Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyrehagen i Tvedestrand


Argyr

Recommended Posts

  • Svar 409
  • Created
  • Siste svar

Kjempefine, er de! Og så moro å kunne følge deres liv.

Men hvordan funker det med geitebukker sånn i flokk, da? Når du hentet hjem "gamlefar", og unge guttevalpene som spretter rundt hjemme. Går (gikk) de godt sammen sånn fra starten av eller er det masse slossing og sånn?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bukker sloss, ja. Opp på to og stange ihop. Og de skal gjerne ha noen å sloss med også, og siden bukker er mer glad i sånt enn geiter, så er det kjekt om det er en annen bukk der å ta det ut på. Altså, det er ikke ren, pur aggresjon med full tyngde bak (iallefall ikke utenom brunsten) - det er "lek" og sparring, som de faktisk liker å fordrive tiden med. Om det er stor forskjell på rase og aggresjonsnivå vet jeg ikke.

Jeg vet at en del som driver mer kontrollert avl og har bukkene i egne hegn gjerne beholder bukker som ikke skal i avl, kastrerer evt. og bruker dem som selskap. Da griser og stinker de ikke sånn, men får fortsatt størrelse på kropp og horn til å være en god match.

Det må jo sies at geiter er ganske hardhendte med hverandre, og da er det fint om man har noen på sin egen størrelse å krangle med. Sånn i starten er det faktisk ganske tøft å være killing også, dilter man etter feil jur blir det fort veldig sure miner. Heldigvis er de bygd for å tåle det (eventuelt har de kunnet bli så hardhendte fordi de tåler så mye - ikke vet jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med søte :wub: :wub: små! Men når skal det komme noe annet enn bukker da?

Og hvor mange har du totalt nå? Håper det går bra med de to siste fødslene også. :)

En dag SKAL jeg ha geiter! :baby:

Det er et godt spørsmål! Venter på jenter.

Nå er det ni, hvorav en er på overtid. Når alle er ute vil det være minst 11, hvis alle overlever.

Så skal Børjan bort, og de to bukkene som har kommet nå vil selges når de er avvent, og så får vi se med resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble et par bilder av lamaene i dag når jeg var inne og knipset killinger.

De har liksom flyttet inn i fødselsbåsen, og ligger gjerne i en haug der inne sammen med diverse geiter. Ser så koselig ut! :wub:

IMG_3478.jpg

IMG_3479.jpg

IMG_3483.jpg

IMG_3482.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen flotte damer! :) Har du noen planer for dem videre(avl, trene dem opp som pakkdyr osv), eller er de bare for kos? Skal du bruke ullen deres?

Kan jeg spørre om hva ca. pris på lama er? Har hatt litt om alpakka i det siste, og jammen meg koster det "litt" mer å skaffe seg noen slike enn et par sauer. :P

Har ikke noe særlig lamaerfaring, men alpakka er jo i hvert fall morsomme dyr. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jo her bare for kosens skyld, og selv om de er så lite tamme at de ikke synes så veldig mye om å bli klappet på, så ER det veldig kos å ha dem her. :) De er utrolig sjarmerende, nysgjerrige og sosiale og veldig veldig snille.

Om jeg skal bruke ull? Vel, da må den av først, og sånn som de er nå er det ikke aktuelt å dra fram saks eller maskin. Jeg har veldig lyst til å lære dem opp som pakkdyr, men siden de er så lite tamme er det en lang prosess som går sakte (og jeg stresser ikke akkurat med det heller). De må liksom lære seg å gå med grime og leies først. ;) Det i seg selv hadde jo vært veldig koselig, å kunne ta dem med på tur.

Jeg har lyst til å bedekke dem til sommeren og få føll neste år (som kan bli litt tammere enn disse damene). Har blitt tilbudt å kjøpe en hingst, men har egentlig ikke lyst til å ha en her, foretrekker å låne. Vi får se hva vi får til og hva som passer. :) Om det blir til at de får føll, er det i så fall noe jeg har lyst til å beholde for kos, ull og tur/pakkdyr.

Jeg har skjønt at den greia med at lamaer ikke skal være for tamme er grovt overdrevet. Det er i all hovedsak et problem hos de som har blitt flasket opp. Skulle gjerne sett at damene våre var mer håndtert fra de var små, men det er ikke noe å gjøre med nå, annet enn å fortsette å jobbe med dem. :)

I dag tenker jeg at jeg heller ville kjøpt hoppe med føll om jeg ikke fant mer sosialiserte dyr, for da kunne man i det minste kommet langt med føllet.

