Gå til innhold
Hundesonen.no

Tråden for tegning


Mirai
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Denne tråden har jeg ikke sett før! Jeg liker også å tegne!!  Nå er det riktignok en liten stund siden sist, nærmer seg vel snart året for siste tegningen.. Tidsklemma. Men skal snart sette igang igje

Tegnegleden er for meg utrolig givende. Ekstra mye når andre gleder seg over tegnearbeidet mitt. Jeg er så heldig å få tegne mange forskjellige motiv på bestilling, men det jeg liker absolutt best å t

Denne tråden er jo dau! Her er en tegning jeg tegna til broshan, som drømmer om vorsteh Referansebilde fra vom og hundemat:

Posted Images

Godt å høre 2ne :)

Jeg tegner for tiden en julegave. WIP

thea_zpsf6ce3bd8.jpg

Som et avbrekk på julegaven så begynte jeg på denne igårkveld. Med en litt annen teknikk, for å prøve noe nytt igjen.

assasin_zpsa396ad8b.jpg

Er en stund siden jeg tegna med blekk, siden jeg har andre ting å gjøre nå før jul :P Men disse to lekte jeg meg med for 1-2 uker siden

bilde-8_zps4efbc601.jpg

bilde-1-1_zpsa421ac42.jpg

Har lyst til å tegne mer, men må bare få tid..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går tok jeg dæven te meg fram tegnebrettet og øvde på fargeblending! I still got it :P Problemet mitt er at jeg sliter med å finne noe jeg vil tegne :hmm:

Tegn bikkja da! :D

Pippin: elsker de blekk-tegningene. Mere, sier jeg!

Fritida mi forsvant i ett bunnløst hull (også kjent som "jobb"), så det blir lite tegning om dagen. Lekte meg litt med values her om dagen, da, som var rimelig morro. Det skjedde litt tilfeldig mens jeg planla selve fargedelen av ett bilde:

caitlyngrey.jpgNeste steg blir å faktisk fikse skissa litt så jeg ikke dør inni meg av anatomiske feil. Jeg er ikke suuupernøye på det på dette stadiet, akkurat nå tester jeg mest om ting funker, sånn, komposisjonsmessig osv.

(Og ja, jeg "glemte" gunnern hennes. Stakkars Caitlyn. :P )

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål; hva foretrekker dere av painter og photoshop? (jeg har aldri prøvd painter, men ser jo at flere bruker det)

Prismessig foretrekker jeg painter. :rofl:

Sånn litt seriøst, så har jeg ikke brukt photoshop mye siden 2001 ellernoe, så jeg vet ærlig talt ikke nok om det programmet til å bedømme det ordentlig. Corel Painter har alt jeg trenger, bortsett fra at jeg ikke kan lagre malerier med CMYK-profil. (Det har i utgangspunktet ikke vært ett stort problem for meg, da de fleste i Norge klarer å finne gode RGB-printere. I tilfeller der de ikke har hatt tilgang på det har jeg fått printa selv og sendt dem tegningene fysisk i stedet, så det funker alltid.)

Når det er sagt: Corel Painter har ett tungvindt system for å lage egne koster - det kan ta litt tid å sette seg inn i dette, men når du først lærer deg hvordan går det som smurt. Painter har heller ikke det samme "masking"-systemet som Photoshop. Du får gjort samme jobben, men det er en ganske annerledes metode. Det gjelder vel forsåvidt en del andre småting også - programmene er ikke like nok til at alt er helt overførbart.

En av bakdelen med Photoshop er at kostene som følger med programmet ikke er velegnet til blending - du må justere mye på dem, lage egne eller importere fra nettet for å få gode blendekoster. Painter har gode koster som følger med programmet, som emulerer diverse tradisjonelle medier, alt fra akvarell til olje.

Rent personlig bruker jeg lite fancy koster i utgangspunktet, da jeg gjerne vil kunne gjøre alt med en og samme kost så jeg ikke blir avhengig av å ha en spesifik kost for å kunne tegne skog, en for å kunne tegne pels, osv.

Det som kanskje er den største fordelen med Photoshop - i min mening så klart - er at dette er det programmet "de fleste" bruker. Det er dermed uhyre lett å finne alt fra tutorials til koster til problemløsninger på nettet. Corel Painter har en betydelig mindre brukerbase, og det krever litt jobbing for å finne de samme ressursene til dette programmet - desverre.

( www.conceptart.org har en del, da. :D )

Håper det hjelper litt! Noen andre som faktisk bruker Photoshop får si litt mer fornuftig om programmet. Jeg håper jeg en dag har råd til å kjøpe det selv, vil veldig gjerne bli bedre kjent med det.

