Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyrehagen i Tvedestrand


Argyr

Recommended Posts

  • Svar 409
  • Created
  • Siste svar

Og de er ikke mannevonde`?

Har bare hatt kjennskap til en Lama i mitt liv- og den sparket og beit og var umulig å fange Har liksom redusert min fortrolighet med arten.

Men de var jo artige, da! Og flotte bilder :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe hilse på kan da bety så mangt :wub: Har altid tenkt på Lama og alpakkan litt som katten jeg :lol: de gjør som de vil..

Ja, det kan sikkert stemme. :wub:

Ahahahahah! Så styggfine! :wub: Jeg vil komme og beundre på avstand. :P

Nehei, bare fine tenk! :o Dyrehagen er åpen for besøkende. :P

Og de er ikke mannevonde`?

Har bare hatt kjennskap til en Lama i mitt liv- og den sparket og beit og var umulig å fange Har liksom redusert min fortrolighet med arten.

Men de var jo artige, da! Og flotte bilder :wub:

:D Jeg gjetter på at det var en hingst som hadde omgått mennesker mye sitt første leveår... Det er ikke noe lurt. En "normal" lama verken sparker, biter eller spytter på folk (med mindre du er slem da). De spytter gjerne på hverandre da, men de skikkelige klysene er reservert for selvforsvar - angrep fra dyr eller ubehagelige mennesker.

Disse gikk flott på hengeren, men er ikke vant med kroppskontakt (skal helst ikke være det heller når de er så unge). Om jeg hiver meg over en og drar den rundt blir den sikkert ikke blid heller, man må jo trene dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dem ikke til noe spesielt egentlig, koselige dyr bare. :wub: Men det hadde vært artig å få dem til å bære kløv så man kan ha dem med på tur og la dem bære tingene, og så tenker jeg å prøve å få noe ull til å spinne garn. Men først må vi bli kjent og lære å håndteres, ha på grime osv. De er fryktelig nysgjerrige og tenkende dyr, så jeg tror ikke det skal være noe problem i det hele tatt å lære dem opp. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fininger!

Men hvorfor er de så motsatt fra andre dyr, som helst skal omgåes og håndteres av mennesker fra ung alder? Jeg kan jo forstå feil håndtering, men er det en "regel" om at de skal vokse opp i fred, for så å temmes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fininger!

Men hvorfor er de så motsatt fra andre dyr, som helst skal omgåes og håndteres av mennesker fra ung alder? Jeg kan jo forstå feil håndtering, men er det en "regel" om at de skal vokse opp i fred, for så å temmes?

Hvis de har for mye kontakt med folk det første året (mens de er små og lærer å være lama) så vil de ofte se på mennesker som lamaer også - og behandle dem deretter. De vokter mat overfor hverandre, spytter som korreksjon og hvis den mener den er over deg i rang så har du jo fort et problem. Dette er direkte farlig med hingster, som kan bestemme seg for at du er en rival som må bort, eller en hoppe som skal parres. Hingstene har kamptenner som det ikke er vanlig å gjøre noe med i Norge, og disse kan skade ganske alvorlig om lamaen vil. De går gjerne etter svake punkter, og kan ødelegge testiklene på rivaler.

De er jo ikke dumme, og ser nok forskjell på menneske og lama - men hvordan de forholder seg til mennesker vs andre lamaer kan altså forstyrres ved å "oversosialisere".

Selvsagt bør de ikke isoleres fra folk og være ville - men de skal ikke dulles og koses med og flaskemating (om nødvendig) skal foregå med kunstig mor.

Våre to er vant med å se og høre folk, biler og andre dyr, men de er ikke håndtert eller trent. Likevel kommer de altså og spiser hvis du holder frem en skuffe med fôr (de vil ikke spise av hånda enda, man må putte maten i en beholder). De er slett ikke ville eller halvville, bare ikke håndtamme. :wub:

Han vi kjøpte de av beholder de som de er (ikke håndtamme), fordi det er mye folk i nærheten der han holder dyrene sine. De er kronisk nysgjerrige, og det er nok ikke så populært med lamaer som stalker turgåere... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er litt som geiter, de spiser diverse grønt (gress, ugress, busker, blader osv). Inne er de veldig lite krevende, de foretrekker å være ute og trenger bare ly de kan gå inn under hvis de vil. Ute er det jo en fordel om de har nok plass til å finne sin egen mat da, men hvor liten plass man KAN ha dem på vet jeg ikke. De kan vel klare seg på bare (eller mest) høy også.