Dyre, ja! De er en del billigere enn alpakka tror jeg, men fortsatt ligger de vel gjerne på rundt ti tusen. Avhengig av kjønn, alder, kastrat, drektig og alt sånt så går det vel fra 4-5 tusen til 15-20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nemlig innpå en norsk alpakkaside hvor det stod at en drektig(tror jeg) alpakka koster ca. 80 000 til 150 000 kr. :blink:

Ah, håper det blir noen føll på deg, for da forlanger jeg å få se bilder! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpakka er i alle fall svindyrt! Noen venner av pappa har alpakkaer. Og ikke nok med at de var dyre i innkjøp, men de har visst en veldig flott hann. For at han skal bedekke ei hunn tar de (tror det var det) 40 000. Og han hadde visst besøkt rundt ti hunner på et år.. Altså - gode penger i det ene dyret der :blink:

Lamadamene dine er forøvrig utrolig fine! De har så vennlige, vakre øyne synes jeg. :wub: Vil gjerne ha flere filmer. Digger lydene de lager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jaggu en lydig geit! :D

Jeg har sovet sånn ca ikkeno de siste dagene, og i morges oppdaget jeg at Edel var begynt å bli "løs og ledig" og klar for fødsel. Da er det gjerne under 24 timer igjen da.. Dagen gikk og når kvelden kom så sa jeg til Edel at hun fikk enten skynde seg eller vente til i morgen, fordi jeg ikke hadde lyst til å sove på feltseng i varmedress sammen med henne. :P Når jeg ser at fødselen er rundt hjørnet, så går jeg ikke og legger meg for å sove, det kan jo være de trenger hjelp.

19.40 var jeg ute og kikket igjen og ble værende. 19.45 begynte pressveene, og en liten geitekilling med masse farge på OG uten hengeutstyr meldte sin ankomst. Var ganske sikker på at det skulle komme en til, så rett over åtte løp jeg inn for å hente et håndkle (det er så klinete greier) - da jeg kom ut var neste flotte jente (med farger, hun også) allerede ute.

Det at de har så mye farge betyr at det med all tenkelig sannsynlighet IKKE er Casper som er faren, og da har jeg sluppet unna de fryktede far/datter-parringene. :D

Velger å legge dette i spoiler, for dem som synes dinglende morkaker er ekle å se på. Nysgjerrige sjeler må jo få lov å kikke. :P

IMG_3510.jpg

IMG_3512.jpg

IMG_3526.jpg

IMG_3527.jpg

IMG_3529.jpg

IMG_3540.jpg

En pupp til hver er kjekt.

IMG_3541.jpg

Og til sist - her er den før nevnte trengselen i fødselsboksen (nå omdøpt til klyngesoveboks). Får litt lyst til å være med jeg. :whistle::wub:

IMG_3518.jpg

Edit: Oh, det glemte jeg jo helt å nevne i ørska.

Når førstejenta var ute kom Geiss bort og skulle vaske hun også. Det var litt søtt synes jeg, men så slo det meg at det ikke er helt heldig å bli preget på to mødre eller feil mor - jeg ville jo ikke at Edel skulle bli frastjålet killingen sin, så jeg tok Geiss bort. Men stjele killingen var akkurat det den hormonfylte Geiss hadde planer om!

Jeg måtte fysisk holde henne borte til hun tok poenget, og da stod hun og snek rundt hjørnet og ropte på de små.

Når Edel fikk summet seg litt, vasket ordentlig og snakket med killingene sine så kicket forsvaret inn heldigvis.

Rare dyra. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt søtt synes jeg, men så slo det meg at det ikke er helt heldig å bli preget på to mødre eller feil mor - jeg ville jo ikke at Edel skulle bli frastjålet killingen sin, så jeg tok Geiss bort. Men stjele killingen var akkurat det den hormonfylte Geiss hadde planer om!Jeg måtte fysisk holde henne borte til hun tok poenget, og da stod hun og snek rundt hjørnet og ropte på de små.

Haha, huff, jeg har litt sympati med Geiss, jeg. Skjønner godt at hun vil ha en geitebebis sjøl.. :ahappy:

:blink: Jeg tror ikke det finnes hos geit i det hele tatt. :lol: Men blågrå i fargen er de jo.

Jojo, de ER blue merle, og gutten har samme tegninger som han sith'en i Star Wars (bare at geiteskatten er snill, selvsagt). Caroline har sine store blå, og du har de små. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, huff, jeg har litt sympati med Geiss, jeg. Skjønner godt at hun vil ha en geitebebis sjøl.. :ahappy:

Men hun fikk jo en for fire dager siden! :P

Jojo, de ER blue merle, og gutten har samme tegninger som han sith'en i Star Wars (bare at geiteskatten er snill, selvsagt). Caroline har sine store blå, og du har de små. :wub:

Pfft, ikke noe merle her.

Og hvaforno sa du? :lol:

Jeg har dessuten en stor blå jeg og, men han er ikke merle. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...