Om du noensinne skulle kjøpe deg Corel Painter er det bare å spørre om det er noe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende svar :) Jeg har pr. nå PS2, en ikke heeelt lovlig nedlastet utgave. Jeg synes den er helt grei å bruke, men nå har den sluttet å virke på pc'n min, så spørs om jeg må til å kjøpe et program. Og da er jo spørsmålet hva... Ser jo at bla. du får fantastiske resultater i painter, og om det er billigere, så kanskje jeg må gå for det. Er dog redd det skal bli veldig uvant å bruke, men man venner seg vel til det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt begge (Photoshop mest), men Painter har jeg kun testet i år, siden i sommer kanskje? PS har jeg alltid hatt på pcen i rundt ti år.

Painter er overlegen når det kommer til å blende sammen farger og du kan få et veldig naturtro og deilig resultat.

Jeg syns Photoshop er "enklere" fordi jeg er så vant til å bruke det og jeg kan tegne mye raskere der, men jeg øver på Painter og syns det er gøy også. Fordi jeg ikke kan Painter like godt pleier jeg uansett å lagre mot slutten og så gjøre siste rest i PS for å få ting akkurat som jeg vil.

Begge programmene er helt supre for digital maling og tegning, du kan sikkert finne en trialversjon av Painter om du kikker rundt, men vær forberedt på å måtte klusse litt i starten, for det er litt annerledes enn PS :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bare PS.. Har ikke brukt Painter, bare biiittelitt for mange år siden da det var med enversjon sammen med tegnebrettet. Der og da så likte jeg det ikke.

Jeg liker PS veldig godt da,men kan ikke sammenlikne det med Painter. Dog tror jeg at valgmuligetene man har med begge programmene kommer helt an på hvor flink man er og hvilken stil man tegner i. Man kan få samme resultat i begge program, men det individuelle blant personene som bruker de forskjellige programmene har alltid noe å si. Og så kommer det såklart an på smak og behag. Hvilke valg man liker og hvor brukervennlig man synes programmet er.

PS er jo i tillegg til et tegneprogram, et bilderedigeringsprogram. Så man kan gjøre mer med PS enn med Painter (for der kan man velikke redigere bilder på samme måte?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet faktisk ikke hvordan det er folk redigerer bilder, jeg kan null og niks om det, så jeg aner ikke. Man kan styre mye med fargebalanse og sånt i Painter, og forandre størrelse osv, men jeg vet ikke helt hva man "trenger" for å redigere, så. :)


En ting ang Painter: trial versionen og de versionene som sendes ut med tegnebrettet (Painter Essential) kan IKKE sammenlignes med det fulle programmet. De mangler halvparten av funksjonene (de tidligeste Essential-versionene hadde f.eks ikke layers! Herrejemini. De nyere har det da, men fortsatt.), har mindre brushes, osv. Hvis man vil prøve Corel Painter ville jeg faktisk heller sett om noen som bodde nært ville latt deg teste det, evt lasta ned bare for å prøve.

Veldig mange av de jeg kjenner som lever av illustrasjoner, osv, bruker faktisk i stor grad begge programmene. De gjør ofte slik som IW at de gjør en stor del i ett program, og gjør "finishen" i ett annet. :)


Uansett, så lenge du ikke gir opp men orker å lete litt etter forklaring om du står fast på noe teknisk, så kan du få fantastiske resultater. Ingen av programmene blir å HINDRE noen i å produsere fantastiske tegninger, det står ene og alene på oss selv. ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange av de jeg kjenner som lever av illustrasjoner, osv, bruker faktisk i stor grad begge programmene. De gjør ofte slik som IW at de gjør en stor del i ett program, og gjør "finishen" i ett annet. :)

Ja, det er meg og alle proffene vet du :cool:

:lol:

Nei, men er man litt nysgjerrig så vil jeg absolutt anbefale å prøve Painter, man kan alltids leke og bruke det for bunnen til å blende osv og så ta jobben til PS etterpå. Jeg har jo fått en del hjelp av Aymee på Skype for å finne ut av blendingen i starten, men jeg er jo laaaangt fra hennes nivå. Øvelse gjør mester? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Skulle gjerne ha prøvd painter. Men om trial-versjonen er mangelfull, så kan det bli vanskelig? Nææ, kanskje jeg ender opp med begge programmene da :fear:

Red: kan dere si noe mer om painter i forhold til bilderedigering? Er photoshop mer komplett slik? Bruker jo ps endel til det, og kan ikke være uten et program som fungerer til slikt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Skulle gjerne ha prøvd painter. Men om trial-versjonen er mangelfull, så kan det bli vanskelig? Nææ, kanskje jeg ender opp med begge programmene da :fear:

Red: kan dere si noe mer om painter i forhold til bilderedigering? Er photoshop mer komplett slik? Bruker jo ps endel til det, og kan ikke være uten et program som fungerer til slikt..