De er ikke kosedyr (lamaer generelt), kan beskrives som reserverte egentlig. Men med trening, tilvenning og tid kan de bli mer sosiale med mennesker såklart. Jeg vil ihvertfall ha dem så tamme at de synes det er greit å bli håndtert.

Man kan bruke dem til f.eks. kløv, trekke vogn, vokterdyr for sau.

Kjempekule! Nesten komiske er de. :wub: Men så fiiine! :wub:

De er nydelige, absolutt helt nydelige :wub: Jeg har lekt med tanken på å skaffe meg noen geiter her, har et overgrodd småbruk som sårt kunne trenge det. Men kanskje jeg burde tenke på lama istedet? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er nydelige, absolutt helt nydelige :wub: Jeg har lekt med tanken på å skaffe meg noen geiter her, har et overgrodd småbruk som sårt kunne trenge det. Men kanskje jeg burde tenke på lama istedet? :wub:

Lama er lettere å gjerde inn (skal holde med vanlig sauenetting) og mindre bøllete. :wub: Men geiter er jo morsomme dyr med personlighet (og trøbbel) i bøttevis. Ja takk, begge deler? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lama er lettere å gjerde inn (skal holde med vanlig sauenetting) og mindre bøllete. :wub: Men geiter er jo morsomme dyr med personlighet (og trøbbel) i bøttevis. Ja takk, begge deler? :wub:

Vi liker Ole Brumm :wub: Kanskje ha geiter på det nederste beitet, hvor det er skikkelig gjerde, og lamaer på øverste beitet *legge morsomme planer* Problemet er bare at det bør være en måte å få inntekt på dyrene på. Det trenger ikke gå i pluss, men er kjekt om det ikke er fullstendig tapsprosjekt også.

Hvordan kan man eventuelt tjene noen kroner på både geiter og lamaer? Ull fra lama, men jeg er jo elendig på strikking og slikt :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi liker Ole Brumm :wub: Kanskje ha geiter på det nederste beitet, hvor det er skikkelig gjerde, og lamaer på øverste beitet *legge morsomme planer* Problemet er bare at det bør være en måte å få inntekt på dyrene på. Det trenger ikke gå i pluss, men er kjekt om det ikke er fullstendig tapsprosjekt også.

Hvordan kan man eventuelt tjene noen kroner på både geiter og lamaer? Ull fra lama, men jeg er jo elendig på strikking og slikt :wub:

Skal du tjene penger på geiter bør du ha kjøttgeiter, f.eks. boergeit. Det går også an med melkegeit eller kasjmirgeit, men der tror jeg man må opp i større operasjoner for å tjene noe egentlig. Man kan jo drikke melka selv da, men er grenser for hvor mye man drikker også.

Lama kan også slaktes, men er jo ikke lønnsomme kjøttdyr med sin trege vekst. Er visst veldig sjelden i Norge og selges til restauranter og sånt, så kiloprisen er kanskje høy? Aner virkelig ikke. De er ikke laget for fiber heller (de er pakkdyr, men har brukbar ull også) - der er det alpakkaen som rår, med masse fin fiber. Men om man tjener noe på alpakka i Norge vet jeg ikke. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du tjene penger på geiter bør du ha kjøttgeiter, f.eks. boergeit. Det går også an med melkegeit eller kasjmirgeit, men der tror jeg man må opp i større operasjoner for å tjene noe egentlig. Man kan jo drikke melka selv da, men er grenser for hvor mye man drikker også.

Lama kan også slaktes, men er jo ikke lønnsomme kjøttdyr med sin trege vekst. Er visst veldig sjelden i Norge og selges til restauranter og sånt, så kiloprisen er kanskje høy? Aner virkelig ikke. De er ikke laget for fiber heller (de er pakkdyr, men har brukbar ull også) - der er det alpakkaen som rår, med masse fin fiber. Men om man tjener noe på alpakka i Norge vet jeg ikke. :wub:

Kjøttgeit *notert* Vet ikke om jeg ville klare å sende de til slakt da :wub: Men kanskje verdt å se på. Også et par lamaer på gøy. Er ikke spesielt lett å tjene noe på å drive småbruk på vestlandet uansett. Jeg vil helst bare ha noen dyr som kan spise ned alt som spretter opp i utmarken :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøttgeit *notert* Vet ikke om jeg ville klare å sende de til slakt da :wub: Men kanskje verdt å se på. Også et par lamaer på gøy. Er ikke spesielt lett å tjene noe på å drive småbruk på vestlandet uansett. Jeg vil helst bare ha noen dyr som kan spise ned alt som spretter opp i utmarken :wub:

Nei, her kjører vi jo rent tapsprosjekt fordi det er hyggelig - men det koster jo ikke så mye. De finner nok mat i sommerhalvåret og når det ikke er noe grønt så spiser de høy. Ganske nøysomme, spiser ikke voldsomme mengder. Om vinteren får de også litt kornpellets.

