med en gang ser ALT.. Lys, skygge, former, proposjoner, teksturer, hva som skal til for å få den lille piffen, og hva som er feil.

Jeg er sånn at jeg lett ser hva som er riktig og galt, og jeg vet hva som skal til for å få ting bra - MEN - å få DET ned på papiret er ekstremt vanskelig. Det er der jeg sliter Jeg begynner å tegne en strek og så får jeg aldri til den streken slik som jeg ser for meg. Og da må jeg øve - noe som ofte kan være kjedelig og møysommelig. Jeg kan tegne EN strek 40 ganger før den blir slik jeg vil ha den :lol:Tålmodighet er en fin ting å ha da :whistle: Det er derfor jeg også har begynt å tegne kjapt, og ikke tillate meg å tegne detaljer. Jeg må gi slipp på den biten, pirkingen, for å komme meg videre.

Her har jeg begynt å skissere en nese.. Sett fra flere vinkler. Nesen til venstre er helt ok, fortsatt FOR detaljert.. For myk, og ikke kjapp/røff nok Den til høyre ga jeg opp fordi jeg ser det er helt feil, og da gadd jeg ikke mer ikveld! :P Jeg har brukt for lang tid på skissene, og da blir det for tungvint. tegne mer uten å tenke så mye over ting, er fint.. Men vanskelig!

nese.jpg

Her er utgangspunktet for skissene mine.. Merk: Til inspirasjon. Det var ikke denne nesen jeg skulle tegne, men litt samme stil. Som dere ser har jeg brydd meg for mye om form, detaljer osv. Denne er mye enklere og har en røffere stil, enn det jeg klarte.

nose_tutorial_by_felicemelancholie-d53z0xu.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke å lete gjennom 62 sider.

Men hvilket tegnebrett anbefaler dere for en som aldri har tegnet med brett før? Ikke for dyrt, slik at man kan se om man liker å tegne digitalt, men som er OK for det. Og så får man heller oppgradere litt etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke å lete gjennom 62 sider.

Men hvilket tegnebrett anbefaler dere for en som aldri har tegnet med brett før? Ikke for dyrt, slik at man kan se om man liker å tegne digitalt, men som er OK for det. Og så får man heller oppgradere litt etter hvert.

det jeg har kostet jo ikek mye, wacoom bamboo touch and fun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en tur bortom meg en dag så kan vi prate skit om tegning mens vi drikker te og ser i mitt ganske respektable bibliotek av tegnebøker? Jeg har forøvrig enda det litt ødelagte brettet om du vil ha for å se om du liker å tegne digitalt. :)

Ja, det hørtes veldig koselig ut :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Bamboo Fun (medium tror jeg) og vil helt klart anbefale noe lignende til en nybegynner :) Jeg ville nok lagt litt mer enn 800,- i et brett, kanskje rundt 1500,- .Jeg har hatt mitt brett lenge nå, det er riktignok ikke helt HVITT lenger, men fungerer som nytt :P .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende verden har beveget seg fremover, du finner sikkert noe like bra for litt mindre enn 1500,- også. Størrelsen på tegneområdet har ikke noe å si, nei. Du kan f. eks få kjempegode og svindyre brett som er små.

Jeg tror mitt mediumbrett er ca A5? Det syns jeg er helt supert, det blir jo skalert etter skjermen uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpt blekk igår, klar til å prøve noe nytt! Har ikke brukt det siden jeg gikk på folkehøyskoleni 2008.. Dette var gøy!

Random dude.. Er ikke så flink på mennesker enda, uten å se etter bilder osv. Denne tegna jeg uten referansebilde.

dude_ink.jpg

Og denne tegna jeg etter på frihånd. Fra en animeserie. Og det er jo perfekt å øve seg med blekk på manga osv, fordi det er nettopp det mange av de bruker.

sebastian_ink.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, ja veeeldig lite rom for feil.. Feiler du så er tegninga ødelagt.. Det er litt kjipt da. Holder på å besvime når jeg tegner med blekk fordi jeg nesten holder pusten for hver strek :lol:

Bruker billig blekk fra Panduro. Winsor & Newton Ink. Samme med penner også. Impulskjøp igår nemlig :P Så penn med 5 forskjellige pennespisser. Kostet ikke noe. Nå må jeg kjøpe skikkelig papir da, for nå bruker jeg kopipapir fordi det var det vi hadde. Og da blør blekket litt. Må ha litt hardere papir, gjerne glattere også. Og en enda spissere pennespiss for bittesmå detaljer. Med de spissene jeg har nå kommer det ofte litt mye blekk om gangen. Og DET ødelegger mye hvis jeg f.eks. skal tegne øyenvipper eller andre små spisser.

Betalte vel ca 70 kr for blekk og penn.

Men det er veldig gøy da! :) Man blir lei av tegnebrett og blyanter etterhvert og, og da er det greit å prøve noe nytt.

EDIT: En liknende penn har jeg nå, mtp spissen.

pen-work.JPG

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, det har nettopp åpnet Pandurobutikk her i Tromsø, da må jeg inn dit og se om jeg finner blekk. Hadde vært morsomt å prøve!

Synes det er litt fint å lese at dere som er så flinke å tegne også ser etter bilder når dere jobber. Hvis jeg ikke ser etter noe, blir det bare abstrakt, noe mønster hit og dit... føler litt for egen del at det er å jukse når jeg tegner etter...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er IKKE juks eller "dårlig" å ha referansebilder. Man skal være ekstremt god og trent på f. eks menneskelig/hunders anatomi for å klare å tegne en hund eller et menneske og få det til å se naturlig ut, uten referansebilde. Da må man vite hvordan skjelett, hud og muskler fungerer sammen (og hår/pels) for å få det til å se riktig ut :) .

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er IKKE juks eller "dårlig" å ha referansebilder. Man skal være ekstremt god og trent på f. eks menneskelig/hunders anatomi for å klare å tegne en hund eller et menneske og få det til å se naturlig ut, uten referansebilde. Da må man vite hvordan skjelett, hud og muskler fungerer sammen (og hår/pels) for å få det til å se riktig ut :) .

Så fint å høre :) Husker bare på skolen (hadde tegning valgfag) så ble det snakket negativt om det å ha referansebilde, eller å tegne etter, som de sa. Det skulle man ikke, det var nesten i gata med å legge arket over og tegne rett av... Å tegne etter et bilde var bare å kopiere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...