Haha, tja, da må enten IW trå til her, eller så må dere fortelle meg hva som kreves i bilderedigering, sånn generelt sett. Jeg har aldri eid ett kamera, sååå, eh. Ja.

Gutfeelingen sier at fotoredigering er jo faktisk det som er PS sin arena, og om du ønsker å kunne gjøre begge deler, samt har råd til PS'n, så ville jeg faktisk gått for dette. Da VET du at det ikke blir feil. Når programmene er likestilt på tegne-delen (og det mener jeg at de er, så lenge du faktisk gidder å redigere litt på kostene evt importere nye koster), så er det jo de andre delene du må se på for å ta en avgjørelse - så kanskje PS er det som passer best for deg?

Alternativt får du google litt på Painter og fotoredigering, det er sikkert masse folk der ute som har prøvd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS brukes til redigering av bilder - dvs klipping, editering osv. Hvis man vil legge til tekst på bildet, eller effekter er PS tingen. I tillegg til tegnebiten. Denne typen redigering er photoshops hovedområde + tegning.

Grunnredigeringen, slik som kontrast, fargeendring og justeringer deretter - synes jeg er best i LR. Jeg bruker aldri PS når jeg redigerer bilder, med mindre jeg designer noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS brukes til redigering av bilder - dvs klipping, editering osv. Hvis man vil legge til tekst på bildet, eller effekter er PS tingen. I tillegg til tegnebiten. Denne typen redigering er photoshops hovedområde + tegning.

Grunnredigeringen, slik som kontrast, fargeendring og justeringer deretter - synes jeg er best i LR. Jeg bruker aldri PS når jeg redigerer bilder, med mindre jeg designer noe :)

LR? :huh:

Et raskt søk på painter - ser ut som det er ulike versjoner av det. Med veldig ulike priser. Tittet såvidt på painter12, så jo fint ut det:) Hva bruker dere (som har painter)

Men kan nok ikke kutte ut ps, i forhold til bilderedigering, da?

Jeg har Painter 11 selv, har ikke orket å betale masse for å få oppgradert en version. 11 har ett par små bugs, men ikke noe som plager meg nok til at jeg orker å bytte. :)

(Painter kan også legge inn tekst må det sies. Kontrastforandringer, fargejusteringer osv er også fullt mulig i Painter - iallefall gjør jeg dette en del når jeg planlegger fargene i ett maleri. Så da er jeg litt usikker på hva mer det er PS kan gjøre?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Etter å ha blitt megainspirert på DA har jeg endelig fått tak i akvarellmalingen min. Så idag gjorde jeg en speedpaint på noe jeg tegnet igår. Det er vel ca 6 år siden sist jeg malte med akvarell, men gud så gøy! :D Papiret jeg har brukt her er billig, og jeg likte ikke helt kvaliteten på det. Det sugde til seg fargene og vannet alt for fort, så jeg rakk ikke å farge et felt, uten at det tørket her og der, så stilen ble litt røff. Samtidig så hadde jeg ikke liten nok pensel, men gøy å prøve likevel.

Hadde og planer om å tegne omrisset med blekk, men dette papiret blør kjempemasse så da går det ikke. Så jeg får kjøpe noe skikkelig. Man tager det man haver, haha! Men gikk over her og der med sort maling. Dette var dritgøy! :D Jeg er skikkelig gira og skal kjøpe A3 papir som ikke blør, skikkelig pensler, og hvitt blekk. Gleder meg til jeg har fått tak i det! :D

IMG_4902_zps8d70c1c5.jpg

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy søren så flinke dere er! Nå har jeg bladd igjennom hele tråden her å beundret bilder. Helt fantastisk:-)

Og bare sånn for å ha det sagt; Om noen går tom for ideer og trenger inspirasjon, så har jeg 4 hunder (Whippet, så er kanskje en vanskelig oppgave? og skikkelig norsk eventyrmix) jeg gjerne kunne tenkt meg å ha malt/tegnet! :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt fatt i blyanten igjen.. Evigheter siden sist! Har tegnet denne nå.. Og nå lurer jeg på hvordan jeg skal farge den.. Jeg har fortsatt det samme, crappy papiret så jeg vet det ikke blir bra hvis jeg maler på det, meeeeen.. Dette motivet skal jeg tegne på nytt uansett, på ordentlig papir, så jeg lurer på om jeg ikke bare skal kaste meg uti det likevel jeg :P

ciel_zpsd011f5e4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...