Siden geit og lama har så like behov er det veldig enkelt å ha dem sammen. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamptenner altså... Tøffe hingster da ja!

Så i et nøtteskall preges de for "hardt" på mennesker om man håndterer de mye i ung alder. Uansett, da lærte jeg noe nytt idag, og det skal bli artig å følge lamaene videre. Lære masse nytt etterhvert da :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine damer :wub: Men må ærlig innrømme jeg synes lamaer er litt skumle jeg da.. Bodde et år i Sør-Amerika, og det å treffe på en stor lamahingst (eller en hoppe med føll) sånn ute i det fri, uten gjeter eller eier i nærheten er faktisk litt ubehagelig :wub: Er godt vant med hester, men er noe med det arrogante blikket til lamaen liksom.. De ser litt ustabile ut hehe :wub: Men veldig søte damer du har fått deg altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamptenner altså... Tøffe hingster da ja!

Så i et nøtteskall preges de for "hardt" på mennesker om man håndterer de mye i ung alder. Uansett, da lærte jeg noe nytt idag, og det skal bli artig å følge lamaene videre. Lære masse nytt etterhvert da :(

Yes.. Jeg ville holdt meg langt unna en håndoppmatet lamahinst. :lol:

Fine damer :( Men må ærlig innrømme jeg synes lamaer er litt skumle jeg da.. Bodde et år i Sør-Amerika, og det å treffe på en stor lamahingst (eller en hoppe med føll) sånn ute i det fri, uten gjeter eller eier i nærheten er faktisk litt ubehagelig :( Er godt vant med hester, men er noe med det arrogante blikket til lamaen liksom.. De ser litt ustabile ut hehe :( Men veldig søte damer du har fått deg altså!

Det tror jeg på... De er jo ganske rett-på også, fryktelig nysgjerrige dyr. Jeg skal innrømme at jeg faktisk skvatt bakover da jeg åpnet hengerluka og det plutselig var et nysgjerrig lamatryne i ansiktet mitt. :(

I dag har Astra spist av hånden min og blitt klødd i panna uten å flytte seg mens Delta bare fnøs og stilte seg noen meter unna og nynnet misfornøyd (artig lyd). Vil helst fortsette å spise av skuffe hun, er litt mer tilbakeholden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte damene :( Om du skulle ha litt ull til overs kan du gjerne sende det til meg :( Spinnedama har lyst til å prøve seg på ny type fiber :lol:

Hvis du har lyst til å prøve deg kan jeg sikkert snippe av noen tuster. :( Kommer ikke til å klippe dem i år siden det snart er høst, men til våren får de nok sommerklipp og masse tiloversfiber. Jeg kommer nok ikke til å vaske eller børste dem først da, så det blir nok litt ekstraarbeid før man spinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har lyst til å prøve deg kan jeg sikkert snippe av noen tuster. :blink: Kommer ikke til å klippe dem i år siden det snart er høst, men til våren får de nok sommerklipp og masse tiloversfiber. Jeg kommer nok ikke til å vaske eller børste dem først da, så det blir nok litt ekstraarbeid før man spinner.

Kan vente til våren eg :lol: Stakkars damene må få lov til å beholde varmen i vinter.

Fint om du kan "blåse" de før du klipper, om eg ikkje husker feil er dette dyr som liker å rulle seg i sand/jord? Det vil også spare saksa di for slitasje :lol: Ellers er det alltid sortering/karding osv med råull, så det er eg vant med.

Om du får mye ull til overs, kjenner eg flere som spinner via ett forum, så det er sikkert mulig for deg å få solgt litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vente til våren eg :blink: Stakkars damene må få lov til å beholde varmen i vinter.

Fint om du kan "blåse" de før du klipper, om eg ikkje husker feil er dette dyr som liker å rulle seg i sand/jord? Det vil også spare saksa di for slitasje :lol: Ellers er det alltid sortering/karding osv med råull, så det er eg vant med.

Om du får mye ull til overs, kjenner eg flere som spinner via ett forum, så det er sikkert mulig for deg å få solgt litt.

Det skulle jeg gjerne gjort, men da må jeg få lånt/leid en blåse - jeg kommer ikke til å kjøpe en for mange tusen bare for dette. :lol:

Hadde vært morsomt å få solgt ulla da, men det blir vel bare aktuelt om jeg forbehandler. Vi får se. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...